• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze man won Le Mans maar kwam nooit in de boeken

Auteur: Dizono, gepost 19 oktober 2015 om 20:03 – 23 Reacties

Ed Hugus


In 1965 wonnen Masten Gregory en Jochen Rindt de 24 uur van Le Mans. Tenminste, volgens de geschiedschrijving. Het heeft er namelijk alle schijn van dat ook deze Ed Hugus een stint gereden heeft. Maar waarom stond hij dan niet op het podium en ontbrak hij in de einduitslag?

1965 gaat de boeken in als één van de spannendste edities van de 24 uur van Le Mans én is daarnaast een belangrijk kantelpunt voor met name Ferrari. Het merk won maar liefst negen keer, maar 1965 zou het allerlaatste jaar worden. Ford verschijnt dat jaar voor het eerst aan de start met de GT40, vastberaden Enzo Ferrari te verslaan. Wraakgevoelens die de grote baas heeft opwekt door op het allerlaatste moment een overname van Ferrari door Ford tegen te houden en zijn bedrijf daarna aan Fiat te verkopen. Ford moest en zou Enzo Ferrari verslaan.

Dat zou ze ook lukken in 1966 én hoe! Maar in 1965 komen de Ford’s er nog niet aan te pas, ze vallen stuk voor stuk al vroeg in de race uit met kapotte koppakkingen. Aan de snelheid ligt het niet, de GT40’s zijn sneller dan wie dan ook. Ferrari zit het overigens ook niet mee want ook de door het merk ingezette prototypes vallen stuk voor stuk uit. Uiteindelijk zijn het twee Ferrari 250 LM’s en een 275 GTB die het erepodium vullen, alle ingezet door priveteams. Wat maakt het ook uit, Ferrari’s eer is gered.

Het zijn Masten Gregory en Jochen Rindt die uiteindelijk de hoogste trede van het podium mogen betreden, terwijl het aannemelijk is dat ook reserverijder Ed Hugus een nachtelijke stint gereden heeft. Hoewel teams destijds in principe nog met twee coureurs rijden, mag er wel een reservecoureur worden ingezet. Wel geldt dat wanneer deze instapt, de piloot waarvoor hij invalt niet meer achter het stuur mag plaatsnemen.

Een beslagen bril en een spoorloze coureur

Na een lange stint geeft Rindt op een nachtelijk Circuit de la Sarthe het stuur over aan Gregory. Rindt zoekt een rustig plekje om even een paar uurtjes bij te slapen, het nachtelijke rijden, met dikke mist notabene, heeft hem behoorlijk uitgeput. Die mist blijkt echter voor grote problemen te zorgen voor Masten Gregory. De coureur is niet gezegend met al te beste ogen en draagt een bril met dikke glazen. Glazen die continu beslaan wel te verstaan en het rijden wordt hem bijkans onmogelijk gemaakt.

Als Gregory zich al weer snel meldt in de pitstraat, is Rindt nergens meer te bekennen. Die ligt ergens op één oor, maar niemand weet waar. Reserverijder Hugus is wel aanwezig en dus stapt hij maar in de auto. Tenminste, dat schijnt zo gegaan te zijn want foto’s die dit bewijzen zijn er niet en niemand lijkt het destijds te zijn opgevallen. Wellicht droeg Hugus de helm van Rindt?

Dat zou goed kunnen verklaren waarom men bij NART, het team dat de winnende Ferrari inzette, nooit melding heeft gemaakt van Hugus nachtelijke rijden. Na Hugus stapte Gregory namelijk weer in en later ook Rindt. Niet volgens de regels en dus zou de equipe eigenlijk gediskwalificeerd moeten worden. Het voorval gebeurde overigens op een moment dat er nog helemaal niet aan de winst gedacht werd, aangezien de Belgische 250 LM een flinke voorsprong had. Deze kreeg echter een klapband, waarbij het rondvliegende rubber voor flinke schade aan de auto zorgde en reparaties veel tijd in beslag nam.

Er gaat een verhaal de ronde dat Hugus wel degelijk op het podium had moeten staan, maar -ondanks begeleiding van twee gendarmes- door de drukte niet op tijd bij het podium kon zijn. Dat is niet waar, want er zijn zowel foto’s van Hugus zittend op de Ferrari tijdens de ereronde als foto’s die aantonen dat hij gewoon bij de ceremonie aanwezig was.

Een brief

Bij leven heeft Hugus, destijds een gevierd coureur, nooit publiekelijk een woord losgelaten over het hele voorval. Vlak na zijn dood in 2006, duikt echter een brief op van Hugus aan een fan, waarin hij bovenstaande verhaal beschrijft en verklaart dus wel degelijke een volle stint te hebben gereden die bewuste nacht van 19 en 20 juni 1965. Officieel bewijs is er niet, maar bekenden van Hugus omschrijven de coureur altijd als bescheiden en heel terughoudend. Daarom krijgt hij van ons het voordeel van de twijfel en schrijven wij hem bij in ons eigen geschiedenisboek.

Ook interessant!

  • Ferrari gaat meedoen aan de Le Mans Hypercar klasse
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

250, Ferrari, le-mans, Racing

Vorig bericht: « De perfecte auto, dit is hem
Volgend bericht: Mercedes F400 Carving: vergeten concept (2001) »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    19 oktober 2015 om 20:08

    Ik heb hem ook een keer gewonnen…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      19 oktober 2015 om 20:13

      @norge: Met Michel Spacecake-emolen en Jan te Lam-mers zeker…

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 oktober 2015 om 21:47

        @E34M5Touring: ik ook, Me Lams dan wel te verstaan.

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      19 oktober 2015 om 20:22

      @norge: De Le Mans van 1965…

      Dat is knap voor iemand die 12 juni 1968 geboren is…

      Of heb je lopen te sjoemelen met je profiel?

      Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      19 oktober 2015 om 20:35

      @norge: ik nog nooit. Heb afgelopen week wel je vrouw verslagen met een potje noors modderworstelen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        19 oktober 2015 om 22:01

        @Marijn90: Je krijg de groetten van haar …

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      19 oktober 2015 om 22:35

      @norge: Jij bent Steve Warson! http://members.home.nl/petervdlouw/vaillant/mv02.jpg

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        19 oktober 2015 om 22:57

        @pomoek: Kijk dan maar uit, je weet het maar nooit met die Warsons

        http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/4/6/8/5/9200000008525864.jpg

        Een van mijn guilty pleasures, heb ze allemaal tot ergens begin jaren ’80, toen ging de lol er wel van af.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          20 oktober 2015 om 09:59

          @dizono: Haha, hier hetzelfde!

          Login om te reageren
  2. MARS zegt

    19 oktober 2015 om 20:20

    1965, lekker belangrijk!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      19 oktober 2015 om 20:57

      @mars: Dit zijn juist de verhalen die de site leuk maken

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        19 oktober 2015 om 22:31

        -edit: ook als je een artikel niet leuk vind, verwachten we nog wel enige inhoudelijkheid in je comments-

        Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      19 oktober 2015 om 21:00

      @MARS: Jouw reactie heeft mij er in ieder geval toe bewogen om even te melden dat ik juist van dit soort artikelen geniet. Is ie toch nog ergens goed voor…
      Dank voor de mooie Anneke Dote @dizono.

      Login om te reageren
  3. Kuifje zegt

    19 oktober 2015 om 20:31

    Leuk artikel over zo’n interessant voorval

    Login om te reageren
  4. daffaa zegt

    19 oktober 2015 om 20:44

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      19 oktober 2015 om 20:47

      @daffaa: en de shit is aan

      Login om te reageren
      • daffaa zegt

        19 oktober 2015 om 20:50

        @postzegel: autoblog trolt me

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 oktober 2015 om 20:56

          @daffaa: als je nou gewoon dit soort comments plaatst in het artikel dat hierover gaat (KLIK), scheelt ons ook weer werk.

          Login om te reageren
  5. remcott zegt

    19 oktober 2015 om 20:46

    Toch mooi de tijd dat privateers nog voor de fabrieksteams konden eindigen met overjarige auto’s. Dat zie je nou op LeMans niet meer gebeuren, jammer dat er geen privateers zijn die met een auto van vorig jaar deelnemen.

    Login om te reageren
  6. Klassiekerrally zegt

    19 oktober 2015 om 20:55

    Interessant artikel mannen!

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    19 oktober 2015 om 22:22

    Ah wat een leuk verhaal! Uit het jaar van slotenmaken en pon. Ook veel f1 coureurs zoals steward enzo. tof stuk !

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    19 oktober 2015 om 23:00

    Toch wel lullig als het waar is.

    Login om te reageren
  9. peidur zegt

    20 oktober 2015 om 06:33

    Maar als Rindt later alsnog is ingestapt hebben ze zich niet aan het regelement gehouden, waardoor ze zouden zijn gediskwalificeerd. Zou het dan niet betekenen dat àls hij heeft gereden ze niet hadden mogen winnen, en dat als hij niet heeft gereden wel?
    Lijkt me dus dat hij in beiden situaties niet Le Mans heeft kunnen winnen.
    Wel een mooi verhaal trouwens!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North