Nadat Mercedes de kraan gisteravond zelf liet druppen, wordt deze nu volledig opengedraaid: maak kennis met de nieuwe Mercedes-Benz C63 AMG (W205), ook verkrijgbaar als sterkere S-versie.
Gelijktijdig met de sedan onthult Mercedes ook een Estate-variant van zijn snelste C. Op de foto’s is deze als AMG S uitgedost, en het blauwe kleurtje staat de breedgeheupte station uitstekend.
Waar de vorige generatie C63 en BMW M3 nog enigszins vergelijkbaar waren, neemt Mercedes met deze C-Klasse meer afstand van de concurrentie. In zijn sterkste hoedanigheid is het verschil met de nieuwe M3 maar liefst 79 pk en 150 Nm. Bovendien heeft de C63 een V8 onder de kap, waar de M3 terugging naar een zes-in-lijn.
Het Audi-equivalent, de RS4/5, heeft nog een V8 onder de kap, maar diens opvolger krijgt naar verwachting ook een zescilinder. Liefhebbers van een V8 in het Duitse D-segment kunnen in de toekomst dus alleen nog bij Mercedes terecht.
Onder de kap begeeft zich Mercedes’ nieuwe M177 4 liter V8 twinturbo, met naar wens 476 pk en 650 Nm of 510 pk en 700 Nm. Hiermee positioneert Daimler de C-Klasse gevaarlijk dichtbij het hogere segment, waarin de M5, RS6 en E63 zich begeven. Om dit te illustreren: de nieuwe C63 S levert slechts 50 pk minder dan de BMW M5, en haalt zelfs 20 Nm meer uit zijn motorblok.
Hieronder de specs op een rijtje:
De C63 is standaard gekoppeld aan een 7-traps Speedshift-transmissie. Optioneel monteert Mercedes een sportuitlaatsysteem met hierin een klep voor een ultieme herrie-beleving. Zet de auto in “Comfort” en er is niets aan het handje, maar bij “Sport +” en “Race”, galmt de V8 er op los. Of dit even indrukwekkend is als bij de oude C63, die 2,2 liter meer motorinhoud had, en geen last van geluiddempende turbo’s, moeten we zelf te zijner tijd maar eens ervaren. Het voordeel van het nieuwe blok is wel dat het verbruik met dik 30% daalde.
De Mercedes-AMG C 63 viert zijn wereldpremière op 2 oktober 2014, samen met het beursdebuut van de Mercedes-AMG GT op de Autosalon van Parijs. De marktintroductie van de C 63 S Limousine met 375 kW (510 pk) staat voor februari 2015 gepland. De C 63 met 350 kW (476 pk) en de C 63 S Estate volgen in april 2015.
73 reacties
en wát een mooi interieur.
Hebben!
Ik blijf de oude een stuk mooier vinden. Deze lijkt zo groot voor een C klasse. Ook vind ik de cijfers wat tegenvallen, de atmosferische AMG Edition had ook 507pk. Liever liters en atmosferisch an twinturbo downsizing.
En tja het verbruik… Nu haal je dan 1 op 8 in plaats van 1 op 6? Lekker boeiend voor een C63 koper.
Nee maar ten opzichte van zijn voorganger. Ik zou gewoon altijd atmosferische paarden boven turbo paarden kiezen.
En ja klopt, hoewel dat vooral in nl veel scheelt natuurlijk. Eigenlijk ben ik benieuwd hoeveel deze ‘nieuwe generatie turbo supercars’ werkelijk zuiniger zijn dan hun voorgangers.
Een 4.0 tov een 6.2/5.5l scheelt een hele hoop aan belasting in Zwitserland bijv (wegenbelasting is per cc). Ook CO2 belasting scheelt een slok op een borrel in een hoop landen. Lagere nieuwprijs (door de lagere belasting) scheelt ook weer in de verzekering.
Ik ben iig fan (van de station en zeker in die kleur).
Die AMG GT (of hoe ze de SLC ook genoemd hebben) gaat waarschijnlijk flink meer kosten, terwijl de motor letterlijk gelijk is. Doe mij maar een C63 AMG S Estate, in Donkerblauw graag. En over het motorgeluid ben ik niet zo bang eigenlijk. De 4.0 TFSI V8 van Audi/Bentley klinkt uitstekend, evenals 5.5 V8’s van Mercedes en de 4.8 van Porsche. Het lijkt er op dat BMW het tegenwoordig prima vindt dat hun M modellen klinken als stofzuigers (terwijl ze altijd het mooiste klonken…)
/uit de mouw geschud
Maar de hamvraag: wat vindt de labradoodle?
Dat gezegd hebbende, misschien ziet ‘ie wel een gelijk gestemde geest in zo’n raar metalen ding dat ook met zijn staart zwiept…je weet het niet. En tsja, die Audi’s zijn uiteindelijk ook niet altijd hondvriendelijk in een crash:
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Audi%20RS6%20Crash%204.jpg
Ik denk dat de voorkeur per labradoodle verschillend zal zijn.
Waarom? Als bepaalde auto’s ineens niet meer verkocht vanwege teveel vermogen worden dan passen ze zich vanzelf aan aan de markt en komen er weer modellen met minder vermogen.
79 pk en 150 Nm165 kg, zelfs meer dan je schoonmoeder weegt.Sommige auto’s vind ik mooi en andere weer lelijk, maar een hekel hebben? Nee.
Mercedes is ook een mooi merk en er zijn modellen van Mercedes die ik mooi vind.
Jou Audi zegt genoeg over jou denk ik..
Welke sneller is is niet relevant, allebei zijn ze gewoon snel met meer dan genoeg vermogen.
Het uiterlijk van de C klasse lijkt wat mij betreft te veel op de “mindere” broertjes en zusjes.
Ik hoop echt dat je het niet over de nieuwe M3 hebt.