We hadden al wat uitgelekte plaatjes gezien, maar bij deze een plethora aan officieel beeldmateriaal direct van de bron zelf.
Collega @dizono had er al een soepje van getrokken om de komst van de E50 AMG aan te kondigen met zes-in-lijn. Vervolgens kregen we dit boekje onder ogen waarin de nieuwe E coupé wordt aangeprezen voor potentiële klanten. De looks van de nieuwe E-segment tweedeurs kent daardoor al vrijwel geen geheimen meer, maar desalniettemin stuurde Mercedes ons vannacht in de kleine uurtjes nog 59 foto’s van haar nieuwste sportief gesneden bolide om je aan te vergapen.
Het recept is bekend: neem een S-coupé, voeg een beetje OMO-wasverzachter toe, zet de wasmachine op 40 graden en je krijgt een E coupé. Herhaal dat kunstje eventueel nog een keer als je een C coupé wilt hebben om wat makkelijker te kunnen parkeren in de stad.
Het makkelijkst is de middelgrote Mercedes te herkennen aan het extra raamstijltje in de achterruit. Dit designelement is overgenomen van de vorige E coupé, hoewel dat destijds volgens @automotivedesigner een ‘noodzakelijk kwaad’ was door de plaatsing van de brandstoftoevoer. Voor het mooi hadden ze het in mijn ogen in ieder geval niet hoeven te doen, het ziet er een beetje koddig uit.
Wel een leuk detail aan de nieuwste coupé is dat de achterlampen je welkom heten als je de auto ontgrendeld. De LEDs gloeien dan in sequentie op vanaf de binnenkant van de lamp naar de buitenkant. Als je de auto sluit gebeurt hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.
Qua techniek krijg je alle nieuwe innovaties van de E-Klasse sedan (rijtest) nu ook in je E coupé. Logisch zou je zeggen, maar vergeet niet dat de vorige generatie stiekem op het platform van de C-Klasse was gebouwd. Alle hippe nieuwe veiligheidsfuncties en de autonome opties van de E sedan kan je terugvinden in de coupé. In eerste instantie wordt de auto leverbaar als E220d met de nieuwe 2.0-liter dieselmotor onder de kap, als E200 (2.0 turbo met 184 pk), E300 (2.0 turbo met 245 pk) en E400 4MATIC (3.0 V6 met 333 pk).
Later komt dus minimaal ook nog de eerder aangehaalde E50 AMG. Ongetwijfeld volgen er ook nog wel wat andere motoren en wellicht een ‘échte’ AMG, die de vorige generatie nog moest ontberen. Check de plaatjes in de gallery!
UPDATE: Er is ook nog dit hippe filmpje.
Ayeto
Wauw ik had echt totaal niet verwacht dat ie zo uit zou zien!1!
Ik denk dat het hoog tijd is om eens een schrijfwijzer ‘hoe houd ik een Mercedes C, E en S klasse uit elkaar’.
@breinstein: Op papier of in het echt ?
@riri: Het was als trigger bedoeld voor de heren van Autoblog om ipv een oud vs. nieuw een ander vergelijk te schrijven. Zal serieus handig zijn.
@Breinstein: een echte kenner ziet het meteen ;)
@moewat: Dat lelijke extra raamstijltje typeert de e coupe inderdaad.
@moewat:
ja, itt tot een valse kenner.
@moewat: helaas is dat inderdaad wat er voor nodig is, een echte kenner…
@moewat: juist!
@moewat: Het enige verschil wat ik tussen een C/E coupe en een S coupe heb kunnen vinden is de bovenkant van de raamlijn achter.
Niet mijn ding.. zelfs de neus/koplampen ‘smoelen’ niet, oftewel: ik zie geen flow in het ontwerp.
@lebeaunl: De E sedan is een beauty
@riri: De eerste generatie wel inderdaad!
De nieuwe renault laguna coupe
Wauw.. Origineel weer..
Wat lijkt deze op de laguna coupe zeg!
Mercedes is vast zo trots op hun 4-deure “coupés” dat ze ook hun echte coupe er als een 4-deurs uit willen laten zien.
@danmar: belooft wat voor de CLS
@riri: Ben benieuwd hoe die er uit gaat zien. En hoe ze hem gaan noemen….
De E-Klasse Gran Coupe?
De E-Klasse Coupe Quattroporte?
De E-Klasse Coupe 4Türen?
Wie weet het?
@riri: De nieuwe CLS gaat een ‘6 serie Gran Coupe’ trucje doen. Men neme een coupe, rekken hem uit om 2 portieren er bij te plaatsen en klaar is kees.
Knap ding! Dat ruitje is niet zo, volgens mij had het te maken dat de ruit anders niet naar beneden kon ipv. stijfheid bij de vorige E-Coupé.
De luchtroosters in het interieur zijn wel adembenemend mooi zeg!
@rd1991: Nope ze hebben gekozen voor bepaalde daklijn in combinatie met een bepaalde grote en vorm achterruit en om de boel te compenseren qua sterkte is dus om puur cosmetische redenen die de veiligheid beperkte is het 3e raampje in het design gekomen.
@riri: http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/E_Klasse_coupe_2017/Mercedes-E-Klasse-coupe-2017-25.jpg
http://s9.postimg.org/y762pfgfz/2014_e_class_coupe_futuremodel_exterior_04.jpg
Het heeft met de positionering van de brandstoftoevoerklep te maken. Mercedes-Benz had destijds bewust voor de symmetrie aan beide zijden van een gefixeerde ruit voorzien.
De CLK had overigens geen last van. Hiervan konden de zijramen volledig zakken. Zie:
http://media.caranddriver.com/images/02q1/267404/mercedes-benz-clk-news-car-and-driver-photo-201428-s-429×262.jpg
@automotivedesigner: Dus het benzineklepje kan niet ergens anders ?
@riri: Ik begreep eerlijk gezegd dat het bij de vorige E Coupé te maken heeft met de positie van de brandstoftank, deze zit in de weg, waardoor je het achterste zijruitje niet helemaal naar beneden kon doen. Daarom hebben ze dat extra spijltje geplaatst, zodat de te openen ruit kleiner is.
Vervolgens hebben ze dat aan de andere kant eveneens gedaan, aangezien het er wel een beetje symmetrisch moet uitzien.
@rd1991: Om dezelfde reden heeft de A5 Audi een rare (knikje) vorm in de achterste raampje .
Achterkant is een Renault laguna coupe.
Zal ik hem dan maar maken:
Een taxi zonder achterdeuren, wat heb je daar nou aan?
@janjansen: De normale E klasse is in de juiste uitvoering heel erg indrukwekkend die onderscheidt zich heel erg van de C klasse .
Van de S klasse moet je houden dat is een kleine slagschip vergeleken met de E .
Ik denk als de heren in alle 3 gaan rijden in de stad en parkeren dat ze duidelijk het verschil zullen ervaren .
@riri: normale E vind ik juist erg saai. De C vind ik nog steeds een fraaie auto. Jammer dat er nu al zoveel fout volk in rijdt.
@stfu: Ja dat valt mij ook op! Veel te veel witte exemplaren met zwarte wielen…
@stfu: Inderdaad 2 boeren op de Stadhouderskade tegenover het Heineken museum reden in een ik stond naast ze en ik wilde ze waarschuwen voor de snelheid/rood licht flitsers ze deden heel erg arrogant en bot .
Mijn vermoeden werd waarheid hun C350 ging vol op het gas bij groen licht die zijn denk ik wel met 80+ geflitst gezien hun kleding en haardracht geen stedelingen en geen Mercedes eigenaren.
Moet toch wel lekker zijn om elke dag in dat interieur te zitten
Mooi ding maar jammer dat we nu weer tientallen berichten krijgen over een andere auto waar hij zogenaamd op lijkt.
@donstil: De laguna zou het wel willen om er zo uit te zien .
Niet zo’n coupe fan normaliter, maar deze ving ik prachtig. Interieur daarentegen had veel ingetogener gemogen. Dat is nu imho teveel op russen, chinezen en of kraaien afgestemd. Al die schermen maken het ook nog eens lelijker
De verschillen worden wel met de generatie kleiner…
E350d, Smaragdgroen, geen AMG pakket, wel 19″ AMG veelspaak velgen, bruin interieur, dat designohout met dienstrepen (zwart hout, ivoren striping), Burmester audio, Brabus D6 kit.
Zoiets toch, @henkhupelachoten?
@willeme: Niets meer aan doen. Ik ben dan geen @henkhupelschoten maar zo is hij perfect samengesteld.
@viezefreddyw: zoals ome @willem: hem heeft zou ik eigenlijk maar 2 dingen op veranderen, als dat mogelijk is op de coupe… 20″ meerspaaks velgen, zijn van buiten lichtgrijs maar van binnen donkergrijs (zijn ook te bestellen op de S-klasse) en het bruine interieur met bruin lederen dashboard en wat hout. Niet dat de piano lak niet mooi is, integendeel zelfs, maar ben een liefhebber van hout in m’n auto. Moet wel toegeven dat ik het jammer vind dat de nieuwe motoren hier nog niet in te verkrijgen zijn.
@willeme: klinkt fijn! Toch heb ik liever een M550d (tot dat de Alpina D er is) of een A6 Bi-TDI.
@dutchdriftking: beste hebben of moeten kopen ?
@dutchdriftking: M550D wat een beest! Staat ook op jouw lijstje voor als je 1jan iets leuks wint?
@allesmetturbo: lastig, Panamera 4S diesel lijkt me toch ook fijn!
@dutchdriftking: erg fijn blok, maar de M550D ligt net wat fijner op het netvlies vind ik. Zeker als touring
@willeme: je vergeet de trekhaak (uiteraard inklapbaar), en eigenlijk ook 3 extra deuren en een doorlopend dak. Als je dan toch bezig bent ook gelijk die houten vloer erin (kan dat nog?) en je mag hem zo voorrijden.
Kon ook een nieuwe passat cc zijn en de achterzijde lijkt een beetje Opel……
@riva: ik heb ook ronde wielen gezien op een Mini Clubman en het schijnt dat een Kia Cee’d ook stoelen heeft, die Duitsers jatten tegenwoordig allesch!!1!een!!
Die achterlampen lijken best wel heel erg op de laguna coupé, of ben ik de enige..?
@jkpmn: Nee, zie, eh, eerdere reacties.
@granlusso: no shit man, zoals je weet duurt het een half jaar voor een reactie geplaatst is.
Ik vond hem in die folder er beter uitzien. Lijkt wel of ze de kont van de GLE coupe op een E-klasse hebben geplakt. Nu ja, toch maar eerst eens in het echt aanschouwen vooraleer een oordeel te vellen.
Ja hij lijkt veel op de C-coupe en ja hij heeft ook wel wat weg van de Laguna Coupe. Maar wauw, wat een mooie auto! Dit ziet er echt heel erg strak en fraai uit. Niet zo groot en logge uitstraling als de S-klasse Coupe en net wat beter in proportie als de C-Coupe. Ik vind hem schitterend.
@viezefreddyw: http://www.autotesten.nl/01_auto-beeld/33791_05.jpg
@riri: Ja hij lijkt er erg veel op he? En dat is een gigantisch compliment naar Renault toe want wat hebben zij toen al een mooie auto weten te bouwen. A poor man’s Aston Martin.
@viezefreddyw: Bij de sedans vind ik de E echt het mooist. Niet zo gedrongen als de C en niet zo langgerekt als de S. Bij de coupés vind ik dit dan weer niet. De S vind ik echt een heerlijke, lange luxesloep en de C is zo’n lekker, gespierd bommetje. Deze E coupe vind ik fraai, maar hij mist toch iets.
@berlinetta: Ik snap wat je bedoelt, ik ben het ook met een groot deel met je eens (ja alweer ghehe). Maar de S-klasse is echt een gigantisch ding. Ja, hij is wel stijlvol maar heeft ook wel een beetje dat ‘Bang in you’re face!!’ uiterlijk. Vooral als het een AMG is of AMG pakket heeft. Met deze E-klasse is dat toch een stukje minder. Ik vind hem daarom net even een iets elegantere uitstraling hebben. Door dat extra zijruitje (waar ik nog niet helemaal over uit ben) oogt hij ook wat langer vind ik.
Al met al vind ik het een hele mooie auto met een schitterend interieur. De luchtroosters vind ik heel erg stijlvol.
@viezefreddyw: Ben het met je eens dat de E zeker wel wat eleganter is dan de S. Maar de lijnen van de S vind ik op de coupe echt prachtig. De E is ietsje ingetogener. Niks mis mee, maar vooralsnog raakt hij me wat minder.
Dikke S Coupé!
Heerlijk!
Design klopt een maatje kleiner dan de S-klasse nog beter!
Waren de high res pica’s op?
Ben ouderwets zeker als ik echte klokken mis. Wel aardig gedaan die iPads, maar toch.
Prachtig, op het pauper interieur na. Daar ben ik geen fan van, totaal geen klasse en komt op mij gewoon heel tokkie over.
Ook lijkt hij wel erg op de S classe coupé, wellicht is een topic waar we ze vergelijken (en dan ook gelijk de sedans) een idee AB?
@sketcher: Ik moest lachen over 16 jaar zullen er zeker Tokkies in rijden zouden ze blij zijn met als die schermen ? Ja want ze downloaden zo een huilende zigeuner jongetje als wallpaper :
Prachtige auto met een beeldschoon interieur, alleen jammer dat het verschil tussen een C, E en S-coupe nauwelijks te zien is.
Hij kijkt een beetje te lief voor een coupé
He een s-klasse ik bedoel c-klasse.. oh het is de E
Dat extra stijltje is er toch gewoon zodat het voorste deel open kan…?
@doewap: Nee het maakt de dak een stuk sterker ze hadden dat knikje ook net als de A5 coupe eerder kunnen maken maar dan was de daklijn anders .
Dan maakt het niet uit of ie open of niet open kan als de dak het begeeft bij een aanrijding en over de kop gaat.
http://cdn6.3dtuning.com/info/Audi%20A5%202012%20Coupe/factory/3.jpg
@riri: Dat doet niets echt voor de sterkte van het dak. Het zorgt er gewoon voor dat de zijruit open kan en de vulbuis van de tank daarvoor niet in de weg zit. De daklijn hoeft van een kleiner zijruitje natuurlijk niet te veranderen. Een iets kleiner zijruitje zou mooier geweest zijn. Maar heeft als nadeel dat er helemaal geen duidelijk verschil meer is met de S-klasse coupe.
En wat is het verschil met een c of s coupe? Volgens mij kun je hier ook niet fatsoenlijk achterin dus zie geen meerwaarde van de e coupe t.o.v. een c coupe. Weer zo’n ‘omdat het kan’ auto..
@allesmetturbo: In de S coupe zit je goed als je er van houdt ….
Als je een coupe ziet en twijfelt of het een S of C is, dan is het de E. Mooie oplossing van mercedes
Het interieur is erg mooi, alhoewel dat afhangt van de uitvoering. Het exterieur vind ik eigenlijk maar niets. De voorkant is mooi, maar de achterkant is relatief hoog en smal, vanuit de foto’s gezien bijna ielig. De spoiler achterop detoneert eveneens, maar eigenlijk komt dat doordat de rest extreem glad is.
Eigenlijk vind ik de sedan mooier.
Ik geef toe dat ik twijfelde over die samensmelting van de C, E en S maar in het echt zijn het echt prachtige auto’s. De afmetingen passen bij elk karakter van de auto. De C is wat agressiever voor de jongere doelgroep, de E voor de familie en de S voor de directeur. Lange tijd vond ik dat BMW qua ontwerp voorop liep op Mercedes maar die achterstand hebben ze echt ingehaald.
Wat een heerlijke bak is dit !!! Tot de puntjes perfect voor mij !!
De C124 is de enige echte baas. Alles daarna is slappe happetjap. Ik had even hoop dat ze de hoekige designtaal van de vorige C-klasse weer zouden doortrekken. Maar nu is het officieel: de gangsta vibe komt nooit meer terug want Mercedes is nu een vrouwenauto met al die vloeiende lijntjes.
De samenwerking werking met Renault heeft dus tot overname van de kleur Rouge Flamme geleid. Heel goed. Jammer van dat knullige extra ruitje in de zijruiten, het ontwerp was toch ook wat meer een balans geweest als die zijruit een tikkeltje kleiner was geweest. Maar goed, daar zit het verschil met de C en S copupes, we zullen er wel aan wennen.
Is er al iets bekend over de nieuwe CLS? Die zal nu ook wel aan vervanging toe zijn.
Wat vinden we eigenlijk van het dak? Ik vind het persoonlijk echt niet mooi met dat panoramadak en dan dat kleine stukje dak in carrosseriekleur. Ik denk dat het veel mooier was geweest als ze er een tweede glaspaneel (met Magic Sky control wellicht) hadden ingezet of gewoon helemaal geen panoramadak. Zelfs een zwart stuk plaatwerk zou al veel goedmaken denk ik.
Los daarvan, en van het twijfelachtig uitziende spijltje met derde zijruitje, vind ik het werkelijk een prachtige auto geworden. En ja, hij lijkt wat veel op een C-klasse coupé die op 110% door het kopieerapparaat is gegaan (of een gekrompen S-klasse, net wat je wilt), maar bij deze auto’s werkt dat op de een of andere manier wel. Samenstellen zoals die @willeme hem beschreef, eventueel in het donkerrood of donkerblauw in plaats van donkergroen, en ik ben een tevreden man.
@edge:
Ben het met je eens. Net als bij de C coupé vind ik zo’n panodak met een klein beetje gewoon dak erachter niet mooi. Idd te ondervangen door het gekleurde dakdeel soewart te maken. Of – als er perse een schuifdak in moet zitten – één bij Webasto laten na-inbouwen.
@amghans: natuurlijk moet er een schuifdak in, dit is een coupe, het wagen type bij uitstek voor levengenieters. En natuurlijk doe je geen aftermarket schuifdak in een nieuwe auto, dan krijg je lelijke niet passende knopjes in het interieur. Als dat stukje dak je echt stoort, plak er zwart plastic over heen.
Maar realiseer je wel dat ook dat kleine stukje dak in carrosseriekleur een doel heeft, het voorkomt dat de wagen er vanachter heel raar uitziet.
@mashell:
Eensch qua ‘natuurlijk moet er een schuifdak in …etc’, zit in mijn Münchener soupé ook.
Ongetwijfeld kan Webasto bij nabouw een originele MB-knoppenwinkel gebruiken, dat konden ze – toen ze nog ‘Hollandia Vermeulen’ heetten in Haarlem 20 jaar geleden – ook al.
@amghans: als Webasto de OEM is voor het fabrieksschuifdak dan zullen ze wel weten hoe dat met originele knoppen moet en dat niet doen om de fabrikant niet voor het hoofd te stoten. En als ze geen OEM zijn dan kunnen ze het uitvinden maar met de CAN en LIN bussen is dat helemaal nog niet zo simpel.
Heeft Mercedes hier eigenlijk een echt schuifdak? De S-klasse coupe wordt immers ook gestraft met een panoramadak dat niet open kan.
Hij is er niet mooier op geworden. Ook dat interieur met die twee schermpjes blijft er niet uit zien. Maar ik ben waarschijnlijk ook niet de doelgroep die Mercedes met deze auto voor ogen heeft.
Laatst waren er artikelen over overhang voor. Overhang achter hoor ik niemand over. Zit gewoon een meter auto achter de achterwielen! Hij kantelt nog net niet achterover.
@beetec:
’t Is een coupé, geen hatchback. Vandaar.
@amghans: smaken verschillen. Ik vind de overhang te groot en de auto daarom niet in balans.
@beetec:
Is je goed recht :-)
Wederom verschrikkelijk ding
Ziet er strak uit. Ja het lijkt allemaal wel wat op elkaar maar Mercedes is goed bezig.
Mooie auto’s maakt Mercedes tegenwoordig. Zowel exterieur als interieur. Echter dat massale rechthoekige dashbordscherm mist toch wat design verfijning. Vond het eerst schitterend maar het cockpit design van de BMW 5 vind ik toch mooier. Kwestie van smaak.
Ik snap niets meer van die type aanduidingen. Waarom E50 AMG als het een 3 liter is?
@ohoogeveen:
Vermoedelijk, omdat vermogen en/of koppel enigszins overeen komen met dat van een vroegere atmosferische 5 liter.
Ik snap nog steeds die zijruiten niet….. veel mooier zonder die spijl er tussen….
Zoveel vind de coupe’s echt niet lijken, MB gebruikt alleen steeds dezelfde achterlichten op haar coupe’s en coupe-achtige. Vind deze wel de mooiste uit t gamma! Toppertje hor! Leuke kleur dat rood ook! Doet hem goed
En toch is het weer een fraai staaltje werk van Mercedes. Een mooi tijdloos model met een fraai interieur. Die op de foto is een beetje over de top, maar via de configurator is best een betere combi te kiezen. Met het verklooien van de mooie orginele lijnen van da Silva door audi op de a5 gaat dit een makkie worden. Zeker als de overige A modellen ook zo verprutst worden.
De bovenkant van de motorkap lijkt steeds hoger te worden. Dat maakt dat auto’s veel minder ‘slank’ eruitzien dan vroeger. Goed voor de voetgangersveiligheid, mijns insziens slecht voor het design. Het vooraanzicht kan mij daarom niet echt bekoren.
Niet heel erg verrrassend, toch wel mooi! De interieurs van Mercedes vind ik de laatste tijd sowieso al mooi, deze dus ook. Wel anders zijn de ventilatieroosters als bij de sedan, ware kunstwerkjes vind ik!
Nope. Ook nu word ik niet zo warm van de designtaal van MB.
De voorkant is wel erg schreeuwerig… Het is zeker een dikke bak maar het mist wel wat elegantie van de oudere modellen.
Die lcd schermen zien er niet uit. Het lijkt wel een commandocentrum. Gewoon een (klap)schermpje voor de navigatie graag. De klokken mogen best een scherm zijn maar dan wel graag met enige ronding erin.
Maargoed ik hoor niet tot de doelgroep aangezien het interieur al mooier is dan mijn woonkamer lol