• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes: “Duitse drie te afhankelijk van Oosterse accu’s”

Auteur: jaapiyo, gepost 26 januari 2020 om 18:30 – 40 Reacties

Danger danger. Low Voltage.

Gisteren stipten we al aan dat de trotse Duitse autofabrikanten er nog niet in slagen enorme hoeveelheden EV’s de fabriek uit te jassen. De bottleneck lijkt de hoeveelheid accu’s te zijn die de Duitsers van hun voornamelijk Chinese en Koreaanse toeleveranciers krijgen. Daardoor ligt de productielijn soms ongewild stil.

Hoewel de ‘problemen’ veelal tegengesproken worden, is deze ontwikkeling natuurlijk niet onopgemerkt gebleven in de hogere regionen van de Duitse concerns. Hoge Mercedes-pief Michael Brecht luidt in Manager Magazin alvast voorzichtig de noodklok over de prangende kwestie:

De Duitse autofabrikanten maken zichzelf gevaarlijk afhankelijk van accuproducenten uit Azië. Bedrijven als CATL en LG Chem hebben handig een machtig oligopolie voor zichzelf geregeld. Ze kunnen zo het aanbod en de prijzen van accu’s sturen. Het zal zeker krapte en prijsverhogingen geven.

Brecht is ook kritisch op het officiële standpunt van zijn broodheer, die aan heeft gegeven geen problemen te verwachten met het betrekken van accu’s:

Dat kan je bijna wel naïef noemen. De accufabrikanten hebben momenteel niet eens de capaciteit om aan hun contracten te voldoen.

Volgens Michael moet ‘Europa’ dan ook zorgen dat het minder afhankelijk wordt van de Aziatische accu’s. Deels door bij de bedrijven zelf meer know-how te vergaren over accuprodictie, maar ook middels politieke inmeninging van de EU. Deze bureaucratische moloch zou er voor moeten zorgen dat Europese bedrijven de controle houden over de accu’s die ze nodig hebben. Meer accufabrieken binnen de Europese grenzen zouden ook puik zijn. Ook al omdat er bij elke fabriek zo’n 2.000 mensen kunnen werken.

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, BMW, Elektrisch, europa-eu, LG-Chem, Mercedes, vag

Vorig bericht: « Peperdure Audi RS Q8 rijdt Reeuwijkse plomp in
Volgend bericht: “Dankzij Max Verstappen stuitert heel Nederland” »

Lees Interacties

Reacties

  1. indy zegt

    26 januari 2020 om 18:50

    Dit hadden ze veel eerder moeten zien aankomen. Niet afschuiven op politiek.

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    26 januari 2020 om 18:57

    Achter de feiten aanlopen noemt men dat, oude economie die de nieuwe niet kan bijhouden. Aber, wir schaffen das Jungs

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    26 januari 2020 om 19:26

    Zijn dit dan de jaren waarin de grote Duitse drie van hun hoge troon af gaan vallen?
    Altijd maar zo met hunzelf bezig en de rest is niet goed genoeg.
    Als je dan niet innoveert, dan kunnen dit soort dingen dus gebeuren.
    Hopelijk schalen ze de boel nog op voordat het te laat is.
    Maar de grondstoffen hebben we sowieso niet.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    26 januari 2020 om 19:26

    Bij BMW zullen ze toch nog wel weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat er genoeg accu’s gemaakt worden…

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      26 januari 2020 om 22:04

      @moveyourmind: Hoe dan? Tot nu toe heeft bmw ook altijd accu’s ingekocht.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        26 januari 2020 om 23:06

        @laptom: Zoek maar eens op de AFA fabriek van de Quandts.

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          27 januari 2020 om 09:17

          @moveyourmind: dat is toch zelfde bedrijf als Varta? Dat is al jaren niet meer van de Quandts?

          Login om te reageren
  5. raoufff zegt

    26 januari 2020 om 19:40

    Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren, net ff lekker een stukje vleermuizen saté naar binnen gewerkt en nu weer snel mn mondkapje weer op!

    Login om te reageren
  6. tttijn zegt

    26 januari 2020 om 19:46

    Solid state accu. Duurt geen 15 jaar meer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 januari 2020 om 12:21

      @tttijn: tja, dat zeggen ze ook al decennia over koude kernfusie.

      Login om te reageren
      • tttijn zegt

        27 januari 2020 om 20:13

        @mashell: dat is no wel.een stapje complexer. Zolang we niet eens weten wat zwaartekracht is gaat het met fusie helemaal niets worden. Zelf denk ik dat we nooit zelf.fusie gaan maken en we heel ergens anders energie vandaan halen bv vacuüm energie.

        Login om te reageren
  7. pramm zegt

    26 januari 2020 om 19:49

    LG en Samsung wilden 4 jaar geleden in Polen al een aantal grote productie locaties gaan realiseren die medio 2019 operationeel zouden moeten zijn. De grond was al aangekocht het traject voor vergunningen al gestart. Maar…. De Europese auto industrie wilde geen contracten sluiten met volume garanties. Dus lg en Samsung hebben afgezien van de miljarden investeringen in de EU. En nu roepen dat het alsnog nodig is, tsja Das wel erg kortzichtig.

    Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    26 januari 2020 om 19:49

    De hele economie is veel te afhankelijk van China. We exporteren onze welvaart als we Chinese goederen importeren. Dat mogen burger, bedrijven maar vooral politici zich wel wat meer realiseren.

    De Chinese overheid subsidieert bepaalde markten en zaken zoals transport naar Europa. False concurrentie zouden wij dat noemen. Maar ondertussen gaat de eu dat niet tegen door aan de grens extra belastingen te heffen. We laten ons kapot maken door China. Als dit zo doorgaat hebben onze kinderen niet meer dat luxe leven wat wij kennen. Volgens mij is dit het grootste economische gevaar van dit moment.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 januari 2020 om 19:58

      @lekbak: well said!
      *bestelt weer voor de 5e keer dat goedkope kabeltje die een week meegaat op ali-express*

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 januari 2020 om 20:39

        @lekkaah: dat doe ik dus niet. Het kost wat, maar als je een grote bek hebt (zoals ik) moet je het ook waarmaken. Wij letten er altijd op waar iets vandaan komt. Van voedsel tot kleren tot prulletjes en speelgoed.

        Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          26 januari 2020 om 22:23

          @lekbak: ik moet eerlijk zeggen, volgens mij wordt het tegenwoordig vrij lastig om iets te kopen wat niet uit china komt. Zelfs merk kleding komt ervandaan, dure technologie, luxe auto onderdelen, alles komt uit dat gigantische land.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            27 januari 2020 om 07:57

            @gwnbmw: dat is ook zo, en zelfs als iets niet uit China komt zit het nog vol componenten die er wel vandaan komen.

            Maar als er twee vergelijkbare producten zijn waarvan 1 uit China komt en de ander niet dan kopen wij dus diegene die niet uit China komt.

            Login om te reageren
      • crepito zegt

        27 januari 2020 om 06:50

        @lekkaah: Ook de dure kabeltjes komen uit China… alleen dan via een omweg.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          28 januari 2020 om 13:55

          ja, maar daar wordt dan of garantie op gegeven, of er hangen bepaalde labels/eisen aan waar de verkoper zich dus aan moet verplichten, vergelijk het met een TCA taxi die netjes zijn vergunning betaalt en een reputatie te verdedigen heeft t.o.v. bijv een Uber

          Login om te reageren
    • dwfc zegt

      26 januari 2020 om 20:04

      @lekbak: Ik ben geen Trump adept maar hij is wel de enige die een vuist maakt.
      Bijkomend is het handelsoverschot wel weggesmolten maar hoofdzakelijk door diensten … toerisme ! Veel leesplezier.
      https://www.chinasquare.be/overschot-op-chinese-betalingsbalans-weggesmolten/

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        27 januari 2020 om 08:05

        @dwfc: Dat Trump een vuist maakt is op zich goed. Hij doet het alleen verkeerd. Hij gooit eigen glazen in door de manier waarop. De samenwerking van het westen als geheel is nodig om op de lange termijn weerstand te bieden tegen de enorme ontwikkeling in China. Nu speelt Trump Amerika en Europa een beetje uit elkaar en de Navo verzwakt ook. Dat is killing. Als we nu nog een kans willen maken (het is eigenlijk 10 jaar te laat), moeten we vooral samenwerken en één vuist maken. EU is dus ook hard nodig, maar China en Rusland hebben er baat bij als wij ons niet verenigen, geen Europees leger hebben. Die proberen ons dus uit elkaar te drijven, Trump gaat daar in mee! Die ziet ons als een concurrent. En daarmee maakt hij een misrekening.

        Login om te reageren
    • vondick zegt

      26 januari 2020 om 23:40

      @lekbak: Kijk es! Hulde. Ik moest drie keer kijken of ik niet per ongeluk mijn eigen post aan het teruglezen was… Maar gelukkig, ik ben niet meer alleen. Hopelijk worden er snel meer mensen wakker, en hopelijk is het niet al veel te laat…

      Login om te reageren
  9. mark383 zegt

    26 januari 2020 om 20:57

    Hoe kan het dat Tesla hier geen last ban heeft? Althans, een stuk minder in elk geval. Zij maken toch ook niet hun eigen batterijen?
    Off topic: bizar hoe de publieke opinie kan keren in een half jaartje. Zes maanden geleden was Musk nog een joint smokende debiel en speculeerde genoeg mensen op de ondergang van Tesla. Half jaar later is de Duitse autoindustrie ineens de nieuwe Nokia…

    Login om te reageren
    • mark383 zegt

      26 januari 2020 om 20:58

      @mark383: *van

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 januari 2020 om 21:14

      @mark383: Duitsland loopt sowieso heel erg achter met automatisering zeker de overheden. Tesla is ook bezig met zijn eigen accu fabrieken om minder afhankelijk te zijn van derden

      Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      26 januari 2020 om 23:21

      @mark383: tesla heeft iets heel slims gedaan voordat ze met auto’s kwamen. Ze hebben een mega laadnetwerk en een mega accucapaciteit opgebouwd en toen pas auto’s op de markt gebracht. Toeleverancier is Panasonic

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      27 januari 2020 om 06:53

      @mark383: De cellen door Panasonic (al is dit alleenrecht met ingang van Giga Shanghai niet meer van toepassing), de accupakketten maken ze zelf. Al vroeg begonnen met intensieve samenwerking met dito capaciteit, in Giga Nevada. Musk heeft iets meer visie, zullen we maar zeggen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 januari 2020 om 12:28

        @crepito: Tesla is er ook iets meer van afhankelijk natuurlijk. Als bijvoorbeeld Mercedes geen cellen voor accu’s voor de EQC krijgt dan verkopen ze je net zo lief een GLC diesel. Dat maakt de noodzaak minder dringend en de wil om te investeren ook minder groot. Minder geld uitgeven is nou eenmaal direct meer winst. Maar als de balans omslaat naar elektrisch is dat wel een gevaarlijke strategie.

        Login om te reageren
  10. fastforward zegt

    26 januari 2020 om 21:12

    Headerfoto +1000
    John Connor: We’re playing that most American of games.
    Web Smith: Which is what?
    John Connor: Catch-up.

    Login om te reageren
  11. speedie zegt

    26 januari 2020 om 22:34

    Zo’n vaart gaat het niet lopen. We zijn ook altijd al afhankelijk geweest voor petroleum producten. Anderzijds is er de concurentie tussen de aziatische landen dus van een monopolie is hier ook geen sprake. De echte doorbraak van EV’s gaat er pas komen bij solid state batterijen: compacter, sneller opladen en zonder brandgevaar. Dit zijn overgangsjaren en daartegen is de Duitse en EU industie op dit gebied bijgebeent. Wir schaffen das gaat misschien voor 1 keer wel op. Verschil met Tesla is dat andere merken niet ENKEL afhankelijk zijn van batterijen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 januari 2020 om 07:59

      @speedie: olie kopen is geld exporteren. Dat heeft verder niet zoveel effect op de welvaart hier. Het verschil met de situatie met China is dat we werk naar China verschuiven. We zijn afhankelijk geworden van werk van China. Dat heeft wel degelijk een hele grote invloed op onze economie en de welvaart hier.

      Login om te reageren
  12. auto62 zegt

    26 januari 2020 om 23:38

    Regeren is vooruitzien ?

    Login om te reageren
  13. subzero079 zegt

    27 januari 2020 om 07:05

    Arrogante Duitsers zijn totaal verrast door het doorzetten van de EV markt en het rap naderende einde van het tijdperk van de dikke ice’s.
    Moet je nagaan hoe comfortabel die lui waren met hun eigen dominantie. Volkomen blind voor de wereldproblematiek dachten ze de politiek onder de duim te hebben en de regels naar hun hand te kunnen zetten.
    Nu lopen ze achter de feiten aan en gaan ze janken dat de politiek ze moet helpen.
    Altijd de boel chanteren met het argument van werkgelegenheid. Zulke bedrijven verdienen gewoon Der Untergang. Dat is gewoon een kapitalistische wetmatigheid.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2020 om 08:52

    Na een kleine 100 jaar afhankelijk te zijn geweest van de olie van de Arabieren en het gas van de Russen gaan we ons nu dus afhankelijk maken van productielanden…. Hebben we dan niets geleerd?!

    Login om te reageren
  15. Hubert zegt

    27 januari 2020 om 10:02

    Ik snap niet dat er mensen zijn die er naar uit zien en zitten te gniffelen als de Duitse / Europese (auto) industrie op z’n bek gaat.
    Denk dat ze niet realiseren dat dan heel west Europa diep in de shit komt te zitten. En we vervolgens 100 jaar teruggeworpen worden in onze welvaart.
    Dus er is niet mis mee om trots te zijn op wat we hier maken en hebben. Ondanks dat het misschien niet zo goedkoop is als die Aziatische rommel.

    Lijkt me dus verstandig

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 januari 2020 om 12:32

      @hubert: de kleine man vindt het nou eenmaal leuk om de groten te zien falen. Die kleine man ziet het grote plaatje helemaal niet.

      Login om te reageren
  16. Dutchcarwizard zegt

    27 januari 2020 om 10:05

    Maak ze dan lekker zelf, die accu’s. Stelletje druiloren.

    Login om te reageren
  17. barry355gtb zegt

    27 januari 2020 om 18:01

    Gewoon een revolutie inzetten op waterstof, dan worden we niet meer het speelballetje van China.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      27 januari 2020 om 20:53

      @barry355gtb: Nee, dan blijven we lekker het speelballetje van alle uitbaters van tankstations.

      Login om te reageren
  18. ronnys zegt

    28 januari 2020 om 11:40

    Liever geen waterstof. De kost prijs per kilometer ligt een factor 3 tot 4 hoger. De auto’s zijn complexer om te maken en dus ook duurder in onderhoud. Tevens zit er nog steeds een redelijk accu in. En ten slotte moeten we dan weer naar de verrekte tank stations om de auto vol te gooien. Met bij behorende verleidingen van snoep en tabak.

    Nee geef mij maar gewoon een Full EV.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North