Meer geld om aanschaf tweedehands elektrische auto te stimuleren

Auteur: , 60 Reacties

Met subsidie moeten EV's meer bereikbaar worden.

Meer geld om aanschaf tweedehands elektrische auto te stimuleren

Er zijn nog maar bar weinig consumenten die een elektrische auto kopen. Het overgrote deel van de markt is in handen van de zakelijke wereld. En dat is niet zo vreemd. Een nieuwe auto kopen kan verschrikkelijk duur zijn in ons land en een elektrische auto is hier vooralsnog geen uitzondering op.

In 2020 komen er meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt. Echter zullen dit soort auto’s nog steeds onbereikbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Zo is de nieuwe Peugeot 208 er straks vanaf 17.580 euro, terwijl de goedkoopste elektrische variant minimaal 36.250 euro gaat kosten. Interessant voor de zakelijke rijder, maar nog steeds veel te duur voor de meeste consumenten.

Als de overheid ons zo graag in die elektrische auto’s ziet rijden dan is daar simpelweg financiële hulp voor nodig. Tenzij fabrikanten met aantrekkelijke private deals voor elektrische auto’s gaan komen zal het nog een hele klus worden om de consument in dit soort dure auto’s te krijgen. Een alternatief is een tweedehands elektrische auto.

Het kabinet heeft 400 miljoen euro extra uitgetrokken om klimaatdoelen te halen. Daarna is het de bedoeling dat er jaarlijks nog eens 110 miljoen extra uitgetrokken gaat worden voor klimaatdoelstellingen. Een deel van dat geld zal gebruikt worden om de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren, aldus de NOS. Denk aan een gebruikte BMW i3 of een Renault Zoë, die met een overheidskorting van een paar duizend euro een stuk bereikbaarder worden. Wat we van deze aanschafsubsidie mogen gaan verwachten is nog niet bekend. Met de presentatie van de Voorjaarsnota zal binnenkort meer duidelijk worden.



60 reacties

Klinkt goed dat de particulier ook eens geholpen wordt ipv altijd de zakelijke markt.
@fanboy: de gemiddelde zakelijke rijder doet 30-40k per jaar. De particuliere rijden maar 12-15k.

Een zakelijke klant stimuleren levert de overheid dus meer CO2 besparing op.

Al ben ik wel van mening dat de verdeling nu ontzettend scheef ligt. Ik gun iedereen een elektrische aandrijving (en voor wie mij niet kent is dat positief).
@flutterby: Klinkt logisch, en voertuigen van de zakelijke markt komen van zelf voor de particulier op de tweedehands markt.
@dutchdriftking: nou ja, de buitenlandse tweedehands markt, die dingen worden immers massaal geëxporteerd
@escort77: in Frankrijk hebben ze juist een aankoop subsidie op EVs en de prijs van gebruikte EVs ligt daar aanzienlijk lager dan in Nederland. Naar mate de vraag naar EVs stijgt zie je ook in Nederland dat de handelsprijzen stijgen.

Wat “massaal” exporteert worden zijn PHEV die de nadelen van beide aandrijflijnen combineren tegen gering voordeel.
@flutterby: Maar wel praktisch zijn, of zelfs vereist zijn voor taxi markt. Zowel hier als in oostblok of Rusland.
@flutterby: Gemiddeld wel. Maar vaak ook niet. Ik rijd 34k per jaar (particulier). Maar ook al rijd je maar 10k. MRB is hetzelfde. Het is tijd dat de particuliere markt ook eens ontziet wordt.

Om in jouw woorden te spreken. Ouderen gebruiken veel meer zorg. Zullen we jongeren dan de zorg maar zelf laten betalen…
@cloverleaf: gemiddeld is gemiddeld. Voor jou 34k p/j zijn er dus twee die maar 5k p/j rijden. Er zijn ook zakelijke rijders die 60-80k p/j rijden.

Overigens kan het voor een particulier zonder subsidie financieel aantrekkelijk zijn om elektrische te rijden vanwege lage energiekosten en onderhoudskosten. Hiervoor moet je alleen wel thuis of op het werk kunnen laden. Indien je genoeg kilometers maakt en niet zoveel zonnepanelen kwijt kan is er ook een mogelijkheid om een extra slimme meter aan te vragen waarmee je auto met verlaagde energiebelasting (10+ mWh tarief) kan laden.

Enne.. spoileralert.. Jongeren betalen hun zorg al zelf uit hun (verhoogde) eigen risico en betalen verzekeringspremie om de zorg van de ouderen te betalen.
@flutterby: het is maar net hoe je het bekijkt. Volgens het CBS is 9 van de 10 auto’s particulier. 1 x 40 of 9 x 15..

Het is niet voor niets dat particulieren in NL gemiddeld een oudere auto rijden dan in de omringende landen..
@flutterby: die berekening voor die extra stroomaansluiting heb ik ook gemaakt maar is niet interessant. Met name omdat die regeling afloopt en je hoge aansluitkosten en meterhuur hebt. Als je niet veel rijdt, niet doen.
@flutterby: in de praktijk rond de stekker hybride auto’s is nu juist gebleken dat al die voordeeltjes voor de zakelijke rijder nauwelijks iets opgeleverd hebben. Die dingen komen nooit aan de stekker, zakelijke rijders betalen meestal ook geen benzine dus rijstijl aanpassen heeft geen zin. Het enige dat telt is de bijtelling.
Particuliere rijders zijn zich veel meer kostenbewust en passen hun gedrag veel beter aan.
@driek: nooit aan de stekker is overdreven. Zonder de PHEVs hadden we nooit zoveel openbare laadpalen gehad welke de adoptie van elektrisch rijden weer ten goede komt.
@flutterby: laatst werd er geschreven dat slechts 20% van de auto’s zakelijk gereden werd. In dat geval lijkt het me beter om de aandacht nu vooral te leggen op de particuliere markt en niet de zakelijke markt.
@berlinetta: wat ik duidelijk probeerde te maken dat je beter één auto die 40.000 km p/j kan subsidiëren dan 3 á 4 auto’s om aan dezelfde CO2 besparing te komen.
@flutterby: Een particulier met een elektrische auto is daar wel ‘trouwer’ aan dan de leaserijder. Die flipt zijn auto na 4 jaar net zo makkelijk weer voor het goedkoopste alternatief.
400 miljoen….ze kunnen dat geld beter in een fatsoenlijk ov netwerk stoppen
@baklava: daar koop je net een Fyra voor..
@baklava: Vergeleken met de rest van de wereld hebben wij niks te klagen wat betreft OV, het is soms een beetje duur maar dat valt met een dalurenabbonement ook wel te overkomen. Ik krijg nu waarschijnlijk te horen dat ik geen gelijk heb omdat het altijd wel ergens beter is, maar nogmaals, ons OV is echt niet verkeerd.
@drogerijst:

Die hoge OV prijzen hebben er voor gezorgd dat ik een auto heb gekocht. Dus goed geregeld hoe?
Aantrekkelijke private deals? Ook daar zitten in Nederland in mijn ogen grote nadelen aan t.o.v. Duitsland bijvoorbeeld
Niet te hopen dat het een te groot succes wordt, anders zijn er nauwelijks auto’s beschikbaar op de markt. Anderzijds zal het voorkomen worden dat er geëxporteerd wordt, zoals met hybrides. Nieuw gesubsidieerd, in het 2e handscircuit de grens over. Daháág belastinggeld!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
EV gewoon btw vrij maken voor particulier zoals in Noorwegen?
@crepito: dan gaat de verkopendr partij het schip in als particulier, daar die niets met de btw kan, maar wel de restwaarde ziet dalen.
@lebeaunl: btw aftrekbaar maken voor de particulier, ook voor tweedehands auto’s.
@lekbak: Administratief is het eenvoudiger om dit niet bij de particulier te regelen ivm btw-nummer Belastingdienst etc.
@crepito: Dat is een goed voorstel! Feitelijk wordt een auto dan voor een particulier net zo duur als voor een bedrijf. I.t.t. wat lebeaunl denkt, heeft dit geen invloed op de restwaarde van een auto; daar waar een BTW-auto in het verleden waardevoller was dan een marge- of niet-BTW auto, is dit onderscheid niet meer.
Een paar duizend euro, het is vrees ik een druppel op de gloeiende plaat. Laatst was er toch hier een artikel over wat mensen uitgeven aan een nieuwe 2e hands auto, dat was niet meer dan 10k wat ik nog herinner. Inruil misschien nog 10 tot 15k gemiddeld waard, dan zijn de meeste nog niet haalbaar voor de grote groep.
@lekkerlinksrijden: hoeft niet zo te zijn. Wanneer de running costs veel lager zijn dan bij een benzine/diesel kun je dat meenemen. Dan mag de aanschafwaarde best wat hoger uitvallen. Evt zelfs d.m.v een lening.
@cloverleaf: of private lease..
@cloverleaf: die moeten dan wel echt enorm veel lager zijn, je hebt immers ook enige praktische nadelen op de koop toe te nemen. Als je qua kosten enkel break even speelt is de keus snel gemaakt.
@karhengst: Na 2 maanden en 5000 km heb ik alleen nog maar voordelen ervaren.
Klinkt goed in theorie, ben benieuwd naar de praktische uitwerking ervan.
Eerst instantie zal ik er nooit over na te denken om privé elektrisch/hybride te rijden, maar na een aantal jaar met de VW Golf GTE gereden te hebben zit ik er toch sterk aan te denken om volgend jaar/ over 2 jaar een gebruikte GTE aan te schaffen voor m’n meisje. Ze rijdt nog geen 10.000km per jaar, voornamelijk beetje boodschapjes o.i.d. en kan ze dan makkelijk elektrisch af. Ook rijdt de GTE fantastisch en mocht je een keer verder weg moeten heb je genoeg vermogen over! In Dubio..
Persoonlijk (nog) niet geïnteresseerd in een elektrische auto, voor geen enkele prijs, ze zien er tot nu toe niet uit. Een paar hybrides gaan, zoals golf gte.
Verder zit er bij een tweede hands elektrische auto altijd de verrassing van een kapot accupakket in en die zijn bijzonder prijzig. Verbrandingsmotoren gaan zelden meer volledig stuk en prijzen daarvan liggen lager.
@fotograaf: Daar is wel het een en ander op af te dingen. Dat verbrandingsmotoren nooit stuk gaan hoor ik voor het eerst. Juist de moderne turbo motoren zijn behoorlijk storingsgevoelig. Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen. Dus kan er ook minder kapot. Wat de accupakketten betreft heb je natuurlijk een punt. Accu’s verliezen opslagcapaciteit. Ik zie op dit moment overal bedrijfjes om me heen opstarten die elektrische fietsen refurbishen. Dat gaat ongetwijfeld ook met de elektrische auto gebeuren. Er is op de prijs na eigenlijk weinig reden om geen elektrische auto te kopen.
via iPhone app
Kwestie van de lange adem. Er worden slechts muizenstapjes gezet. Helaas voor de particuliere rijder. De balans t.o.v. een zakelijke rijder is compleet zoek. Ook vindt men bijv. zorg, goed onderwijs, een stabiele economie en Europese samenwerking belangrijker. Waarbij we grijzer en grijzer worden. En landen als Italië en Spanje veel te veel geld uitgeven aan toelages en pensioenen. Dat gaan wij betalen, als braaf EU land. Waardoor er voorlopig echt niet meer geld vrijkomt voor elektrificatie van het particuliere voertuigpark. Nog minimaal10-15 jaar geduld voor de particuliere rijder dus.
Ik denk eerder dat niet het bezit van een elektrische auto gestimuleerd moet worden maar het gebruik. Stop dat geld in deelautoprojecten zodat er op iedere straathoek een auto staat die je kunt gebruiken en zorg dat dit zeer betaalbaar is.
@imaginenl: gaat alleen werken in dicht bevolkte gebieden. Een ev aanschaffen is voor iedereen een potentiële oplossing, ook op het platteland.
Klinkt leuk, maar ze blijven te duur. De komende paar jaar heb je eigenlijk alleen de leaf en de Zoë als tweedehands ev’s. Bij de leaf weet je zeker dat je accu naar de klote gaat en bij de Zoë zit je met veel te dure huur accu’s. Alleen de nieuwere generatie ev’s is echt geschikt als tweedehands auto en die zijn ten eerste beperkt beschikbaar, en ten tweede meer dan een paar duizend euro te duur.
altijd maar subsidie…op je eigen dieseltje of op de elektrische wagen van je buurman. betalen doe je dubbel en dik
Als kopers 1000 euro korting krijgen, zal de vraagprijs simpelweg 1000 euro stijgen. Een 2ehands subsidie lost niks op.
Parkeer hem dan maar niet in je garage aan je huis. Ze branden goed die electrische auto’s
@willemveenstra: nog altijd minder dan andere auto’s.. Een Clio die affikt is geen nieuws.
Leuk voor al die mensen die bv in een flat o.i.d wonen.. Hoe gaan die hun auto opladen dan? Honderd haspeltjes met verlengkabels van tientallen meters over de gallerij of vanuit het balkon??..lekker veilig! Dat soort plekken hebben nu hooguit 1 of 2 oplaadplekken, geen 100plus.. Of zijn elektrische auto’s alleen weer uitgevonden voor de elite met een dik huis met eigen parkeerplek voor de deur, en een eigen wallbox? Je weet wel die “hoog opgeleide” kantoorpipo’s.. En nee, zelf woon in niet in een flat, maar ben wel benieuwd wat men hier op te zeggen heeft, want een oplossing hiervoor heb ik nog NOOIT iemand over gehoord. En geen sciencefiction oplossing, gewoon wat NU beschikbaar is.
@sanderm3: Ja want iedereen in een flat moet ook ineens en direct aan een EV. Tussen vrijstaand en een flat zit trouwens nog heel veel. En bijna elke flat van de laatste 20 jaar heeft voldoende eigen parkeerplaatsen, al dan niet genummerd/ overdekt/ met stroom
@reactief: maakt je nu een grapje? Zo niet, klinkt het alsof je misschien 2x in een modern flat bent geweest. Het gaat er ook om, dat dus mensen in zulke huishoudens het elektrisch rijden word ontnomen. Doordat er geen technische oplossingen nog voorhanden zijn. Hun moeten dus verplicht in een brandstof auto blijven rijden en dus opdraaien voor hogere mrb en accijnzen etc.
@sanderm3: Ik ben werkzaam in het vastgoed. Ik kom regelmatig in flats.
Blijkbaar in een andere regio dan jij.
@reactief: iemand die in het vastgoed zit, moet toch juist weten dat er een paar duizend flats in het land zijn, waar je gewoon je gewoon je auto buiten ergens op een parkeerplaats moet dumpen (als je hem al kwijt kunt überhaupt). Ik zou zeggen kom eens in regio Rotterdam kijken. Al heb je dit door heel het land heen uiteraard. De moderne flats met hun eigen privé parkeerplaats en of garage met eigen stroomvoorziening zijn juist super schaars.
@sanderm3: Andere regio dus. Een stukje zuidelijker staat de gemeente waar ik veel werkzaam ben ontwikkelingen niet toe zonder in eigen parkeergelegenheid te voorzien.
Subsidie op 2dehands meuk !!

Laat het roven en stelen maar beginnen ..
@lincoln: Dan heb je niet goed genoeg geluisterd 😉 nu zijn er nog maar een paar en daar moeten er inderdaad bij komen. Daarnaast heb je al enorm veel publieke palen bij winkelcentra waar mensen kunnen laden. Ook hoef je echt niet elke avond te laden. De meeste zitten rond de 200km en rijden we statistisch rond de 40-50km per dag. Dan kun je al best eens een dag overslaan met laden en kun je nog makkelijk heen en weer. De pompstations die we nu hebben zijn ook niet in 3-5 jaar gebouwd. Er is in die paar jaar al enorm veel gedaan op dit gebied en het gaat nog door. Daar kun je zeker van zijn.
Ik heb liever dat ze die 400 miljoen aan tu delft schenken om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Bijvoorbeeld op het gebied van kernfusie of waterstof. Maargoed het is wel mooi weer!
@appeltaartislekker: Dat doet Toyota al jaren.. en nog altijd is het niet goed genoeg.
Kernfusie is een ander verhaal maar daar moeten nog stappen gezet worden.
@appeltaartislekker:

Ockels superbus ..
De particulier mag de afdankertjes uit de lease. Bedankt, overheid!
Rekensommetje / Idee:
400 miljoen + 110 miljoen = 510 miljoen euro
2e hand elektrische auto (Renault Fluence Z.E.) kost € 5.750,- met 37.500 km
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-fluence-z-e-prime-time-tomtom-navi-btw-auto-37-587km-pri-elektrisch-wit-252e2474-d821-4754-b0e9-d784354a83eb?cldtidx=16

Dat zijn 88.695 Renault Fluence ZE.
Als je die nu eens gaat inruilen op 88.695 auto’s met een brandstofmotor. Dus je 2e hands auto inleveren en daar krijg je de Fluence voor terug. Met de opbrengst van de auto’s kan de overheid de omruiling betalen.

Per jaar worden 1.8400.000 auto’s verkocht in Nederland. Dan heb je 4% van de markt gewijzigd.

Als je een subsidie geeft van 25% (ipv 100% – je moet dan je auto zelf verkopen), dan heb je theoretisch een wijziging van 16%. Dan maak je met dat enorme bedrag in ieder geval impact.
Lijkt me een subsidie voor lease bedrijven
Die krijgen meer voor hun tweedehandsjes
En dat zakelijk meer wordt gereden ik vraag het me af
Hier bij het bedrijf rijden ze alleen woon werk verkeer met hun Tesla’s en Jaguar ‘s
Verkoop ik mijn Tesla aan mijn vrouw 🤣💸💸🤑
ze moeten eerst repareren wat ze gesloopt hebben de heren en vrouwen ambtenaren. de bijtelling is veel te hoog in verhouding tot eventueel genoten voordeel. een zakelijke rijden met 500+ prive kilometers (leasers, zzp-ers, VOFers enz) krijgen niet elke vier jaar een gratis auto, maar na 4 jaar hebben ze de auto al meer dan betaald a 22% bijtelling. maar eigendom wordt het niet. veel geld voor autootje waar je mee boodschappen doet op vakantie gaat (als die al een caravan kan trekken). ik zou best 22% bijtelling betalen maar dan moet ik gratis de auto krijgen na 4 jaar.

maar die hoge bijtelling veroorzaakte een totaal verziekte markt. alle tokos die geen hybrid, EV of plugin hadden verkochten geen auto meer boven de 20.000 eypo. Ik zag bedrijven als Subaru, saab, lancia als sneeuw voor de zon verdwijnen. handje vol dealers. alleen honda, toyota/lexus en later volvo en mitsubishi, nissan en tesla konden profiteren van de verziekte markt door hun grootte. arrogantie was deze bedrijven dan ook niet onbekend. zo was zelfs honda zo arrogant dat ze het vertikte om een spoiler aan te passen zodat deze in lager bijtelling tarief zou vallen. volvo garages verkochten geen v60 plugins aan mensen die niet al volvo reden omdat ze al genoeg omzet hadden gedraaid. toyota durfde zelfs prius plugin rijders te kakken door de mk1 voor 50.000 euro te verkopen en de mk2 voor 35.000 waardoor de mk1 in 1 klap in 1 jaar volledig afgeschreven was.
vervolgens gaat ze massaal de export in. waarom? omdat niet-lease rijders nu ipv 3500 euro voor een nieuwe 11000 euro bijtelling voor een 5 jaar oude auto moeten betalen. ze moeten zorgen dat deze millieuvriendelijke autos in nederland blijven. bijv door de wegenbelasting vrij te houden ipv te verhogen naar 107%.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).