Mercedes is helemaal vanuit Stuttgart naar Silverstone gereden en wat denk je? Ze hoefden niet één keer op te laden.
Stel je voor: 1.000 km rijden zonder op te hoeven laden. Dat is de droom als het om elektrische auto’s gaat. Als dat mogelijk is zijn alle verstokte benzine- en dieselrijders meteen om. Oké, dat misschien niet, maar met 1.000 km range is het actieradius-argument wel van tafel.
Een praktijkrange van 1.000 km is aan de ene kant nog toekomstmuziek, maar het is zeker wel haalbaar. Dat bewees Mercedes in april met de Vision EQXX, door 1.008 km op één lading te rijden. Daarmee hadden ze nipt de magische grens van 1.000 km doorbroken.
Heeft Mercedes daarmee het uiterste uit de EQXX geperst? Nee, want ze gaan er nu nog eens dunnetjes overheen. Mercedes bracht namelijk een bezoekje aan Silverstone. Vanuit Stuttgart is dan een tripje van 1.202 km.
Je raadt het al: de Vision EQXX heeft deze trip volbracht zonder tussendoor op te laden. Daarmee heeft het prototype zijn eigen record van eerder dit jaar verbroken. Dat is onder meer te danken aan het jaargetijde, want de temperaturen zijn nu toch een stukje gunstiger dan in april.
De EQXX heeft in totaal 14 en een half uur gedaan over de reis. Een snelle rekensom leert dat de gemiddelde snelheid op zo’n 83 km/u lag. Ze hebben dus niet lopen stampen op de Autobahn. Toch is de 140 km/u aangetikt, want Nyck de Vries is er mee op Silverstone geweest. En ja, dat was ook nog op dezelfde acculading.
Over de accu gesproken: die is 100 kWh groot. De accucapaciteit is daarmee vergelijkbaar met die van de EQS. De accu van de EQXX is alleen een stuk compacter en lichter. Én efficiënter, zo blijkt.
Mercedes heeft hiermee een leuke prestatie neergezet, maar de vraag is: wat hebben we hier als consument aan? Voorlopig niet zoveel, want de Vision EQXX is vooral een experimentele auto. We moeten dus niet direct een productieversie verwachten. Wél liet Mercedes weten dat deze technologie in 2024 zijn opwachting zal maken in een productieauto. We zijn heel benieuwd of die ook enkeltje Stuttgart-Silverstone op één lading kan doen.
mjpamsterdam zegt
Ben nog steeds verslaafd aan de roffel van mijn 5-cilinder en het gehuil van mijn 6-cilinder maar realiseer mij dat het afgelopen is met de ICE. Als de actieradius 1000+ km is doet het in ieder geval minder pijn.
racerx zegt
Ik moet zeggen dat ik die range niet zo interessant vind. Een van mn motorfietsen die ik voor de ‘moetjes’ gebruik haalt 3-400km op een tank. Dat is meer dan voldoende voor de meeste trips, zeker omdat je na 1 minuut knijpen weer 3-400km kunt rijden. Dat is het ‘m nu net, mij gaat het erom hoe snel ik weer op pad kan zodra ik door m’n range heen ben. Als ik 5 min moet wachten voor 500km kan ik daar prima mee leven, een oprit heb ik namelijk niet dus een eigen laadpaal is geen optie. Mensen zoals ik zijn denk ik geïnteresseerd in laadtijd.
dawwg zegt
Maar dat ligt voor een auto dus anders; en 800km range in een auto duurt wel ff; zeker als je 5 wachtende voor je hebt bij de snelladers ….
rutgerg zegt
Ik rij nu al even elektrisch, ik rij zo’n 30.000km per jaar en heb werkelijk nog nooit hoeven te wachten bij een snellader…. Enige wat ik mij herinner zijn die beelden van de Tesla’s die allemaal tegelijk op wintersport gingen.
mashell zegt
In 45.000km elektrisch rijden zijn me wachtrijen al wel overkomen. Sterker nog, ik zorg er voor dat ik zaterdag- en zondagmiddag niet hoef snel te laden want dan is het in Nederland nog al eens erg druk bij Fastned.
rutgerg zegt
Ik rij nu al even elektrisch, ik rij zo’n 30.000km per jaar en heb werkelijk nog nooit hoeven te wachten bij een snellader…. Enige wat ik mij herinner zijn die beelden van de Tesla’s die allemaal tegelijk op wintersport gingen.
racerx zegt
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik hoef dus geen auto die 800km op een lading haalt. Mijn motorfiets was slechts illustratief voor het feit dat ik aan 3-400km range genoeg heb, mits het laden snel genoeg gaat.
Arno's zegt
300-400km op 1 tank? Ik haalde hooguit 160km, of dat nu een VFR-750, GSX-R750 of FZR-1000 was dus ben wel benieuwd wat voor motor je het over hebt
racerx zegt
Een BMW K1200S, als ik daarmee enigszins normaal mee rijd op de snelweg haal ik die 400km gemakkelijk.
Mijn Panigale V4 springt elke 150km op reserve hahaha
moveyourmind zegt
Nou, als je die 1000 kilometer achterin moet zitten zou je denk ik maar wat te graag willen dat er wel tien keer moest worden voor een laadbeurt van minstens twee uur.
leaper035t zegt
Aaah vooruitgang. Wat is het fijn om technologische evolutie gade te slaan. We zijn er nog lang niet op EV-vlak maar we zetten stappen. Sneller en sneller.
atrak zegt
Mocht ik nu een nieuwe wagen vanaf hem beet 75K kopen zou ik toch voor een dikke diesel gaan. En over 10 jaar de volgende pas met accu kopen.
JanJansen zegt
Graag wil ik u bedanken voor alle belastingen die u betaald.
atrak zegt
Geen dank! Linksom of rechtsom schudden ze het toch wel uit je zakken. Geld moet rollen, ik wil elke liefhebber adviseren nog 1x een wagen met een heerlijke motor aan te schaffen. Elektro kan je de komende decennia nog zat kopen.
frank2b zegt
Het belangrijkste is wmb de accu: compacter en lichter en tóch 100 kWh.
Stappen in de goede richting. Op de markt met dat ding!
tjorque zegt
Zet maar op m’n oprit neer. Met mijn rijstijl wordt dan hooguit 700km, maar dat boeit niet wat ik rij zelden tot nooit zo ver nog in een dag…
Svenska II zegt
Hier zie je goed hoe belangrijk de aerodynamica is voor de range. Maar nee, iedereen wil veel range, maar wél in een dikke SUV… Die spagaat staat grote sprongen in de range in de weg
krisp zegt
Helemaal waar. Als je ziet wat de oude Hyundai Ioniq haalt qua range met een batterij van 30/40kWh, dan zou range anxiety helemaal geen ding moeten zijn.
karhengst zegt
Is dat inclusief de gereden kilometers op de autotrein?
Erg indrukwekkend. Kom maar op met die vooruitgang.
fapfap zegt
Volgens Google Maps is dat maar 1060lm, inclusief 37km Eurotunnel.
Mercedes sjoemelt
ericc zegt
Ik blijf wel bij mijn ICE. VAB in België heeft een rit naar Frankrijk afgelegd met 2 dezelfde MG-EV. Met het gewicht van 2 volwassenen, 2 kinderen en bagage. 1 EV reed overal de Max. snelheid en moest 6x bijladen. De andere zonder airco, Max 100 km/h op de snelweg en moest 4x bijladen. Met mijn X3 diesel dien ik op die trip niet te gaan tanken. En dit zijn auto’s die meerdere mensen kunnen betalen. De Mercedes is pakken duurder en niet voor de doorsnee burger. Zal nog jaren duren voor dit voor de burger betaalbaar is!
Redrum zegt
Ja, die rit zal je voorlopig nog niet zonder laadstops kunnen doen. Nu is die MG ook geen toonbeeld van zuinigheid en het pack is ook niet al te groot. Ik doe op een rit naar het zuiden van FR ongeveer 1u30m langer dan met m’n ICE.
Nu is dat wel perfect te combineren met enkele langere stops (lunch, diner) en enkele korte stops zonder al teveel pure wachttijden.
Ik vind het grootste probleem voorlopig dat het bij hogere snelheden (120-140), de range in verhouding wel een stuk kleiner wordt.
Voor NL’ers mss niet zo’n probleem want bij 100km/u haal ik in de zomer makkelijk 500km op een lading maar zo wil ik niet naar m’n bestemming rijden.
fedal zegt
Toe maar…dan maar snel overstappen naar mer*edes. Ik kom met 1 lading niet verder dan plusminus 30 kilometer met mijn scootmobiel.