• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 maart 2014 om 14:49 – 17 Reacties

Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)Afbeelding Mercedes Vision SLA: vergeten concept (2000)

Mercedes-Benz Vision SLA
Een ‘puristische roadster’, zo noemde Mercedes de Vision SLA, het kleine cabriootje op basis van de A-Klasse dat vlak na de eeuwwisseling op de Detroit Motor Show stond. 14 jaar later wordt hij wellicht weer relevant.

De Vision SLA was een klein speels wagentje, die met een lengte van slechts 3,77 meter een pak kleiner was dan de kleinste productie-roadster, de SLK. Onder de kap lag een 125 pk / 180 Nm sterke atmosferische 1.9 vierpitter die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandreef.

Dit was niet heel veel vermogen, maar de auto woog dan ook maar 950 kilogram (DIN, inclusief vloeistoffen). Hierdoor zat hij binnen de 8 seconden op de 100, en was een topsnelheid van 209 km/u mogelijk.

De LED-achterlichtclusters, richtingaanwijzers en koolstofvezel kuipstoeltjes uit de SLA vonden in 2003 allen hun weg naar de Mercedes-Benz McLaren SLR (C 199), maar tot een verdere uitwerking kwam het nooit.

Mercedes Vision SLA

Momenteel is Mercedes echter flink aan de weg aan het timmeren met de nieuwe A-Klasse en de afgeleides hiervan, de CLA en de GLA. Al jaren is het merk de eeuwige derde in de driestrijd met BMW en Audi, en dus moet er meer verkocht worden. Eerdergenoemde A-Klasse-varianten hielpen het concern in 2013 al aan dubbele groeicijfers. Combineer dit met een steeds strengere CO2-regelgeving en een uitbreiding ‘naar onderen’ lijkt steeds voor de hand liggender.

Dus: wordt de SLA, anderhalf decennium na de eerste aanzet, nieuw leven ingeblazen? Je zou zeggen dat het slechts een kwestie van tijd is. En moet Mercedes dan volle bak Alfa 4C gaan qua gewicht en sportiviteit, of is een meer gemoedelijk mainstream-product gewenst? Een achterwielaandrijver zal het sowieso niet worden als hij op het A-Klasse-platform staat….

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Video: Porsche held corrigeert Mercedes aso
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, concept, Lichtgewicht, Mercedes, vergeten-concept, vision

Vorig bericht: « Alfa Romeo doet dit jaar mee aan de WTCC
Volgend bericht: ‘Nieuwe Nissan GT-R (R36) krijgt 800 pk’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. riddertevoet zegt

    13 maart 2014 om 14:57

    Ik heb zelfs de firma Hot Wheels™ smaakvollere roadsters zien ontwerpen.

    Login om te reageren
  2. e46m3csl zegt

    13 maart 2014 om 15:02

    Iemand een idee wat die 2 ronde dingen zijn bovenop het kippengaas in die motorkap?

    On: Foeilelijk, blij dat ze dit nooit in productie hebben laten gaan.

    Login om te reageren
    • boertje zegt

      13 maart 2014 om 15:18

      @e46m3csl:

      Dat zijn de bevestigingspunten voor de veren van de wielophanging.

      http://www.carbibles.com/images/macphersonstrut.jpg

      Login om te reageren
    • bmw135i zegt

      13 maart 2014 om 15:32

      @e46m3csl: MacPherson ophanging

      Login om te reageren
    • SanS zegt

      13 maart 2014 om 15:33

      @e46m3csl: de bovenkant van de veerpoten

      Login om te reageren
  3. krokant zegt

    13 maart 2014 om 15:07

    Ik houd niet zo van sla

    Login om te reageren
    • krokant zegt

      13 maart 2014 om 15:09

      @krokant: OT: Doet me sterk denken aan de Copen, dat was ook zeker geen succesnummer.

      Login om te reageren
  4. mout zegt

    13 maart 2014 om 15:07

    Hoe is het toch mogelijk dat we uitgerekend deze concept al zo gauw vergeten waren…

    Login om te reageren
  5. focusrs zegt

    13 maart 2014 om 15:13

    Ontzettend lelijk,

    Off topic: waar blijft de Genève tuningspecial van Casper?

    Login om te reageren
  6. kalax3 zegt

    13 maart 2014 om 15:18

    Neus heeft iets weg van de italdesign scighera imo. Lelijk dus.

    Login om te reageren
  7. kip5000 zegt

    13 maart 2014 om 15:31

    Snap wrm die is vergeten ;p

    Login om te reageren
  8. roadrage zegt

    13 maart 2014 om 15:36

    Forgive me, I just barfed in mouth

    Login om te reageren
  9. bmw1 zegt

    13 maart 2014 om 15:43

    Ik vergeet het het liest ook weer

    Login om te reageren
  10. Mairsil zegt

    13 maart 2014 om 15:43

    Het idee van een kleine roadster onder de SLK, met MX-5-achtige prijzen is best goed. Maar het ontwerp mag inderdaad wel even overnieuw.

    Login om te reageren
  11. fritsie zegt

    13 maart 2014 om 16:14

    Zo zie je maar dat niet alles met een ster mooi is.

    Login om te reageren
  12. marussia zegt

    13 maart 2014 om 23:39

    Er is een reden dat dit concept vergeten is.

    Login om te reageren
  13. tupperware zegt

    13 maart 2014 om 23:50

    Dus Mercedes gaat na 10 jaar een Smart Roadster onder hun eigen label bouwen?

    Moet kunnen, op de Twingo/For4 bodemgroep moet een grappig bakkie te produceren zijn voor minder dan 40K. Veel minder zal het helaas niet worden, de Roadster kostte destijds al tussen de 25 en 35K.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North