Mercedes overwoog vertrek uit Formule 1

Auteur: , 38 Reacties

Het balletje kan raar rollen: er wordt flink geklaagd over de 'nieuwe' Formule 1 met zijn turbogeblazen 1,6 liter V6-motoren, maar voor het Mercedes-team garandeerde deze ommezwaai juist een langer verblijf in de F1.

Rosberg en Hamilton in gevecht in Bahrein

Tijdens het oude atmosferische V8-tijdperk kon Mercedes niet bepaald potten breken, onder de nieuwe reglementen ziet de toekomst er zonnig uit voor het team. Na 3 races staat de renstal stijf bovenaan, en ook andere teams die van hun krachtbron gebruik maken gedijen goed. Momenteel wordt overigens de eerste ‘in season test’ in Bahrein gehouden.

In het management van Daimler (Mercedes’ moederbedrijf, red) waren flinke discussies losgebarsten over de toekomst in de F1, zo onthult manager Thomas Weber in een interview met de BBC. Men zag de relevantie van de oude ongeblazen V8 niet meer, aangezien de link naar de ontwikkeling van technieken in productieauto’s steeds minder relevant werd. Als niet was besloten tot een radicale ommezwaai in de reglementen was Mercedes waarschijnlijk uitgestapt.

‘Wen er maar aan’

Aangaande de eerder aangehaalde klachten, die zich vooral richten op het stofzuigergeluid dat de bolides produceren is Weber vrij duidelijk: turbo’s, elektrificering en downsizing zijn de toekomst, en hierbij hoort een gedempter geluid. Met andere woorden: neem het maar voor lief, racefan.

Terzijde, Forbes publiceerde een aardig artikel met een verklaring waarom de races vooral in puissant rijke landen worden verreden. Bottom line: de gigantische kosten van het circus, die zelfs niet gedekt worden door uw toegangskaartje van honderden euro’s. Die miljarden van Bernie komen niet uit de lucht vallen natuurlijk.



38 reacties

reactie van Ron Dennis (McLaren) loog er ook niet om afgelopen weekend. http://www1.skysports.com/f1/news/12479/9252243/mclaren-boss-ron-dennis-urges-squabbling-f1-to-respect-the-future
@bluesbrother: heel mooi gezegd van hem! de waarheid!
Tja nu gebruikt de F1 techniek die niet rullevant is voor de firma Ferrari. Tel uit je winst.
@ridder te voet: onzin, deze techniek is net zo relevant voor ferrari als voor mercedes, of ben je de California T en laferrari alweer vergeten met hun hybride systemen en turbo geblazen systemen.
@ridder te voet: F40… 288 GTO tellen niet mee zeker. En als nieuw model de California, bovendien zal de rol alleen maar groter worden ook bij Ferrari.

Hoeveel ik van de atmosferische Ferrari powers houd.
Logisch! toyota, bmw en honda waren al gestopt om dezelfde reden. zelfs Ferrari was de laatste jaren aan het klagen dat ze zo weinig relevante research deden voor hun productie wagens. (de v8 ontwikkeling was al sinds 2008 bevroren)
De nieuwe regels zijn een opkikker voor formule 1, wat de laatste race goed duidelijk werd. Dat mercedes nu zo dominant is komt doordat iedereen de nieuwe regels nog niet helemaal door heeft, in de komende jaren kruipt het veld steeds dichter bij elkaar let maar op.
Nog steeds niet overtuigd? Honda gaat alweer meedoen, en 2 nieuwe teams hebben toegang gekregen tot de F1.
@lambo4all: inderdaad, ik hoop wel dat bmw en misschien toyota ook weer terug komen. dit jaar maar 2,5 motor leveranciers is jammer. heb liever wat meer concurrentie.
@bluesbrother: met die halve bedoel je denk renault? ach volgend jaar hebben we er 4, en dat is toch vrij veel. Ik hoop dat een van de vag jongens toestemming krijgt van de grote baas, kopen ze een achterhoede team op om er vervolgens 200miljoen per jaar tegenaan te smijten. Want hoe meer competitie hoe beter!
@lambo4all: bedoelde eigenlijk Ferrari, gezien die maar 2 teams doet. en de rest +- 4. denk persoonlijk dat een leverancier maximaal 2 teams zou mogen voorzien. om het leuk en spannend te houden.
@bluesbrother: ik lees net op http://www.bbc.com/sport/0/formula1/26943423 dat ook renault gedreigd had te stoppen met de formule 1. Als we nu nog met v8’s hadden gereden was er dus maar 1 motorleverancier geweest! ik weet niet of de sport dan nog wel door gegaan zou zijn, want ferrari gaat niet aan iedereen leveren.
@lambo4all: waarom lopen ze nu allemaal te klagen dan als iedereen het ermee eens is?
@bluesbrother: “ze” hebben het a-le-maal zelf besloten in 2009, ook red bull, ook ferrari, ook mercedes en ook renault. Dat ze bij Red Bull en Ferrari nu lopen te zeiken om het verbruik en geluid is puur omdat ze hun zaken niet voor elkaar hebben en een regelwijziging willen om hun nadeel te verminderen. Iedereen vindt het geluid natuurlijk minder, maar daar ontkomen we niet aan. Maar zoals al aangegeven wordt willen ook de fabrikanten, degene die de sport maken, met de tijd mee. En gelijk hebben ze.
Ik snap dat gezeur over geluid nog steeds niet echt.

Tuurlijk hoorde ik ook liever de atmosferische V8 of nog beter… V10! Maar liever geluid dat “wat minder is” dan er iets sufs als nepgeluid/geluidversterking voor gebruiken.
@reistje: Exact. Het idee van Todt om iets aan het geluid te doen om zo aan het gezeur toe te geven vind ik bizar. De auto’s worden echt wel sneller. Dat is nu juist het mooie aan de F1, de reglementen worden aangescherpt waardoor de deelnemers moeten innoveren. Wanneer er niet af en toe zou worden ingegrepen reden ze nu nog rond met auto’s met groundeffect en 12 cilinder turbo motoren. Dan zou elke race een parade zijn zonder inhalen of bijzondere momenten.
@reistje: Minder geluid betekent ook efficiënter. Ipv uitlaatgassen met veel kabaal de wereld in te slingeren worden ze nu gebruikt om turbo’s aan te drijven.
Maar het geluid van een F1 auto van vorig jaar die naast je plots opgestart wordt blijft fantastisch. Kwa dB’s nog steeds overstemd door de wheel guns though :P
Mercedes moet niet zo zeiken. Ze moeten goed begrijpen dat het publiek op de eerste plaats komt en de technologische daar ondergeschikt aan is. De gemiddelde fan wil spannende races met getalenteerde coureurs, snelle auto’s en een lekker motorgeluid. De relevantie met straatwagens doet er voor de gemiddelde F1-fan niet toe en dus moeten de actieve merken minder klagen over het doorvoeren van dingen als deze nieuwe motorformule en wat als het niet gebeurd was.
Dat fans klagen over het gebrek aan geluid vind ik niet meer dan normaal, en ook over de snelheid zou nog wat meer geklaagd mogen worden. Ryo Haryanto van het GP2-team van Caterham wist in de vrije training snellere tijden te klokken dan beide F1 coureurs. Dat moet toch niet kunnen! Zelfs de achterhoede van F1 hoortruim sneller te zijn dan GP2
@Edge: caterham ree met een zwaar onderpowerde amper werkende renault motor, dus als je gaat lopen zeiken stuur je een brief naar renault dat ze hun spullen daar NOGSTEEDS niet goed voor elkaar hebben. En ohja, Rosberg zijn pole tijd was iets meer als een seconde langzamer dan vorig jaar. Aan het eind van het seizoen zitten ze dus waarschijnlijk gewoon weer op 2013 niveau.
en doe even reeel man, jij denkt dat verschillende autofabrikanten 200 miljoen per jaar gaan betalen puur om de reclame?! de relevantie voor de straatwagens heeft is ALTIJD belangrijk geweest! of denk je dat het puur toeval was dat ferrari juist in de jaren tachtig ineens met straatlegale turbo monsters kwam aanzetten?! OOK Ferrari heeft zich de laatste jaren veel beklaagd over het gebrek aan relevantie voor productiewagens meneer Ferrarilogo.
@Edge: “Ze moeten goed begrijpen dat het publiek op de eerste plaats komt en de technologische daar ondergeschikt aan is.”

Denk je nu echt dat autofabrikanten als Mercedes tientallen, zo niet honderden, miljoenen per jaar betalen met als enige doel wat publiek te vermaken? Formule 1 draait om technologische ontwikkelingen, niets anders. Dat er publiek komt kijken is mooi meegenomen, want “Win on sunday, sell on monday”.

Turbo-techniek, hybride systemen, CAD/CEA, voertuigdynamica en aerodynamica, niets van dat was zo ver ontwikkeld en toegepast in de ‘gewone’ auto-industrie als de F1 niet had bestaan.

Dat er steeds strengere regels worden ingediend heeft als enige reden de engineering continu nieuwe uitdagingen te bieden om met minder speelruimte toch hetzelfde resultaat te kunnen behalen.
@Edge: als het publiek op de eerste plaats kwam dan deden ze wel salto’s, drifts en burnouts en waren de coureurs vrouwelijk en droegen ze geen overalls maar bikini’s. En was de toegang tot de races gratis. Het gaat er om te bewijzen wie het beste, het snelste is. Het publiek is bijzaak, een manier om wat inkomsten te generen om de hoge kosten te compenseren. En met betrekking tot het geluid blijkt een deel van het publiek meer zeurpiet dan race liefhebber te zijn.
Ik wil 1000 peeka of meer en harde tering herrie, hoe ze dat doen kan me niet zouten.
Ok on topic. Al die klagers hebben met Bahrein in het achterhoofd ineens het allerslechtste weekend uitgekozen om stennis te schoppen. Er is een heel amusante race geweest die niet door één rijder werd gedomineerd, er was strijd om de leiding, er was daarachter volop strijd tussen teamgenoten, er was een domme blunder met verstrekkende gevolgen (dankuwel Pastor Mal(functio)nado) en als gevolg daarvan nog eens tien rondjes sprintrace.

Wat het geluid betreft, tja wen er maar aan, ieder verandering gaat miljarden kosten. Wat de 100 kilo brandstof betreft, wen er maar aan. De tanks van de auto’s moeten daarvoor vergroot worden, dus dat gaat miljarden kosten. Enige wat ze zouden kunnen doen is de fuel-flow regel versoepelen, met het risico dat er mensen zonder komen te zitten. Voor dit jaar zitten we er aan vast. En iedereen die ik nu heb horen klagen binnen de sport heeft een dubbele agenda:
– Bernie wil de rechten terug van CVC, dus veel negatief geblaat om de boel financieel te laten crashen
– Red Bull heerst niet meer, dus willen ze herziene regels
– Alonso kan geeneens een Force India de baas, dus wil Ferrari ook herziene regels
– Circuiteigenaren vrezen voor hun inkomsten,dus willen ze ook herziene regels

Als we Bernie’s oorspronkelijke plan waren gevolgd, hadden we nu Red Bull Audi F1 met 4 cilinder turbootjes, geblazen diffusers en dubbele punten in de laatste drie races gehad. Om the Joker te parafraseren; “when it’s all part of the plan nobody panics, even if the plan is horrifying”, Maar als dan één motorleverancier zijn werk beter doet dan de rest “everybody loses their minds!!”
@Alex_79: ik snap alleen het miljarden kostende groter maken van de tanks niet..? De tanks zijn juist kleiner van vorig jaar.
@lambo4all: Weet ik. Het ging over een vraag die Paddy Lowe had gekregen in de paddock. ie brandstofregels zijn nu dubbel: je mag maar 100 kilo meenemen en je mag maar 100 liter per uur verbruiken (de beruchte fuelflowregel). Wat men Lowe vroeg of het niet slimmer was meer dan 100 kilo brandstof mee te nemen (110 ofzo). Nee, want die tank KAN niet meer dan 100 kilo brandstof bevatten . Als je meer mee wil nemen moet die tank vergroot worden en moet effectief de auto opnieuw ontworpen worden. RBR krijgt dat in een paar weken wel voor elkaar ja, Mercedes misschien ook wel, maar tegen welke prijs??
@Alex_79: ooh zo bedoel je het, inderdaad er is helemaal geen ruimte voor het groter maken van de tank.
@Alex_79: Wen er maar vast aan ? Dacht het niet, kijk die saaie bende gewoon allang niet meer. Onnodig complexe regels, schijnheilige nep tree-hugging (want het hele F1 circus de hele wereld overvliegen is alles behalve groen), en een gaar geluid; daar zit toch helemaal niemand op te wachten ? Is dit F1 of F-pussies ? Het is net al de overgang van Group B naar WRC; man vs boys …

Zoals Norge hierboven al zegt: 1000pktjes, teringherrie en het liefst ook ff de handbak terug; dan draait het weer om de coureurs ipv de CPUs.
-=edit: kletskoek, bron staat vermeld=-

Die voormalig F1 coureur van RedBull heet toch gewoon Mark Webber?? Of is dit de wereldbekende Weberfabrikant van die benzinedingen ;))
Ron Dennis kijkt teveel door de bril van de F1 manager. Het fundamentele probleem is gewoon dat als er te weinig geluid is dit niet bijdraagt aan de racebeleving van de toeschouwer. Een autorace met geluidloze auto’s is volgens mij geen lang leven beschoren. Ik ben zelf sinds 1998 een aantal keer naar de 24-uurs race van Le Mans geweest. De laatste paar jaar met de Audi-turbo diesels aan top. De Audi’s winnen maar voor het publiek is alles wat daarachter gebeurt veel interessanter. Stampende Corvette’s en Gillende Ferrari’s zijn uiteindelijk veel indrukwekkender om voorbij te zien komen dan dieselende Audi-stofzuigers.

Ron Dennis kan dan wel de groene pet ophebben en zeggen dit de ontwikkelingen van deze tijd zijn maar als dit zo doorzet in de F1 dan kijkt er geen hond meer naar. Dan kunnen ze de autosport wel opdoeken. Maar dat is misschien ook wel een ontwikkeling die bij deze tijd hoort.
Wat een onzin, Mercedes overwoog helemaal geen vertrek. Mercedes wil gewoon niet dat de huidige regels veranderen en dus slingeren ze dit de wereld in.
Ik zei het afgelopen zondag toch al; Mercedes en de Toootoo Wolfmania mensjes zijn zeer nare mensen die zoals gewoonlijk voor Duitsers, niet tegen hun verlies kunnen, en ze wonnen maar niet de LOOSERS, bedankt voor het om zeep helpen v/d sport MERCEDES! jammer dat jullie niet met de sport zijn gestopt erg jammer.

Straks de start v/d F1-Vespa race jongens! kan ik weer heerlijk in slaap vallen.
Wat een aanfluiting zeg de FIA, Ecclestone en de rest v/d mensen in de paddock.
Ik snap nu waarom Brawn het hazenpad heeft gekozen en Mercedes kan eindelijk weer eens winnen nu we gedegradeerd zijn tot veredelde brommerraces waarin alles is afgebakend in politieke en marketing technische billeknijp regeltjes. Weltrusten zo…
@Sracerr:

Sport om zeep helpen? Wat deed Red Bull de afgelopen vier jaar dan?
@Sracerr: wil je je mening even toelichten? Dat kan ik namelijk zien op welke (verkeerde) feiten deze allemaal berust is. Want je lult complete bullshit.
Het Mercedes team en een van beide coureurs worden dit seizoen dominant kampioen mede dankzij de FIA.
Want voor de nieuwe brandstofregels en is een bijbehorende sensor ontwikkeld door een ex-mannetje van het Mercedes team aangewezen door de FIA.
Om een lang verhaal kort te houden, het Mercedes team is dus al sinds 2011 (toen de nieuwe regels bedacht werden) hiervan op de hoogte en heeft dus sowieso inside information gehad en dus technologisch een flinke voorsprong op de rest. Wat dus al blijkt uit de resultaten van de afgelopen races.
Mensen die nu nog F1 kijken kan ik dus al garanderen dat 9 van de 10 races dit seizoen niet spannend worden. Daarom kijk ik het dus zelf ook niet meer… Bernie Ecclestone gaat waarschijnlijk nog wel flink klagen want deze bullshit die ze nu nog F1 noemen is gewoon niet meer interessant (in alle opzichten) en wat mij betreft dus ook doorgestoken kaart. :)
@Specht:

Niet zomaar l*llen als je niets weet! Mercedes heeft gewoon veel beter haar huiswerk gedaan. Ze hebben de auto letterlijk om de motor heen ontworpen. Iets waar de rest pas later achter kwam.

Of eigenlijk alleen Ferrari, want de rest neemt motoren af, waar Ferrari en Mercedes fabrieksteams zijn!
@Specht: McLaren levert het motormanagement systeem voor alle anderen. Die hebben daar ook geen voordeel van. Mercedes is nu dominant, op de manier waarop Red Bull, McLaren, Ferrari en Williams ook dominante fases gekend hebben. De anderen moeten daarmee leren omgaan.
@Specht: knap dat jij dat allemaal weet hoor, wie de geheime info heeft gehad en wie niet.. Je lult gigantisch uit je nek, de regels werden in 2009 besloten en sindsdien weet IEDEREEN waar ze aan toe zijn. Het falen van de anderen maakt mercedes nog niet fout! Als de fia en bernie verstand hebben van high tech hybride v6 turbo’s?! Precies, helemaal niks! Ik zou me schamen als ik zoveel onzin in 1 reactie schreef!
“Met andere woorden: neem het maar voor lief, racefan.”

Of spaar veel geld door F1 links te laten liggen. Er zijn alternatieven.

http://peterauto.peter.fr/fr/evenement/presentation/id/15/evenement/Spa-Classic

http://www.spasixhours.com/nl/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=Spa32jeJ5ig
Niets is beter dan de C9 en C11 en C291 dat waren auto’s en heerlijke tijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).