
Zeeën van ruimte in een getunede estate waar er maar 600 van zijn: het kan gewoon op Marktplaats.
Een tijdje geleden schenen we (nou ja, ik) wat licht op de situatie rondom Subaru in Nederland. En we schrikken een beetje van de zeer lage verkoopcijfers, maar ook de zeer hoge prijzen. Inmiddels heeft Subaru contact gehad met Autoblog waardoor we weten hoe de vork in de steel zit en het is heel simpel: Subaru wil blijven vasthouden aan hun DNA. Vierwielaandrijving en ietwat grote boxermotoren horen daarbij, vandaar dat ook de Solterra enkel als Dual Motor bestaat. Helaas heeft de Nederlandse staat wat moeite mee qua voordelige prijzen. Het is allemaal de schuld van de overheid!!1!
Subaru
Zonder dollen, één ding wil ik als schrijver van dat stuk duidelijk hebben: ik wil Subaru niet de grond in trappen. Het is een merk met een rijke historie waar ze tegen wil en dank aan blijven vasthouden en daar heb ik niks dan respect voor. Bij rallysport denk ik gelijk aan de heldenauto uit mijn kindertijd, de Impreza WRX STI. Subaru is een beetje slachtoffer van het feit dat de zaken die een auto betaalbaar maken, in Europa/ons land dan, haaks staan op hun DNA. Het is jammer, maar wel de realiteit.
Uniek
In de VS scoort Subaru namelijk nog erg hoog, want daar zijn de prijzen een stuk beter en komt ook de betrouwbaarheid voor je geld beter uit de verf. Stof tot nadenken: Jerry Seinfeld kon onlangs melden in de podcast van The Smoking Tire dat hij naast zijn Porsches veel rijdt in zijn ‘dagelijkse auto’, een Subaru WRX STI S209. De komiek c.q. acteur kan de Subaru waarderen om een hele simpele reden: hij is op en top Japans. Volgens Seinfeld waren auto’s vroeger een reflectie van het land waar ze vandaan komen. Bijna elk merk is eenheidsworst geworden, behalve Subaru, waar ze ‘duidelijk hun Japanse eigenwijsheid in hebben kunnen stoppen’.

Nou ben ik geen Jerry Seinfeld (wat ook voordelen heeft), maar ik kan me wel vinden in zijn denkwijze. Sterker nog: je mag weten dat er in plaats van een Mazda 6 Sportbreak bijna een vierde generatie Subaru Legacy was gekomen. En die staat nog steeds hoog op de lijst, echt waar. En wel hierom.

Legacy spec.B STI
Oké, ik zou het liefst een versie met de zescilinder vinden, maar qua ultieme Subaru Legacy’s moet je eigenlijk deze zeer beperkt gebouwde speciale editie hebben. Dit is de Subaru Legacy spec.B ’tuned by STI’. Spec.B was al de iets verbeterde versie van de Legacy met elke motor, met de B voor Bilstein (al kunnen we dat nergens honderd procent bevestigd vinden, wel dat Bilstein-dempers een belangrijke upgrade voor deze spec is). Voor de Japanse markt deed STI daar nog eens hun plasje over, exclusief voor de GT spec.B met de 2.0 liter EJ20-motor uit de Impreza. Het is dus eigenlijk min of meer precies de specificatie van een Impreza WRX STI in een Legacy.

Upgrades
Concreet betekent het nog verder aangepaste Bilstein-dempers met een heuse STI-veerpootbrug voor betere rijdynamiek. STI voegde er ook 18 inch velgen aan toe om 17 inch Brembo-remschijven te kunnen huisvesten. Ook werd er getweaked aan de computers van de auto: de ECU is anders afgesteld, evenals de tractiecontrole. Ook het ‘Subaru Intelligent Drive’-systeem (SI Drive) met verschillende rijmodi kan scherper reageren op je input dankzij STI. Optisch kreeg je naast de velgen ook een aangepaste voorsplitter en half alcantara stoelen. Qua vermogen heb je het over 265 pk voor de automaat met vijf versnellingen zoals in dit exemplaar. De handbak haalde het volledige ‘herenakkoordvermogen’ van 280 pk. Slechts 600 exemplaren van de Legacy spec.B werden omgebouwd naar de STI-versie, enkel voor Japan.

Familiebak
Daarmee is een WRX STI estate natuurlijk de iets makkelijker te verkrijgen versie van deze Subaru Legacy, maar de Legacy wint het dan weer op het zijn van de aantrekkelijkere grote broer (da’s een mening) en het hebben van een grote sloot meer ruimte (da’s een feit). Als dikke familiebak scoort de Legacy dus meer punten. Goed, je hoort het: er zijn genoeg redenen om in ieder geval deze Subaru te kopen. En het mooie is: dat mag.

Kopen
Ondanks zijn exclusieve levering in Japan is deze Subaru Legacy spec.B STI namelijk in Nederland geëindigd. De partij die hem importeerde biedt hem aan op Marktplaats. Scheelt weer werk. De import gebeurde in 2023 en de auto komt uit 2006. Hij is donkerblauw. WR Blue Mica had natuurlijk extra punten opgeleverd, maar je kan niet alles hebben. Oh ja, en het stuur zit aan de verkeerde kant, maar met een automaat merk je daar minder van dan met een handbak. Dan maar wat minder (of achteruit) door de McDrive.

De prijs van 15.750 euro voor een bijna 20 jaar oude Legacy is fors, maar dan krijg je wel een exemplaar met slechts 102.538 kilometer op de klok. Gezien de bereidheid dan wel verplichting van Japanners om goed te zorgen voor hun auto’s koop je daarmee zonder meer een goede auto. En ook nog eens een zeldzame. Zie je wel, Subaru’s kunnen hebberig maken. Koop dan!!1!






Ik dacht dat een ‘echte’ Spec.B alleen maar met handbak te krijgen was. De reguliere Legacy wordt dacht ik altijd met CVT geleverd dus ook een normale automaat zal al een verbetering zijn, maar deze wil je met handbak.
Ik niet, ik hoef niet per se een handbak om plezier van een auto te hebben. Ik heb juist het plezier van de automaat door het comfort en ik ga toch niet de ‘beest’ uithangen met zo’n veelzijdige mooie auto, die naast praktisch ook snel kan zijn, net als ik ben en kan zijn.
Het is dat het stuur rechts zit, anders wist ik het wel, want doordat het stuur rechts zit is het niet praktisch om een mindervalide mee te nemen, die zou aan de straatkant in moeten stappen en dat levert mij te veel gevaar op. Maar het is een briljante auto de Subaru Legacy.
Een iets ‘normalere’ Legacy Wagon heb ik een jaar of zes terug serieus overwogen, al koos ik toen uiteindelijk voor een C-Klasse (W203) met een lagere aanschafprijs en de helft van het aantal km’s op de teller. Ook geen moment spijt van gehad, uiteindelijk. Ik vind deze generatie nog steeds een fraaie auto om te zien – wat op zich al bijzonder is, want Subaru’s zijn primair nooit ontworpen om mooi te zijn.
Leuk speeltje. STI sausje over de station. Voor de “samengesteld-gezin” huisvader hebben ze overigens ook een oplossing. Een 7 zits MPV met STI sausje. Japan JDM only, maar er rijden er een paar in Engeland rond. De volledige naam:
“Subaru Exiga 2.0 GT tuned by STi ”
En hoe rijdt dat dan? https://www.youtube.com/watch?v=c-3ZtPALXBU
Ik heb dit altijd al een mooie auto gevonden. Jammer dat deze rechtsgestuurd is. Dat is in het dagelijks leven onhandiger dan je denkt.
Maar hulde voor diegene die ‘m koopt!
@Motomoto: over dat laatste: heb je voorbeelden? Ik haal het meeste uit mijn eigen ervaring met rijden in het Verenigd Koninkrijk en ik merk dat het echt nadelig is in maar twee situaties, namelijk alles waar je een kaartje moet trekken/op een knop moet drukken (en McDrives etc) en inhalen op enkelbaans wegen waar je helemaal over de middenstreep moet om te zien of er iets tegemoet komt. Verder vind ik het allemaal wel meevallen.
Nou, juist dat wat je noemt.
Vind het ook echt een mooie auto, altijd al gevonden. Jammer dat het stuur voor ons aan de verkeerde kant zit. Anders had ik er zeker over na gedacht.