Waarom de Opel Insignia OPC de ideale politieauto is

Auteur: , 110 Reacties

Als onze @wouter toch de politieauto's mocht uitzoeken...

Politie-insignia

Op het bericht dat de politie een aanbesteding heeft uitgeschreven voor 80 nieuwe voertuigen die ten minste 250 km/u moeten halen wordt door jullie massaal gereageerd met wat volgens jullie de beste keuze voor onze wouten zou zijn. We zitten al over de 130 comments and counting, maar vooralsnog heeft nog niemand de Opel Insignia OPC genoemd en da’s volgens onze Chief Tire Smoker geheel onterecht.

En wel hierom: de politie mag hun auto’s namelijk ex ex kopen. Geen bpm, geen btw dus. Daar waar de Insignia Sports Tourer 4×4 OPC (rijtest) met een catalogusprijs van 82.695 voor de gemiddelde particulier niet interessant is, daar bedraagt de nettoprijs slechts 27.947 euro. Dat is bijna de helft van de nettoprijs van een Volvo V90 T6 (laat staan een ‘premium’ Duitser), terwijl de Opel flink potenter is.

Daar waar de Volvo zijn pk’s uit een geblazen tweeliter vierpitter peutert, doet Opel het grootser met een geblazen 2.8 V6 met 325 pk. De ruime koets biedt plaats aan twee agenten, twee cameramensen van Blik op de Weg Wegmisbruikers en de nodige toeters en bellen. Dankzij vierwielaandrijving is het naar het asfalt brengen van al dat vermogen kinderspel en is de sprint naar honderd al in 6 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt een fijne 270 km/u, ruim voldoende dus.

Als laatste snoer je met een Opel al die populisten de mond die anders als hardste gaan roepen dat de politie van ONZE BELASTINGCENTEN in een DIKKE BMW of DIKKE AUDI rijden. Kunnen deze helden van de weg gewoon lekker ongestoord hun werk doen. Ik heb alvast een voorschot genomen met een snelle photoshop op basis van een spot van @oskaar7. Wat vinden we ervan?



110 reacties

Wat een lelijke auto’s! Perfect voor de blauwbroekjes!
@denniss00: Laat me raden. Jij bent er nog zo eentje die met zijn rugzakje vol vuurwerk op straat rondloopt tijdens en vooral, voor oud en nieuw.
@screamgt: Toevallig niet. En jij dan?
@denniss00: Van alle Opels van de laatste 15 jaar vind ik dit toch wel de mooiste hoor… kan zich qua design prima meten met een Mondeo etc.
Ik blijf toch bij een Subaru WRX STI. Maar ik vind het wel een sterk alternatief deze Opel.
@kilum: Die zijn 30 K ex ex. Holy moly, wat een debiel belastingsysteem hebben wij: 90 K inclusief belastingen!
@timobac: Yep, amper duurder dus. Toch denk ik wel een “tikje” beter en sneller dan dan OPC Insignia.
@kilum: -edit: dan deze OPC*
@kilum: klopt en een bruut geluid. Win win dus
@kilum: AUDI SQ7 4.0 TDI QUATTRO (435 PK)
@riri: Ja maar dan is het weer een “DIKKE AUDI VAN ONZE BELASTINGCENTEN!!”
@ippy: hebben we in Antwerpen… een a6 3.0 turbo dieselgate met luchtvering… (haalde het van de q7 en jeep die geen wegligging hadden en de 5 reeks die maar tegen 30 over een verkeersplateau kon)
@kilum: onopvallendheid is bij de STi een probleem denk ik,
@kilum: Als hij het zelfde op de weg ligt als de Vectra OPC dan niet. Dat zijn echt koningen van de onderstuur
Erg gaaf! Doen!
Prima keuze! Niks op aan te merken! De nettoprijzen maken de keuze wel wat makkelijker en doen de voorkeuren wel veranderen.
@granlusso: Een groot nadeel, zeker als ze onopvallend ingezet moeten worden. Er rijden bijna geen Insignia’s rond in Nederland, laat staan in OPC trim. Elke keer als ik dan een Insignia zie, zou ik dan spontaan mn voet van het gas halen.
@wijsneus: Dat is juist een bijkomend voordeel, voor de politie dan. Dit soort wagens zijn toch niet bedoeld voor de gewone bonnenschrijver, maar voor de agent die plofkrakers en dergelijk boeventuig met hoge snelheid achterna moet.
@Edge: wat vaak met een RS van Audi word gedaan.. die zijn nog een stukje sneller ?
@timd: De agenten die in deze auto’s rijden hebben doorgaans een iets betere training gehad dan de gemiddelde Touran-agent en RS-plofkraker.
@wijsneus: Dat is niet zo moeilijk de OPC trim is er zo af, zo rijden er ook diverse golfjes R van de politie waar jet het absoluut niet aan ziet.
@bofkont: Ja, dat kanm Maar er rijden zoveel Golfjes rond in Nederland dat de kans te verwaarlozen is dat het onopvallende politiegolf is. Hoevaak zij jij een Opel Insignia in Nederland. Zelfs in leasegrijs vallen ze behoorlijk op. Positief voor ons uiterraard als wij met 170 km/h over de afsluitdijk rijden maar niet de bedoeling van een onopvallende politieauto. Als het de opvallende politievolvo’s moet vervangen is het wel prima natuurlijk.
Helemaal mee eens. Perfecte keuze! De auto die hier het meest dichtbij komt van de Duitse 3 is een S4 avant. Die kost ex ex dik 50 K.
De goedkoopste auto die aan de eisen voldoet vind ik goed genoeg voor de popo
@spykerboy: Ik vind het echt geen probleem als men bij de politie iets meer uitstraalt, en wat mij betreft mag daar best een wat dikkere, imponerende auto bij horen. Natuurlijk is een RS6 of E-AMG station zwaar overdreven, maar als de gemiddelde politiewagen helemaal zoek wordt gereden door een Golf GTI zit je fout wat mij betreft. Zeker de politiewagens die veel op de snelweg rijden moeten toch wat respect afdwingen? Ik zeg, een insignia OPC is prima, maar als ze zouden kiezen voor een groepje snelweg-politie auto’s mag een Audi S4 of BMW 335i station ook zeker wel.
@TimoBac: de 5-serie Touring in de UK is daar zo’n prima voorbeeld van
of de Jaguar XF-R Sportbrake…. ook leuk… maar wordt dan miss wel te gewoontjes als de plitie dr ook mee gaat roaren… ;)
@marwee: die is uit productie
@marwee: was er alleen als xfr-s
Ook sterk alternatief inderdaad.
Opel? Bestaat dat nog?
@jaspervdwinden: Jij hebt onder een steen geleefd “CHECK” :P
Top optie! Niet de lekkerste auto, maar zoals aangegeven zal dit tenminste geen monden open doen trekken over belastingcenten.. Hoe mooi ik het ook zou vinden als er meer Giulia’s op de weg zouden komen, dat kost al gauw 2,5 keer zoveel netto voor een Q…
Zijn zeer degelijk gebouwd en met ruim 1800kg vast ook een prima ramijzer.
En goedkoper in onderhoud dan de premium merken. Een uitstekende keuze lijkt mij.
Met je politie insigne in de Insignia Opel Police Car.

Ik zeg doen…
Ja ik vind het een goede suggestie hoor!
Mooi pleidooi! Ik ben voor.
Denk dat die sprint naar de 100 er niet zoveel toe doet. Anders kun je net zo goed Tesla roepen. Een flinke range plus een bak aan koppel lijkt mij wat meer geschikt, zoals eerder aangegeven door meerdere mensen.
Zeker een leuke politiewagen! Binnen die range zijn er ook nog de Focus Clipper ST of Passat R36 (of zelfs Octavia RS), maar moeten het wel met minder vermogen stellen. Ook geen idee hoeveel die in Nederland moeten kosten :)
@rubinsky: Passat R36… Bestaat die nog?
@rohrl-fan: nee bestaat niet meer. Maar de motor werd wel geleverd maar dan in een normaal jasje. Niet meer in Nederland maar misschien wordt ie nog wel in het buitenland verkocht, dat weet ik even niet. Echter ben ik wel een beetje klaar met PON. Een BMW 540i x drive is misschien duurder maar heeft wel het respect en dan kijk je nog tegen iets leuks aan van de belasting guldens. Moeten de politie mannen en vrouwen zich wel normaal gedragen. Dan is het weer de ouderwetse Porsche snelweg situaties. En hebben politie mensen ook misschien wat meer arbeidsvreugde.
@pand: ik begrijp niet waarom een 540 respect uit zou stralen. Of waarom een Opel OPC geen respect uitstraalt.
@tievdz: persoonlijk heeft een BMW 5 een positief imago en een OPC heeft dat naar mijn mening niet. Komt goedkoop over. En heb daarnaast ook mijn twijfels gezien de minder snelle tussenacceleraties
Geniaal idee!
Een Infiniti Q50 3.0t sport zou ook kunnen voor het zelfde geld.
@db87: goeie!
Ik voorzie problemen met ons belastinggeld: onderhoud, storingen, garantie, onderhoud, storingen, garantie verlopen. Zou even een belletje naar Japan doen ben je ook gelijk van het gezeur af dat als er een snelle auto nodig is deze in de garage staat wegens storingen. Of halverwege de achtervolging gestaakt moet worden wegens oververhitting van ettelijke onderdelen. Vind de OPC trouwens wel een mooie auto, maar ja niet voor de Politie die hebben onverwoestbare snelle dagauto’s nodig.
@sracert: rag-auto’s
@sracert: Noem er 1 die aan de eisen voldoet. 1 maar. En dan zonder andere motor oid. Ik kan geen Japanse 4X4 station bedenken die ook maar in de buurt komt.
@sracert: De tijd dat Japanse auto’s mega betrouwbaar zijn is ook al lang en breed voorbij. Welkom in de eenentwintigste eeuw.

En noem eens een in Europa leverbaar, Japans alternatief met net zo veel vermogen, 4WD en dezelfde ruimte als deze OPC.
@silverarrow: Ah, e34m5touring had dat laatste al gemeld, ff overheen gelezen.
@silverarrow: Eerst even een belletje naar Japan doen, lezen he. maar vooruit GTR lekker goedkoop, NSX absolute TOP, etc, etc. Japanse auto’s tegenwoordig niet betrouwbaar: Staan ver boven de Europese rommel. dat is een eitje voor ze. De snelle Politie heeft geen station nodig daar hebben ze de Icova Tourans voor om het tuig wat klemgereden is naar bureau te rijden incl. ANWB lidmaatschap :)
@sracert: Wel ff lezen he: 4WD, zelfde prijs, vermogen en ruimte als een Insignia. En dan kom jij met een GTR en een NSX. Heb je je eerste krat bier alweer achter de kiezen?

Terug naar de steen waaronder je vandaan kwam.
@silverarrow: De Snelweg Politie wordt afgeschaft, 0WD is het dan. (ik drink geen bier)
Goede ps! @Dizono

Ik mis alleen een bull bar, opties zijn bij Opel niet zo duur toch? :p
Wordt de insignia na de facelift nog gebouwd als opc? Dacht dat die uit het gamma was gehaald?
Zeker een goede keus. Snel, veilig en niet al te duur. Klinkt ook nog eens best lekker. Ook niet onbelangrijk.
Wat doet een 911 Targa Excl. Excl.? eigenlijk? Ik ben niet tegen het terug brengen van de politie Porsches! Staande in een Targa kan de bijrijder goed zien of bestuurders niet aan het Whatsappen zijn! Ze betalen zichzelf dan terug!
@pomoek: Laat maar, een Targa komt op een kleine ton excl. excl..
@pomoek: Porsche is geen verkeerd idee. Waarom dan geen Boxster of Cayman? Kleiner, wendbaarder, betere wegligging en bijna net zo snel, zeker in S-uitvoering…
On topic: Insignia is zeker een goede keus
Goed idee. Vooral de Ex Ex doet het hem. Misschien als alternatief de Caddilac en ander amerikaans snel spul ook nog mogelijk.is.
@Dizono: vroeger had Autoblog een broertje waar alle catalogus prijzen in NL op stonden. Waar is die heen? Of waar kan je dat tegenwoordig zien?
Ex bpm/btw
Dan helemaal Godzilla
Bij het jatten van een RS moet de moed al in de schoenen zakken voor wat er achteraan kan komen jagen..
@spylegion: Godzilla doet ex ex nog altijd 83k. Voor 1000 euro meer heb je drie van de door Wouter voorgestelde Insignia OPC’s. Daarnaast zit je nog met het feit dat de gevangen boeven wél op de achterbank van een Insignia OPC passen, maar niet op de “achterbank” van de GT-R. En de popo heeft natuurlijk ook altijd een flinke kist met materiaal in de kofferbak staan, dus dat is ook nog een dingetje.
@Edge:
Beter 1 GTR dan 3 opc’s oid
Afvoeren met de huis, tuin en keuken politie tourans.
Zie het zo;
Als ik in een RS zit zou ik niet warm of koud worden van een opc, als er een GTR achter me aan zit daarentegen…
@spylegion: Jammer dat de boeven op een andere plek dan rustig kunnen ontkomen omdat er maar 1 auto is op de weg ipv 3.
@tievdz: met die opc’s achter zich aan komen ze iig overal lachend weg…
S212 E350 of E500.. Snel, ingetogen/onopvallend, relatief zuinig, comfortabel en nooit ruimte te kort..
@e270cdi: AUDI A6 3.0 TDI QUATTRO (326 PK)

is al sneller
@e270cdi: ze gaan niet in 2e handsjes rijden denk ik, zal dan een S213 moeten worden..
Ik zit allerlei redenen te zoeken waarom dit een waardeloos idee is, maar die zijn er eigenlijk niet…

-Ze is niet moeders mooiste, boeit niet
-Ze zuipt als een tierelier, boeit niet
-Ze is een beetje zwaar, boeit niet

Overigens gaat dit niet over mijn vriendin…
@87sandyd: Ah, je hebt het over je schoonmoeder? Met een beetje pech is hetzelfde over 15 jaar ook van toepassing op je vriendin.. ;)
via Android app
Ik blijf het onterecht vinden dat Opel zo’n negatief imago heeft. Qua design gaan ze toch echt een goede kant op. Ik stem voor.
In plaats van een snelle Insigna OPC zie ik ze veel liever 3 Opel Karls in zetten. Lijkt me veel effectiever. Want als we iets niet moeten hebben is wilde achtervolgingen. De criminelen kunnen niet rijden in snelle auto’s en door de het gebrek aan instructeurs de politie ook niet.
Doen ze in Dubai niet moeilijk over. Gewoon Super-en hypercars
@lekkerlinksrijden: Worden die ook echt gebruikt voor politiewerk of enkel voor wat promotie? Want ik lees nou nooit iets over een wilde achtervolging waarbij de hermandad van Dubai met een Ferrari of Lambo achter de boeven aan gegaan zijn. Of zou dat meer met de strenge straffen daar te maken hebben?
@edge: Voor zover ik het weet zijn die auto’s alleen voor promotionele doeleinden.
@lekkerlinksrijden: Daar rijdt het geboefte ook in ander spul geloof ik.
Diesel moet het worden je kan toch niet de hele dag met benzine rond gaan rijden.
Wat dacht je van een M550D? Gaat retesnel en diesel dus goede actieradius. Maar de Insignia is ook een geschikte bak. Hoewel ik denk dat ze nu voor echte performance wagens moeten gaan met keramische schijven. Die lopen niet zo snel oververhit als gewone. Ben benieuwd wat het wordt.
01. PORSCHE PANAMERA 4S DIESEL (422 PK)
0-100 km/u in 4,5 seconden
De nieuwe Panamera 4S Diesel heeft een V8 met een vermogen van 422 pk en een koppel van 850 Nm. Daarmee is het de krachtigste diesel die Porsche ooit leverde. Met het Sport Chrono-pakket klaart hij het sprintje zelfs in 4,3 seconden

http://www.porsche.com/netherlands/nl/models/panamera/panamera-4s-diesel/
Jammer maar helaas, de CO2-uitstoot mag niet boven de 200 gr/km liggen .
@solksagen: Het gaat 100% zeker een VAG product worden .
@riri: €4k extra voor de Passat of toch de Superb?
Waarom niet alle in beslag genomen supercars die nu bij de domeinen staan verbeurd verklaren en gebruiken als politiewagen.
Die gaan allemaal harder als 250 km/u. Een beetje Golf haalt dit al dus 300 km/u lijkt mij meer op zn plaats. Win / Win
@gokartmozart: te duur om allerlei verschillende auto’s te onderhouden, daarom.
Is er geen product uit Born dat 250 loopt? Mini Countryman JCW oid?

Anders maar een BMW, omdat ze produceren in NL.
Voor mij twee opties: S4 avant. Super robuuste auto en vooral veel wendbaarder dan een Insignia die gewoon veel te zwaar en verouderd is. Met een Audi gaat het heel makkelijk en snel, heel hard. Of een dikke diesel in de vorm van een M550d.
lelijke auto die insignia en rijdt als een natte krant,
beter= passat 240 pk 4×4 tdi
valt niet op em loopt als de brandweer
Automaat is toch ook een vereiste bij de Politie? De Insignia OPC wordt sinds dit jaar niet meer geleverd met automaat.
@capogbe: de Insignia is nog ‘gewoon’ te bestellen met automaat; hij staat in NL niet meer in de prijslijst vanwege het BPM verhaal
@406_v6: de Insignia OPC wel te verstaan
@406_v6: Dank u voor de uitleg, ik was in de veronderstelling dat ze helemaal niet meer gemaakt werden. Mijn fout!
Noem me een zeikert, maar speelt de afschrijving ook niet een beetje mee?
Zo’n kloeke Volvo kun je vast beter kwijt dan een Insignia OPC, nietwaar?
En als ze ‘m dan bij Domeinen verkopen, dan moet die brave burger opeens een wel hele flinke sloot BPM betalen. Of zie ik dat verkeerd?
Zal lekker in de garage rekeningen lopen, vooral de automaten, koppelingen en turbo’s daar houden ze wel van om stuk te gaan.
Een OPC om een RS6 bij te houden? Dat is hetzelfde als Lil Kleine die J Lo moet gaan verzadigen.
Perfecte keuze! De nieuwe insignia rijdt zelfs 270 km per uur en een klein chipje laat hem zelfs naar de 285 km per uur gaan! Wel even andere bumpers en uitlaten monteren…
We kunnen de politie natuurlijk ook eens een snelle en mooie wagen gunnen ipv van opel gewoon een mooie porsche of rs6
Mag ik even heel hard lachen een insignia opc, waardeloze auto.
Gaat ongetwijfeld een VAG worden, iets moois van audi zou ik zeggen.
Een RS 6 is net wat te snel voor de politie! Een S4 zou prima passen! Snel , dik, ruimte zat voor de camera ploeg! Ik zeg audi S4?
Niks tegen in te brengen. Er is maar weinig spul waarmee je in de dagelijkse praktijk zo’n opc’tje los rijdt. En 28k klinkt alleszins redelijk. Daarnaast vind ik de opc’s toch een beetje een guilty pleasure…, zal wel door m’n Astra GSi komen die ik 15 jaar geleden had.
Een jaar of 7 (?) geleden was er een tour die door het land ging met Insignia’s. Ze kwamen langs op kantoor vergezeld door Ancilla Tilia:

http://media.opel.nl/media/nl/nl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/nl/nl/2009/OPEL/09_07_Opel_zoekt_mijders.html

Ze zijn toen ook bij mij op kantoor langs geweest. Ik moet zeggen dat me is bijgebleven dat de Insignia behoorlijk goed stuurt. Viel mij heel erg mee.
Golf R station maakt ook wel kans denk ik vanwege pon
Wat is er mis met een Golf 7R?
uitstoot mag niet boven de 200gr komen. Anders inderdaad een prima keuze. ruim, snel, goedkoop en niet erg betrouwbaar.
Die ben ik nog net te snel af, dus van mij mag het.
Prima optie lijkt me. Wat doet een Macan S/turbo ex ex? Kunnen ze ook off road ingezet worden en heeft wat meer presence..
Waarschijnlijk gewoon VW Golf 7R met de bumpers van een diesel. Zo ben ik ooit staande gehouden ‘back in the days’ door een VW Golf 5 R32 die gewoon de matzwart plastic achterbumper van een 1.9TDi. Aan de remmen echter(blauwe klauwen) kon je maar al te makkelijk zijn dat dit geen doorsnee golfje was.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).