
Dapper, maar is het ook verstandig? De mega-fusie tussen Nissan en Honda betekent dat het ‘vijfde wiel’ zelf verder wil gaan.
Er gaan momenteel de wildste verhalen rond over de fusie tussen Nissan en Honda. Die twee gaan samenwerken, wat vooral lijkt te gaan om het feit dat het bij Nissan allemaal wat tegen valt. Complicaties hiervan zijn nu te merken, nu bijvoorbeeld duidelijk wordt dat Renault hun alliantie met Nissan moet ontbinden als de Japanners de handen ineen slaan. En da’s weer lastig voor het merk dat altijd een beetje als vijfde wiel wordt gezien.
Mitsubishi
Dan hebben we het over Mitsubishi. Een merk dat ook niet echt uitstraalt alsof het fantastisch gaat, maar dat gaat wel met name over Europa. Het merk wil een soort doorstart maken met een nieuwe Outlander PHEV en de PHEV-versie van de Eclipse Cross, maar verkoopt ook nog de ietwat wanhopig ogende ASX en Colt die identiek zijn aan de Captur en Clio van Renault.

Ook al heeft Mitsubishi zelf nog niks bevestigd, Automotive News ving op dat het merk duidelijk maakte in Japan dat ze niet verwikkeld willen raken in de fusie tussen Honda en Nissan. Als dat gebeurt, zou Mitsubishi liever solo verder willen gaan. Net als Renault zegt Mitsubishi zelf dat ‘alle opties open staan’ om te kijken wat de beste is. De geldimpuls vanuit Nissan en indirect vanuit Renault kan het merk goed gebruiken. Solo kan het merk echter werken aan het opbouwen van een eigen identiteit, wat ze nu een beetje lijken te missen.
Wordt vervolgd
Zoals gezegd blijft het nog even stil vanuit Mitsubishi zelf, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Wat betreft de Honda-Nissan-fusie is binnenkort ook de kogel door de kerk en dan moet je toch weten of je alle partijen waarmee je samenwerkt aan boord hebt. Maar ja, als Honda Renault niet wil en Mitsubishi Honda niet wil, moet je keuzes maken. De Japanse auto-industrie houdt het lekker spannend.
Tja, al zou.Renault Mitsubishi de 5 willen geven, dan moet ook Honda Accord willen gaan mer een samenwerking en moeten ze bij Nissan ook Leaf zijn voorMitsubishi.
Dude….. 😩
Ik zou dat toch even op papier vast laten leggen…capture that 😉
Mitsubishi dat alleen verder gaat is natuurlijk ten doden opgeschreven….
Je zou haast verwachten dat uiteindelijk de hele club Japanners wordt geannexeerd door Toyota.
In Europa ligt een megafusie ook voor de hand. Met z’n allen tegen Tesla en de Chinezen 😒
Misschien is het Mitsubishi na de scheiding wel heel aantrekkelijk voor een Chinees?
Volgensmij kan Mitsubishi zich beter alleen richten om azië, daar verkoopt het nog. Hier is het best wel sneu wat ze de afgelopen 15 jaar ofzo hebben laten zien. Mijn oude Kia is meer Mitsubishi dan de ASX en Colt van nu.
Mitsubishi (Motors) want het merk doet meer dan auto´s kan beter samengaan met Stellantis. Vroeger toen (bijna) alles véél beter was werkte Mitsubishi vaker samen met Dodge.
Nissan Renault was geen goede match. De kwaliteit van Nissan heeft er hard onder geleden.
Ik kan het natuurlijk niet beter weten dan de insiders maar misschien een homologatiemodel uitbrengen?
Lekker terug trekken van de Europese markt zoals Daihatsu dat ook gedaan heeft. De JDM modellen van Mitsubishi zag je al bijna niet hier in Nederland. En die opgewarmde stokbroden die er over bleven waren niet echt geweldig..
Een nieuwe Lancer Evo zie ik wel zitten, als welkom- of afscheidsgeschenk.
Waren we nog maar in die tijd… Toen Mitsubishi nog geweldige auto’s maakte… Een Evo is tegenwoordig bijna niet meer te betalen!