De nieuwe Mercedes-Benz EQB 250+ heeft een grotere accu en hierdoor is de actieradius groter.
Mercedes weet het elke keer weer voor elkaar te krijgen: een nog langere en ingewikkeldere naam. Het is toch lastig als je tijdens een verjaardag moet vertellen wat voor auto je hebt. Maar goed, Mercedes heeft de EQB 250+ geïntroduceerd en de auto heeft een verbeterde actieradius.
Mercedes-Benz EQB 250+
Dit is de nieuwste variant in het toch al uitgebreide gamma van de EQB. De plus staat natuurlijk voor het verbeterde bereik van de auto. De nieuwe Mercedes-Benz EQB heeft dezelfde elektromotor als de 250, maar alleen dan met meer accu’s. Je weet wat dit betekent! Meer kilometers op met een volle accu. Dat willen we natuurlijk allemaal.
De 250+ heeft 190 pk en een 385 Nm sterke elektromotor. In tegenstelling tot de ‘normale’ 250 heeft de auto geen 66,5 kWh groot accupakket, maar 70,5 kWh. De accu is verdeeld over meerdere modules aan de onderzijde van de auto. Dit is ruimtebesparend, maar komt ook de gewichtsverdeling ten goede. De auto komt hierdoor tot 503 kilometer ver. De versie zonder de plus komt tot 467 kilometer op een volle accu. Een goede 36 kilometer meer dus. De sprint naar 100 kilometer per uur blijft hetzelfde, namelijk 8,9 seconde. Niet gek voor een dergelijk groot en log apparaat.
Kosten hiervan? €2.057,- meer dan de EQB 250. Dat zijn dan weer aardig wat euro’s voor een paar kilometer meer. Maar goed, in het huidige tijdperk is bereik alles. De EQB 250+ komt dan op €61.974,-. Zoals altijd komt de auto in verschillende varianten: de Business Line, Luxury Line en als AMG Line. Die laatste is het meest begeerlijk en kost je €67.177,-.
RutgerK zegt
Dus 4 kWh extra geeft 36 km extra? Oftewel 111wh per kilometer. Dat lijkt mij een meer dan uitstekend verbruik, maar met zo’n verbruik met je met 66,5 kWh toch ook makkelijk door de 500 kilometer grens breken?
Autofabrikanten en berekeningen!
Richmond zegt
En marketing niet vergeten!
DennisTK zegt
Toch een heel bedrag voor die paar KM extra. Voor veel mensen dus niet logisch om te nemen.
Zelf de normale 250 in bestelling staan. Was deze optie er destijds geweest, dan denk ik dat ik er zelf toch wel voor gegaan was, aangezien ik door heel Nederland rij. Het kan net het verschil betekenen tussen in 1 keer naar huis rijden of tussendoor moeten stoppen.
mashell zegt
Andere merken maken meer werk van hun “long range” uitvoeringen.
vbarchetta zegt
Wat een pausmobiel zeg. Dit is toch wel 1 van de lelijkste auto’s op de markt, en je zou zeggen, door die hoge daklijn heb je achterin zeeën van hoofdruimte, maar helaas, in een normale B-klasse heb je meer hoofdruimte achterin….
flatsix010 zegt
mAaR dAt iS GeEn sUV!!! Deze opgehoogde caddy is daarmee veel meer premium, je kan voor €70k zelfs 4 uurtjes achtereenvolgend rijden zonder lege accu.
DennisTK zegt
Ieder z’n mening. Wat je zegt over de hoofdruimte ben ik overigens niet met je eens. Momenteel rij ik een B klasse en ik heb een EQB in bestelling staan. De hoofdruimte is volgens mij echt niet veel minder. Ik kon er met mijn 1.90 in ieder geval prima zitten qua hoofdruimte.
Wil je er perse iets aan opmerken, dan zou het de beenruimte moeten zijn. Dit aangezien de stoelen relatief lager staan dan in de GLB. Dat komt dan weer door de accu’s. Dus eigenlijk is de bodem hoger.
vbarchetta zegt
Toevallig heeft een collega z’n B250E ingeruild voor een EQB. Bij de B zat ik met meerijden niet met m’n hoofd tegen het dak (zelfs nog ruimte over). Bij de EQB wel. Wellicht heeft het aanwezige panoramadak invloed hierop. Maar ik ben met 1.85m zelf kleiner dan jij…
DennisTK zegt
Ik heb inderdaad geen panoramadak besteld. Dat scheelt wel enkele centimeters.
Bij mij zullen sowieso vrijwel nooit volwassenen achterin zitten, maar alleen m’n zoontjes van 3 en 6. Vandaar dat ik ook de hoge vloer geen probleem vind.
Ga je bij de EV’s voor veel ruimte dan zou ik sowieso naar de Enyaq kijken, maar dat is qua interieur toch wel een hele andere auto. Daarnaast zie je er daar zoveel van rondrijden dat het toch een beetje een grijze muis is.
De EQB verraste mij ten opzichte van de Q4 bijvoorbeeld dan weer met het interieur. Voor hetzelfde geld krijg je bij de EQB een behoorlijk aangeklede auto met AMG pakket. Voor datzelfde geld had ik bij Audi niet het S line pakket, maar advanced. Dat betekend dan weer stoffen stoelen en een, in mijn ogen, erg saai interieur met veel plastic.
Maar ieder z’n smaak. Was destijds de iX1 al op de markt geweest dan had ik daar wellicht ook naar gekeken.