• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes E 50 AMG Coupé: ‘410 pk uit zes-in-lijn’

Auteur: Dizono, gepost 8 december 2016 om 10:54 – 47 Reacties

Mercedes E 50 AMG Coupe


De E 43 AMG staat nog maar koud bij de dealer of Mercedes heeft alweer een hetere instap-AMG in de startblokken staan.

Het recept van de AMG *43-modellen mogen bekend zijn: geen V8, maar een V6 met twee turbo’s (goed voor 401 pk), standaard gekoppeld aan 4MATIC-vierwielaandrijving. Het blok is in diverse modellen leverbaar, zoals de GLC, C-Klasse en sinds dit jaar ook als E 43. Hoewel de zespitters in de W213 E-Klasse (rijtest) momenteel nog allemaal V6’en zijn, kun je je wellicht ook nog herinneren dat Mercedes deze generatie zou gebruiken voor de herintrede van de zes-in-lijn. Tot aan de W210 stonden de zes cilinders bij Mercedes namelijk ook altijd al in lijn. In 1997 – 1998 werden deze vervangen door V6 motoren.

Deze lijnmotor, codenaam M256, zal vermoedelijk voor het eerst leverbaar worden in de E-Klasse Coupé. Deze staat voor begin 2017 op de planning, al moeten we op deze E 50 4MATIC met zijn l6 vermoedelijk nog tot de tweede helft van 2017 wachten. Nog even nagelbijten dus, al is deze versie volgens het Britse Autocar een auto om naar uit te kijken.

Het slagvolume bedraagt 3 liter en dankzij een elektrische turbo zou het vermogen op 410 pk moeten uitkomen. Het koppel komt rond een koninklijke 500Nm uit. Hoewel we toch al weinig te klagen hebben over het geluid van AMG-modellen, is een zes-in-lijn waarbij het uitlaatgeluid niet gedempt wordt door een conventionele turbo een prettig vooruitzicht. Later zullen overigens ook minder potente versies van de zes-in-lijn hun weg vinden naar de E-Klasse. Grote kans dat een facelift tegen die tijd wordt aangegrepen om ook onder de kap het nodige te veranderen.

En voor wie het wil weten, er was al eens een E 50 AMG, een W210 met een 5.0 V8 om precies te zijn.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Hoe veel duurder is de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door?

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Coupe, e-klasse, Mercedes, photoshop

Vorig bericht: « Roestte een Alfasud écht al in de folder?
Volgend bericht: Consumentenbond: benzineauto’s stoten óók teveel uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    8 december 2016 om 10:59

    Van 43 naar 50 door 9pk meer? Het is nauwelijks een E44 AMG waard!

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      8 december 2016 om 11:12

      @gregorius:
      Ja, inderdaad.
      En uit kostenbesparend standpunt vind ik het ook raar.
      Ik zou gewoon hetzelfde blok nemen zoals in de C43 variant…
      Want op die 9pk gaat het niet komen denk ikww

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        8 december 2016 om 11:13

        @dimglor:
        Die laatste ww moet .. zijn.
        Al 5u wakker en nog niet deftig kunnen typen..
        Tijd dat het weekend is voor deze jongen..

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 december 2016 om 11:23

      @gregorius: ach jawel joh, 6 in lijn altijd +7 ;)

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      8 december 2016 om 13:45

      @gregorius: Het is 2016. Je moet altijd overdrijven met je modelnamen [blijkbaar].

      Login om te reageren
  2. wpgt zegt

    8 december 2016 om 11:01

    Als de kompressor niet wordt aangedreven door uitlaatgassen, is het toch geen turbo maar een supercharger? Ik haal het ook niet uit het artikel uit 2014 over elektrische turbo’s.

    Login om te reageren
    • ab1963 zegt

      8 december 2016 om 12:16

      @wpgt: lijkt mij dat het hier gaat om een turbo die electrisch op toeren gebracht wordt om turbogat weg te nemen. Anders idd supercharger. Ik geloof niet dat de ‘gratis’ uitlaatgassen ongebruikt zullen verdwijnen.

      Login om te reageren
  3. moondustfocus zegt

    8 december 2016 om 11:05

    Wist niet eens dat de nieuwe E coupe al was onthult, artikeltje gemist?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 december 2016 om 11:10

      @moondustfocus: nee hoor, ik heb even een snel photoshopje op basis van de vierdeurs E 43 AMG gemaakt ;)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 december 2016 om 11:41

        @dizono: best een goed photoshopje want ik was er ook ingetuind.

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 december 2016 om 11:42

        @dizono: ah, dacht al… ” Zo die is mislukt zeg!” Maar ik snap het. Nice try.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        8 december 2016 om 12:56

        @Dizono: even snel zegt ie… Even snel is een kenteken wel poetsen in paint (ok, als ik dat doe ben ik alsnog een half uur en een zeemanswoordenboek aan vloekwoorden verder…) maar dit ziet gewoon best netjes uit.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          8 december 2016 om 17:18

          @lekbak: nou, tien minuten en dan is het wel gebeurd ja. Naadje clonen, oude wegpoetsen, beetje met liquify het dak kleiner maken en dan ben je er wel. Nu verdien ik ook de kost met Photoshop (en foto’s vooral) dus het is maar goed dat het een beetje rap gaat ;)

          Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    8 december 2016 om 11:07

    Ik weet niet, maar ik vind bovenstaande Mercedes absoluut niet mooi. Ik hoop dat hij er anders uit komt te zien.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 december 2016 om 11:11

      @viezefreddyw: Volgens mij is het een shopje. Die lijn op de flank ziet er niet erg sierlijk uit.

      Verder ben ik wel erg benieuwd. Zal wel een statige en comfortabele coupe worden met een soepele laufkultur.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        8 december 2016 om 11:13

        @berlinetta: Gelukkig is het wel een shopje ja. Mercedes kennende gaan ze er weer wat moois van bouwen. Een mooie coupé met fraaie lijnen moet wel lukken met de huidige E-klasse.

        Login om te reageren
  5. martinus zegt

    8 december 2016 om 11:10

    Een zes-in-lijn is [b]fijn.[/b]

    Login om te reageren
  6. misterdrogba zegt

    8 december 2016 om 11:13

    Laat maar komen Mercedes! Ik kijk wel uit naar zo’n 3liter zes-in-lijn diesel met elektrische turbo/supercharger in een E-klasse, klinkt als een leuke kilometervreter.

    Login om te reageren
  7. niekie1999 zegt

    8 december 2016 om 11:14

    15 pk en 50 nm meer in een M3

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 december 2016 om 11:53

      @niekie1999: Goede vergelijking. De sterkste versie van een model vergelijken met niet de sterkste versie van een andere.

      Login om te reageren
      • marvin1608 zegt

        8 december 2016 om 19:24

        @simonmc: het gaat hier om de 6 inlijn toch?
        Heeft mercedes een sterkere 6inlijn?

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 december 2016 om 13:30

      @niekie1999: Naar mijn weten heeft een M3 21 pk meer dan deze E coupe en hetzelfde aantal Nm’s.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        8 december 2016 om 15:22

        @berlinetta:
        De F80 M3 heeft 431 pk inderdaad, maar wel degelijk 550 Nm koppel.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          8 december 2016 om 15:45

          @amghans: Je hebt helemaal gelijk. Mijn fout.

          Login om te reageren
  8. 3246cm252kw zegt

    8 december 2016 om 11:15

    Krijgt nou een 6 in lijn? Ipv V6?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      8 december 2016 om 13:46

      @3246cm252kw: Ja.

      Login om te reageren
  9. dare2think zegt

    8 december 2016 om 11:19

    Mooi dat de 6-in lijn terugkomt, hopen dat het zaakje net zo betrouwbaar is als de W124 (dat is niet zo eenvoudig met al die elektronische aansturing erbij), dan is het over 25 jaar in ieder geval nog mogelijk om een 6-in-lijn te rijden voor een instapprijsje.

    Als er dan nog benzine is.

    Login om te reageren
  10. jorden zegt

    8 december 2016 om 11:19

    Ik hoop wel dat de E-coupe wat meer franje heeft dan de bovenstaande shop!

    Login om te reageren
  11. jobberns zegt

    8 december 2016 om 11:26

    Komt er dan ook nog een E63 AMG Coupe?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 december 2016 om 12:27

      @jobberns: Waarschijnlijk wel.

      Login om te reageren
  12. leaper035t zegt

    8 december 2016 om 11:27

    Ze weten het in Das Haus niet zo goed meer heb ik de indruk. Eerst de C450 lanceren om hem enkele maanden later de C43 AMG te herdopen. Nu opnieuw met de E 43. Lijen me geen goede communicatie/ marketing skills. Nu OT: dit zijn wel dikke en betaalbare wagens hoor. Een lekkere 6-cilinder met veel power die (in BE), in vergelijking met een V8, fiscaal niet al te erg wordt afgestraft. Doe er mij maar eentje!

    Login om te reageren
  13. mzonneveld zegt

    8 december 2016 om 11:34

    Leuk concept om die 6 in lijn weer terug te brengen maar ik snap de toevoeging niet helemaal… 9pk meer?!

    Login om te reageren
  14. sr20det zegt

    8 december 2016 om 11:35

    Ze maken de boel nu wel heel onduidelijk

    Login om te reageren
  15. kennone zegt

    8 december 2016 om 11:46

    Jammer dat ze er geen v8 meer van maken met deze naam. Maar altijd beter dan een 4pitter in deze klasse (als schrale troost dan..)

    Login om te reageren
  16. taxime zegt

    8 december 2016 om 12:25

    “Zum konventionellen Abgasturbolader gesellt sich ein elektrischer Turbo von Borg Warner, der unabhängig vom Lastzustand des Motors nahezu verzögerungsfrei Ladedruck aufbaut: binnen 300 Millisekunden kommt der Verdichter auf 70.000/min.”

    Login om te reageren
    • taxime zegt

      8 december 2016 om 13:35

      @taxime: met andere woorden, wel een conventionele turbo in het uitlaattraject

      Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    8 december 2016 om 12:55

    @Dizono een e43 heeft toch 367pk?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      8 december 2016 om 13:37

      @dutchdriftking: alles op basis van de C krijgt in 43-trim 367 pk. Zelf de GLE 450 die ze hebben hernoemt naar 43 AMG heeft 367, ook omdat er nog een GLE500 boven zit.
      De E43 heeft er echter 410 gekregen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        9 december 2016 om 08:16

        @gregorius: aha, duidelijk.

        Login om te reageren
  18. kempenaer zegt

    8 december 2016 om 13:35

    Das Haus is weer goed bezig. Terugkeer van de L6 is sowieso goed nieuws, zeker als er een MB carrosserie omheen zit.

    Login om te reageren
  19. T5Power zegt

    8 december 2016 om 13:48

    …dan doet mijn tien jaar oude “gewone” E500 W211 (met 5.5 liter V8) het helemáál niet slecht met zijn 388 pk en 530 nm:-) En ik wed dat hij beter klinkt dan deze V6.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 december 2016 om 17:21

      @t5power: Hoezo? 5.5 V8 tegen een 3.0 L6?

      Login om te reageren
  20. reistje zegt

    8 december 2016 om 13:50

    Ja de 6 in-lijn terug! Persoonlijk vind ik de 6 in-lijn veel mooiere motoren dan de V6, dus ik word hier enthousiast van.

    Wel erg vroeg aangekondigd trouwens. De E43 is er pas net op de markt en er is nu al een opvolg-versie aangekondigd. Dat lijkt mij marketing technisch eigenlijk niet heel handig maar goed.

    Login om te reageren
  21. kilum zegt

    8 december 2016 om 14:03

    AMG weglaten, E500 badge er op plakken En je hebt weer het beste in het segment. Veel comfort en veel snelheid. Dat is beter dan er nu een E50 AMG van maken met 9 hele PK’s meer.

    Login om te reageren
  22. thomasthomas zegt

    8 december 2016 om 15:01

    Ken wel iemand die een nieuwe E50 had in 1997 dat ding vrat meer banden als benzine.

    Login om te reageren
  23. sdsaro zegt

    8 december 2016 om 15:23

    Elektrische turbo, Yess please, we gaan een nieuwe era in. Daaaaaggg Turbo Lagggg

    Login om te reageren
  24. raoulkroes zegt

    8 december 2016 om 20:33

    Standaard gekoppeld aan 4MATIC-vierwielaandrijving?? Kan met niet herinneren dat de SLC 43 AMG standaard de kracht over alle 4 de wielen moet verdelen. Voor zover ik weet gaat alles rechtstreeks naar achteren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North