• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Men zit helemaal niet te wachten op nieuwe technologie in auto’s

Auteur: Loek, gepost 11 februari 2024 om 11:42 – 26 Reacties

Een onderzoek naar aanleiding van CES 2024 focust op nieuwe features die binnenkort naar (meer) automodellen komen, maar willen we dat eigenlijk wel?

Het interieur (maar ook exterieur) van een auto is niet alleen een functioneel gedeelte, het is tegenwoordig ook een broedplek voor innovatie, technologie en zelfs probeerseltjes. Er is best een lange lijst aan auto-innovaties die ook weer verdwenen zijn (lijstjes-inspiratie voor @willeme). Nu een auto steeds meer profiteert van de enorme technologische sprongen die de wereld heeft gemaakt, wordt het een groot tech-feestje binnenin. Vandaar ook dat vele automerken en autoleveranciers stonden te pronken met nieuwe tech voor auto’s op de Consumer Electronics Show begin dit jaar. Deze show draait om alles wat met technologie te maken heeft, maar de auto blijkt een steeds populairder uitgangspunt.

Willen we dat wel?

AutoPacific, een onderzoeksbedrijf uit de VS, bemerkt dat op CES 2024 drie zaken veel te vinden waren dankzij het feit dat automerken deze features al hebben of binnenkort gaan krijgen. Die features zijn:

  • aparte infotainmentschermen aan de passagierszijde;
  • aankopen of abonnementen afsluiten in het infotainment van de auto;
  • schermen om signalen af te geven aan de buitenkant van de auto.

Vervolgens werd gevraagd aan 11.700 mensen wie deze opties zou aanvinken als ze beschikbaar zouden zijn. En nee, niet 11.700 BMW E36-eigenaren die knipperlichten al technologie vinden en nog steeds zweren bij cassettedecks: 11.700 mensen die in de markt zijn voor een nieuwe auto. Het resultaat was als volgt: 21 procent zou een infotainmentsysteem voor de passagier willen, 18 procent ziet aankopen via het scherm zitten en 17 procent zou extra betalen voor extra signalen aan de buitenkant van het voertuig.

Meer voor EV’s

Interessant is overigens dat elke feature meer gewild is onder mensen die in de markt zijn voor een EV. 24 procent van de potentiële EV-kopers wil signalen aan de buitenkant, ook omdat hierbij in acht wordt genomen dat een exterieur-display die de laadstatus aangeeft ook mee telt.

Bij in-auto aankopen gaat het zelfs om 29 procent van de EV-kopers die dit zou willen. Ook wordt hier onderscheiden dat 60 procent deze feature zou gebruiken om extra features voor in de auto te kopen, 56 procent om streamingsdiensten te hebben voor tijdens het laden of parkeren en 50 procent om overige, niet perse auto-gerelateerde items te kopen.

Ten slotte is ook een infotainmentscherm voor de passagier vooral populair onder EV-wensers, eveneens 29 procent. Er zit zeker een verband tussen mensen die graag een EV willen vanwege de vooruitstrevendheid en dan is extra technologie een makkelijke optie.

Aanbieden

Goed, zelfs in het beste geval zijn mensen dus sceptisch, want gemiddeld gezien zit zo’n 20 procent van de ondervraagden te wachten op nieuwe technologie als dit. Al willen we daar wel de nuance bij plaatsen dat aan de koper vragen wellicht niet zo relevant is. In 1999 moesten de meeste mensen er ook niet aan denken dat je een mobiele telefoon op zak had, nu is die niet meer weg te denken uit het straatbeeld. We hebben dus het gevoel dat dit soort technologie (en meer) zeker aangeboden gaat worden en doorontwikkeld wordt, tot een punt waar je het wellicht wél wil hebben. Of het sterft af en we kunnen er over 20 jaar op terugkijken. (via AutoPacific)

Ook interessant!

  • Nieuwe biobrandstoffen superslecht voor jouw auto
  • Nieuwe auto voor getroffene van losgeslagen Indycar-wiel
  • Mercedes positief over nieuwe Formule 1 auto 2024
  • Hogere energiekosten zit overstap naar elektrische auto in de weg
    Hogere energiekosten zit overstap naar elektrische auto in de weg

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

ces-2024

Vorig bericht: « Toyota GR86 verliest een cilinder (en Subaru)
Volgend bericht: Nieuwe MINI Cooper S JCW heeft een groot nadeel »

Lees Interacties

Reacties

  1. bertorelli zegt

    11 februari 2024 om 12:17

    Alles wat je toevoegt aan een auto kost extra geld en kan in de meeste gevallen ook stuk.
    Veel van die opties zijn gadgets, waar je ook prima zonder kan in het dagelijks gebruik van de auto.

    Als je in de markt bent voor een nieuwe auto dan heb je doorgaans een vast budget.
    En waar je een jaar of 10 geleden met bijv. €20.000 nog volop keuze had, is die nu in 2024 een heel stuk kleiner.

    Daarbij vind ik extra betalen om opties ‘aan’ te zetten die al in de auto gemonteerd zijn al helemaal niks.
    Maar ik ben dan ook opgegroeid in de tijd dat je computer 2 floppy drives had en een harde schijf een luxe was.

    Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    11 februari 2024 om 12:22

    Carplay, adaptieve cruise control en stoelventilatie. Dan vind ik het wel best.
    En de dash/rearcam mogen ze ook wel intergreren.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      11 februari 2024 om 13:53

      Stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco en een geluidsinstallatie met mooi zuiver geluid is zat. Al het andere is eigenlijk overbodig

      Login om te reageren
  3. intimrasiert zegt

    11 februari 2024 om 12:35

    Kan me in vinden in die resultaten. Zeker zaken als de ‘politiefunctie’ in de nieuwe Tesla’s, die je strafpunten geeft en dan deels features uitschakelt, gaan een aantal stappen te ver naar mijn mening. Het eerste wat ik ook doe in een nieuwe auto is de lane assist uitschakelen en de speed limit warning. Ik hoop niet dat dat lijstje verplichte handelingen nog langer wordt…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 februari 2024 om 12:54

      Jij en ik schakelen zulke voorzieningen direct uit.

      Je zal ze de kost moeten geven, al die mensen die dat niet doen, simpelweg omdat ze niet eens weten hoe dit uit te schakelen, en zich vervolgens wel al die tijd dat ze met zo’n auto rijden eraan lopen te ergeren.

      Login om te reageren
  4. hotze zegt

    11 februari 2024 om 12:44

    In 1999 hadden velen al een mobiel op zak, toch? Misschien in 1990 nog niet… Begin ’90 had je eerst een soort kastjes met de telefoon er bovenop zoals in (oudere) oorlogfilms te zien zijn.

    Voor veiligheid is, naast dat je natuurlijk niet zelf de sloot in stuurt, nummer 1: in de gaten houden wat overige coureurs uitvreten, aka je niet in de wielen sturen. Te veel afleiding in de auto is daarvoor verstorend, met de smartphone voorop. Eigenlijk moet er zo min mogelijk andere info zijn om af te leiden (door megaschermen bv.)

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 februari 2024 om 13:09

      Begin jaren negentig had je die ATF telefoons, als voorloper op de GSM. Tussen de voorstoelen van je auto (lang niet alle auto’s hadden toen een armsteun) werd er een acculader geplaatst, waarop je de telefoon kon opladen. Er mee bellen kostte al snel 3 gulden per minuut, dus het was vooral een gimmick voor top level management en senior accountmanagers die veel onderweg waren. Tussendoor had je nog de ‘Kermit’, waarmee je een zendstation moest opzoeken bij een benzinestation, parkeerplaats, treinstation, e.d.

      #opavertelt

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        11 februari 2024 om 13:27

        Klopt ja, mijn pa had zo’n KPN ding, of was het nog PTT? met van die zachtgroen oplichtende toetsen. De Kermit was een interessant idee, maar echt een tussenoplossing. Bellen was hoe dan ook schreeuwend duur.

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        11 februari 2024 om 13:56

        @Robert: ik was helaas nog een vloeibare cel des tijds, maar ik beroep mij op een straatinterview uit 1998 dat nog steeds te bekijken is op YouTube, waar aan de reactie van de mensen te horen een mobiele telefoon zoals we hem nu kennen verre toekomstmuziek is.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          11 februari 2024 om 15:10

          Och, dat verhaal heeft zich meermaals herhaald. Ik kocht op eigen initiatief ergens in 2008 m’n eerste smartphone, met internet over 2G. Menig collega smaalde destijds ‘waar je dat voor nodig had’, want je deed tenslotte niets meer dan bellen en sms’en met een mobiele telefoon.

          En waar zij nog ruzie maakten over wie de company-TomTom mee mocht nemen, gebruikte in al Google Maps om te navigeren, waarbij ik vooraf al de route naar m’n emailadres had verstuurd, zodat ik die met twee klikken op het schermpje had staan..

          Login om te reageren
      • basman147 zegt

        11 februari 2024 om 19:57

        Geloof dat het zelfs voornamelijk gericht was op binnenvaartschepen zodat die ook een verbinding met de wal hadden. Maar sowieso waren er voor de eerste systemen maar een paar duizend aansluitingen.

        Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    11 februari 2024 om 13:16

    Joh ik weiger al een auto te kopen als ik de achtbaan die adaptive cruise control heet niet uit kan zetten.

    Overigens zweer ik ook bij een handrem die ik gewoon aan kan trekken. Het kan zo ontzettend simpel en doeltreffend zijn eh.

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      11 februari 2024 om 22:56

      Amen

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    11 februari 2024 om 13:32

    Niets nieuws onder de zon. nog niet zo lang geleden werd er een verhitte discussie op de internet uitgevochten over welke techniek superieur was: Telefoons met toetsen of telefoons met touchscreen? En zo kan ik nog wel tig voorbeelden bedenken. Mensen zijn in basis conservatief. Maar innovatie laat zich niet tegen houden.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 februari 2024 om 13:48

      Onzinnig. Want touchscreen telefoons bestonden ook al tientallen jaren. Bleek gewoon dat toen de techniek ver genoeg was een scherm de beste oplossing was geworden. Stoelverwarming aanzetten via je scherm ipv een knop naast je versnellingspook is bijvoorbeeld geen innovatie.

      Login om te reageren
  7. HZW zegt

    11 februari 2024 om 14:31

    Al die helpende elektronica SH#T in auto’s hoeft van mijn niet, als je al die zooi nodig hebt om auto te kunnen rijden, dan zou je eerst maar weer eens opnieuw auto rijles moeten gaan nemen.

    Apple CarPlay is misschien leuk als alle functies draadloos werken, ik heb het in de auto, maar gebruik het nooit, omdat ik al geen trek heb om eerst een snoertje aan te gaan sluiten.
    Draadloos music streamen werkt prima, maar gebruik ik ook zelden of nooit, gewoon een favoriete DAB radio zender aan en ik vind het wel prima, wat auto media betreft, de aanwezige navigatie werkt ook goed genoeg voor die enkele keer dat ik dat gebruikt im mijn privé auto.
    Met een auto van de zaak zou ik er niet anders over denken.

    Al die electronica zooi leidt alleen maar af, en mensen zijn meer bezig met die zooi dan dat ze daadwerkelijk met auto rijden bezig zijn.
    Het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen er nog met hun telefoon in de hand zitten tijdens het auto rijden, de straf daarvoor is nog steeds veel te laag, maak er € 1.250,- van, misschien dat mensen het dan gaan afleren om met de telefoon/ multi media te kloten tijdens het auto rijden.

    Ondertussen wordt een auto verzekeren steeds duurder, door alle ongelukken die ontstaan door al die elektronica multi media zooi in de auto, als je TV/Netflix kijkende automobilisten tegen komt op de snelweg, weet je dat we de verkeerde kant op gaan met de multi media zooi in de auto.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      11 februari 2024 om 18:35

      Een bestaande bedrade Carplay en Android auto draadloos maken kan anno 2024 heel gemakkelijk en voor niet al te veel geld. Als je eerst altijd je telefoon moet inpluggen is ook kansloos.

      Login om te reageren
  8. dawwg zegt

    11 februari 2024 om 14:42

    Een entertainment systeem apart voor de passagiers en aankopen via het scherm. Daar heb je toch al je telefoon of tablet voor – of gewoon Android – als je dat perse wilt ? En wat is er mis met een goed gesprek in de auto; wat een geestelijke armoede toch !

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    11 februari 2024 om 14:59

    Eerlijk is eerlijk, ik voel me net een kind in een snoepwinkel als ik in een auto stap die doet denken aan de cockpit van een vliegtuig. Hoe meer knopjes, lampjes en metertjes hoe beter.

    Alleen verouderd al die electronica wel heel snel. Zeker infotainmentsystemen. Kan je nog van alles verzinnen om muziek te streamen en heb je niks aan dat ooit fantastische navigatiesysteem.

    Als je ziet hoe kort daar in het algemeen updates voor beschikbaar zijn dan vrees ik het ergste. Zeker omdat er vast nog wel wat merken om gaan vallen.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 februari 2024 om 02:03

      “Eerlijk is eerlijk, ik voel me net een kind in een snoepwinkel als ik in een auto stap die doet denken aan de cockpit van een vliegtuig. Hoe meer knopjes, lampjes en metertjes hoe beter.”

      https://thecollectables.nl/pics/fb-1200×800-products/500/500-1657612605-3121732.jpg

      Zoiets dus? ;-)

      Login om te reageren
  10. HZW zegt

    11 februari 2024 om 15:08

    Navigatie systemen hebben allen toekomst als het Real Life Software gaat worden.
    Wordt een straat afgesloten voor wat voor reden dan ook, of als er een rijrichting verandering in een straat doorgevoerd is, dan moet het gelijk life in de navigatie opduiken als je er in de buurt ben.
    Navigatie systemen die updates nodig hebben, zijn zinloos voor dagelijks gebruik.

    Login om te reageren
  11. tenaci zegt

    11 februari 2024 om 15:32

    Ooit eens ergens gelezen: In de jaren 90 was de auto uitgeevolueerd. Alles wat daarna werd toegevoegd was nutteloze bullshit. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens….

    Login om te reageren
  12. sanderkomnogeensergens zegt

    11 februari 2024 om 17:30

    Laatste tijd een paar keer een leen-Mercedes gehad. Met van die touchpads. Kan er niet aan wennen. Graag gewoon knopjes voor mij. En adaptieve cruise controle, wat een ellende is dat op de drukke Nederlandse snelwegen. Maarja, ben dan ook een oude boomer.

    Login om te reageren
  13. leaper035t zegt

    11 februari 2024 om 17:33

    Klopt. Ik ben van plan om geen nieuwe auto’s te kopen. Digitalisme ter ondersteuning van het rijden vind ik fantastisch. Niet omgekeerd. Analoge tellers en in het midden digitale info ter ondersteuning? Fantastisch! Een groot scherm voor een GPS? Fantastisch! Een scherm om je temperatuur te regelen of je auto een scheet te laten maken? Verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  14. MarcoM zegt

    11 februari 2024 om 20:22

    Gewoon weer terug naar een Opel Kadett 1.2N.

    Login om te reageren
  15. HoLaMaToYa zegt

    11 februari 2024 om 21:23

    Leve de good old Landcruiser BJ75 3.4D: 1 km + toerenteller met de usual waarschuwingslampjes, geen flippers maar 1 lange en 1 korte pook, geen radio of entertainment system, alleen de soundtrack van een bloeddruk verlagend en hartslag vertragend joekel van een motorblok. Geen muis, geen touchpad, of -screen, geen USB, Bluetooth, of handsfree, geen piepjes of klokkengelui, geen stem, geen zoem, alarm of waarschuwing. Niets, alleen een onverstoorbaar ronkende diesel die al aanslaat bij de gedachte aan starten. Entertainment zat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North