Deze 12 hatchbacks hebben de grootste kofferbak in NL

Auteur: , 51 Reacties

Je weet maar nooit wanneer de liters van pas komen.

Pulp Fiction

Op dit moment zitten we op een punt waar we enkele nieuwe carrosserievarianten mogen verwelkomen en langzaam maar zeker afscheid nemen van sommige modeltypes. Denk bijvoorbeeld aan de driedeurs hatchback die met uitsterven bedreigd wordt en elke willekeurige crossover die daarvoor in de plaats komt.

Vroeger had je ook bij de wat grotere auto’s voldoende keuze uit diverse koetswerkvarianten, zoals bijvoorbeeld een vierdeurs sedan en een praktische vijfdeurs stationwagon. Tegenwoordig zie je zulke types een stuk minder, maar ze zijn er wel degelijk. Soms overgoten met een premium-sport-saus onder de noemer ‘vierdeurs coupé’. Vandaag bekijken we de 12 hatcbacks c.q. liftbacks met de grootste bagageruimte.

480 liter: BMW 4 Serie Gran Coupe (F36)
Nog niet zo lang geleden namen we terecht afscheid van de BMW 3 Serie GT. De ietwat opgehoogde comfort-wagon van BMW past in het rijtje van de Fiat Croma en Renault Vel Satis. De mensen die er eentje hadden, waren er lyrisch over. De andere 95% kwam erachter dat er een sportiever én praktischer alternatief is op de BMW 3 Serie Sedan, de 4 Serie Gran Coupe. Zowel de ijdeltuit, zelfbenoemde sportieve bestuurder alsmede de praktisch ingestelde huisvader kwam met deze auto aan zijn trekken, dankzij de bagageruimte van 480 liter.

BMW 420d Gran Coupé M Sport (F36) '19

480 liter: Audi A5 Sportback (B9)
De 4 Serie Gran Coupé was natuurlijk een rechtstreekse aanval op de Audi A5 Sportback. In technisch opzicht is het gewoon een Audi A4 Liftback. Maar de uitwerking is zoveel meer dan dat. Je hebt de fraaiere looks van de A4 met 80% van het praktisch gemak van een Audi A4 Avant. Prima compromis. Die 480 liter geldt voor zowel de A5 Sportback met voorwielaandrijving als met quattro, maar niet voor de RS5 Sportback, die heeft 15 liter minder te bieden.

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S-Line (B9) '19

487 liter: Peugeot 508
Qua concept past de Peugeot 508 natuurlijk keurig in het rijtje met de twee bovenstaande auto’s. Het is een bewuste keuze geweest van Peugeot. De sedan-variant wordt telkens minder populair. Zo’n hatchback is net even wat vlotter. Qua bagageruimte ben je in elk geval beter af in de Peugeot dan in de Audi of BMW. Qua aanschafprijs en value for money ook trouwens.

Peugeot 508 GT-Line '19

490 liter: Opel Insignia Grand Sport (B)
Vroeger hadden veel merken drie carrosserievarianten in de aanbieding in het D-Segment: sedan, stationwagon en hatchback. Dit was ook nog bij de Opel Vectra en diens opvolger, de Insignia, het geval. Bij de huidige generatie is de sedan komen te vervallen, wel is er nog een zogenaamde ‘Sports Tourer‘. De Insignia heeft de ‘Grand Sport‘-naam toegewezen gekregen om aan te tonen dat het echt wel iets bijzonders is. Opvallend: de meest directe concurrent is de bovenstaande Peugeot 508, terwijl die merken sindskort tot hetzelfde concern behoorden.

Opel Insignia Grand Sport Turbo Exclusive (B) '19

495 liter: Porsche Panamera (971)
Technisch gezien is ook de Porsche Panamera een hatchback. Ja, de auto opereert in een segment met coupé’s en sedans, het is toch echt een hatchback. Ten opzichte van zijn voorganger is de huidige Panamera (de 971) een stuk fraaier dan zijn voorganger (de 970). Je zou denken dat dat ten koste is gegaan van de bagageruimte, maar niets is minder waar. Ten opzichte van de oude Panamera heeft de nieuwe namelijk 50 liter méér te bieden.

Porsche Panamera GTS (971) '19

502 liter: Toyota Prius
Dat een milieuvriendelijke auto ook nog eens heel erg praktisch kan zijn, bewijst de Prius. Het is natuurlijk niet salonfähig om een auto met deze looks en intenties te prijzen, maar het is stiekem best een gaaf ding: de lijnvoering is hoe dan ook erg origineel. En als het gaat om verfijnde (en betrouwbare!) hybride aandrijflijnen staat deze auto eenzaam bovenaan. Qua bagageruimte doet ‘ie het overigens ook niet verkeerd.

Toyota Prius '19

535 liter: Audi A7 Sportback (C8)
We zijn nu aanbeland bij de grotere jongens, zoals de Audi A7 Sportback. Waarom Audi de A7 een ‘Sportback’ noemt is niet direct duidelijk. Ja, het is een vijfdeurs en die noemen ze in Ingolstadt Sportback, maar het is niet zo dat er een andere variant bestaat. Zo is er geen A7 Coupé of Cabriolet, bijvoorbeeld. Het maakt overigens niet uit welke A7 je hebt. Zowel deze generatie als de vorige A7 heeft 535 liter tot zijn beschikking. Dankzij die enorme achterklep kom je er ook nog eens gemakkelijk bij.

Audi A7 Sportback TFSI quattro (C8) '19

550 liter: Ford Mondeo Hatchback
Jazeker, de Ford Mondeo is er als ook als vijfdeurs. Standaard heb je een sedan en de stationwagon is verreweg het meest populair. Als je goed door de configurator spit, blijkt dat Ford stiekem nog een vijfdeurs aanbiedt. Wel krijg je dan alleen “keuze” uit de Titanium, voor een luxe vijfdeurs Vignale kun je bij Ford niet terecht. Maakt verder niet uit, want ruimte is pure luxe en met 550 liter heb je een prima bagageruimte.

Ford Mondeo Hatchback ST-Line '19

563 liter: Volkswagen Arteon
Je kunt een nieuwe Audi A5 Sportback kopen, maar wellicht is het verstandiger om eens te kijken naar een Arteon. Ondanks dat het ongeveer even grote ‘vierdeurs coupé’s’ zijn, is de basis anders. De Audi A5 staat op het MLB-platform en heeft de motor in de lengte vóór de vooras hangen, terwijl de Arteon op het MQB-platform staat en de motor overdwars tussen de voorwielen heeft. Mede dankzij die architectuur van het platform én de iets dikkere kont, heeft de Volkswagen Arteon meer 83 liter méér in de aanbieding dan zijn concerngenoot. Daarbij maakt het niet uit of je gaat voor de versie met voorwielaandrijving of de ‘4Motion’.

Volkswagen Arteon R-Line '19

590 liter: Skoda Octavia (5E)
Met de Audi A7 en Volkswagen Arteon heeft de Volkswagen Groep diverse ruime aanbiedingen als je een liftback wenst. Echter, ze zijn vrij prijzig. Daarbij kan het ruimer voor minder geld, zo bewijst Skoda. Dit is de een van de redenen waarom de Octavia zo’n enorm succes heeft kunnen worden. De auto wordt gepositioneerd als een C-segment auto en qua gewicht en aanschafprijs klopt dat ook. Echter, het ruimte aanbod is enorm: 590 liter is bijzonder veel, helemaal voor zo’n betaalbare auto. Vandaar dat je ze ook overal ziet rijden.

Skoda Octavia RS (5E) '19

610 liter: BMW 6 Serie GT (G32)
De BMW 6 Serie GT is natuurlijk meer of minder de opvolger van de 5 Serie GT. Wederom een beetje een vreemde eend in de bijt, maar dankzij het enorme ruimteaanbod is de keuze voor een 6 Serie GT wat makkelijker te billijken dan een 3 Serie GT. De 6 Serie GT is namelijk bijzonder ruim en ook de kofferbak stelt niet teleur. Deze is namelijk 610 liter groot. In de juiste kleurstelling en met het ontwijken van een M Sport-pakket kun je er zelfs best een fraaie auto van maken.

BMW 630d xDrive Gran Turismo Luxury Line (G32) '19

625 liter: Skoda Superb
De Skoda Superb doet eigenlijk hetzelfde in het D-segment wat de Octavia in het C-segment doet. Het is verreweg de ruimste auto in zijn klasse, zonder dat het een enorm dure of zware auto is. Ondanks zijn sedan-looks (feit: de eerste Superb was een sedan), gaat de vijfde deur daadwerkelijk open. Met 625 liter is deze bizar groot. Geen wonder dat je zoveel Superbs als taxi ziet rijden.

Skoda Superb SportLine '19

BONUS
! 895 liter: Tesla Model S
Je zou denken dat de Skoda de winnaar is, maar uiteraard spelen we vals! De Tesla Model S is immers gewoon een hatchbak. Het vals spelen zit ‘m in de 895 liters. De Tesla Model S is geheel elektrisch en dat brengt op dit gebied wat voordelen met zich mee. Zo zit niet de gehele voorkant van de auto vol met ‘motor’. De accu’s en elektromotoren zijn zo laag mogelijk gepositioneerd. Dit heeft een laag zwaartepunt als resultaat, maar ook tegelijkertijd zorgt het ook voor een zee aan extra ruimte: de zogenaamde front trunk ofwel de ‘Frunk’. Tellen we deze bonus niet mee, dan wint de Tesla overigens alsnog glansrijk; de bagageruimte achter is op zich al goed voor 745 liter. Zodoende prijkt hij eenvoudig bovenaan deze lijst. Proost!

Tesla Model S '19

Frunk:

Tesla Model S 'frunk' '19

Meer lezen? Deze 12 sedans hebben de grootste kofferbak in NL!



51 reacties

De Arteon vond ik op de foto leuk bij introductie. Maar de verhoudingen kloppen echt niet bij deze auto. De beide Skoda’s zijn naar mijn idee winnaar hier. Prijs en ruimte + ik vind ze zeker niet lelijk. En ik ben, ook zeker, geen VAG fan. Skoda is de volkswagen!. En Tesla doet het weer super. Wordt hier niet gewaardeerd, maar is wel goed.
Kom van Audi A5 naar Model S en de koffer is inderdaad enorm. Vooraan is sinds de facelift de koffer veel kleiner, maar toch nog handig indien nodig.
Ik dacht gelijk aan de nieuwe Civic, dat ding is aardig van formaat, maar komt 2 liter te kort voor de lijst.
Ik zie geen enkele hatchback…
@chefturbo: Dit zijn eerder liftbacks.
@chefturbo: Dat is precies het verkoopargument van deze modellen.
@chefturbo: ik lees dit artikel en ik dacht: wtf is tegenwoordig een Hatchback?! Is mij Volvo 240 dan ook een Hatchback omdat ie een klep achteraan heeft?! Slecht artikel autoblog.
@aquila2003:

Serieus?

Ok: vier deuren en een separate kofferklep: dat is een sedan.
Vier deuren plus een vijfde deur (dus een klep die toegang verschaft tot het cabine): is een hatchback.
@willeme: en dan toch verkopen als CC. Vind het niet gek dat men zich hier in vergist. Ik versta onder een hatchback ook eerder een Fiat 500 dan een Tesla Model S
@willeme: vier deuren + een vijfde deur die toegang verschaft tot de cabine is ook van toepassing op een stationwagen. Ik dacht dat een hatchback ook van toepassing was op een auto met twee portieren en een achterklep die toegang geeft tot de cabine.

Met het opvullen en verzinnen van de verschillende niches door de merken wordt het er in ieder geval niet duidelijker op. Alles lijkt nu min of meer in elkaar over te lopen. Als ik nu zeg dat ik op zoek ben naar een nieuwe hatchback, hebben mijn vader geen idee waar ik op doel. Laat staan mijn oma of vriendin.
@wouteraerox: Klopt, het hoeft niet per se met vier deuren te zijn. Twee mag. Het ging in dit geval om het vergelijk.

Marketingafdelingen geven het andere benamingen, maar het feit is dat het gewoon hatchbacks zijn. Ik kan er niets anders van maken. Het zijn absoluut geen stationwagons (geen extra ruit + stijl) en al helemaal geen sedans. Vierdeurs coupé’s is een contradictie: een coupé heeft gewoon twee deuren. Dus het zijn gewoon hatchbacks, wat de marketingafdeling of de verkoper ook zegt ;-).

De reden is overigens logisch: het klinkt minder sexy.
@willeme: ik vind sedan sexyer klinken, maar goed… Ik vind dit dan ook echt gewoon sedans. Maar soit, mijn mening doet er verder niet toe, ik heb alleen maar ouwe barrels van voor de tijd dat fabrikanten hun ziel verkochten voor debiele, onbegrijpelijke en spuuglelijke crossover vehikels.
@willeme: ja serieus. Dan is mijn Volvo dus ook een Hatchback, de kofferklep verschaft toegang tot deze DE cabine. Of is het nou een een station? Vragen, vragen…
@aquila2003:

Not sure if trolling ….


Ok, simpel. Pak even een model waarvan er een sedan, hatchback als een station is. De Ford Mondeo in dit geval:

Dit is een Mondeo Sedan:
https://i.wheelsage.org/pictures/ford/mondeo/autowp.ru_ford_mondeo_hybrid_sedan_2.jpg

Vier deuren, achterklep geeft alleen toegang tot kofferbak.

Dit is een Mondeo Hatchback:

https://i.wheelsage.org/pictures/f/ford/mondeo_hatchback_uk-spec/ford_mondeo_hatchback_uk-spec_1.jpeg

Vier deuren PLUS een vijfde deur. Ook de achterruit opent mee, de auto heeft als het ware een vijfde deur (vandaar de term vijfdeurs).

Dit is een Mondeo stationwagon:
https://i.wheelsage.org/pictures/f/ford/vignale_mondeo_turnier/ford_vignale_mondeo_turnier_5.jpeg

Ook een vijfdeurs, maar met een hoge daklijn en een extra (D-)stijl en een grote zijruit.

Hopelijk si het zo wat duidelijker.
@willeme: bedankt Willeke voor het verhelderen. Het is niet dat ik je niet kan begrijpen, ik wil je niet begrijpen. Of niet zozeer jou; je hebt immers gelijk dat betwist ik niet, maar de fabrikanten. Bah ;)
@willeme: En wat als je de Mondeo sedan nu met een neerklapbare achterbank bestelt? 👹

Liftback is eigenlijk nog niet eens zo gek als naam, ware het niet dat limousine of sedan veel chiquer klinkt zoals hierboven ook aangehaald. Hoe staat een BMW 4GC eigenlijk bij de RDW geregistreerd, weet je dat toevallig?
@karhengst: Regel geldt alleen met de bank rechtop. Zo moeilijk is het niet, lijkt mij ;-).

ALLE auto’s in dit lijstje staan door de RDW gekenmerkt als hatchback. Ik ben er al met een zeef doorheen gegaan met de ware technische defenititie, want ook auto’s als de Volvo XC40 en Kia Proceed Wagon staan als hatchback geregistreerd.

Een liftback is een variant op de hatchback. Een liftback is een hatchback, maar een hatchback hoeft niet altijd per se een liftback te zijn. Pils is wel bier, maar bier hoeft niet per se pils te zijn ;-).

Gezien de consternatie misschien een idee om er een artikeltje aan te wijden, want als zelfs @ghost een hatchback niet meer kan duiden, is er wat aan de hand ;-)
Zijn bijna allemaal sedans met een compleet opgereten achterwerk ipv een klein kontklepje.
@alcantara: een hatchback dus.
@alcantara: Nee. Sedans hebben een aparte kofferklep. Hatchbacks hebben een vijfde deur. Zo moeilijk is het toch niet?
@willeme: Neen, het is inderdaad niet zo moeilijk. Het probleem ligt niet daar, maar wel in het verschil tussen een hatchback en een estate. Als we even naar bvb een Golf kijken. Dat is een hatchback, daar is iedereen het wel over eens. Maar de vormfactor van de station/wagon/estate is niet significant anders. Hij is enkel wat langer. Daardoor heeft hij een D-stijl. Is de D-stijl dan de enige differentiërende vormfactor van de estate? Soms zie ik wel eens staan dat de daklijn van een estate doorloopt na de achterste portieren, maar dat is bij een reguliere Golf ook het geval (check de lijn boven de C-stijl), dus die bewering rammelt.
@bara: Je ziet dat de daklijn behoorlijk langer is. En dat de stationwagon een veel grotere derde zijruit heeft. Het is niet zo dat het rammelt, het is voornamelijk dat de marketingbureaus dermate goed werk denken dat bovenstaande auto’s sedans, vierdeurs coupé’s, shooting brakes of sportbacks zijn. Het zijn gewoon hatchbacks. Volgens elke definitie, waaronder die van de RDW. Dat je bij en hatchback aan een Golf denk, is logisch. Dat is namelijk ook een hatchback (vijf deuren) en de Golf Variant is idd een stationwagon (langere daklijn, extra zijruit).
Jeetje zeg wat is die Prius lelijk zeg tsss, het is toch veel makkelijker om iets mooiers te ontwerpen of ligt het aan mij?
@mats106rallye: mee eens. Al die lijntjes, vouwtjes en hoekjes doen pijn aan mijn ogen.
Bij een hatchback denk aan een auto met een “korte” kont. Vw polo, alfa 147, audi A3, renault clio, opel corsa, 207 etc. Wat hoor boven wordt vertoond ziet er meer uit als sedans.
@kimhung: staat ook in de tekst. Technisch gezien zijn het vijfdeurs hatchbacks. Sedans zijn al een keer behandeld ;-).
@willeme: Ja wat een dom commentaar van iedereen. Dit zijn ook gewoon hatchbacks!!
@fmgarcia: Toyota zou de modellen in dit lijstje liftbacks noemen.
Hatchbacks?
@techniekmeneer:

Nope .. shooting breaks ..
@techniekmeneer: douchebacks!
Geniale foto bij ’t artikel! 👍🏻
Plaatje van de frunk is van de ‘classic’ (pre-facelift) Model S. Tegenwoordig is de frunk, door de 2e motor en het biohazardous filter, een stuk kleiner
“Bijzonder” weetje ..
Hoe krijg je het voor elkaar om antwoorden te vinden op vragen die nog niet bestonden voor dat je dit lijstje samenstelde ..

En er nog echt een leuk artikeltje van te maken ook ..
@lincoln: ja erg bijzonder weetje, thanx
Conclusie: zoek je een ruime hatchback, bezoek een taxi-centrale
“Hatchback”
@ghost:

“Cabrio”

Behoor niet tot de hoogopgeleiden ..

Wacht nog steeds op mijn 1.000 euro van Rutte ..

En het Kwartje van Kok ..
@willeme: Bedankt willeme, ik heb een hatchback in sedan jasje gekocht precies om deze reden. De meesten snappen er geen fuck van als je zegt dat het een hatchback is. Maar het gekke ding schuift wel alles naar binnen. Desnoods in de “stationwagenmodus” waarbij de klep horizontaal open blijft staan voor het hele grote spul.
@willeme: cabrio of roadster of spyder of speedster..

Hatchback, sportback, sportcoupe, 2+2..

Wachten is voor mensen die de tijd hebben, dus ik ga liever door..

En dan nog te bedenken dat Duitsers een hatchback een limousine noemen..
Hebben we het hier niet over Liftbacks?
@tenaci: same difference
@tenaci: Liftbacks zijn hatchbacks.
Goede zaak dat dit soort auto’s weer terugkomen, hatchbacks met sedanlook. Erg praktisch en mooi om te zien. Moet meteen terugdenken aan de Renault 25 van pa vroeger, wat kon daar een hoop ellende in (inclusief ondergetekende)!
Wel grappig, deze ontwikkeling. In de jaren 80 en 90 bouwden met name de Fransen al lift- of hatchbacks in de hogere segmenten, en dan kon je altijd in de Autovisies van deze wereld lezen ‘dat die carrosserievorm toch nog altijd minder geassocieerd wordt met de hogere prijsklasse en dat de consument hier nog altijd de vorkeur geeft aan de klassieke sedan zoals de Duitsers die bouwen’.

Dikke onzin dus, die consument was en is gewoon badge-geil. Plak er een BMW-logo op, noem het een 4-deurs coupé en prijs het ding te hoog, en hopla! Mensen willen diezelfde auto wel.
@vaakbenjetebang: Thanks voor de bijdrage! Dat klopt helemaal. Een Ascona of Sierra hatchback was een beetje burgerlijk vervoer, de Fransen vulden het leuk in, maar ook daarbij was er nogal wat ‘burgerlijke spruitjeslucht te ontwaren’ aan het type auto.

Een Audi S5 Sportback is gewoon een A4 hatchback, maar wordt tegen flinke meerprijs verkocht. Dat vind ik echt heel erg knap.
Wat is de A7 mooi he!
@dutchdriftking: De eerste, deze niet.
En zet dit lijstje nou eens op waarde. Dan staat de Prius op 1! Goedkoopste in aanschaf, minste onderhoud kosten, hoogste restwaarde en minste brandstofverbruik (uitgezonderd de Tesla maar voor dat prijsverschil kan je 3 Priussen kopen).
De frunk ziet er al jaren niet meer zo uit.
@stfu: Geef even bij je lievelingsmerk dan alsjeblieft aan of ze hun persfoto’s en galleries moeten updaten. Echt allemaal verouderde meuk die ze erin hebben staan. Voor een merk dat enorm veel verbetert en aanpast, lijkt mij dat ook noodzakelijk. Dit is de enige rechtenvrije persfoto die Tesla heeft vrijgegeven. Eigen dikke schuld ;-).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).