• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat een punt zetten achter EQ-label

Auteur: machielvdd, gepost 12 januari 2023 om 13:03 – 20 Reacties

Mercedes stopt met EQ label

En daarmee bedoelen we niet dat de auto’s straks EQ.C en EQ.S gaan heten.

De overgang naar elektrische auto’s stelt autofabrikanten voor veel uitdagingen. De naamgeving is misschien niet de grootste maar het is wel een dingetje. Er zijn nu allemaal leuke labels voor elektrische modellen (e-tron, Ioniq, et cetera), maar die zijn straks natuurlijk niet meer nodig. Er komt dus een moment waarop je de naamgeving weer moet omgooien.

Bij Mercedes beginnen alle elektrische modellen consequent met de letters EQ. De laatste letter verwijst naar het formaat en correspondeert met de bestaande modellen. De EQS is dus het elektrische equivalent van de S-klasse. Heel logisch allemaal.

Het wordt wat minder logisch bij de SUV’s. De grootste SUV heet óók EQS, alleen dan met SUV erachter. Terwijl de EQC ook een SUV is maar dan zonder SUV in de naam. Dit wordt weer een probleem als er straks een EQC sedan komt.

Om de naamgeving simpeler te maken stopt Mercedes al op relatief korte termijn met het EQ-label. Dat meldt het Duitse Handelsblatt in ieder geval. Mercedes zou volgens ingewijden al vanaf volgend jaar de EQ-badge laten vallen bij de nieuwste EV’s.

Het is nog niet duidelijk wat voor naam de auto’s dan wél gaan krijgen. Mercedes zit nog steeds met twee afzonderlijke line-ups: de traditionele modellen en de elektrische modellen. Die moeten toch uit elkaar gehouden kunnen worden. Of zouden er in 2024 al EV’s komen die de ICE-modellen gaan vervangen?

Intussen zijn er natuurlijk ook nog de bestaande EQ-modellen, die waarschijnlijk gewoon hun naam houden. Daarmee zou het in eerste instantie alleen maar ingewikkelder worden. Maar goed, Mercedes kijkt waarschijnlijk naar de lange termijn. Daar gaat het uiteindelijk om.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Met de Mercedes-Benz EQB 250+ kom je verder
    Mercedes-Benz EQB 250+ gaat door de 500 km
  • mercedes verkocht 2022
    Zo bizar veel verkocht Mercedes in 2022
  • Extreem foute G klasse van bijna een half miljoen euro!
    Extreem foute G-klasse van bijna een half miljoen euro
  • Winstmarge Mercedes EQE
    Winstmarge Mercedes EQE is nu al verrassend

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Mercedes

Vorig bericht: « Mijn auto – Ford Bronco Wildtrak
Volgend bericht: ID. Buzz GTX krijgt de meeste power van alle ID-modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimof zegt

    12 januari 2023 om 13:18

    Een meer sensuele naam zo kunnen ze (nog eens) 10 % extra aanrekenen.
    Met als nieuwste optie: bandendruk, wanneer je niet betaald staan ze maandelijks plat.

    Login om te reageren
    • bigblock zegt

      12 januari 2023 om 17:55

      Wat een vage reactie.. snap je punt niet

      Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    12 januari 2023 om 13:40

    Zet er gewoon “ev” achter. Dus C 200 ev AMG Line of zoiets. 🤪

    Login om te reageren
    • Friez zegt

      12 januari 2023 om 14:27

      Mercedes ging toch al voor de meest lange modelnamen, dus EV kan er nog wel bijgeplakt worden ;-)

      Mercedes-Benz CLS500 EV Shooting Brake AMG Line Wollah First Edition 1 out of 50

      Login om te reageren
      • Dickie zegt

        12 januari 2023 om 15:57

        4 Matic

        Login om te reageren
        • mcaa zegt

          13 januari 2023 om 00:10

          Plus

          Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    12 januari 2023 om 13:52

    Dit hebben ze bij BMW toch mooi opgelost. Reguliere modellen met een ‘i’ er voor.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 januari 2023 om 14:25

      BMW heeft de BMW 440i en de BMW i4 40 naast elkaar in de showroom staan, toch wel een beetje verwarrend.

      Login om te reageren
      • utregcity zegt

        12 januari 2023 om 16:33

        Als ze naast elkaar staan, hoeven ze alleen de tankklepjes open te zetten, gelet op welke slang erin moet is de elektrieke of brandstofmobiel. 🤪

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 januari 2023 om 17:01

          Intermezzo, waarom ebben sommige EV’s eigenlijk zulke onhandig grote tankklepjes (ID.4 bijvoorbeeld) als de wagen staan te laden steken die klepjes een heel eind uit. Gebruik de plek er naast om te laden kun je er amper langs om je eigen auto aan te sluiten.

          Login om te reageren
          • flatsix010 zegt

            12 januari 2023 om 18:32

            Waarschijnlijk dezelfde klep als een ander (ICE) model, dus kostenbesparing.

            Login om te reageren
          • BMW 2275199 zegt

            12 januari 2023 om 23:01

            Of nog erger zoals mijn auto waar de klep links zit achter het voorwiel. Die steekt uit over het fietspad, over de weg waar men fietst of zo. Is er zo maar af.

            Login om te reageren
    • tortuga zegt

      12 januari 2023 om 15:26

      Ja maar ze zijn SUV vergeten bij de EQC dus was eigenlijk net het zelfde. Ze hadden het gewoon EQ GLC Moeten noemen

      Login om te reageren
  4. Benny_Weisz zegt

    12 januari 2023 om 16:13

    Ik heb dit artikel uitvoerig gelezen….de reacties ook.
    Het enige wat bij mij naar boven komt is:
    “Wat ben ik toch blij met mijn 6-cyl Diesel!”

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    12 januari 2023 om 16:21

    Ik vind dat soort gegoochel met labels altijd zo amateuristisch. Zelfde met Audi dat eerst een e-tron maakt, vervolgens nog een Q4 e-tron, Q6 e-tron en (RS) e-tron GT en dan bij de facelift besluit om die gewone e-tron als Q8 e-tron te badgen.

    Denk gewoon even goed na over je naamstrategie voor je ergens een label opplakt. Het was van begin af aan al duidelijk dat de EQ-serie uit meer auto’s zou bestaan dan alleen SUV’s, dus waarom dan niet direct voor EQC SUV kiezen? Heb je dat hele probleem niet.

    Overigens zou Mercedes de lineups wel dichterbij elkaar kunnen brengen door net als bij AMG het Benz gedeelte de prullenbak in te doen. Vroegah hadden we een Mercedes-Benz C 63 AMG. Tegenwoordig is dat officieel een Mercedes-AMG C 63. Dat trucje kunnen ze hier ook toepassen. Dus in plaats van Mercedes-Benz EQS en EQS SUV, krijg je dan de Mercedes-EQ S-klasse en Mercedes-EQ GLS.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 januari 2023 om 18:21

      @Edge: dat laatste is natuurlijk min of meer wat het huidige systeem is (als je de e-motorgrootte erachter zet wordt een Mercedes EQS 580 dan een Mercedes-EQ S 580).

      Wat voor mij niet lekker werkt is EQ als aanduiding eerlijk gezegd. Ik weet niet wat het is maar helemaal bij EQE en EQA lijkt het alsof je het een ‘eke’ of ‘eka’ wil noemen maar dan vreemd. Geen idee dus wat Mercedes gaat doen qua naamgeving, want het lijkt me gezien de historie én gezien de concurrentie vreemd om voor iets anders te gaan dan een nummertje of letter.

      Login om te reageren
  6. kminne zegt

    12 januari 2023 om 16:22

    Laat het gerust aan Mercedes over om uiteindelijk met nog veel onbegrijpelijker modelnamen te komen. Daar zijn ze sowieso al meesters in.

    Login om te reageren
  7. VerArie zegt

    12 januari 2023 om 17:01

    Zodra alles EV is heeft het geen zin om sowieso te blijven aanduiden met ‘E’ of ‘EV’. In het ‘fossiele’ tijdperk werden,behalve diesel (tdi,td,d et.) benzine en gas auto’s ook niet volgeplakt met ‘Polo B(enzine)1.2 of Corolla G(as) 1.4. Dus QS lijkt mij voldoende.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    12 januari 2023 om 18:32

    Mercedes kennende zullen ze naamvoering wel weer onlogisch vinden (en dat is EQS SUV natuurlijk ook) de boel herstellen en dan meteen weer een model met een onlogische naam introduceren. Ik zet in op een terugkeer van de CLK…

    Login om te reageren
  9. Turbo S zegt

    12 januari 2023 om 19:31

    Mercedes heeft in het verleden al vaker modellen tijdens hun bouw cyclus van andere namen voorzien Van SEL achter het getal naar S voor het getal, zelfde bij de E klasse. Van SEC naar S, toen CL en toen weer S (ok toegegeven dit ging over meerdere modelreeksen). Van C450 naar C43. Van ML na facelift GLE.
    Ik zie dus niet in waarom ze de huidige lineup niet ook plotseling van andere namen zouden kunnen voorzien.
    Verder vind ik dat qua naamgeving een echte naam, mits goed gekozen naam, beter klinkt dan één of enkele letters met een getal ervoor of erachter. Vroeger kon ik het nog begrijpen, maar tegenwoordig slaan vooral de getallen helemaal nergens meer op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North