• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt elektrische Mercedes supersedan met 1.000 km actieradius realiteit?

Auteur: Loek, gepost 2 april 2022 om 12:02 – 12 Reacties

Mercedes Vision EQXX

Een tijdje geleden presenteerde Mercedes de EQXX, een grensverleggende EV met meer dan 1.000 km actieradius. Het merk bevestigt nu dat de slimmigheidjes uit de EQXX het daglicht gaan zien.

De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt. Je denkt dat we met auto’s als de Tesla Model S Plaid, Mercedes EQS en Lucid Air nu wel op de top zitten qua actieradius. Toch worden de grenzen altijd verlegd. Door Mercedes, recent, met hun EQXX concept. Dit prototype, al dan niet in redelijk productierijpe vorm, zou volgens Das Haus slim gebruik maken van aerodynamica en luchtgeleiding en daarmee 1.000 km actieradius kunnen realiseren.

Mercedes Vision EQXX

EQXX

De combinatie van alle slimmigheidjes in de EQXX zorgen voor een extreem lage luchtweerstand: een Cw-waarde van 0,17. Vergeleken met de EQS is het accupakket lichter en toch van dezelfde capaciteit: dat is interessant. Ook zitten er zonnepanelen op het dak die extra lading in de batterij kunnen stoppen. Er zit zelfs F1-techniek in: een lichtgewicht subframe. Kortom: er is alles aan gedaan om de EQXX zo licht en efficiënt mogelijk te maken. Fun fact: de EQXX heeft geen cameraspiegels, terwijl die vaak worden gezien als ‘nog efficiënter’. Mercedes heeft echter berekend dat het energieverbruik van schermen voor dergelijke spiegels meer druk op de accu legt dan goed ontworpen aerodynamische spiegels.

EQXX: prototype of werkelijkheid?

De Mercedes EQXX klinkt dus tamelijk briljant, maar Mercedes kondigt aan dat het helaas een concept blijft. Is de EQXX dan voor niks geweest? Zeker niet. Autocar en hun zustersite Move Electric hebben een gesprek gehad met Mercedes en die hebben duidelijk gemaakt dat er wel elementen uit de EQXX het productiestadium gaan halen. Zeer binnenkort ook, trouwens. Het gaat dan dus waarschijnlijk om die efficiëntere batterij of de goed afgemeten carrosserie. De vormgeving kan dus volgens Mercedes ook uitkomst bieden voor de toekomst.

Mercedes Vision EQXX

EQC

Wie denkt dat de EQXX een soort extreem lange EQS-opvolger is, heeft het mis. Volgens designbaas Gordon Wagener moet je de Mercedes EQXX zien als een model onder de EQE. Daarmee zou het dus een soort EQC worden: een elektrische C-Klasse. Dat zou betekenen dat de elektrische EQC-SUV een andere naam zou krijgen. Enfin, het kan dus zijn dat de aankomende elektrische C-Klasse, voor het gemak de EQC, er een beetje uit gaat zien als de EQXX. Voor een compacte (goedkope) EV zou een groot rijbereik wel een goed verkooppunt zijn.

Ook interessant!

  • Mercedes EQXX krijgt 1.000 km praktijkactieradius
  • Dit is de Mercedes EQXX met meer dan 1.000 km range!
  • Mercedes ML270
    Mercedes ML270 heeft meer dan 840.000 km gelopen!
  • Dít is de Mercedes EQS met 770 km actieradius

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

c-klasse, Elektrisch, eqc, Mercedes

Vorig bericht: « Bugatti en Rimac plagen ons met eerste nieuwe auto’s
Volgend bericht: De tofste zeldzame Lamborghini Aventador kan van jou zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    2 april 2022 om 13:01

    Die hebben goed naar de Lightyear gekeken en gedacht, “dat kunnen wij ook”.

    Login om te reageren
    • herve11f zegt

      2 april 2022 om 16:49

      @JanJansen: Ja, en dan hebben ze gezegd: “zo’n luchtkasteel kunnen wij niet bouwen!”

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        2 april 2022 om 19:25

        Je denkt dat die Lightyear er niet komt?

        Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        2 april 2022 om 23:01

        @herve11f: waarom zou die er niet komen?

        Login om te reageren
  2. mp014 zegt

    2 april 2022 om 15:44

    Gave lijnen, mag voor mij zo in productie en dan graag zonder ster op de voorkant 👍🏻

    Login om te reageren
  3. vreekfonk zegt

    2 april 2022 om 16:10

    Mooie auto, niets meer aan doen

    Login om te reageren
  4. marinepower zegt

    2 april 2022 om 17:20

    Vier ringen er op, en het is een A9XX

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    2 april 2022 om 18:43

    Weer niet betaalbaar waarschijnlijk. Wat brengt Mercedes voor Jan -met-de-pet ?

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      2 april 2022 om 20:50

      @ericc: is Mercedes er ooit voor de man met de pet geweest? Ja als taxi misschien maar t is nooit een “volks”wagen geweest

      Login om te reageren
  6. tvr1974 zegt

    2 april 2022 om 20:54

    Als Mercedes een werkelijke range tussen de 800-1000km kan realiseren die je aan de snellader binnen 15-25 min weer 80% kan vullen en dan ook nog is als Model 3 concurrent kan Tesla wel stoppen met zijn gigafactory in Duitsland.. Maar ok, eerlijk is eerlijk, t laadnetwerk van Tesla is nog ongeëvenaard…

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      2 april 2022 om 21:57

      Als je kijkt naar de eqs. Die is bij 4 graden boven 0 getest door Björn nyland. Het gemiddeld verbruik bij 90 lag rond de 209Wh/km. Dat is nou niet echt heel bijzonder. Enkel omdat er een 107 kWh batterij in zat had ie nog een range van net boven de 500. Wanneer je 110 ging rijden bleef daar nog maar weinig van over.
      Zelfs met mijn Tesla model s uit 2015 haal ik een significant beter verbruik. Het is dat de batterij daarin maar iets van 79 kWh is, waardoor de range blijft steken (met wat degradatie over tijd) op ca 370 km. Zelfs de model s Raven ( 2020 en 2021) komt verder, terwijl deze op papier een flink lagere range heeft.
      Dus volgens mij hoeft Tesla pas in te pakken als de rest in de praktijk haar auto’s significant weet te verslaan. Met de nieuwe cellen die er aan komen bij Tesla zie ik dat nog niet snel gebeuren.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        3 april 2022 om 07:46

        @pramm: de EQS weegt >2500kg. De model S rond de 2. Dat speelt ook een rol. Klein beetje appels en peren als je het mij vraagt.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North