Mercedes breidt het EQ-label verder uit

Auteur: , 24 Reacties

De ultieme stadstaxi.

Mercedes is lekker bezig. Kan ook niet anders: weinig merken hebben zo’n omvangrijk modelgamma als het merk met De Ster. Over het algemeen hebben BMW en Audi heel vaak een gepaste concurrent, maar in het geval van de V-Klasse is dat niet het geval. De V-Klasse is de luxe personenversie van de Mercedes-Benz Vito bedrijfswagen.

Van de V-Klasse lanceren de Duitsers de EQV. Naar eigen zeggen is het nog een concept, maar de de auto ziet eruit als een V-Klasse met de neus van de EQC. Zoals je kunt verwachten is de EQV een geheel elektrische auto. De auto wordt aangedreven door een elektromotor die 150 kW (204 pk) levert. De accucapaciteit is 100 kWh, waardoor er de EQV exact 400 km op een lading moet komen. Aldus zijn makers.

Het is mogelijk om de accu te ‘snelladen’. In een kwartiertje tijd kun je zo’n 100 km aan range bijladen. Zoals gezegd is deze VQC nog een concept, maar Mercedes geeft aan dat de productieversie zal staan te schitteren op de IAA in Frankfurt, later dit jaar. Onze gok: die ziet er exact hetzelfde uit.



24 reacties

ooo elektrik Vito. Iek shnel met deze buusje naar Thoerkije he.
@exotic: Maar niet toeveel tüüteren. Isj niet güüd vor accü
@exotic: oww elektrische vitoww ,nou dat is weul echt duur segh, jorisje we zullen best en 15 jaar oude volvotje kopen waarop we onze 20 jaar oude camper zullen meujslepen voor onze reisje naar zuid-frankrijk, uiteraard zullen we constant linkerbaanplakken met 100km per uur. hup oranje hup !
Volgens mij is 100kWh / 400km al te veel voor een stadstaxi. In New York gebruiken ze die elektrische Nissans, die 2x zo weinig bereik hebben.
Dat accu pakket + dat het een luxe Mercedes is, zal het toch wel erg duur maken.
@fanboy: deze busjes worden ook heel veel ingezet voor vip vervoer over middellange afstanden. Van vliegveld naar bedrijf anderhalf uur verderop enzo. Dan heb je wel wat range nodig als je dat wilt garanderen onder alle omstandigheden. Je wilt tenslotte niet zonder komen te zitten met een vip aan boord.
@lekbak: Voor VIP vervoer zie ik het werken ja.
Maar er wordt stadstaxi genoemd, maar daarvoor zal dit veel te duur (en te luxe) zijn lijkt me. Dat bedoelde ik meer.
Volgens mij is dit toch een type auto dat vooral voor lange ritten wordt gebruikt. Dan vind ik 400 km (in theorie) wel wat weinig, maar het is een begin.
Ideaal voor taxibedrijven. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemiddelde loodgieter dit al kan betalen.
@dutchdriftking: Dit zijn ook geen werkbussen. Dit is bedoeld voor luxe personenvervoer. Wij gebruiken ze op werk ook om klanten te vervoeren.
@berlinetta: Daarom geef ik ook aan dat het voor taxibedrijven erg interessant kan zijn. Fijne stille bussen voor in de stad. Maar de gemiddelde loodgieter/timmerman legt ook niet zoveel kilometers af. Dus alle Vito’s/Transporter’s en Transit’s elektrisch aanbieden met een belastingvoordeel is wellicht helemaal niet zo’n gek idee.
@dutchdriftking: in ons dorp met 660 woningen zijn meer dan 120 bedrijven gevestigd. Waaronder, hoe kan het ook anders, een hoop zzpers (en kleine bedrijfjes met wat personeel) die in de bouw werken. Die zitten allemaal minimaal de helft van de tijd in de randstad. Minimaal 160km enkele reis.

Ik vind het ook belachelijk, maar Friezen zijn nog niet te beroerd om te werken en dan hebben veel aannemers dat liever dan oostblokkers.
@lekbak: Als ik 320 km per dag moet rijden om te werken blijf ik wel thuis, ik vind mijn 70 km al aan de hoge kant maar het is te doen.

Met mijn bus ram ik er dan een krappe 600 euro aan diesel door elke maand, nu 140 euro
@monsieurleloure: ik zou ook gillend gek worden. Maar die lui verdienen bakken met geld. Ze rijden allemaal in dikke gloednieuwe bussen, en leven privè ook heel erg goed. Van de jongens die ik wat beter ken weet ik dat het allemaal eigen geld is, dus ik neem aan dat dat voor de rest ook zo is.

Vloeren leggen, plafonds maken en spacken en stucken levert goed in amsterdam en omstreken blijkbaar. Maar ze zijn heel schappelijk als ze in de buurt een klus hebben, dan zijn ze ook blij dat ze weer snel thuis zijn. Je moet alleen ff geduld hebben als je ze een klus wilt laten doen, werk zat.
@dutchdriftking: v-klasse is niet gelijk aan een Vito.
@boomhauwer: Niet gelijk, wel 90%. De V-klasse is vooral veel luxer uitgevoerd. Fijnere materialen, betere isolatie, dikke wielen en mooie lak.
@boomhauwer: een pallet met accu’s in je Vito schuiven, dat is pas snel laden.
er gaan veel betaalde kwartiertjes door de baas moeten worden ingecalculeerd
Leuk als Taxi, verder niet.
Waarom plakt Audi eigenlijk niet gewoon 4 ringen op een Caravelle/Crafter (of hoe heet de personenversie daarvan) en plempt er dik leer en MMI touch in voor 60.000 ekkermännchen?
@gulli: Je bedoelt van een VW Transporter/Multivan een Audi-versie? Een Audi B6 / B9 / B100.

Simpelweg een vrij krappe markt denk ik.

BMW heeft zich er tot nu ook ver van gehouden, want busjes zouden niet bijdragen aan “Fraude am Fahren”.

Maar goed, BMW heeft uiteindelijk ook de 2GT Activa op de mensheid losgelaten dus als er geld te verdienen voelt doen ze het zo.

Ergo, de markt voor “Premium” bussen is te klein.
@skid: kleine markten worden niet meer zo gevreesd als ik al die nichemodellen van de grote drie zo zie.
@gulli: Omdat nuttige auto’s niet meer van deze tijd zijn en men liever de markt overspoelt met nutteloze nicheproducten die lekker veel geld in het laatje brengen.
Is het toeval dat de eqv, seat el-born en kia e-niro allemaal 204pk hebben? Of hebben ze dezelfde elektromotor?
@sanderp: fiscaal dingetje in heel veel landen (max 150 kW)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).