• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes EQXX rijdt 1.200 km op één lading, in de praktijk

Auteur: machielvdd, gepost 24 juni 2022 om 19:01 – 23 Reacties

Mercedes is helemaal vanuit Stuttgart naar Silverstone gereden en wat denk je? Ze hoefden niet één keer op te laden.

Stel je voor: 1.000 km rijden zonder op te hoeven laden. Dat is de droom als het om elektrische auto’s gaat. Als dat mogelijk is zijn alle verstokte benzine- en dieselrijders meteen om. Oké, dat misschien niet, maar met 1.000 km range is het actieradius-argument wel van tafel.

Een praktijkrange van 1.000 km is aan de ene kant nog toekomstmuziek, maar het is zeker wel haalbaar. Dat bewees Mercedes in april met de Vision EQXX, door 1.008 km op één lading te rijden. Daarmee hadden ze nipt de magische grens van 1.000 km doorbroken.

Heeft Mercedes daarmee het uiterste uit de EQXX geperst? Nee, want ze gaan er nu nog eens dunnetjes overheen. Mercedes bracht namelijk een bezoekje aan Silverstone. Vanuit Stuttgart is dan een tripje van 1.202 km.

Je raadt het al: de Vision EQXX heeft deze trip volbracht zonder tussendoor op te laden. Daarmee heeft het prototype zijn eigen record van eerder dit jaar verbroken. Dat is onder meer te danken aan het jaargetijde, want de temperaturen zijn nu toch een stukje gunstiger dan in april.

De EQXX heeft in totaal 14 en een half uur gedaan over de reis. Een snelle rekensom leert dat de gemiddelde snelheid op zo’n 83 km/u lag. Ze hebben dus niet lopen stampen op de Autobahn. Toch is de 140 km/u aangetikt, want Nyck de Vries is er mee op Silverstone geweest. En ja, dat was ook nog op dezelfde acculading.

Over de accu gesproken: die is 100 kWh groot. De accucapaciteit is daarmee vergelijkbaar met die van de EQS. De accu van de EQXX is alleen een stuk compacter en lichter. Én efficiënter, zo blijkt.

Mercedes heeft hiermee een leuke prestatie neergezet, maar de vraag is: wat hebben we hier als consument aan? Voorlopig niet zoveel, want de Vision EQXX is vooral een experimentele auto. We moeten dus niet direct een productieversie verwachten. Wél liet Mercedes weten dat deze technologie in 2024 zijn opwachting zal maken in een productieauto. We zijn heel benieuwd of die ook enkeltje Stuttgart-Silverstone op één lading kan doen.

Ook interessant!

  • Mercedes Vision EQXX
    Wordt elektrische Mercedes supersedan met 1.000 km actieradius realiteit?
  • Dit is de Mercedes EQXX met meer dan 1.000 km range!
  • Mercedes EQXX krijgt 1.000 km praktijkactieradius
  • Mercedes EV haalt 1.000 km op één accu (in het echt)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Mercedes

Vorig bericht: « Gespot – Een Lamborghini Miura in het wild!
Volgend bericht: Kijk, de lelijkste Pagani ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    24 juni 2022 om 19:51

    Ben nog steeds verslaafd aan de roffel van mijn 5-cilinder en het gehuil van mijn 6-cilinder maar realiseer mij dat het afgelopen is met de ICE. Als de actieradius 1000+ km is doet het in ieder geval minder pijn.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      24 juni 2022 om 20:06

      Ik moet zeggen dat ik die range niet zo interessant vind. Een van mn motorfietsen die ik voor de ‘moetjes’ gebruik haalt 3-400km op een tank. Dat is meer dan voldoende voor de meeste trips, zeker omdat je na 1 minuut knijpen weer 3-400km kunt rijden. Dat is het ‘m nu net, mij gaat het erom hoe snel ik weer op pad kan zodra ik door m’n range heen ben. Als ik 5 min moet wachten voor 500km kan ik daar prima mee leven, een oprit heb ik namelijk niet dus een eigen laadpaal is geen optie. Mensen zoals ik zijn denk ik geïnteresseerd in laadtijd.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        24 juni 2022 om 22:29

        Maar dat ligt voor een auto dus anders; en 800km range in een auto duurt wel ff; zeker als je 5 wachtende voor je hebt bij de snelladers ….

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          24 juni 2022 om 22:47

          Ik rij nu al even elektrisch, ik rij zo’n 30.000km per jaar en heb werkelijk nog nooit hoeven te wachten bij een snellader…. Enige wat ik mij herinner zijn die beelden van de Tesla’s die allemaal tegelijk op wintersport gingen.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            25 juni 2022 om 07:01

            In 45.000km elektrisch rijden zijn me wachtrijen al wel overkomen. Sterker nog, ik zorg er voor dat ik zaterdag- en zondagmiddag niet hoef snel te laden want dan is het in Nederland nog al eens erg druk bij Fastned.

            Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          24 juni 2022 om 22:47

          Ik rij nu al even elektrisch, ik rij zo’n 30.000km per jaar en heb werkelijk nog nooit hoeven te wachten bij een snellader…. Enige wat ik mij herinner zijn die beelden van de Tesla’s die allemaal tegelijk op wintersport gingen.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          28 juni 2022 om 10:13

          Daar heb je zeker gelijk in, maar ik hoef dus geen auto die 800km op een lading haalt. Mijn motorfiets was slechts illustratief voor het feit dat ik aan 3-400km range genoeg heb, mits het laden snel genoeg gaat.

          Login om te reageren
      • Arno's zegt

        25 juni 2022 om 11:39

        300-400km op 1 tank? Ik haalde hooguit 160km, of dat nu een VFR-750, GSX-R750 of FZR-1000 was dus ben wel benieuwd wat voor motor je het over hebt

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          28 juni 2022 om 09:56

          Een BMW K1200S, als ik daarmee enigszins normaal mee rijd op de snelweg haal ik die 400km gemakkelijk.

          Mijn Panigale V4 springt elke 150km op reserve hahaha

          Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    24 juni 2022 om 20:42

    Nou, als je die 1000 kilometer achterin moet zitten zou je denk ik maar wat te graag willen dat er wel tien keer moest worden voor een laadbeurt van minstens twee uur.

    Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    24 juni 2022 om 21:17

    Aaah vooruitgang. Wat is het fijn om technologische evolutie gade te slaan. We zijn er nog lang niet op EV-vlak maar we zetten stappen. Sneller en sneller.

    Login om te reageren
  4. atrak zegt

    24 juni 2022 om 21:41

    Mocht ik nu een nieuwe wagen vanaf hem beet 75K kopen zou ik toch voor een dikke diesel gaan. En over 10 jaar de volgende pas met accu kopen.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      25 juni 2022 om 08:48

      Graag wil ik u bedanken voor alle belastingen die u betaald.

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        25 juni 2022 om 12:08

        Geen dank! Linksom of rechtsom schudden ze het toch wel uit je zakken. Geld moet rollen, ik wil elke liefhebber adviseren nog 1x een wagen met een heerlijke motor aan te schaffen. Elektro kan je de komende decennia nog zat kopen.

        Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    24 juni 2022 om 23:08

    Het belangrijkste is wmb de accu: compacter en lichter en tóch 100 kWh.
    Stappen in de goede richting. Op de markt met dat ding!

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    24 juni 2022 om 23:50

    Zet maar op m’n oprit neer. Met mijn rijstijl wordt dan hooguit 700km, maar dat boeit niet wat ik rij zelden tot nooit zo ver nog in een dag…

    Login om te reageren
  7. Svenska II zegt

    25 juni 2022 om 00:51

    Hier zie je goed hoe belangrijk de aerodynamica is voor de range. Maar nee, iedereen wil veel range, maar wél in een dikke SUV… Die spagaat staat grote sprongen in de range in de weg

    Login om te reageren
    • krisp zegt

      25 juni 2022 om 07:05

      Helemaal waar. Als je ziet wat de oude Hyundai Ioniq haalt qua range met een batterij van 30/40kWh, dan zou range anxiety helemaal geen ding moeten zijn.

      Login om te reageren
  8. karhengst zegt

    25 juni 2022 om 09:46

    Is dat inclusief de gereden kilometers op de autotrein?

    Erg indrukwekkend. Kom maar op met die vooruitgang.

    Login om te reageren
  9. fapfap zegt

    25 juni 2022 om 10:36

    Volgens Google Maps is dat maar 1060lm, inclusief 37km Eurotunnel.

    Mercedes sjoemelt

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    25 juni 2022 om 14:45

    Ik blijf wel bij mijn ICE. VAB in België heeft een rit naar Frankrijk afgelegd met 2 dezelfde MG-EV. Met het gewicht van 2 volwassenen, 2 kinderen en bagage. 1 EV reed overal de Max. snelheid en moest 6x bijladen. De andere zonder airco, Max 100 km/h op de snelweg en moest 4x bijladen. Met mijn X3 diesel dien ik op die trip niet te gaan tanken. En dit zijn auto’s die meerdere mensen kunnen betalen. De Mercedes is pakken duurder en niet voor de doorsnee burger. Zal nog jaren duren voor dit voor de burger betaalbaar is!

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      26 juni 2022 om 17:51

      Ja, die rit zal je voorlopig nog niet zonder laadstops kunnen doen. Nu is die MG ook geen toonbeeld van zuinigheid en het pack is ook niet al te groot. Ik doe op een rit naar het zuiden van FR ongeveer 1u30m langer dan met m’n ICE.

      Nu is dat wel perfect te combineren met enkele langere stops (lunch, diner) en enkele korte stops zonder al teveel pure wachttijden.

      Ik vind het grootste probleem voorlopig dat het bij hogere snelheden (120-140), de range in verhouding wel een stuk kleiner wordt.

      Voor NL’ers mss niet zo’n probleem want bij 100km/u haal ik in de zomer makkelijk 500km op een lading maar zo wil ik niet naar m’n bestemming rijden.

      Login om te reageren
  11. fedal zegt

    26 juni 2022 om 07:21

    Toe maar…dan maar snel overstappen naar mer*edes. Ik kom met 1 lading niet verder dan plusminus 30 kilometer met mijn scootmobiel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North