Heel fijn als je buurman zo’n auto gaat kopen.
In de huidige wereld van krachtige zescilinders – en dat is een vrij grote! – rekenen we de 2,9-liter V6 in de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (rijtest) tot een van de beter klinkende motoren. In de normale rijstanden valt het iets tegen, maar wanneer hij in de zogenaamde Race Modus wordt gezet, dan begint hij als een smakelijke en overvolle pan tomatensoep te pruttelen.
Daar stuiten we – volgens sommigen – exact op het probleem van de auto. De 510 pk sterke zescilinder klinkt altijd wel redelijk, maar wanneer de meest agressieve afstelling wordt geactiveerd, dan pas begint hij écht verrukkelijk te zingen.
Voor audiofielen, en laten we eerlijk zijn, dat zijn wij autoliefhebbers allemaal, is het belangrijk dat de auto te allen tijden zo goed mogelijk klinkt. Wie in het bezit is van een Giulia Quadrifoglio loopt hier echter aan tegen een teleurstellend probleem: alleen in de Race Modus worden de stortkokers volledig opengezet en kunnen ze het fijnste geluid produceren. Aangezien dit nu juist de stand is die het onderstel van de krachtige Giulia omtovert in een veel stijvere versie van het origineel, moet je voor de dagelijkse autorit de overweging maken of het het waard is je rugwervels te verpesten, enkel om van het gebrom te kunnen genieten.
Gelukkig is Alfa Romeo volgens CarBuzz nu met een voor de hand liggende oplossing op de proppen gekomen. Wie van plan is een Giulia Quadrifoglio te bestellen, kan op de optielijst aanvinken dat het wonderlijke geluid ook in de Dynamic Modus geproduceerd moet worden. In deze stand is de auto een stuk aangenamer om langere afstanden mee te rijden, aangezien niet iedere iets grotere zandkorrel onder je banden aanvoelt als een rotsblok.
Met dank aan Maurice voor de tip!
Beeld: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, door @dutchstylez
chrisvonmeer zegt
Top! Nu ga ik hem zeker halen ;-)
civicfk3 zegt
Stekkertje los van de klep, dan staat die continu open toch?
mashell zegt
@civicfk3: fout in het uitlaat systeem, panico, mogelijke regel overtreding ontdekt, de Italiaanse software zwaait wild met de armen en gooit voor de zekerheid de motor maar in noodloop. Dan heb je een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met de performance van een Fiat Punto 1.0.
n0zem zegt
@mashell: maar wél met dik geluid!
IBeaker zegt
@n0zem: Nope stekker van het ventiel achter bij de uitlaat ,of een schakelar er tussen. geeft geen storing in het motormanagement. getest en gemaakt bij een stelvio v6 510 pk
knapzuur zegt
@mashell: een Punto met 1.0 motor? Noodloop vanwege een lambda of partikelfilter storing? Echt niet dan loopt ie vrolijk door! 7 jaar lang een Alfa Romeo GT 1.9 JTD gereden (weggegaan wegen verder alles mechanisch op gereden te hebben) met daarvan 5 jaar motorstoring, slechts wat sensoren die niet aan hun trekken kwamen qua power was alles aanwezig.
trustmeiamanengineer zegt
Prima, beetje meer geluid uit zo’n wagen is altijd mooi.
En is nog altijd een stuk minder asociaal dan al die ruftende schrale vierpitters uit al die snelle VAG wagens…
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: raampjes open, rapper Boef op volume 30 en dan over de Coolsingel. Cooler wordt het niet in de Golf GTI waarvan zelfs je pa niet weet of en waar je die van betaalt.
volvo480gtt zegt
@mashell: het is echt bizar wat er hier rond rijdt. A45 AMG, RS3, GTI, R, GTD, C63 AMG, (R)S6. En dat is dan alleen het afgelopen half uur…
vetnek zegt
@volvo480gtt: allemaal geteisem daar
knapzuur zegt
@trustmeiamanengineer: want Italiaanse viercilinders hebben daar geen last van? Fiat 124 Spider, en nog erger zijn Abarth afgeleidde. Guilietta QV etc. ;)
justsomebody zegt
@knapzuur: ha ha ha , en dat zit dat stelletje roestvreyers te klagen dat het geluidje van die nep ferraries niet mooi klinkt als je gewoon normaal doet, bij een beetje vag product kun je dat STANDAARD zelf programmeren/combineren, die verroeste fiats met met een alfa logo zijn altijd al,waardeloos geweest op,electrisch gebied nunblijkt dus ook,al meerdere keren de software waardeloos en ondoordacht te zijn bij alfa. Succes met jullie bouwpakketjes blijf maar schuren en ontroesten nu nog wachten hoe lang die gevoelige aluminium blokjes nodig hebben om olie te gaan stoken net als de oude guilletta, ik heb ook zo een olieboot gehad
justsomebody zegt
@trustmeiamanengineer: ha ha ha , noet kunnen rijden maar wel een schakelaartje (achteraf)min je nieuwe auto prutsen, alfa mannen , hoe NEP wil je het hebben zelfs in de F1 zijn het nep Ferraris die niet van hun plaats komen. Iedere V8G is beter, electrisch perfect , software kan alles standaard besturen, roest niet…….
iphonistvongates zegt
Ik zie of hoor de connectie niet tussen het zijn van een autoliefhebber en een audiofiel. Is er een wetenschappelijke studie gedaan die dit bewijst?
nopetrolnofun zegt
Is dit een grap? Samen met de M4 een van de slechtst klinkende 6 cilinders ooit.
SpiderIV zegt
@nopetrolnofun: beetje Alfa liefhebber bouwt een Busso V6 in zijn Juul
rrk147 zegt
@spideriv: Goed plan! :-) Wellicht één uit een 75 QV, deze kan mooi in de lengte :-). Die 3.2 zal wel wat aangepast moeten worden
justsomebody zegt
@spideriv: tuurlijk moet je alfa ombouwen, de fabriek is niet in staat een fatsoenlijke auto te bouwen?
michaelb zegt
@nopetrolnofun: Eens, klinkt alsof het een chronische darmontsteking heeft
johnhert zegt
@nopetrolnofun: Vollédig mee eens, heel knap hoe ze die dingen zo slecht kunnen laten klinken. Al klinkt de v6 uit de Brera/159 ook heel beroerd…
nopetrolnofun zegt
@johnhert: Klopt inderdaad, maar dat is het blok van GM en heeft dus vrijwel niets met Alfa te maken en ligt ook in de eerste beste Opel.
SpiderIV zegt
@nopetrolnofun: die V6 in 159 en Brera/Spider is zeker niet een geweldig blok maar je woorden “ligt in de eerste de beste Opel” is wat erg kort door de bocht.
En dat kort door de bocht is juist de uitdaging voor die 159 V6 met de door die motor wat zware neus ;-)
skinny058 zegt
‘Voor audiofielen, en laten we eerlijk zijn, dat zijn wij autoliefhebbers allemaal, is het belangrijk dat de auto te allen tijden zo goed mogelijk klinkt.’
Niet allemaal blijkbaar…
erikhj zegt
Ooit in een Stelvio Q gereden. De dealer had daar een keurige schakelaar in gemonteerd zodat de uitlaat in alle standen open kan staan. Zal op de Juul ook wel kunnen ?
ghost zegt
Mmmm oke..
renegade zegt
Savali stelt de software van iedere AR precies zo af zoals jij het wilt. Stapeltje euro’s mee en je gaat volledig ‘customized’ op pad.
allesmetturbo zegt
Ik zou er sws een aftermarket uitlaatje onder knuppen, de standaard uitlaat doet het blok geen recht helaas.
En dan lekker zelf bepalen wanneer de klep open gaat.
En de dongle van squadra om de traction control helemaal uit te kunnen zetten voor het driften
Dutchdriftking zegt
@allesmetturbo: Novitec?
alfalfa zegt
Vreemde insteek: beter geluid met behoud van comfort. Beter was: beter geluid met behoud van esp en traction control want dat laatste is toch het nadeel van de racestand voor dagelijks gebruik met 510 pk.
justsomebody zegt
@alfalfa: precies , niet kunnen rijden maar wel een race geluid , hoe nep wil je het hebben
Dutchdriftking zegt
Meer broem is altijd een goed idee.
barrier zegt
Meest logische is gewoon een aparte aan/uit-knop voor de uitlaatkleppen. I.p.v. kleppen stand koppelen aan comfort/sport-modus. Overstap heeft Porsche ook gedaan ergens in 2010.
jwcroy82 zegt
Dit klinkt wel aardig zo’n alfa quadrifoglio. Maar de best klinkende turbo v6 is de vr38dett uit de nissan gtr. Met een goed aftermarket uitlaatsysteem klinkt er geen enkele andere turbo v6 bruter dan dat.
niex zegt
Op een dag word je ouder en wijzer en zie je in dat meer herrie niks toevoegt. Wel leuk voor iedereen die de auto koopt voor anderen, en dat zijn er dus veel. Knallende uitlaten en grijze mannen op zon v twin zonder uitlaat, ze mogen van mij allemaal van de weg gehaald worden.