• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Targa

Auteur: ricardo, gepost 13 januari 2014 om 19:04 – 56 Reacties

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Targa


Porsche heeft de breedgeheupte 911 4(S) uitgerust met de aloude Targa-beugel en gaf de auto een om de hoeken doorlopende achterruit me. Maar waar hebben ze Germans het dak gelaten?

Zoals bekend uit de brochure die iemand ons toeschoof; het dak wordt in tegenstelling tot de Targa’s van vroeger elektrisch weggeklapt. Hierbij lift eerst de achterruit waarna het dak achter de achterbank wordt gelegd. Een operatie die niet meer dan 20 seconden inneemt. Hoe dat er uit ziet? Klik op de eerste foto in de gallery en ram op de pijltjestoest of touch op de pijltjes naar rechts.

Het dak bestaat uit twee platte elementen van magnesium die de stoffen kap spannen. De achterruit is gemaakt van lichtgewicht gelaagd veiligheidsglas, en Porsche heeft nog een laagje geluidswerende hemelbekleding toegevoegd.

Twee varianten

De 911 Targa heeft, zoals bekend, de 3,4-liter zescilinder boxermotor met 350 pk als basisuitvoering. Met de Porsche Doppelkupplung transmissie (PDK) en het Sport Chrono pakket sprint de 911 Targa in 4,8 seconden naar 100 km/u, de Vmax bedraagt 282 km/u. Het verbruik volgens de NEDC-cyclus ligt tussen 8,7 en 9,5 l/100 km, afhankelijk van de gekozen versnellingsbak. Hieraan wordt een CO2-uitstoot tussen 204 en 223 g/km gekoppeld.

Het wordt nog iets leuker met de 911 Targa 4S, die een 3,8-liter boxermotor met 400 pk herbergt. De topsnelheid daarvan is 296 km/u en met de PDK transmissie in combinatie met het Sport Chrono pakket gaat-ie in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Het drinkgedrag komt, afhankelijk van de gekozen transmissie, neer op 9,2 tot 10 l/100 km (CO2-uitstoot: 214 á 237 g/km).

Het zou nóg leuker worden met een achterwielaangdreven versie, maar die koopt haast niemand, dus die kunnen we voor nu op onze buik schrijven. Porsche heeft de 911 Targa en Targa 4S vanaf 10 mei in de Nederlandse showrooms staan. Een video van de Targa 4S en zijn klapdaktruuc vind je op Autojunk.nl. We klappen!

Ook interessant!

  • Porsche 911 Targa doet halve koprol in Gelderland
  • De Porsche 911 Targa politieauto is terug!
  • Deze 8 Porsche 911 smaakjes zijn er nog niet
  • Gespot - De lekkerste Porsche 992 Targa van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, Porsche, targa, targa-4, targa-4s

Vorig bericht: « Mercedes S600 heeft een 6.0 V12
Volgend bericht: Opvolger Mercedes C63 AMG: nog een jaar geduld »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    13 januari 2014 om 19:09

    Erg interessant gedaan. Zon targa is toch wel iets speciaals.

    Login om te reageren
  2. michelinman zegt

    13 januari 2014 om 19:09

    Dit ding is waarschijnlijk prachting in het zwart :D

    Login om te reageren
  3. exotic zegt

    13 januari 2014 om 19:12

    Wat een ge-weldige constructie!

    Login om te reageren
  4. fireandice zegt

    13 januari 2014 om 19:14

    Hmmm.. jammer dan ga ik toch voor de Mazda CX5

    Login om te reageren
  5. venckman zegt

    13 januari 2014 om 19:15

    Leuker met de achterwiel aangedreven versie? Volgens mij is elke Porsche toch op zijn minst achterwiel aangedreven of ben ik nou gek….???

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      13 januari 2014 om 19:17

      @venckman: iets met alléén op de achterwiel aangedreven.

      Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      13 januari 2014 om 19:19

      @venckman: sorry, maar ja…!!!

      Login om te reageren
      • venckman zegt

        14 januari 2014 om 13:42

        @stephanotis: lees even de laatste alinea, dan snap je misschien mijn opmerking….wie is nou gek….

        Login om te reageren
  6. carspotterjeroen zegt

    13 januari 2014 om 19:15

    Erg mooie constructie!

    Login om te reageren
  7. f40racer zegt

    13 januari 2014 om 19:16

    Ik vind het goed opgelost zo, ziet er strak uit!

    Login om te reageren
  8. wimbers zegt

    13 januari 2014 om 19:18

    hehe, de echte is terug..

    hmm, hoe kunnen we hier nou een goede redenering voor maken om te verdedigen dat dit echt een nuttige investering is..

    tsja schat….

    Login om te reageren
  9. joost1990_2 zegt

    13 januari 2014 om 19:21

    Dus er is op de achteras nu massa van én de aandrijving én de motor én nu ook van het dakmechanisme? Ik dacht dat de wegligging al zo, zacht gezegd, apart te noemen was door de hoeveelheid massa aan de achterkant…

    Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      13 januari 2014 om 21:27

      @Joost1990_2: verhaal van 15 jaar geleden, nu nauwelijks meer zo. Wat dacht je van de normale cabrio versie? Kan je aardig hard de bocht mee om.

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        14 januari 2014 om 07:33

        @jlm83: snap ik, maar dit dakmechanisme ziet er wel erg groots uit, met veel techniek en bewegende delen. Het is dan wel gedeeltelijk magnesium en lichtgewicht, maar toch lijkt het me zwaarder dan bij de cabrio. Daarnaast is het de wegligging compensatie zo gekunsteld als maar kan met allerlei systemen, de natuur kan je niet lang voor de gek houden.

        Login om te reageren
  10. jpoers zegt

    13 januari 2014 om 19:22

    Dus dit is nu een cabrio maar dan toch niet.
    Wat is er mis met losse dakpanelen die je eraf kan halen? Om vervolgens bij een regenbui erachter te komen dat je ze de volgende keer toch echt beter mee kan nemen. Hoe onhandig ze ook in de kofferbak te proppen zijn.

    Login om te reageren
    • julez zegt

      14 januari 2014 om 08:25

      @jpoers: ik vind het ook een veel te ingewikkelde en onnodig technische constructie. Er is niks mis met zelf de paneeltjes er af te halen, dan heb je het gevoel dat je tenminste nog in een echte auto hebt en zelf wat mag doen ipv dat het een machine is die alles voor je doet behalve je billen afvegen.
      Nee Porsche, jullie doen te moeilijk! Dit is de reden waarom ik niet van Porsche houd, ze slaan voor mij steeds weer de plank mis.

      Login om te reageren
  11. lawrence-william zegt

    13 januari 2014 om 19:24

    I would buy that! Nu nog een pot zoeken aan het einde van een regenboog.

    Login om te reageren
  12. Bender zegt

    13 januari 2014 om 19:26

    Was het doel van de targa niet dat hij een simpele en lichte dakconstructie had tov van de cabrio versie? Wat is de meerwaarde van dit model tov de cabrio?

    Wie weet welk gebouw dat is op de achtergrond in het filmpje? Ziet er cool uit.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      13 januari 2014 om 19:54

      @Bender: Milwaukee Art Museum

      Login om te reageren
      • Bender zegt

        13 januari 2014 om 20:46

        @awesome: wow, cool! Thx!

        Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      13 januari 2014 om 21:29

      @Bender: ik denk torsie stijfheid vanwege de vaste beugel in het midden

      Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    13 januari 2014 om 19:28

    Nog mooier zou zijn als je ook de achterruit nog zou kunnen wegklappen. Was bij de oude uitvoering oorspronkelijk de bedoeling.

    Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    13 januari 2014 om 19:29

    Autoblog… zouden jullie niet eens iets plaatsen over de overleden vader van Jenson Button??!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      13 januari 2014 om 19:58

      @venividivici: Er word niet veel aandacht aan de F1 besteed op AB. Hoewel ik het met je eens ben, Button sr. verdient een eigen topic. Markante man, die gemist zal worden.

      Login om te reageren
      • subgtt zegt

        13 januari 2014 om 21:08

        @awesome:
        Waarom zou AB over de vader van een F1 coureur schrijven? Als die vader in de F1 heeft gereden snap ik het, maar het is “gewoon de vader van…”. Dan kunnen ze ook over de familie gaan schrijven van andere coureurs, en dat boeit mij helemaal niks. Niet om respectloos over te komen, ik vind het heel naar voor Button, maar op mij zou het overkomen als artikeltjes schrijven om artikeltjes te schrijven voor AB. Het is immers geen komkommertijd.

        OT:
        Ik ben niet zo kapot van het design. Het is goed bedacht, maar mooi vind ik het niet. Te wannabe retro

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          14 januari 2014 om 00:58

          @subgtt: Dus in jou ogen was het nieuws over Paul Walker en Schumacher hier op Autoblog ook dikke flauwe kul wat jou NIET boeit en wat weg gelaten had kunnen worden?

          Login om te reageren
          • subgtt zegt

            14 januari 2014 om 22:51

            @VeniVidiVici:
            Nee, je begrijpt me verkeerd. Schumacher heeft meerdere wereldtitels verdiend tijdens zijn carriere in de Formule 1, dus dat is relevant voor AutoBlog. Paul Walker is bekend geworden door The Fast and The Furious, en daarnaast een algemeen bekende petrol head, ook relevant voor AutoBlog. De vader van Button heeft niks voor de autowereld betekent behalve een zoon op de wereld zetten die uiteindelijk een carriere in de Formule 1 heeft. Jensen Button Jr. heeft ongetwijfeld wat aan zn vader gehad voor zijn carriere, maar het zou gewoon een nutteloos bericht zijn. Of wil jij weten wanneer de oma van Vettel in het ziekenhuis is beland vanwege een gebroken heup? Het is gewoon niet relevant voor deze blog.

            Login om te reageren
  15. mashell zegt

    13 januari 2014 om 19:34

    Ze kunnen het bij Porsche ook niet laten, hé, dat recycling. Niet alleen is het een prachtig oud design maar ook de dakconstructie lijkt erg op die van de cabrio. Dat is natuurlijk verstandig want die heeft zich al bewezen. Het resultaat is inderdaad verbluffend mooi.

    Login om te reageren
  16. p924 zegt

    13 januari 2014 om 19:39

    Geinig zo’n autoblog-gallery
    Klik je op >> dan gaat ‘ie open
    en
    klik je op << dan gaat 'ie dicht
    Handig!!!

    Login om te reageren
  17. Donstil zegt

    13 januari 2014 om 19:47

    Ik vind het maar een raar ding, hij probeert krampachtig retro te zijn.
    Heb dan ballen en rust hem uit met een echt targa dak, wat de rijder eruit moet tillen.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 januari 2014 om 19:55

      @Donstil: Dan had je weer geroepen dat dat ouderwets was en dat tegenwoordig alles elektrisch gaat.

      Login om te reageren
    • erik_tissink zegt

      13 januari 2014 om 20:18

      @Donstil:
      Inderdaad! Onzinnig dat de Targa een waarschijnlijk zwaardere constructie heeft dan de Cabrio (zo’n glazen dak is waarschijnlijk zwaarder dan de cabrio en moet ook getild worden). Ik had persoonlijk een constructie zoals de Carrera GT verwacht, 2 losse dakdelen, best jammer zo.

      Login om te reageren
    • Bender zegt

      13 januari 2014 om 20:47

      @Donstil: eens! of maak er dan een speciaal licht/spartaans model van.

      Login om te reageren
  18. 9-jos-001 zegt

    13 januari 2014 om 19:49

    Gaat zo naar de top van mijn dreamcar lijst :p

    Login om te reageren
  19. tampie zegt

    13 januari 2014 om 19:51

    Niet echt bijzonder deze constructie als je bedenkt dat Honda een vergelijkbare constructie al ruim 20 jaar geleden toegepast heeft.

    Login om te reageren
  20. mclarenf1lm zegt

    13 januari 2014 om 19:52

    Ziet er mooi uit, maar lijkt me wel een erg zware constructie.

    Login om te reageren
  21. maiik0ll zegt

    13 januari 2014 om 20:05

    Dus het is letterlijk een 911 Cabrio met een glazen plaat op de achterkant..?

    Login om te reageren
    • 250tdf zegt

      13 januari 2014 om 21:18

      @maiik0ll: zat ik ook al te denken!

      Login om te reageren
  22. jaapiyo zegt

    13 januari 2014 om 20:13

    Ik snap de hype niet zo…Ok als je Grolsch koopt snap ik dat die beugel waarde toevoegt aan de beleving maar een 911 met beugel…meh.

    Ik ben sowieso niet de grootste 911 fan maar een van de mooiere aspecten eraan is de zo kenmerkende vorm van de achteruit bij de coupé IMO. Die heb je dus niet als je de kap eraf zaagt, maar ook niet bij deze Targa. Nutteloze toevoeging aan het gamma IMO en mooier dan de cabrio kan ik ‘m ook niet noemen.

    Login om te reageren
  23. rotaxmax zegt

    13 januari 2014 om 20:19

    Super dik mooie constructie

    Login om te reageren
  24. s737 zegt

    13 januari 2014 om 20:42

    Mooie constructie maar zou ook leuk zijn met manueel dakje.
    Zou toch kleine 100 kg af het gewicht van de wagen doen.

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      13 januari 2014 om 22:44

      @s737: til jij maar een dak van 100kg in je eentje eraf

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        14 januari 2014 om 09:19

        @marikoelolo:
        Dat gewicht zit hem niet in het dak maar in de constructie om hem te openen slimpie..

        Ze hadden er beter aan gedaan om het daksysteem van de oude Smart Roadster te adopteren. Dat had een hoop techniek en gewicht gescheeld en je hebt dan ook gewoon een softtop waar de targabeugel van blijft staan.

        Login om te reageren
  25. reddeautorai zegt

    13 januari 2014 om 20:44

    Mijn Cayenne zou ik er nooit achter parkeren. Die glaskap tikt bij het opengaan een deuk in je motorkap en meteen alvast de koplampen eruit :-) Mooie constructie.

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      13 januari 2014 om 22:46

      @reddeautorai: dus lieve mensen, nooit, maar dan ook nooit achter een targa parkeren

      Login om te reageren
  26. Bender zegt

    13 januari 2014 om 20:51

    Als je de eerste en laatste foto goed bekijkt (en snel na elkaar) dan lijkt het alsof de achterruit/motorkap niet goed op de carrosserie aansluit als het dakje open is. Dat of de foto is net niet op het juiste moment genomen. Beide erg slordig van Porsche…

    Login om te reageren
  27. baasbas zegt

    13 januari 2014 om 20:51

    Hopeloos lomp en onnodig ingewikkeld en zwaar..

    Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      13 januari 2014 om 21:36

      @baasbas: graag hoor ik dan van jou even hoe veel zwaarder en wat deze constructie doet qua torsie stijfheid. 4,4 seconden naar de 100 lijkt me niet zo langzaam ondanks jouw onnodige gewichtstoename. Jij weet er blijkbaar veel meer van dan dat ik op kan maken uit deze tekst. Deel deze wijsheid met ons.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        14 januari 2014 om 09:40

        @jlm83: Wat reageer jij zuur en geërgerd, dat is toch nergens voor nodig??

        Toon jij maar aan waar dan de fout zit in mijn opmerking. Oh en niet beginnen over torsiestijfheid of acceleratietijden. Daar heb ik ook met geen woord over gerept. Laat me genieten van jouw superieure lees- en analysekwaliteiten.

        Login om te reageren
      • s737 zegt

        15 januari 2014 om 10:55

        @jlm83:
        Gewichtstoevoeging is +100 kg t.o.v. De coupé en +40kg t.o.v. De cabrio

        Login om te reageren
  28. moveyourmind zegt

    13 januari 2014 om 21:03

    Wauw, dit is echt de meest ultieme Porsche van deze tijd. Erg mooi gelijnd, een stuk stoerder dan de cabrio, en een mooi stuk techniek. Gelukkig is Porsche zo slim geweest om andere markten te betreden, waardoor ze ook nog steeds dit soort auto’s uit kunnen brengen.

    Login om te reageren
  29. c-ad zegt

    13 januari 2014 om 21:09

    Kan dat ook tijdens rijden gedaan worden?

    Login om te reageren
  30. michelinman zegt

    13 januari 2014 om 21:16

    Een klein vraagje: waarom kan ik meer fotokes bekijken van de gallerie dan op de app?

    Login om te reageren
  31. dodge-hemi zegt

    13 januari 2014 om 21:30

    Dus als je filegeparkeerd staat en de auto achter je staa dicht op je.. en je doet je dak open en denkt niet helemaal na, dan heb je een dikke schade? Goed bedacht Porsche!!

    Login om te reageren
  32. jasperjvr zegt

    13 januari 2014 om 21:52

    Deze had ik totaal niet aan zien komen!

    Login om te reageren
  33. fconderkantlat zegt

    13 januari 2014 om 22:55

    ben benieuwd of je het dak ook in glas of kleur van carrosserie of dat geborsteld aluminium kleur kan nemen wat vind dat zwarte nogal zo klep/dop-achtig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North