• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes EQA 250 preview – compacte elektrische SUV

Auteur: Wouter, gepost 19 januari 2021 om 20:33 – 7 Reacties

Mercedes-Benz EQA 250 prototype

Na de EQC en de aangekondigde EQS volgt de voor Nederland erg interessante EQA. Aan de laatste letter mag je afleiden dat de EQA 250 een compacte elektrische SUV wordt, die had Mercedes nog niet.

Morgen (20 januari) om 11:30u volgen alle details, maar we hebben nu de eerste informatie voor je. We mochten al de eerste meters met de Mercedes EQA afleggen. Hilarisch genoeg zijn dan logo’s etc afgeplakt, alsof we aan de vorm niet kunnen zien dat het een auto is die behoorlijk lijkt op de Mercedes GLA.

Mercedes EQA 250

Nog niet alle technische details zijn beschikbaar, maar de typeaanduiding geeft een indicatie van het prestatieniveau. En dat wellicht ook nog andere varianten komen met meer of minder vermogen. Deze EQA 250 heeft een vermogen van 140 kW, of wel 190 pk.

Mercedes-Benz EQA 250 prototype

Een voorwielaandrijver

Formeel is het nog niet gecommuniceerd, maar tijdens de korte kennismaking voelden we duidelijk de voorwielen wat krabbelen. Vrij logisch: want de GLA, GLA, B- en A-klasse zijn allen in de basis voorwielaangedreven. De Mercedes vierwielaandrijvijng 4Matic is bij de benzine en diesel versies optioneel. Of er van de elektrische EQA (of elektrische GLA zoals je wilt) een 4WD versie komt is nog niet duidelijk.

Prima prestaties EQA 250

Een vermogen van 190 pk is niet wild veel voor deze klasse en ook niet voor een EV. Zeker niet omdat het accupakket behoorlijk wat gewicht aan de Mercedes EQA heeft toegevoegd. Het is wel voldoende om meer dan vlot met het verkeer te kunnen meekomen. Prestatiecijfers volgen morgen, maar het voelt zeker niet “muesli” aan.

Merdeces EQA 250

Laden en range Mercedes EQA 250

Details over de grote van het accupakket zijn er nog niet, maar wel over de range. Volgens Mercedes heeft de EQA 250 een WLTP range die in ieder geval groter is dan 420 km.

Over de AC laadmogelijkheden aan een langzame (thuis) laadpaal is nog geen informatie. Snel laden kan de Mercedes EQA in ieder geval met maximaal 100 kW DC. Geen wereldrecord, maar zonder meer snel genoeg.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQA komt nu sneller van zijn plek
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • mercedes SUV lelijk
    Mercedes gaat de SUV binnenkort minder lelijk maken

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, eqa, Mercedes, Video

Vorig bericht: « Video – Nissan gooit zich tussen twee vrachtwagens
Volgend bericht: Wie herkent dit zeldzame snelheidsmonster? »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    19 januari 2021 om 20:37

    Een compacte SUV.

    Da’s minder erg dan een full-size SUV, toch?

    Toch?

    Mooi interieur overigens.

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    19 januari 2021 om 20:44

    Leuk hoor, ondanks corona dit jaar toch nog een EQA.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      19 januari 2021 om 21:37

      Spoordweling van de dag!

      Login om te reageren
  3. Pascal zegt

    19 januari 2021 om 21:47

    Nog steeds geen liefhebber van SUV’s hier, maar Mercedes is lekker bezig!

    Login om te reageren
  4. superfunky zegt

    19 januari 2021 om 23:05

    Dik en geen toeval, volgende maand de Audi Q4 e-tron. Zelfde segment, zelfde doelgroep. Het wordt steeds leuker (en Duitser) in EV land.
    Binnenkort zien we ook de Enyaq verschijnen. Marktaandeel van onze Oosterburen gaat door de 60% in 2021, easy.

    Login om te reageren
  5. kevin82 zegt

    19 januari 2021 om 23:11

    Electro en dan voorwielaandrijvingen beetje gemiste kans wat mij betreft. Zelfs vw wat merendeels voorwiel aangedreven is heeft met de id3 achterwielaandrijving

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 januari 2021 om 00:17

      Volkswagen heeft er dan ook heel bewust voor gekozen om de ID modellen (en de aankomende Seat en Skoda broertjes en zusjes) op een volledig nieuw platform te zetten dat specifiek ontwikkeld is voor elektrisch aangedreven auto’s. Dan heb je in principe volledige vrijheid om te doen wat je wil, en dus ook om als FWD-merk naar RWD te wisselen.

      Mercedes heeft ervoor gekozen om in deze klasse geen aparte platforms te gebruiken. In plaats daarvan heeft Mercedes ervoor gekozen om een platform te ontwikkelen dat de gewone A/CLA/GLA met verbrandingsmotor kan huisvesten, maar ook ruimte biedt om een batterijpakket en elektromotor te plaatsen voor de EQA. Het lijkt meer op hoe Volkswagen bij de Golf 7 de eGolf maakte, dan wat op Volkswagen nu met de Golf 8 en ID.3. Het gevolg is dat je gebonden bent aan de FWD-layout de ook voor de verbrandingsmotoren wordt gehanteerd, want er is achterin geen ruimte begroot voor de elektromotor.

      Het is een keuze die ik betreur, want het resultaat is een auto waar toch wel wat compromissen voor gesloten zijn. Het meest opvallende is natuurlijk het uiterlijk; de EQA is heel duidelijk een GLA met een andere lichtpartij. Maar ik denk dat er ook qua packaging en efficiëntie wel winst te behalen valt als je de auto direct als 100% elektrisch model ontwikkelt. Kijk naar het verschil in vormgeving tussen de Volkswagen ID.4 (om het maar even bij de SUV’s te houden) en de T-Roc en Tiguan waar ‘ie qua formaat precies tussenin valt. Toch snap ik de keuze van Mercedes wel. De A-familie is een zeer goede modellijn, maar Mercedes heeft bij lange na niet het schaalvoordeel dat Volkswagen heeft en dus zal het zeer waarschijnlijk te duur zijn om diezelfde gesplitste platformstrategie te hanteren.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North