
Als we kijken naar de cijfers dan hè. Want deze titel is niet echt motiverend als je net je roze pasje hebt gehaald.
In Frankrijk rijden beginnende bestuurders met zo’n prachtige A-sticker achterop de auto. Weet jij als automobilist dat je met een rookie te maken hebt. In Nederland bestaat zoiets niet. Toch kan het geen kwaad om op te passen voor beginnende bestuurders. Althans, statistisch gezien maken mensen die net hun rijbewijs hebben de meest ernstige ongelukken. Dat zeggen wij niet, maar EenVandaag op basis van cijfers van het Openbaar Ministerie (OM).
Klinkt plausibel. Wie net zijn of haar rijbewijs heeft gehaald heeft minder ervaring dan iemand die al 30 jaar het roze pasje bezit. Zo is dat nu eenmaal. En door minder inzicht zit een ongeluk in een klein hoekje. Wat opvalt aan de cijfers is dat jonge bestuurders meer strafpunten hebben in vergelijking met het verleden. Strafpunten loop je op door het veroorzaken van een ongeluk met schade of letsel, maar ook door roekeloos rijgedrag of te hard rijden. In 2019 hadden jonge bestuurders bij elkaar nog 6.000 strafpunten. In 2021 is dit aantal gestegen naar bijna 9.000.
Beginnende bestuurders veroorzaken steeds vaker ernstige ongevallen met zwaar letsel of zelfs overlijden. Het aantal zwaargewonden in het verkeer neemt zelfs toe. Dat is het tegenovergestelde van wat de EU, en ook Nederland wil. De ambitie is om in 2050 geen verkeersdoden meer te hebben. Een bijna onmogelijke missie zolang mensen aan het stuur zitten zou je denken.





Zo’n sticker achterop hebben meerdere landen. En eigenlijk is dit helemaal zo slecht nog niet.
Welk voordeel brengt zo’n sticker eigenlijk? Voor mij zou het betekenen: snel inhalen die wagen met die A sticker, want dat zal wel een brokkenpiloot zijn, maar daar wordt het niet veiliger van.
Die titel zou juist wél motiverend moeten zijn, een uitdaging voor de beginnende bestuurders om het beter te doen dan hun soortgenoten.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: dit fenomeen is toch nieuw? Je betaalt als beginnend bestuurder niet voor niks meer premie dan een ervaren bestuurder. Ik denk overigens dat de mobiele telefoon wel een significante factor is in deze cijfers. Jongeren kunnen er gewoon niet van afblijven, dat zie je al op straat, op de fiets, in de kroeg, in ’t restaurant… Overal de ogen naar ’t scherm gericht. Zelfs als ze bij elkaar zijn praten ze niet met elkaar, maar kijken ze allemaal naar hun schermpjes. Het is een volksziekte geworden.
Vandaag weer genoeg bestuurders gezien met de telefoon aan het oor, hoofd half naar beneden kijkend tijdens het rijden etc. en dat waren allemaal geen jongeren. Ook vaak op straat, in de winkel, op de fiets en in de kroeg/het restaurant etc. Dit is niet alleen een dingetje van jongeren maar van iedereen. Men is tegenwoordig bang dat ze iets belangrijks gaan missen als ze dat ding niet continue bekijken.
@lecomte is ook waar, met dien verstande dat ik vermoed dat het percentage telefoongebruikers tijdens ’t rijden onder jongeren hoger is dan onder de 25-plussers.
Toen ik m’n rijbewijs haalde waren er nog geen smartphones, dus ’t is ook iets van de laatste 10-15 jaar.
@sportabgasanlage: Dat zou heel goed kunnen. Ik vraag me altijd af hoe moeilijk is het om een telefoonhouder te kopen en handsfree te bellen? Appen of een FB/Insta bericht lezen/beantwoorden kan best even wachten lijkt mij. Als het echt zo belangrijk is bellen ze wel toch?
Een sticker voor beginnend bestuurder klinkt niet verkeerd, maar dan moeten ze wel in een eigen auto rijden.
@moondustfocus: een auto die niet te betalen isdoor de hoge verzekeringspremie…
Heb in Nederland een tijdje rond gereden met zo’n Britse A (mijn collega’s zijn zo grappig) en die “sticker” zat met magneetjes aan de wagen en was dus gemakkelijk verplaatsbaar tussen wagens.
@moondustfocus: misschien een magnetisch plaatje?
En nu de hamvraag, komt dit door de lachgas patronen of controleren we gewoon meer?
Begint bij de rijschool. Want daar zit zoveel rommel tussen. Ik rij veel in Arnhem en omgeving en daar zie je de gekste dingen. Zonder verlichting in zeer dichte mist. Ruziënde rijscholen, auto’s uit t jaar kruik, auto’s waar de stukken aanhangen. Instructeurs die non stop met de telefoon bezig zijn terwijl de leerling met 23,8km/h over de Pleij huppelt. Etc etc.
@e34m5touring: 23,8 😂😂😂
Niet zo gek als je ziet hoe laag de eisen zijn om auto te mogen rijden in Nederland.
Misschien was het toch niet zo’n goed idee om al rijbewijzen te gaan afgeven aan 17 jarigen. Wellicht kunnen we de ondergrens beter op 27 jaar leggen?
Toen ik jong was (’73) was het de stelling dat je de eerste moest “kapot” rijden (welke aard dan ook) om te weten hoe je de tweede moest behandelen.
Toen kon / mocht dat nog.