Voor de directietoppers die neerkijken op het plebs in AMG-spul is er nu de S600. Enorm veel beenruimte en enorm veel koppel tegen een enorme prijs.
De op voorhand uitgelekte specs blijken te kloppen: de V12-biturbomotor geeft 530 pk af en de cilinderinhoud steeg van 5.513 naar 5.980 cm3. Daarmee wordt de nieuwe S600 een van die zeldzame Mercedessen waar de type-aanduiding zowaar overeenkomt met de motorinhoud. Het koppel bedraagt maximaal 830 Nm en komt al vrij vanaf 1.900 tpm. Opvallend is dat deze motor twee inlaatkleppen en een uitlaatklep (driekleppentechniek) heeft.
De 5,24 meter lange Benz komt standaard met het LED Intelligent Light System, Magic body Control met Road Surface Scan en het rijassistentpakket Plus standaard.
Vingerafdruk
In het interieur kunnen alle functies van de head unit via de optionele touchpad per vingerdruk worden bediend. Alle relevante info kan via het -eveneens optionele- head-up display meteen in je blikveld worden gegooid en geeft je info over de snelheid, de maximumsnelheid en navigatie-aanwijzingen.
Autonoom remmen
Naast de adaptieve remassistent, die vanaf 7 km/u voor je remt, heeft dit systeem nog een extra functie: bij “aanhoudend botsgevaar” en uitblijven van een reactie van de bestuurder kan de S600 zelf het anker uitgooien, tot een snelheidje van 200 km/u. Tot een snelheid van 50 km/u remt ‘ie ook voor stilstaande auto’s.
Op uiterlijk gebied herken je hem naast de S600-badge aan de V12-opsschriften her en der en de unieke grille met drie dubbele horizontale spijlen. Wat ‘ie gaat kosten is nog niet bekend.
32 reacties
Dat is toch het enige wat je wil weten bij dit soort auto’s.
“If you really need to know much it costs, it’s because you probably can’t afford it!”
Ik ben geen garagist of dergelijke, maar zijn 3 kleppen per cilinder dan zo speciaal? Ik dacht dat dat zelfs de huidige standaard was (maar wat weet ik er ook van)
Die motor werd ook in een paar andere versies en carrosserieën geleverd, maar of er ook veel echt andere motoren zijn met driekleppentechniek, dat weet ik zo niet.
dit is inderdaad niets bijzonders, bijv. de Toyota Corolla uit 1987 had dit ook al:
http://farm8.staticflickr.com/7162/6767145303_32880d265d_o.jpg
(nu ging het hier om een 1.3 met 75 pk, maar da’s een detail ;-)
Das natuurlijk het belangrijkste als S600 rijder.
Jammer dat ontwerpers er nog niet echt raad mee weten. Wellicht moet deze nieuwe technologie ook eens tot een herontwerp van grilles leiden?