Smart Forease wil iconische Crossblade achterna

Auteur: , 7 Reacties

Zo zien we compacte stadauto's graag vaker.

Smart bestaat alweer bijna 25 jaar, maar de eerste auto van het stadautomerk werd in 1998 pas onthuld. Twintig jaar geleden, dus. In de twee decennia dat de eigenwijze tak van Mercedes bestaat, is het Smart naar eigen zeggen echter nog niet gelukt een écht coole auto te maken. Met deze Forease moet dat veranderen.

De wijze waarop de Smart Forease is gemaakt, heeft veel weg van relatief iconische (studie)modellen die het merk in het verleden presenteerde. Met name de Smart Crossblade uit 2001 en de in 2011 gepresenteerde Forspeed dienden als inspiratiebron voor het nieuwste concept van de Duitsers. Dit betekent vooral dat de Forease, net als de hiervoor genoemde modellen, zonder dak door het leven gaat.

Een pionier kunnen we de Forease niet meer noemen. Waar zijn voorvader, de volledig elektrische Forspeed, enigszins een voorloper was van de schone brandstof, volgt de op de EQ ForTwo gebaseerde Forease de normen van vandaag. Immers, anno 2018 is het onmogelijk een concept voor een stadsauto te presenteren die niet voorzien is van een volledig elektrisch aandrijflijn.

Een nadeel van de Forspeed was dat hij, in tegenstelling tot de Crossblade, uiteindelijk niet in productie ging. De auto was eerder bedoeld als voorbode van de Smart Electric Drive. Nu volledig elektrisch rijden vele malen verder is uitgediept, beter wordt begrepen en handiger geïmplementeerd kan worden, is het zeker mogelijk dat de Smart Forease op een zeker moment in productie zal gaan. Gebeurt dit inderdaad, dan hopen wij dat het half-open stuurwiel, de verkorte voorruit en het gedurfde design wederom hun opwachting zullen maken.

De auto staat volgende maand te schitteren onder de beurslichten van de Paris Motor Show.



7 reacties

Waarom hebben concepttekeningen altijd zulke enorme velgen waarvan we weten dat die er in de praktijd nooit zullen komen – zeker bij een elektrisch model. Sterker nog, hier is het zo erg dat er zo veel aandacht aan de velgen is besteed dat ze niet eens een volledig stuur in de auto konden zetten.
@daihatsucuore: Praktijd? Wellicht kijk ik te veel uit naar de hutspot van vanavond.
SMART staat voor Swatch. Mercedes-Benz. Art. you’re welcome.
Ik snap het niet, ik vind de crossblade een echt serieus coole auto. Zag er toevallig laatst nog een. Parkeer hem naast een willekeurige Ferrari en ik weet zeker dat de smart meer bekijks heeft.
Maar ook de Brabus roadster coupé vind ik cool. Jammer dat die bak zo bagger is.
Dit concept is leuk, maar volgens mij meer van hetzelfde tov de crossblade.
Ik vind SMART een leuk concept, maar blij word ik er niet van. Laatst een nieuwe ForFour meegehad. Wat een cheap geval. Tot je de prijs ziet.
Laat ze maar eens een nieuwe Smart Roadster bedenken. Dat was een leuk ding.
Irrelevant. Net als het merk Smart op zich. In feite zouden ze volledig moeten inzetten op elektrisch en autonoom, als ze echt willen de oplossing zijn voor het mobiliteitsinfarct van de grootstad. Maar in plaats daarvan maken ze speelgoed…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).