• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer geld om aanschaf tweedehands elektrische auto te stimuleren

Auteur: RubenPriest, gepost 23 mei 2019 om 07:41 – 60 Reacties

Meer geld om aanschaf tweedehands elektrische auto te stimuleren


Met subsidie moeten EV’s meer bereikbaar worden.

Er zijn nog maar bar weinig consumenten die een elektrische auto kopen. Het overgrote deel van de markt is in handen van de zakelijke wereld. En dat is niet zo vreemd. Een nieuwe auto kopen kan verschrikkelijk duur zijn in ons land en een elektrische auto is hier vooralsnog geen uitzondering op.

In 2020 komen er meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s op de markt. Echter zullen dit soort auto’s nog steeds onbereikbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Zo is de nieuwe Peugeot 208 er straks vanaf 17.580 euro, terwijl de goedkoopste elektrische variant minimaal 36.250 euro gaat kosten. Interessant voor de zakelijke rijder, maar nog steeds veel te duur voor de meeste consumenten.

Als de overheid ons zo graag in die elektrische auto’s ziet rijden dan is daar simpelweg financiële hulp voor nodig. Tenzij fabrikanten met aantrekkelijke private deals voor elektrische auto’s gaan komen zal het nog een hele klus worden om de consument in dit soort dure auto’s te krijgen. Een alternatief is een tweedehands elektrische auto.

Het kabinet heeft 400 miljoen euro extra uitgetrokken om klimaatdoelen te halen. Daarna is het de bedoeling dat er jaarlijks nog eens 110 miljoen extra uitgetrokken gaat worden voor klimaatdoelstellingen. Een deel van dat geld zal gebruikt worden om de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s te stimuleren, aldus de NOS. Denk aan een gebruikte BMW i3 of een Renault Zoë, die met een overheidskorting van een paar duizend euro een stuk bereikbaarder worden. Wat we van deze aanschafsubsidie mogen gaan verwachten is nog niet bekend. Met de presentatie van de Voorjaarsnota zal binnenkort meer duidelijk worden.

Ook interessant!

  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Nederlander geeft
    Nederlander geeft veel meer geld uit aan auto's

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, geld, subsidies

Vorig bericht: « Deze 12 hatchbacks hebben de grootste kofferbak in NL
Volgend bericht: Nieuwe 500 pk+ motorvariant voor BMW X5 en X7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    23 mei 2019 om 07:59

    Klinkt goed dat de particulier ook eens geholpen wordt ipv altijd de zakelijke markt.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 mei 2019 om 08:19

      @fanboy: de gemiddelde zakelijke rijder doet 30-40k per jaar. De particuliere rijden maar 12-15k.

      Een zakelijke klant stimuleren levert de overheid dus meer CO2 besparing op.

      Al ben ik wel van mening dat de verdeling nu ontzettend scheef ligt. Ik gun iedereen een elektrische aandrijving (en voor wie mij niet kent is dat positief).

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 mei 2019 om 08:34

        @flutterby: Klinkt logisch, en voertuigen van de zakelijke markt komen van zelf voor de particulier op de tweedehands markt.

        Login om te reageren
        • escort77 zegt

          23 mei 2019 om 09:07

          @dutchdriftking: nou ja, de buitenlandse tweedehands markt, die dingen worden immers massaal geëxporteerd

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            23 mei 2019 om 09:30

            @escort77: in Frankrijk hebben ze juist een aankoop subsidie op EVs en de prijs van gebruikte EVs ligt daar aanzienlijk lager dan in Nederland. Naar mate de vraag naar EVs stijgt zie je ook in Nederland dat de handelsprijzen stijgen.

            Wat “massaal” exporteert worden zijn PHEV die de nadelen van beide aandrijflijnen combineren tegen gering voordeel.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              23 mei 2019 om 10:23

              @flutterby: Maar wel praktisch zijn, of zelfs vereist zijn voor taxi markt. Zowel hier als in oostblok of Rusland.

              Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        23 mei 2019 om 09:01

        @flutterby: Gemiddeld wel. Maar vaak ook niet. Ik rijd 34k per jaar (particulier). Maar ook al rijd je maar 10k. MRB is hetzelfde. Het is tijd dat de particuliere markt ook eens ontziet wordt.

        Om in jouw woorden te spreken. Ouderen gebruiken veel meer zorg. Zullen we jongeren dan de zorg maar zelf laten betalen…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 mei 2019 om 09:45

          @cloverleaf: gemiddeld is gemiddeld. Voor jou 34k p/j zijn er dus twee die maar 5k p/j rijden. Er zijn ook zakelijke rijders die 60-80k p/j rijden.

          Overigens kan het voor een particulier zonder subsidie financieel aantrekkelijk zijn om elektrische te rijden vanwege lage energiekosten en onderhoudskosten. Hiervoor moet je alleen wel thuis of op het werk kunnen laden. Indien je genoeg kilometers maakt en niet zoveel zonnepanelen kwijt kan is er ook een mogelijkheid om een extra slimme meter aan te vragen waarmee je auto met verlaagde energiebelasting (10+ mWh tarief) kan laden.

          Enne.. spoileralert.. Jongeren betalen hun zorg al zelf uit hun (verhoogde) eigen risico en betalen verzekeringspremie om de zorg van de ouderen te betalen.

          Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            23 mei 2019 om 10:46

            @flutterby: het is maar net hoe je het bekijkt. Volgens het CBS is 9 van de 10 auto’s particulier. 1 x 40 of 9 x 15..

            Het is niet voor niets dat particulieren in NL gemiddeld een oudere auto rijden dan in de omringende landen..

            Login om te reageren
          • porsche928 zegt

            23 mei 2019 om 20:57

            @flutterby: die berekening voor die extra stroomaansluiting heb ik ook gemaakt maar is niet interessant. Met name omdat die regeling afloopt en je hoge aansluitkosten en meterhuur hebt. Als je niet veel rijdt, niet doen.

            Login om te reageren
      • driek zegt

        23 mei 2019 om 11:14

        @flutterby: in de praktijk rond de stekker hybride auto’s is nu juist gebleken dat al die voordeeltjes voor de zakelijke rijder nauwelijks iets opgeleverd hebben. Die dingen komen nooit aan de stekker, zakelijke rijders betalen meestal ook geen benzine dus rijstijl aanpassen heeft geen zin. Het enige dat telt is de bijtelling.
        Particuliere rijders zijn zich veel meer kostenbewust en passen hun gedrag veel beter aan.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 mei 2019 om 12:04

          @driek: nooit aan de stekker is overdreven. Zonder de PHEVs hadden we nooit zoveel openbare laadpalen gehad welke de adoptie van elektrisch rijden weer ten goede komt.

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 mei 2019 om 12:20

        @flutterby: laatst werd er geschreven dat slechts 20% van de auto’s zakelijk gereden werd. In dat geval lijkt het me beter om de aandacht nu vooral te leggen op de particuliere markt en niet de zakelijke markt.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 mei 2019 om 18:35

          @berlinetta: wat ik duidelijk probeerde te maken dat je beter één auto die 40.000 km p/j kan subsidiëren dan 3 á 4 auto’s om aan dezelfde CO2 besparing te komen.

          Login om te reageren
      • dare2think zegt

        23 mei 2019 om 14:52

        @flutterby: Een particulier met een elektrische auto is daar wel ’trouwer’ aan dan de leaserijder. Die flipt zijn auto na 4 jaar net zo makkelijk weer voor het goedkoopste alternatief.

        Login om te reageren
  2. baklava zegt

    23 mei 2019 om 08:07

    400 miljoen….ze kunnen dat geld beter in een fatsoenlijk ov netwerk stoppen

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 mei 2019 om 08:19

      @baklava: daar koop je net een Fyra voor..

      Login om te reageren
    • drogerijst zegt

      23 mei 2019 om 09:16

      @baklava: Vergeleken met de rest van de wereld hebben wij niks te klagen wat betreft OV, het is soms een beetje duur maar dat valt met een dalurenabbonement ook wel te overkomen. Ik krijg nu waarschijnlijk te horen dat ik geen gelijk heb omdat het altijd wel ergens beter is, maar nogmaals, ons OV is echt niet verkeerd.

      Login om te reageren
      • peter_akerboom zegt

        23 mei 2019 om 11:25

        @drogerijst:

        Die hoge OV prijzen hebben er voor gezorgd dat ik een auto heb gekocht. Dus goed geregeld hoe?

        Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    23 mei 2019 om 08:08

    Aantrekkelijke private deals? Ook daar zitten in Nederland in mijn ogen grote nadelen aan t.o.v. Duitsland bijvoorbeeld

    Login om te reageren
  4. tazmania zegt

    23 mei 2019 om 08:12

    Niet te hopen dat het een te groot succes wordt, anders zijn er nauwelijks auto’s beschikbaar op de markt. Anderzijds zal het voorkomen worden dat er geëxporteerd wordt, zoals met hybrides. Nieuw gesubsidieerd, in het 2e handscircuit de grens over. Daháág belastinggeld!

    Login om te reageren
  5. kareljansen zegt

    23 mei 2019 om 08:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. crepito zegt

    23 mei 2019 om 08:20

    EV gewoon btw vrij maken voor particulier zoals in Noorwegen?

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      23 mei 2019 om 08:32

      @crepito: dan gaat de verkopendr partij het schip in als particulier, daar die niets met de btw kan, maar wel de restwaarde ziet dalen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 mei 2019 om 09:18

        @lebeaunl: btw aftrekbaar maken voor de particulier, ook voor tweedehands auto’s.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          23 mei 2019 om 09:53

          @lekbak: Administratief is het eenvoudiger om dit niet bij de particulier te regelen ivm btw-nummer Belastingdienst etc.

          Login om te reageren
    • 911targa zegt

      23 mei 2019 om 09:44

      @crepito: Dat is een goed voorstel! Feitelijk wordt een auto dan voor een particulier net zo duur als voor een bedrijf. I.t.t. wat lebeaunl denkt, heeft dit geen invloed op de restwaarde van een auto; daar waar een BTW-auto in het verleden waardevoller was dan een marge- of niet-BTW auto, is dit onderscheid niet meer.

      Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    23 mei 2019 om 08:24

    Een paar duizend euro, het is vrees ik een druppel op de gloeiende plaat. Laatst was er toch hier een artikel over wat mensen uitgeven aan een nieuwe 2e hands auto, dat was niet meer dan 10k wat ik nog herinner. Inruil misschien nog 10 tot 15k gemiddeld waard, dan zijn de meeste nog niet haalbaar voor de grote groep.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      23 mei 2019 om 09:16

      @lekkerlinksrijden: hoeft niet zo te zijn. Wanneer de running costs veel lager zijn dan bij een benzine/diesel kun je dat meenemen. Dan mag de aanschafwaarde best wat hoger uitvallen. Evt zelfs d.m.v een lening.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 mei 2019 om 10:57

        @cloverleaf: of private lease..

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        23 mei 2019 om 12:00

        @cloverleaf: die moeten dan wel echt enorm veel lager zijn, je hebt immers ook enige praktische nadelen op de koop toe te nemen. Als je qua kosten enkel break even speelt is de keus snel gemaakt.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          23 mei 2019 om 12:47

          @karhengst: Na 2 maanden en 5000 km heb ik alleen nog maar voordelen ervaren.

          Login om te reageren
  8. beardman zegt

    23 mei 2019 om 08:27

    Klinkt goed in theorie, ben benieuwd naar de praktische uitwerking ervan.

    Login om te reageren
  9. roberto zegt

    23 mei 2019 om 08:57

    Eerst instantie zal ik er nooit over na te denken om privé elektrisch/hybride te rijden, maar na een aantal jaar met de VW Golf GTE gereden te hebben zit ik er toch sterk aan te denken om volgend jaar/ over 2 jaar een gebruikte GTE aan te schaffen voor m’n meisje. Ze rijdt nog geen 10.000km per jaar, voornamelijk beetje boodschapjes o.i.d. en kan ze dan makkelijk elektrisch af. Ook rijdt de GTE fantastisch en mocht je een keer verder weg moeten heb je genoeg vermogen over! In Dubio..

    Login om te reageren
  10. fotograaf zegt

    23 mei 2019 om 09:09

    Persoonlijk (nog) niet geïnteresseerd in een elektrische auto, voor geen enkele prijs, ze zien er tot nu toe niet uit. Een paar hybrides gaan, zoals golf gte.
    Verder zit er bij een tweede hands elektrische auto altijd de verrassing van een kapot accupakket in en die zijn bijzonder prijzig. Verbrandingsmotoren gaan zelden meer volledig stuk en prijzen daarvan liggen lager.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 mei 2019 om 09:21

      @fotograaf: Daar is wel het een en ander op af te dingen. Dat verbrandingsmotoren nooit stuk gaan hoor ik voor het eerst. Juist de moderne turbo motoren zijn behoorlijk storingsgevoelig. Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen. Dus kan er ook minder kapot. Wat de accupakketten betreft heb je natuurlijk een punt. Accu’s verliezen opslagcapaciteit. Ik zie op dit moment overal bedrijfjes om me heen opstarten die elektrische fietsen refurbishen. Dat gaat ongetwijfeld ook met de elektrische auto gebeuren. Er is op de prijs na eigenlijk weinig reden om geen elektrische auto te kopen.

      Login om te reageren
  11. scorpion80 zegt

    23 mei 2019 om 09:11

    Kwestie van de lange adem. Er worden slechts muizenstapjes gezet. Helaas voor de particuliere rijder. De balans t.o.v. een zakelijke rijder is compleet zoek. Ook vindt men bijv. zorg, goed onderwijs, een stabiele economie en Europese samenwerking belangrijker. Waarbij we grijzer en grijzer worden. En landen als Italië en Spanje veel te veel geld uitgeven aan toelages en pensioenen. Dat gaan wij betalen, als braaf EU land. Waardoor er voorlopig echt niet meer geld vrijkomt voor elektrificatie van het particuliere voertuigpark. Nog minimaal10-15 jaar geduld voor de particuliere rijder dus.

    Login om te reageren
  12. imaginenl zegt

    23 mei 2019 om 09:13

    Ik denk eerder dat niet het bezit van een elektrische auto gestimuleerd moet worden maar het gebruik. Stop dat geld in deelautoprojecten zodat er op iedere straathoek een auto staat die je kunt gebruiken en zorg dat dit zeer betaalbaar is.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 mei 2019 om 09:19

      @imaginenl: gaat alleen werken in dicht bevolkte gebieden. Een ev aanschaffen is voor iedereen een potentiële oplossing, ook op het platteland.

      Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    23 mei 2019 om 09:22

    Klinkt leuk, maar ze blijven te duur. De komende paar jaar heb je eigenlijk alleen de leaf en de Zoë als tweedehands ev’s. Bij de leaf weet je zeker dat je accu naar de klote gaat en bij de Zoë zit je met veel te dure huur accu’s. Alleen de nieuwere generatie ev’s is echt geschikt als tweedehands auto en die zijn ten eerste beperkt beschikbaar, en ten tweede meer dan een paar duizend euro te duur.

    Login om te reageren
  14. Jantje_555 zegt

    23 mei 2019 om 09:23

    altijd maar subsidie…op je eigen dieseltje of op de elektrische wagen van je buurman. betalen doe je dubbel en dik

    Login om te reageren
  15. richh zegt

    23 mei 2019 om 09:25

    Als kopers 1000 euro korting krijgen, zal de vraagprijs simpelweg 1000 euro stijgen. Een 2ehands subsidie lost niks op.

    Login om te reageren
  16. willemveenstra zegt

    23 mei 2019 om 09:28

    Parkeer hem dan maar niet in je garage aan je huis. Ze branden goed die electrische auto’s

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 mei 2019 om 10:59

      @willemveenstra: nog altijd minder dan andere auto’s.. Een Clio die affikt is geen nieuws.

      Login om te reageren
  17. sanderm3 zegt

    23 mei 2019 om 09:58

    Leuk voor al die mensen die bv in een flat o.i.d wonen.. Hoe gaan die hun auto opladen dan? Honderd haspeltjes met verlengkabels van tientallen meters over de gallerij of vanuit het balkon??..lekker veilig! Dat soort plekken hebben nu hooguit 1 of 2 oplaadplekken, geen 100plus.. Of zijn elektrische auto’s alleen weer uitgevonden voor de elite met een dik huis met eigen parkeerplek voor de deur, en een eigen wallbox? Je weet wel die “hoog opgeleide” kantoorpipo’s.. En nee, zelf woon in niet in een flat, maar ben wel benieuwd wat men hier op te zeggen heeft, want een oplossing hiervoor heb ik nog NOOIT iemand over gehoord. En geen sciencefiction oplossing, gewoon wat NU beschikbaar is.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      23 mei 2019 om 18:13

      @sanderm3: Ja want iedereen in een flat moet ook ineens en direct aan een EV. Tussen vrijstaand en een flat zit trouwens nog heel veel. En bijna elke flat van de laatste 20 jaar heeft voldoende eigen parkeerplaatsen, al dan niet genummerd/ overdekt/ met stroom

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        23 mei 2019 om 18:34

        @reactief: maakt je nu een grapje? Zo niet, klinkt het alsof je misschien 2x in een modern flat bent geweest. Het gaat er ook om, dat dus mensen in zulke huishoudens het elektrisch rijden word ontnomen. Doordat er geen technische oplossingen nog voorhanden zijn. Hun moeten dus verplicht in een brandstof auto blijven rijden en dus opdraaien voor hogere mrb en accijnzen etc.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          23 mei 2019 om 19:57

          @sanderm3: Ik ben werkzaam in het vastgoed. Ik kom regelmatig in flats.
          Blijkbaar in een andere regio dan jij.

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            24 mei 2019 om 10:42

            @reactief: iemand die in het vastgoed zit, moet toch juist weten dat er een paar duizend flats in het land zijn, waar je gewoon je gewoon je auto buiten ergens op een parkeerplaats moet dumpen (als je hem al kwijt kunt überhaupt). Ik zou zeggen kom eens in regio Rotterdam kijken. Al heb je dit door heel het land heen uiteraard. De moderne flats met hun eigen privé parkeerplaats en of garage met eigen stroomvoorziening zijn juist super schaars.

            Login om te reageren
            • reactief zegt

              24 mei 2019 om 13:33

              @sanderm3: Andere regio dus. Een stukje zuidelijker staat de gemeente waar ik veel werkzaam ben ontwikkelingen niet toe zonder in eigen parkeergelegenheid te voorzien.

              Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    23 mei 2019 om 10:24

    Subsidie op 2dehands meuk !!

    Laat het roven en stelen maar beginnen ..

    Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      23 mei 2019 om 14:33

      @lincoln: Dan heb je niet goed genoeg geluisterd ? nu zijn er nog maar een paar en daar moeten er inderdaad bij komen. Daarnaast heb je al enorm veel publieke palen bij winkelcentra waar mensen kunnen laden. Ook hoef je echt niet elke avond te laden. De meeste zitten rond de 200km en rijden we statistisch rond de 40-50km per dag. Dan kun je al best eens een dag overslaan met laden en kun je nog makkelijk heen en weer. De pompstations die we nu hebben zijn ook niet in 3-5 jaar gebouwd. Er is in die paar jaar al enorm veel gedaan op dit gebied en het gaat nog door. Daar kun je zeker van zijn.

      Login om te reageren
  19. appeltaartislekker zegt

    23 mei 2019 om 11:57

    Ik heb liever dat ze die 400 miljoen aan tu delft schenken om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Bijvoorbeeld op het gebied van kernfusie of waterstof. Maargoed het is wel mooi weer!

    Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      23 mei 2019 om 14:26

      @appeltaartislekker: Dat doet Toyota al jaren.. en nog altijd is het niet goed genoeg.
      Kernfusie is een ander verhaal maar daar moeten nog stappen gezet worden.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      23 mei 2019 om 17:03

      @appeltaartislekker:

      Ockels superbus ..

      Login om te reageren
  20. dreetje zegt

    23 mei 2019 om 12:47

    De particulier mag de afdankertjes uit de lease. Bedankt, overheid!

    Login om te reageren
  21. lacker zegt

    23 mei 2019 om 16:12

    Rekensommetje / Idee:
    400 miljoen + 110 miljoen = 510 miljoen euro
    2e hand elektrische auto (Renault Fluence Z.E.) kost € 5.750,- met 37.500 km
    https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-fluence-z-e-prime-time-tomtom-navi-btw-auto-37-587km-pri-elektrisch-wit-252e2474-d821-4754-b0e9-d784354a83eb?cldtidx=16

    Dat zijn 88.695 Renault Fluence ZE.
    Als je die nu eens gaat inruilen op 88.695 auto’s met een brandstofmotor. Dus je 2e hands auto inleveren en daar krijg je de Fluence voor terug. Met de opbrengst van de auto’s kan de overheid de omruiling betalen.

    Per jaar worden 1.8400.000 auto’s verkocht in Nederland. Dan heb je 4% van de markt gewijzigd.

    Als je een subsidie geeft van 25% (ipv 100% – je moet dan je auto zelf verkopen), dan heb je theoretisch een wijziging van 16%. Dan maak je met dat enorme bedrag in ieder geval impact.

    Login om te reageren
  22. supertjeduc zegt

    23 mei 2019 om 18:10

    Lijkt me een subsidie voor lease bedrijven
    Die krijgen meer voor hun tweedehandsjes
    En dat zakelijk meer wordt gereden ik vraag het me af
    Hier bij het bedrijf rijden ze alleen woon werk verkeer met hun Tesla’s en Jaguar ‘s

    Login om te reageren
  23. porsche928 zegt

    23 mei 2019 om 20:54

    Verkoop ik mijn Tesla aan mijn vrouw ????

    Login om te reageren
  24. schuimbekje3 zegt

    24 mei 2019 om 14:19

    ze moeten eerst repareren wat ze gesloopt hebben de heren en vrouwen ambtenaren. de bijtelling is veel te hoog in verhouding tot eventueel genoten voordeel. een zakelijke rijden met 500+ prive kilometers (leasers, zzp-ers, VOFers enz) krijgen niet elke vier jaar een gratis auto, maar na 4 jaar hebben ze de auto al meer dan betaald a 22% bijtelling. maar eigendom wordt het niet. veel geld voor autootje waar je mee boodschappen doet op vakantie gaat (als die al een caravan kan trekken). ik zou best 22% bijtelling betalen maar dan moet ik gratis de auto krijgen na 4 jaar.

    maar die hoge bijtelling veroorzaakte een totaal verziekte markt. alle tokos die geen hybrid, EV of plugin hadden verkochten geen auto meer boven de 20.000 eypo. Ik zag bedrijven als Subaru, saab, lancia als sneeuw voor de zon verdwijnen. handje vol dealers. alleen honda, toyota/lexus en later volvo en mitsubishi, nissan en tesla konden profiteren van de verziekte markt door hun grootte. arrogantie was deze bedrijven dan ook niet onbekend. zo was zelfs honda zo arrogant dat ze het vertikte om een spoiler aan te passen zodat deze in lager bijtelling tarief zou vallen. volvo garages verkochten geen v60 plugins aan mensen die niet al volvo reden omdat ze al genoeg omzet hadden gedraaid. toyota durfde zelfs prius plugin rijders te kakken door de mk1 voor 50.000 euro te verkopen en de mk2 voor 35.000 waardoor de mk1 in 1 klap in 1 jaar volledig afgeschreven was.
    vervolgens gaat ze massaal de export in. waarom? omdat niet-lease rijders nu ipv 3500 euro voor een nieuwe 11000 euro bijtelling voor een 5 jaar oude auto moeten betalen. ze moeten zorgen dat deze millieuvriendelijke autos in nederland blijven. bijv door de wegenbelasting vrij te houden ipv te verhogen naar 107%.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North