Althans, soort van.
In de tijd dat autofabrikanten begonnen met het maken van grote, hoge auto’s, waren dit nagenoeg altijd robuuste wagens die vrij eenvoudig naast de gebaande en bestrate paden konden rijden. Tegenwoordig is dat wel even anders, want een groot aantal “SUV’s” kan zichzelf voor de grovere taken amper nuttig maken. Hierom zijn we blij dat Mercedes, ondanks het feit dat het een studiemodel is, vandaag met het GLB Concept op de proppen komt.
Met het GLB Concept wil de Duitse autofabrikant laten zien dat het nog altijd weet hoe het auto’s moet maken die er niet vies van zijn om vies te worden. Het mag dan een van de kleinere SUV’s zijn van het merk, zijn gedaante oogt gespierd en krachtig. Door zijn langere wielbasis, korte overhangen, off-road banden, beschermende delen en felschijnende LED-lampen op het dak, wordt het wel duidelijk dat dit geen Mercedes is om mee te sollen.
Zijn stoere uiterlijk geeft de aanschouwer jammer genoeg wel iets te hoge verwachtingen voor hetgeen deze onder de motorkap hoopt te vinden. Mercedes heeft namelijk geen machtige V8 in het vooronder van de GLB geplaatst, maar een relatief onschuldige viercilinder met 224 pk en 350 Nm. De motor is verbonden aan een achttrapsautomaat en het vermogen wordt zoals het een off-roader betaamt naar ieder van de vier wielen gestuurd.
Hoewel we de introductie van de Mercedes GLB over niet al te lange tijd verwachten, denken we niet dat het merk ook daadwerkelijk met een dergelijke versie aan zal komen zetten. Ach, dromen mag.
Een moderne G-klasse dus. Zal deze over 30 jaar ook zo populair zijn?
@dutchdriftking: Dit design is niet tijdloos en over 3 jaar alweer gedateerd. Dus nee.
@loserboi932: of de G daadwerkelijk zo tijdloos ontworpen is, is natuurlijk ook discutabel… De auto bereikte een soort cult-status, maar ik vind het toch echt wel een verouderd ontwerp, door oa de lage raamlijn. Door dikke motoren wordt ie weer interessant.
@loserboi932: Of het écht tijdloos is weten we pas over 20 jaar. Al je nu een oude Puch G-klasse ziet is deze ook flink gedateerd.
Nice!!!
Ik vind hem gaaf!
Gewoon een GLK 2.0 dus. En dat is helemaal niet erg, ik vond die GLK altijd erg leuk. Een soort G-Klasse die de designtaal van Mercedes adopteert, maar dan iets kleiner.
Gaaf ding, maar ik vind het front wel heel erg lijken op dat van de Volvo V60 van de vorige generatie. Niet die met die dubbele koplampen, maar die can na de facelift
Best een mooi ding! De huidige GLB vind ik echt helemaal niks, vooral een opgehoogd A klasse, zonder echter terreinwaardige uitstraling. Deze nieuwe oogt best hoekig en daardoor wat stoerder en terreinwaardiger. Wel lijkt het misschien een GLS, die gewoon op 70% is gemaakt, en wordt het bij gamma van Mercedes wat eentonig. Net zoals de C, E en S ook wel erg veel op elkaar lijken.
@rrk147: De GLB bestaat nog niet. Je bedoelt denk ik de GLA.
@berlinetta: Jep die ja. Foutje… ?
Een mooie auto (ik vond de GLK ook stoer) maar deze Quasimodo bochel moet echt van dat dak af, dat ziet er niet.
@mashell: Die bochel gaat er ook wel af hoor, net als de wielkast beschermers, daklampen, terreinwielen enz. Uiteindelijk blijft er gewoon een schattig stads SUVtje over en die komt op de markt.
Het moet terrein uitstralen, dan kijk je binnen en zie je een huiskamer met 2 ipads. Daar moet rubber op de vloer liggen en metaal dashboard hebben, dat past erbij
@lekkerlinksrijden: en op die manier mag je mensen die opscheppen over de tereincapaciteiten van een Range Rover recht in hun gezicht uitlachen. Uiteraard kan die wagen dat technisch wel, maar dat ga je echt niet doen met dat hoogpolig tapijt en dat witte leer.
Ik vind hem kek! Maar wel vol met onbetrouwbare elektronische snufjes. Niet echt handig offroad.
@baklava: de tijd dat electronische snufjes onbetrouwbaar waren ligt wel zo’n jaar of 20..30 achter ons.
@mashell: Niet echt. Mercedes staat er bekend om.
@baklava: ten tijde van de W211. Daarna niet meer.
Ik vind deze generatie Mercedessen erg fraai, stuk voor stuk, maar qua achterlichten is er geen 1 die ik echt fraai kan noemen. Veel te suf.
Achttrapsautomaten, hebben ze die bij MB ook al ? Meende, dat ze alleen maar 7G-tronics en 9 versnellingsautomaten hadden.
@amghans: daar waren ze mee bezig. Dus zal wel klaar zijn ondertussen. Wel altijd al beter gevonden dan de ZF bakjes op de andere merken
Zal wel weer storm lopen bij de oudjes, in standaardtrim uiteraard.
Best grappig om te zien wat hier voor terreinwaardig door moet gaan. “De motor is te klein”. Dat terwijl je bij elke echte terreinactie meteen problemen krijgt met de voor- en achterbumper, door stukken plastic die teveel uitsteken.
Niks aan. Huidig design van Mercedes valt erg tegen. Van achteren lijkt het net een Seat. Niet mijn smaak.
Beetje dubieuze tekst. Ja, het OOGT stoer.
Binnenkort te bewonderen op de parking van de Lidl…