• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbreker

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 augustus 2013 om 08:50 – 25 Reacties

Afbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbrekerAfbeelding Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 was een echte recordbreker

Jaren '80-monteurs verdringen zich rond jaren'80 Benz
Oh, dus u rijdt 50.000 kilometer per jaar? ‘Bitch please…’, aldus Mercedes. Zij deden deze afstand 30 jaar geleden in iets meer dan 200 uur, tijdens een recordbrekende tiendaagse stomende Nardo-zomersessie.

Geen betere manier om je kwaliteit en betrouwbaarheid te tonen dan met een meerdaagse martelsessie waarbij 11 (lange afstands-) records sneuvelen. Dat is precies waarom een team van Mercedes-ingenieurs precies 30 jaar en een paar dagen geleden naar Italië toog, om er op Nardo met de 190E anderhalve week lang rondjes te rijden (de legende wil dat Peter de rondjesgabber hier verwekt werd).

Omdat alleen een marathonsessie niet voldoende was, werd deze ook nog eens in hartje zomer gehouden, met temperaturen tot 40 graden celsius (korte jaren ’80 sportbroekjes-alert!).

190E pitstop

Het maakte de 185 pk sterke M102 2,3 liter viercilinder allemaal geen moer uit. Met een gemiddeld verbruik van 22 liter per 100 kilometer legde de aerodnamisch ietwat aangepaste (en na al die kilometers ook wat zwartgeblakerde) W201 190E 2.3-16 in 201 uur, 39 minuten en 43 seconden een halve ton aan kilometers af. Dat is dus bijna 250 km/u gemiddeld.

In 2005 deed Mercedes het trouwens nog eens dunnetjes over: toen werd er in 30 dagen tijd in Texas 100.000 mijl (160.000 km) op de teller gezet met drie E 320 CDI’s.

Of er na 30 jaar ook een Nardo-revival inzit met een moderne Benz? Dat is onwaarschijnlijk, het circuit is sinds vorig jaar in eigendom van concurrent Porsche/VW.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Mercedes 190, nardo, record, w201

Vorig bericht: « Video: Aventadors zijn epische vlammenwerpers
Volgend bericht: Chinese babe parkeert GranTurismo midden op straat »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    12 augustus 2013 om 08:55

    Een echte klassieker deze auto dus, kan begrijpen waarom er zoveel van deze auto nog rondrijden…

    Login om te reageren
  2. Mee zegt

    12 augustus 2013 om 09:15

    Gemiddeld bijna 250 km/h met 186 pk (al hebben ze wat dichtgetaped), inclusief bijtanken en enkele bandenwissels (vermoed ik), dat is indrukwekkend!

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      12 augustus 2013 om 10:04

      @Mee: Als jij een auto ontwerpt die op een tank en een setje banden anderhalve week 250Kmh kan doen dan ben je binnen :p

      Login om te reageren
  3. papa zegt

    12 augustus 2013 om 09:28

    Een mercedes 190D was zuiniger geweest…

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      12 augustus 2013 om 09:33

      @papa: Alleen zou die nooit een gemiddelde van 250 hebben gehaald.

      Login om te reageren
      • 9114life zegt

        13 augustus 2013 om 08:46

        @gijsso: inderdaad, mijne haalde slechts 156. Met wind mee en bergaf 164.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 augustus 2013 om 09:36

      @papa:
      Yep, alleen mag je er dan wel een weekje extra voor uit trekken….

      Login om te reageren
  4. griffendahl zegt

    12 augustus 2013 om 09:29

    Gaaf, meer van dit soort artikelen graag :)

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    12 augustus 2013 om 09:45

    Valt me mee dat @JvT: nog niet gemeld heeft dat het oud nieuws is….

    Login om te reageren
    • JvT zegt

      12 augustus 2013 om 10:04

      @norge:
      Tja, geloof het of niet. Ik doe nog andere dingen naast AB-reaguursels schrijven. Gelukkig ben jij er dan nog om dit soort zaken op te merken. Waarvoor dank natuurlijk…

      Login om te reageren
      • volvov70 zegt

        12 augustus 2013 om 10:05

        -=edit: offtopic=-

        Login om te reageren
    • beerton zegt

      12 augustus 2013 om 10:32

      -=edit: offtopic=-

      Login om te reageren
  6. volvov70 zegt

    12 augustus 2013 om 10:04

    Toen ik de titel las dacht ik eerst dat het een Petrolicous video was :P

    Login om te reageren
  7. avda zegt

    12 augustus 2013 om 10:24

    http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    12 augustus 2013 om 10:26

    Dus eigenlijk hebben ze laten zien hoe sterk Cosworth motoren zijn. Zeker een knappe prestatie, daar niet van.

    Login om te reageren
  9. avda zegt

    12 augustus 2013 om 10:26

    Het lukt maar niet om de youtube link te delen via mijn mobiel. Je kan de video vinden door te zoeken naar “mercedes nardo”

    Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    12 augustus 2013 om 10:46

    Hoezo zenuwslopend voor de coureur. Constant rondjes rijden zonder te hoeven sturen en iets of iemand in te halen. Zou het zelf na een rondje of 10 het wel weer gehad hebben.

    Login om te reageren
  11. Svda zegt

    12 augustus 2013 om 10:48

    Ik heb pas geleden in Evo2 Dtm meegereden op de ring en wat een geweldige wagen was dat. Daarna nog in een Evo 1 met lichte aanpassing en dat rijd ook niet verkeerd. Schijnt wel dat de 2.3 beter is als de 2.5

    Login om te reageren
  12. beerton zegt

    12 augustus 2013 om 11:04

    Mercedes is op vlak van levensduur wel de absolute koning.

    Login om te reageren
    • imba zegt

      12 augustus 2013 om 14:16

      @beerton: *was

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    12 augustus 2013 om 11:28

    Doen ze nu nog dat soort martelingen alleen martelen ze nu de machines in het labo en worden er geen coureurs bij verveeld.

    Login om te reageren
  14. Seroo zegt

    12 augustus 2013 om 11:49

    Tegenwoordig doen ze dit niet meer. Het kost alleen al 19690 euro aan peut.

    Login om te reageren
  15. flippert zegt

    12 augustus 2013 om 15:16

    Vast geen toeval dat ze dit met een wegenbelastingvrij stinkhok doen. Stelletje profiteurs met hun stinkdiesel!

    Login om te reageren
  16. mbevo zegt

    12 augustus 2013 om 15:52

    Hey me auto:) alleen dan een zwarte:)

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    12 augustus 2013 om 22:02

    Een gemiddelde van 250? Die is niet origineel meer…?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North