Mercedes E-Klasse Coupé: de oude versus de nieuwe

Auteur: , 51 Reacties
E-Klasse Coupe old versus new

De verschillen zijn onderhuids zo mogelijk nog groter dan optisch.

Eindelijk weer een échte E-Klasse coupé. Dat gaat niet over de oude (rijtest), maar over de nieuwe E-Klasse Coupé en dat behoeft wellicht wat aandacht. Vanaf de W114-generatie bouwde Mercedes ook tweedeurs coupé’s op basis van de E-Klasse en dit hebben ze drie generaties volgehouden, tot de hoekige W124 in de jaren ’90 werd opgevolgd door de W210 (met de dubbele ronde koplampen). Daarvan verscheen geen Coupé, die rol werd vervuld door de optisch sterk verwante CLK. Datzelfde kunstje werd herhaald met de tweede CLK en de W211, maar van de vorige generatie E-Klasse (W212, rijtest) verscheen weer een Coupé. Toch is dit eigenlijk meer een CLK dan een echte E-Klasse Coupé.

Mercedes E-Klasse

Dat zit zo: de eerste CLK leek dan misschien op een sportieve tweedeurs E-Klasse, onderhuids ging het onderstel van een C-Klasse schuil. Datzelfde geldt voor de tweede generatie CLK als ook voor de vorige E-Klasse Coupé. Net als bij de C124 is de nieuwe E-Klasse Coupé weer een échte E-Klasse, dus technisch zo goed als eender aan zijn meer utilitaire familieleden. Daarbij moet wel worden vermeld dat zowel de C-, E- als S-Klasse gebruik maken van Mercedes’ modulaire platform en er sowieso meer techniek wordt gedeeld dan voorheen.

E-Klasse Coupe

Hoewel eigenlijk een C-Klasse, mocht de vorige E Coupé wel meeprofiteren van de facelift die de E-Klasse eind 2012 kreeg aangemeten. Daarbij verdwenen de kenmerkende dubbele koplampen en werd het wat hoekige front afgerond tot een look die ons moest opwarmen voor de nieuwe designtaal die op de C-, E- en S-Klasse zou verschijnen. Zetten we beide E-Klasse Coupé’s naast elkaar, dan zijn de verschillen recht van voren het kleinst. De laatste scherpe randjes zijn uit de grille gehaald, de koplampen zijn nog eenvoudiger van vorm en de bumper is nog net iets organischer gevormd.

E-Klasse En Profile

En profile zijn de verschillen tussen de twee generaties veel beter zichtbaar. Het wat hoekige design van de vorige E versus de veel zachtere lijnen die Mercedes tegenwoordig hanteert. Daar waar de W212 bij zijn facelift de karakteristieke lijn voor de achterste wielkast verloor (simpel, want die lijn liep precies over de achterdeur), moest de Coupé dit litteken tot het einde der dagen dragen. U hoort het al, ondergetekende is geen liefhebber van dit aanstellerige lijntje op de flank. Ook geen fan ben ik van het extra stijltje in de achterste zijruiten. De vulopening aan de rechterkant (het bovenste plaatje hieronder is gespiegeld tbv uniformiteit) verhindert namelijk dat het raam in zijn geheel geopend kan worden en dus kwam Mercedes met dit bedenkelijke compromis. Groot was dan ook de teleurstelling toen bleek dat Mercedes ditzelfde trucje ook bij de nieuwe heeft uitgehaald. Enig voordeel is dat je nu wel een extra manier hebt om de C, E en S Coupé uit elkaar te houden…

E-Klasse Coupe

Aan de achterkant zijn het niet zozeer de verschillen onderling die opvallen, als wel de gelijkenis met de bijbehorende E-Klasse limousine. Daar waar de vorige E Coupé in alles lijkt op de E-sedan, daar heeft de nieuwe een heel ander kontje dan de vierdeurs. Daarentegen is er wel bar weinig verschil met de C-Klasse Coupé, maar dat is weer een ander verhaal.

E-Klasse interieur

Heel veel werk heeft Mercedes niet gemaakt van het interieur van de nieuwe E Coupé. Niet dat het niet fraai is, maar het wijkt slechts op detailniveau (ventilatieroosters) af van dat van de reguliere E-Klasse. Bij zijn voorganger is dat anders, aangezien het standaard E-Klasse dash uberhaubt niet past door de kleinere buitenafmetingen. In plaats daarvan tekende Mercedes een eigen dash voor de vorige E-Klasse Coupé, dat qua looks een mengeling is tussen dat van de toenmalige C- en E-Klasse.



51 reacties

Mooi…..en nu de E vs C vs S coupe want ik heb er moeite mee die uit elkaar te houden.

Beetje wisselend, achterkant is mooi, interieur en voorkant ben ik niet heel enthousiast over. Doe mij de W124 maar
@sketcher: Het verschil zit hem dan ook in de motoren keuze en voornamelijk de kwaliteit van het interieur.
@sketcher: Een is te groot, een is te klein en de andere is precies goed. Raad maar welke welke is
@ozer1907: bmw m4?
@ozer1907: de taxi versie!
Zo zie je maar, revolutie is altijd beter dan evolutie. Al lijken ze nu wel allemaal op elkaar, wat een vooruitgang !!
@badmat: is dat zo?
De 1e iPhone was een revolutie.
Maar op de 7 die ik nu in mijn handen houd kan ik toch echt wel veel beter kattenfilmpjes kijken.
@janjansen: het gaat hier niet om een iphone
@badmat: nee het gaat hier om de vergelijking tussen evolutie en revolutie.
Verfijning..
Prachtig. Mercedes zit elke generatie van de E & S klasse dichter bij perfectie.
Ik vond de W212 nooit een echt mooie auto. Ik heb het al vaker benoemd, maar ik gin steevast voor de BMW F10 ondanks dat ik een Mercedesliefhebber ben. Maar de coupe van de W212 vond ik wel altijd heel erg mooi, zeker weten. Met AMG pakket vond ik hem heel fraai. Maar deze nieuwe E Coupe vind ik net wat chiquer. En dan met name het interieur want man, dat is absoluut het mooiste interieur in zijn klasse. En zo is het ook met de sedan. Hij is weer volledig de benchmark in zijn klasse, gelukkig!
@viezefreddyw: zelfs die van voor de facelift? Ik vond de 212 juist schitterend statig met die dubbele koplampen. Het straalde meer klasse uit dan na de facelift. Toen is het een 13 in een dozijn auto geworden.
@lekbak: Die van na de facelift vind ik ook een stuk minder dan voor. Maar ik ben geen fan van het hoekige design wat de W212 heeft. Ook het interieur vond ik nooit écht mooi. De W211 vind ik een veel mooiere auto dan de W212. Vooral de faceliftversie van de W211 vind ik schitterend.
@viezefreddyw: het interieur is zeker een grote vooruitgang t.o.v. de vorige. Maar de voorkant van de nieuwe is wel erg anoniem. Dat terwijl de vorige, zowel de facelift als pre-facelift, een stoerdere uitstraling hadden.
Oké doei, ik ga even met een vork in m’n oog prikken.
Ondanks de vergelijkingen met de Laguna Coupé vind ik dit de mooiste auto in z’n klasse.. Na een paar weken in een nieuwe E Estate te hebben gereden wil ik geen ander interieur meer. Zowaar nog mooier dan de huidige S-Klasse met die prachtige 12″ displays. Deze Coupé past perfect tussen de C en de S. Ik kan me er echt niet aan ergeren dat de verschillen erg klein zijn ;)
Ze zien er beiden eigenlijk even oud uit.
Leuk die vergelijking. Bij de voorkant-vergelijk foto moest ik eerste terug scrollen om te zien welke nou eigenlijk de nieuwe is.
Uiteindelijk is dit een pracht van een auto. Maar aan de andere kant: ook compleet onhanding want: te groot en veel onhandige ruimte voor dat ding. Mocht ik kiezen, zou ik de afmetingen van de C-coupe willen met het dash van de E. En als we dan toch op die fiest bezig zijn: gooi dan maar gewoon gelijk het interieur + materialen van de S-coupe in de C-coupe; waardoor ik niks van de E-coupe hoef.
Conclusie: ongetwijfeld een prima auto en ik zou m met lol rijden; maar in de ‘dure coupe klasse’ zou ik uiteindelijk nooit voor een E gaan.
Tja het is een beetje een traditie voor de E-coupe maar hij heeft weer erg vreemde verhoudingen. Het oogt nog vreemder doordat de bovenkant zo small is, daardoor lijkt het bijna een mini GLE-coupe. Over het nieuwe interieur heb ik inmiddels wel genoeg gezaagd.

Kortom kraken!
PS: ik zou erg graag een vergelijking zien tussen een C-Coupe en E-Coupe in dezelfde kleur, met dezelfde krachtbron en vergelijkbare uitrusting.
Ik heb een groot zwak voor de Mercedes E-Klasse W124. Voor mij de ultieme en de enige echte E-Klasse, ook de Coupe variant van de W124 vind ik een fraai ding.

De nieuwe E-Klasse Coupe vind ik ook een beauty aangezien de veel weg heeft van de S Coupe waar ik helemaal weg van ben. Dus naar mijn mening is de nieuwe Coupe zeker geslaagd, mooier dan de vorige dus.
Wat een schitterend plaatje, die drie oudjes. Wat mij betreft mag de pre facelift w212 daar zo naast staan. Die nieuwe daarentegen past er totaal niet bij. Mooie auto hoor, en schitterend interieur. Maar tot nu toe doet het mij nog niks.
@lekbak: Inderdaad de W212 maar voor de facelift met dubbele koplampen, wat een fraai ding, na de W124 is dat mijn favoriet.
Plus dat de C-Klasse/ E-Klasse en de S-Klasse uit dat jaar elk een ander gezicht hadden.
Als we het dan toch over E-coupes hebben: is deze W114 geen plaatje?
En de prijs lijkt nog best mee te vallen? (of mis ik iets)
https://home.mobile.de/HENKNIELAND#des_236856338
@gregorius: toch wel weer cliché dat hij op een woonwagenkamp wordt aangeboden.
#facepalm
@janjansen: LOL! +1
Doe mij dan maar zijn voorganger. Dat dubbele beeldscherm is ja wel zo lelijk!!!!!!
Snap dat eigenlijk niet helemaal van de clk, dat is gewoon een E coupé, rare modelnaam heeft Mercedes die gegeven
@janmetdelangeachternaam: dat is het dus niet. Die naam is een stuk logischer als je bedenkt dat het helemaal geen coupé van de E-klasse is, maar juist van de c-klasse. Ze hebben slechts het uiterlijk van de E geprobeerd te benaderen. En de prijs uiteraard.
@lekbak: ja maarja de vorige generatie was ook op basis van een c klasse met het uiterlijk van een E, deze heet wel de E coupé
@janmetdelangeachternaam: In die tijd hield mercedes de namen van de normale auto’s en de sportievere auto’s apart. CLK betekent coupe, leicht, kurz. De sportievere modellen hadden toen ook de ster in de grille.
Tegenwoordig is het coupe van e klasse, s klasse, c klasse etc.. en bijna alle sterren in de grille.
Zo’n C124 als 300, 320 of 300-24 zou ik wel willen hebben.
@dizono: heb je de foto met die drie oudjes toevallig ook in hoge resolutie? Ik heb een plekje aan de muur wat schreeuwt om dat plaatje!
@lekbak: kan me niet voorstellen dat dat stukje muur zo lelijk is dat het daarvan beter wordt.
@lekbak: Groter dan 1600×1200 wordt het niet, dus print hem vooral niet te groot uit.

https://i.wheelsage.org/pictures/mercedes-benz/mixed/autowp.ru_mercedes-benz_mixed_58.jpg
@Dizono: Dankje. Staat vast prachtig naast al die andere oudjes.
De oude vond ik anders ook best goed gelukt. Niet zo goed als de oude c coupe (daar kan de nieuwe niet aan tippen ) maar wel een knappe kar.
Eigenlijk zijn de E-coupé’s en CLK’s altijd hele fraaie, sierlijke auto’s geweest. Ik zou er best graag eentje willen rijden. Ik denk het liefst een W209 CLK500 of CLK55 AMG.
Ik vind de ‘nieuwe’ coupe look enkel bij de S klasse goed uit de verf komen. De rest vind ik maar raar ogen. Vreemde verhoudingen, vooral als je er van achter tegenaan kijkt. Niet mijn ding. Een E550 coupe van voor de facelift, W2nogwat, met die dubbele vierkante lampen. Vind ik de knapste E klasse van de laatste tijd.
En wat zijn de verschillen onderhuids?
Ik geloof niet dat ik de oude E Klasse coupé facelift ooit op de weg heb zien rijden.
W212 nooit mooi gevonden en zeker niet als combi, coupe en cabrio. Maar deze nieuwe is wel erg mooi in alle vormen. Zou hem zo bestellen.
Helemaal met Dizono eens. Dat Mercedes opnieuw een extra zijruitje doet is jammer, knullig zelfs. Weerhoudt me dit ervan om dit een mooie wagen te vinden? Nee, ook de vorige E-klasse coupe die dit foutje had ben ik steeds mooier gaan vinden.
@mashell: Het is of het zijruitje, of een zijraam dat niet open kan. Aan jouw de keuze.
Hopelijk maken ze er deze keer wel een AMG-versie van! Maar is hoe dan ook een prachtige wagen…
Wat was het interieur van de vorige verouderd.. Wat een verschil.
Noem mij maar gek, maar ik vind de vorige E gewoon veel mooier. Niet Alleen de coupe maar alle E modellen.
Grappig, dat ‘oude’ model zijn wij hier aan het wrappen
Eindelijk weer een coupé, in plaats van een 2-deurs sedan.
Bij de voorgaande E ging het design helemaal mis na de voordeuren.
Ik vind het interieur juist enorm verschillen! Het enige dat op de plaatjes overeenkomt zijn de logos en het feit dat het stuur een soort van rond is. Verder is het compleet verschillend
Het grootste verschil zijn de achterlichten en het dashboard/interieur . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).