Plaatjes hadden we al, de motoren kenden we al. Een persbericht van Mercedes zelf bleef echter uit. Ruim voor de Autosalon van Parijs hebben ze de plaatjes nu maar met wat tekst aangevuld.
Voorzover het nog niet duidelijk werd uit de plaatjes: de neus heeft Mercedes inderdaad van de SLS geleend. Qua styling in ieder geval, de lampen komen natuurlijk niet overeen. Ze zijn zelf erg trots op de LEDs in de koplampunits. Opgedeeld in drie delen, zo ontworpen dat ze ’s nachts ook van de zijkant zichtbaar zijn.
Omdat de CLS duidelijk hoger gepositioneerd zal staan dan een E-klasse is het interieur wat luxueuzer aangekleed. Er is gebruik gemaakt van 1.6mm dik premium leer in het interieur en een versnellingspook op de stuurkolom. Die laatste is dan weer van de CL/S-klasse geleend.
Gek genoeg hebben ze het nog met geen woord over de motoren. Misschien willen ze nog een beetje info voor de onthulling in Parijs bewaren. Jammer, want wij hadden de (vermoedelijke) lijst van motoren al. Bij de introductie staan er een 350CDI (265pk/620Nm) en 350CGI (306pk/370Nm) klaar. Vanaf januari 2011 te koop. Kort daarop (maart) volgen ook een achtcilinder en kleine diesel. Je kan natuurlijk ook nog even in je huidige CLS blijven rondrijden en wachten op de Shooting Brake. Net als de eerste CLS weer een echt originele auto. Filmpje!
Een hele mooie auto. Ziet er goed uit en uiteraard weer stijlvoller dan de Audi tegenhanger
-edit: nutteloze bijdrage-
Passat CC achtrkant???
vindt dat mercedes een heel ander design achterlichten heeft gekozen… Super lijkt me als je in het donker rijdt!!
Mijn oom rijdt een CLS 350 en ik zie hem elke dag ik weet zijn reactie nog op deze auto,. toen ik hem de pictures via autoblog liet zien zei hij meteen woww wat een wagen kost ie meer als de huidige¿¿
Een hele mooie auto, top die voorkant met de LED-lampen:) En nu maar hopen dat de rest van de Mercedes gamma zo’n strakke uiterlijk krijgt, ja zelfs de A- en de B-klasse;):P
Ronduit waardeloos ontwerp. De gekke knik en de uitgelopen achterlichten maken dat hij er uit ziet alsof een hele dikke Heide op de kofferbak is gaan zitten en de vering het niet hield… Veel te veel aandacht aan de mislukte achterkant besteed; de voorkant is er daarom bij ingeschoten. Doe mij de oude maar.
Dat “premium” leer op het stuur is nappa leder en zit tegenwoordig op alle Mercedes modellen. En hoezo op de pookknop als deze in het stuurkolom zit? Dat is niet alleen iets uit de S/CL maar ook elke E klasse limousine/estate 6/8 cilinder heeft dit. En aangezien de CLS voorlopig alleen als 6 cilinder leverbaar is, is het logisch dat deze daar zit … met de komst van 4 cilinders kan het best zijn dat deze op de “normale” plaats zit. Het ding staat overigens al in December bij de dealers, die hebben hun intro auto’s maanden geleden al besteld.
Vanachter en in het interieur is de CLS van te smullen en is hij er dan ook op vooruit gegaan t.o.v. de eerste generatie CLS, enkel vanvoren heb ik mijn betwijfels bij het design, het kan aan mij liggen, maar ik vind de vorige CLS mooier, maar ook de nieuwe CLS blijft een feest voor het oog!
waar is de tekst dan van MB ?
tsja dan rij je een mercedes… die behoorlijk op een passat CC lijkt. mooi hoor… hahaha
Tsja…
Voorzijkant: 4-deurs CL.
Waarom die bolle wielkasten achter, die rare lijnen aan de zijkant, die vierkante leds aan de voorkant terwijl rest in curves is ontworpen los van die 16 ontwerpstijlen in het interieur? Less is niet altijd more maar in dit geval wel. Terwijl vorige model -op koplampen na- een geweldig stoere kar was is dit een ratjetoe rommelgeval.
Vind de vorige CLS toch mooier :)
De E-klasse heeft ook al een pook achter het stuur zitten, is alleen afhankelijk wat voor motor je er in hebt liggen heeft dus niet zoveel te maken met de luxe van het model mijn inziens…
Zonde van het AMG bumperpakketje wat er op deze fotos opgeplakt zit, past niet bij het model veel te schreeuwerig, de rode versie van de spyshots was veel stijlvoller!
geef mij de oude maar vind hem helemaal niet mooi en zeker die volkswagen Passat CC achtrkant.
Zoals vele hier, mijn eerste gedachte: Passat CC achterkant. Ze kopieren de kopie van huin eigen vorige CLS ;).
Wel jammer van de kermisverlichting aan de voorkant, bij de audi’s is het een stuk beschaafder dan bij deze CLS.
Wat een hoop blinde mollen hier. De achterkant van deze prachtige CLS lijkt van geen kanten op dat van de (ook heel knappe) Passat CC. Leg de foto’s naast elkaar en je ziet geen enkele gelijkenis.
achterkant, vooral dan de lichten hebben wel verschrikkelijk veel weg van een Passat CC. Verder behoorlijk aardig.
http://www.carenvy.ca/wp-content/uploads/2009/03/vw-passat-cc-2-big.jpg
jaja, die achterlichten zijn idd krak hetzelfde.:roll:
Niet dus.
Het ziet er niet slecht uit, maar ik wil er toch eens eerst eentje in het echt zien. In het zwart. De voorkant geeft me nog wat twijfels.
Een 350CDi met 265pk/620Nm koppel? Dat is gigantisch veel! Hoe hebben ze dat bereikt als de E350CDi op de papieren staat als 231pk/540Nm?
Er is ook al een filmpje van: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?p=328732#p328732
Goh een MB interieur dat strak is en niet belegen. Uniek. Verder is de buitenkant helaas niks. Ze hadden de oude CLS lijnen moeten aanhouden en alleen de grille, koplampen en achterlichten wat moeten verfrissen.
Heel benieuwd naar de Shooting Break. Eindelijk weer iets waarmee Mercedes zich écht kan onderscheiden.
Iedereen loopt wel te zeiken over Passat CC, maar de Passat CC was niets anders dan een kopie van de CL. Dus uiteindelijk heeft Mercedes een auto neergezet met een familiegezicht en is de Passat CC niets anders dan een kopie.
Dikke V8 erin en zet maar voor de deur!
Haha ik lach me nog steeds dood? Passat CC? Zijn jullie blind of zo
@MBA
Voor een auto deze verwacht ik juist echt leer omdat je een dik bedrag moet neerleggen
Tja, ik ben toch lichtelijk teleurgesteld. Achterkant zeker niet onaardig. Zijaanzicht: veelvoud aan rare lijnen, te lange en raar uitstekende voorkant. Bij het interieur lijkt het op de foto’s alsof er op vele plekken goedkoop ogend plastic is gebruikt. Vind de mercedes interieuren er niet erg op vooruit gaan.
Maar zoals vaak moet je een auto gewoon in het echt kunnen zien. Toch niet ondersteboven van deze officiele foto’s.
Hij wordt mooier als je er langer naar kijkt, en ik popel om die wagen in het donker te zien!
Looking good 8-)
63 amg versie en kopen die handel (als ik het geld nu ook nog eens had..)
Heb de amg donderdag op de Norscheife zien rijden: sick car!
mooi alleen die achterlichten vind ik jmmr
@ Relief
En waarop is die weer gebaseerd? Juist de CLS.
Passat CC? Zijn jullie blind ofzo?
Ik heb hem in duitsland zien rijden met camouflage deze vakantie
Erg gaaf met het AMG-pakket. Vorige CLS was echt een beauty maar meer klassiek en chique en deze is ook echt prachtig maar veel stoerder en dat vindt ik toch wel erg gaaf. Interieur ziet er zeker goed uit, jammer alleen dat ze geen foto’s hebben met andere kleuren leer en hout. In een auto als deze moet natuurlijk gewoon mooi wortelnotenhout zitten
Deze nieuwe CLS is met uitzondering van de voorkant een stuk mooier dan het vorig model. Vooral de achterkant straalt echt elegantie uit.
Niet mijn favoriete Mercedes, dat is en blijft toch hét vlaggenschip van Mercedes-Benz en de Benchmark in z’n klasse: De S-klasse W221
Passat CC?? Ga eens ff gauw naar Hans Anders. :)
Dat neemt overigens niet weg dat de Passat ook een prachtige auto is. 1 van de mooiste hedendaagse Volkswagens.
Wat een draak van een auto. Achterkant van een Opel Insignia, voorkant totaal mismaakt. De vorige CLS is veeeeeeeeeeeeeeel mooier.
Het wordt tijd dat de verantwoordelijke designers van automutilatie voor 30 jaar de gulags in Siberie moeten bemannen.
Sorry maar als je dit kon maken:
http://dreamcars.punt.nl/upload/Mercedes_CLS_63.JPG
En er nu dit van maakt:
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/CLS-04_zoomed450.jpg
De vorige was toch wel een stuk mooier hoor..
@Dimglor: Leer eens foto’s invoegen… ;)
Eerste foto was dus dit:
zo een mooie wagen !
Ik weet niet hoe meer ik hem nu zie hoe meer ik da voorkant begin te snappen en hoe meer ik de lijnbreuk in de koffer begin te begrijpen.
Maar toch, de neus kan nog als een opfrissing de kont is te veel verandert en lelijk geworden. Net zoals de zijlijnen.
Wat was nou het briljante van het ” oude” model: het feit dat die (zoals vrijwel alle goede ontwerpen) door slechts een enkele pennestreek ontworpen leek. De nieuwe is een clash van lijnen; geen harmonie en een achterzijde die aan Vectra / CC doet denken. Ergo: trendsetter wordt volger. Eeuwig zonde.
passat CC is ook een ripoff van de originele CLS!
Volgens mij is die IRL best dik. Ik wacht met men beoordeling :)
Nou Klaas….je hebt er als man zijnde lekker veel verstand van…Misschien is de Passat wel een kopie van de CLS? Beter opletten de volgende keer!
Eindelijk, ook de Nederlandse importeur heeft nu alle info vrijgegeven…
In 2003 introduceerde Mercedes-Benz met de CLS een compleet nieuw segment: dat van de vierdeurs coupé. De CLS overtuigde direct door de elegantie en de dynamiek van een coupé te combineren met het comfort en het gebruiksgemak van een limousine. Sinds de marktintroductie in oktober 2004 zijn er wereldwijd zo’n 170.000 CLS-modellen verkocht. Dat succes krijgt nu een stijlvol én innovatief vervolg met de compleet nieuwe CLS. En die ligt – net als zijn voorganger – weer een complete generatie voor op de concurrentie.
De nieuwe CLS die tegen het stijlvolle decor van de Parijse autotentoonstelling zijn wereldpremière beleeft, draagt niet alleen de rijke coupétraditie van Mercedes-Benz in zich, maar hij wijst met zijn elegante en sportieve lijnvoering ook de weg naar de toekomst. De nieuwe CLS valt op door zijn spannende proporties die ook nu weer worden ‘gemaakt’ door de lange motorkap, de lage ramen (zonder stijl) en de uitermate dynamische daklijn. Het sportieve karakter wordt nog eens extra aangezet door de scherpe belijning van de flanken. Vooral de lijn die begint boven de voorste wielkasten en naar achteren toe verder afloopt (de zogenaamde dropping line) springt daarbij in het oog. Dat geldt ook voor de imposante grille met de centraal geplaatste ster en de ruim bemeten luchtinlaten – de overeenkomst met het front van de SLS AMG is niet toevallig. Andere eyecatchers zijn de opvallende wielkasten, de stoere ‘schouderlijn’ en de achterlichtunits met LED-technologie.
De innovatieve match van vorm en functie
Vorm en functie gaan bij de nieuwe CLS in perfecte harmonie samen. Zo is de vierdeurs coupé leverbaar met volledige LED-verlichting – het is de eerste auto waarbij LED-technologie wordt gecombineerd met dynamische lichtfuncties. De toepassing van drie pijlvormige ‘lagen’ met in totaal 71 LED’s voor diverse lichtfuncties levert spectaculair gelijnde lichtunits op. In het onderste gedeelte van deze lichtunits is naast het grootlicht ook de nightview-functie opgenomen. Ook de zijverlichting is uitgevoerd in LED-technologie. De innovatieve lichttechniek zorgt voor een spectaculaire uitstraling, maar het belangrijkste is dat hiermee een aanmerkelijk beter zicht wordt gerealiseerd dan met conventionele(re) systemen.
Het interieur: kwalitatief hoogwaardig design én handwerk
Het interieur van de nieuwe CLS is een toonbeeld van tijdloos design waarbij innovatieve details en hoogwaardige handwerk een smaakvolle combinatie vormen. De hoge taillelijn van de auto zorgt in het interieur voor een echt cockpitgevoel. Het sportieve karakter wordt ook hier versterkt door een ‘dropping line’ die vanaf de voorste deuren naar achteren loopt. Ook voor de interieuruitrusting geldt dat de nieuwe CLS in alle opzichten maatwerk biedt. Er zijn vijf interieurkleuren en –designs beschikbaar. Bovendien is er keuze uit drie verschillende houtsoorten en evenzoveel leersoorten. Bijzonder is het 1,6 millimeter dikke PASSION-leder, dat opvalt door zijn natuurlijke structuur. Bovendien is de uitrusting verder te personaliseren door bijvoorbeeld te kiezen voor afwerkingsdetails van hout, carbonfiber of pianolak. Door dat alles kan de ambiance aan boord van de nieuwe CLS variëren van warm-natuurlijk tot strak modern.
De aandacht voor detail is typisch Mercedes-Benz. Bepaalde stalen delen zoals de omlijsting van de analoge klok zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in hoogglans, terwijl andere onderdelen zoals de uitstroomopeningen van de ventilatie/verwarming weer opvallen door hun matte afwerking.
De nieuwe Mercedes-Benz CLS beleeft zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Parijs (2-17 oktober aanstaande). Dan komt meer informatie beschikbaar over technische specificaties, standaarduitrusting en leveringstermijn.
170.000 stuks sinds 2004 !!
dat kan je niet echt een succes noemen .. toch ??
vandaag nog in scheveningnen gespot, fotos geupload op autojunk hoop dat ze uiteindelijk hier komen te staan zodat jullie hem ook zeer zeker mooi en echt kunnen zien ipv een voorbeeld foto..