• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even

Auteur: Loek, gepost 19 december 2024 om 18:58 – 18 Reacties

Een update van Model 3-esque proporties kan binnenkort de Tesla Model Y verbeteren.

Tesla gaf inmiddels al weer een ruim jaar geleden de Model 3 een flinke update die we kennen onder de onofficiële noemer ‘Highland’ (wat een verzonnen naam is en niet door Tesla). Daarmee kan de vijf jaar oude Model 3 met een frisse snuit, een iets veranderd interieur en wat marginale aanpassingen er weer tegenaan. Dat geeft de Model 3 een impuls, maar de Model Y doet je afvragen of het wel nodig was. De SUV-derivaat lijkt nog op de ‘oude’ Model 3, maar verkoopt als een tierelier. Samen met de EX30 voert de Model Y de verkooplijsten aan in Nederland, maar ook in andere markten. Als je er eentje wil: je bent niet de enige.

Nieuwe Model Y

Voordat je nu naar de Tesla-website snelt om er eentje te bemachtigen, wacht nog heel even. Net als bij de Highland-update voor de Model 3 gaat er nu een geluid door de wandelgangen dat de Tesla Model Y hetzelfde staat te wachten. Dit keer onder de codenaam ‘Juniper’, waarvan wederom niet duidelijk is hoe en waarom deze gekozen is. Los van dat kun je eigenlijk wel invullen wat die update gaat inhouden. Nieuwe specs voor de motoren, nieuwe batterijpakketten, styling om weer iets dichter bij de Model 3 te komen (een volledige LED-lichtbalk achter werd al genoemd, bijvoorbeeld), het geüpdatete interieur en natuurlijk een manier om de inmiddels vier jaar oude Y op te frissen. We houden immers van een frisse neus.

Update in januari!

Tesla is niet zo van het teasen en eindeloos uitsmeren van aankondigingen totdat er echt iets van substantie is. Meestal krijg je gewoon van de één op de andere dag een uitnodiging voor een keynote en wordt er iets aangekondigd. Volgens CarNewsChina kan dat nu weer gebeuren. Zij hebben redenen om te geloven dat de Tesla-fabriek in Shanghai zich klaarstoomt om in januari 2025 de nieuwe Y al te gaan bouwen. Daarmee zou een aankondiging nu elk moment kunnen gebeuren.

Tesla blaast 50 kaarsjes in Nederland!

Is het waar? Er is één manier om daar achter te komen en dat is wachten. Enerzijds klinkt het wat vergezocht, Tesla is er immers goed in om al jaren van tevoren iets aan te kondigen en dan eindeloos te wachten (hallo Cybertruck). Bij een facelift ligt dat vaak anders en lukt het Tesla vaak wél om de productielijn direct om te schakelen. Dus als de ‘Juniper’ in 2025 wordt aangekondigd, is de kans groot dat ‘ie ook in 2025 al verschijnt.

Zeszitter

Daarnaast zou er nog een versie komen van de Tesla Model Y. Recent kon je namelijk pardoes een zevenzits Model Y bestellen, naast de reeds bekende vijfzits configuratie. Daar komt nu een gemiddelde van de twee bij: een zeszitter. Die is qua derde zitrij identiek aan de zevenzitter, maar dan met twee riantere stoelen op de tweede zitrij. Bovendien is dan de toegang tot de derde zitrij wat makkelijker. Deze wordt later in 2025 in productie genomen.

Ook interessant!

  • Waarom je nú een Tesla Model Y moet kopen
  • Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden
    Enorme terugroepactie Tesla heeft lullige reden
  • Tesla Model Y met zeven zitplaatsen is hier
  • Tesla Model 3 chippen? Dat kan nu ook gewoon!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

model-y, Tesla

Vorig bericht: « Officieel: we mogen weer 130 rijden!
Volgend bericht: Het is over en uit voor het meest legendarische Volkswagen-blok »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    19 december 2024 om 19:11

    Ik zou die richtingaanwijzer knoppen juist niet willen. Voor de rest is dit gewoon een bijzonder goede auto. Haters kunnen haten, maar je kan ook realistisch zijn. Dit ding kan makkelijk in het rijtje Golf 1, focus mk1, Volvo V40 first gen, Kadett, en zo kan ik nog wel even door gaan.

    Overigens vind ik deze auto geen SUV, want daar is ie veel te gestroomlijnd voor, ground clearance stelt ook weinig voor, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      19 december 2024 om 19:51

      inderdaad, allemaal bagger auto’s die alleen door fanboys werden geadoreerd…
      laatst sprak ik nog een golf rijder…. of die nooit problemen had… nee, gewoon onderhoud was het antwoord. maar als je dan doorvraagt hebben ze abs sensoren EN computer al 3 keer vervangen, is de brandstofleiding losgetrild, bobines 2 keer vervangen, is het rechterachterlicht al 8 keer vervangen, is de DSG koppeling na 20.000km al vervangen, en inmiddels geherprogrammeerd, gaat de adaptive cruisecontrol meerdere keren per rit vol in de noodstop, waterpomp al 2 keer vervangen, wiellagers achter, aircopomp al voor de 3de keer. enz enz…
      als ik dan bedenk dat ik met mijn oude forester van 98 150.000km gereden heb voordat de bobine moest vervangen worden en nog steeds originele remmen, airco en wiellagers had… vraag ik me af wat voor waanbeelden vw rijders hebben om te zeggen, ‘gewoon onderhoud’…

      Login om te reageren
      • a_buis zegt

        19 december 2024 om 21:32

        Je bent nu wel heel erg aan het schuimbekken hè maar ik snap je punt!

        Login om te reageren
      • mijnnaamishaas zegt

        19 december 2024 om 21:33

        Een beetje stemmingmakerij van je. Ik rijd een Golf 1.6TDI met 410.000 km. op de teller. Behalve het roetfilter die ik heb laten verwijderen en een koppelingscilinder die lek was is alles nog origineel en en heeft me nooit laten staan. Het is maar net wat je wil horen als het niet je merk is.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 december 2024 om 19:55

      Nou nou. De Golf 1 is een briljant design van Giugiaro, de Focus 1 was een sterk design met een fantastisch weggedrag. Waarom je de eerste V40 on dat lijstje hebt gezet is me een raadsel. De Model Y heeft een fantastische prijs prestatie verhouding maar mag met zijn belabberde ergonomie en vooral het “Model 3 met een opgeblazen gevoel” design zeker niet in een lijstje met legendarische auto’s.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        19 december 2024 om 21:13

        Ik vond de v40 en s40 echt heel goed. Mooi design voor wat het was, Hoge kwaliteit (mix van Mitsubishi en Volvo), rijdt prima, was behoorlijk veilig voor zijn tijd. Ben ik de enige die dat model erg goed vind?

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 december 2024 om 08:39

        Mee eens, ik vond de Model 3 wel echt een gamechanger maar de Y allesbehalve.

        Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      19 december 2024 om 20:57

      Eigenlijk went dit verrassend snel. Zelfs op een rond punt weet ik nu al onbewust dat ik gewoon de onderste van de 2 knoppen moet hebben (lijkt wel een nieuwe Ferrari😉)
      OT: die productielijnen aanpassen??? Het blijven binnenpanelen gewoon met een extra stekker voor de led zou ik dan denken, andere lichtunits en een gemotoriseerde koffer. Lijkt me nu niet dat ze heel de productielijn moeten om gooien….

      Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      19 december 2024 om 23:18

      Dat eerste probleempje, die knoppen voor de richtingaanwijzers, is opgelost. Je kan nu al tesla stalks pre-orderen voor de 3 Highland. Ik wilde ook geen 3 zonder hendeltjes, eind februari heb ik ze. Meteen een S3XY knob erbij gedaan want alles was in de bonus.

      Login om te reageren
  2. Fernando zegt

    19 december 2024 om 21:14

    Heb afgelopen maandag 700km met een Model Y gereden en moet eerlijk zeggen dat dat best meeviel. Als je al 40 jaar met auto´s 1.0 rijdt en dan overstapt is dat even een schok. 15 minuutjes in de menu bezig geweest om een idee te hebben hoe dat werkt en hopsa, weg was ik. Verschrikkelijke lelijke auto naar mijn smaak maar wat een ruimtewonder. Rijden zeer goed alleen op de snelweg komen oneffenheden raar binnen.
    Begrijp dat veel mensen ervoor kiezen.

    Login om te reageren
  3. a_buis zegt

    19 december 2024 om 21:30

    Gereden met hendel loze model 3 en I like it nie. Knipperlicht gaat nog (gebruik ik als ex bmw rijder toch niet) maar schakelen via touchscreen schuifknop is ronduit k#t! Ook onveilig. Hard remmen en snel achteruit is er niet meer bij. Bejaarden feature.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      19 december 2024 om 23:10

      Is maar juist swipen zoals tinder🤣🤣🤣…al bij al is er nu een update wanneer je op de rem drukt en stuurt gaat hij automatisch in achteruit…

      Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    19 december 2024 om 21:41

    Die nieuwe Y is al meerdere keren gespot.. Zat nog wel flink wat camouflage op. Inderdaad lijkt ie, geheel volgens de laatste mode, een rode lichtbalk te krijgen over de hele achterkant..

    Login om te reageren
  5. j05b zegt

    19 december 2024 om 23:12

    Helaas net te laat voor de aflopende leasecontracten van de 3. Overigens kan wachten ook duurder uitpakken. De prijs kan zomaar stijgen. Bij Tesla weet je het nooit.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      20 december 2024 om 17:12

      De Model 3 is bij de refresh niet duurder geworden, eerder goedkoper. Verwacht niet dat de Y duurder wordt maar je zal er wel toch volgend jaar op moeten wachten. Q1 is traditioneel een zwak jaar en daarmee uitstekend om in het laatste kwartaal het oude model met enorme kortingen te verkopen om in het nieuwe jaar het nieuwe model te introduceren. Tesla is nogal fanatiek op kwartaalcijfers.

      Had zelf graag de nieuwe Y gereden maar ga er niet op wachten en ga voor de 7 zitter over naar benzine ondanks de beperkingen van de aandrijflijn.

      Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    20 december 2024 om 07:50

    Kan ze eigenlijk niet meer zien, wat een lelijk en duf model. De beste EV, ongetwijfeld, maar er zijn toch echt veel mooiere alternatieven. Vind de hele hype rond een milde facelift ook erg overdreven maar past goed bij de Tesla cultus.

    Login om te reageren
  7. DeWitteCondor zegt

    20 december 2024 om 09:29

    Ik begrijp wel dat de Model Y zo’n hardloper is. Het is gewoon bang for buck. Redelijk wat ruimte voor een aanvaardbare prijs. Lelijk als de nacht maar niet iedereen ligt daar wakker van.

    OT: alsjeblieft niet ook hier zo’n clowneske lichtbalk op de achterkant plakken. Wat een kansloze, doch massaal gekopieerde, designfeature is dat.

    Login om te reageren
  8. AC zegt

    20 december 2024 om 09:41

    Bang for buck is wel de samenvatting idd. Overweeg er zelf ook een maar dat is met name rationeel, heb qua uiterlijk liever een E-type of iets dergelijks voor de deur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North