Mercedes S63 AMG is helemaal officieel

Auteur: , 75 Reacties

Mercedes heeft zojuist alle details van de Mercedes S63 AMG onthuld. Neemt u genoegen met 585 pk en 900 Nm koppel?

De Mercedes S63 AMG wordt voorzien van een 5.5 liter grote biturbo V8 uit de BlueDIRECT (uhuh) familie. Dit prettige blokje levert dus 585 pk en 900 Nm koppel en dat is genoeg om de S63 AMG in 4.4 seconden naar de honderd te blazen, een sprinttijd die geldt voor zowel de short- als de long wheelbase variant, maar de long wheelbase is alleen leverbaar als rechtsgestuurde auto, tenzij u voor het toppertje van de range gaat. Het kan namelijk nog sneller als u ervoor kiest de optie 4MATIC aan te kruisen: dit is alleen leverbaar op de long wheelbase variant en als u voor de 4MATIC kiest is deze wél als linksgestuurde auto beschikbaar. Een slim stukje marketing natuurlijk, want iedereen die dus de snelste S63 AMG wil móet dan een (duurdere) long wheelbase bestellen en iedereen die een long wheelbase wil rijden in linksgestuurde landen móet dan de (duurdere) 4MATIC optie kiezen. Met die optie wordt wel een sprint tot honderd in 4,0 seconden mogelijk.

Het zal jullie verheugen te horen dat ECO start / stop standaard is en dat de V8 biturbo slechts 10,1 liter per 100 kilometer verbruikt. De 4MATIC gebruikt 10.3 liter, maar een kniesoor die daarop let. Wat opmerkelijk te noemen is: de 4MATIC is ondanks de extra aangedreven wielen exact even zwaar als de op twee wielen aangedreven LWB versie: 2070 kilogram. De SWB versie weegt 2045 kilogram. Uitademen doet de S63 AMG via een sportuitlaat met kleppensysteem dat opengaat bij sportief gebruik voor extra herrie. Het M 157 blok zal ongetwijfeld fantastisch klinken met die klepjes open. De AMG Speedshift MCT 7-traps automaat is voorzien van de standen “C” (Controlled Efficiency, “S” (Sport) en “M” (Manual). Bij de 4MATIC versies wordt 33% van het vermogen naar de vooras gestuurd, de resterende 67% gaat naar de achterwielen.

De bipspartij
De S63 AMG 4MATIC wordt standaard uitgerust met AMG Ride Control, een volledig luchtgeveerd systeem dat is uitgerust met Adaptive Damping System (ADS) Plus. Dit systeem past zich aan aan het wegdek in combinatie met de rijstijl van de bestuurder voor een optimale wegligging. Magic Body Control is zelfs in staat om in combinatie met Road Surface Scan slecht wegdek van tevoren te herkennen en de demping daar alvast op aan te passen. Dit systeem is uiteraard ook op de reguliere S-Klasse te vinden.

De S63 AMG staat standaard op 19 inch lichtmetaal met 255/45 rubber voor en 285/40 rubber achter. Op verzoek worden ze in matzwart geleverd, een optie die vast enorm populair wordt bij al die criminelen die de A13 niet langer onveilig maken. De carbonkeramische remmen krijgen voor schijven van 420 millimeter mee. De front splitter, hoogglans zwarte grille, luchtinlaten op de flanken, sideskirts, V8 BITURBO badges, diffuser en dubbele uitlaatpijpjes zijn de voornaamste features die de AMG onderscheiden van de “normale” S Klasse.

Interieur
In het interieur vinden we AMG sportstoelen, nappaleder en AMG logo’s. Voor je neus vindt je het sportstuur en de aangepaste klokken waarbij de snelheidsmeter ondanks de begrenzing op 250 kilometer per uur doorloopt tot 330 kilometer per uur. We gokken dat Mercedes die begrenzer er tegen betaling wel af wil halen, dus.

De onthulling vindt plaats tijdens de IAA in Frankfurt in September, Nederlandse prijzen: 176.950 euro voor de SWB en 188.950 voor de LWB, die dus standaard als de snellere 4MATIC wordt geleverd. Opmerkelijk is dat het prijsverschil tussen beide varianten in Duitsland slechts €2700 euro is. Schijnbaar kost 5 gram CO2 dus bijna 10.000 euro tegenwoordig.



75 reacties

GEWELDIG!!
Was leuk geweest als die net de 600 pk had aangetikt!
@Valentino: daarvoor is de 65 amg bedacht
@pand: laten we daar op hopen. !
@reggie-boy_rood: moet lukken gezien de vorige s al 630 stuks had
@pand: Komt die er dan? Zou wel heel dik zijn!
@Valentino: ik neem aan van wel. Ik heb niet gehoord van niet. En aangezien de Maybach weg is denk ik wel dat ie komt.
@pand: Inderdaad, tevens vind ik een S65 ook mooier dan een Maybach. Een Maybach vind ik te ”Cadillac” achtig (Amerikaans :|).
@Valentino: Yes, die komt, volgend jaar met een v12 ;)
Perfectie!
@roberto: Komt inderdaad dicht in de buurt, 1 puntje van kritiek van mijn zijde is dat het mooier was geweest als ze de koplampen tegen de grille aan hadden geplaatst inplaats van zoals nu met dat dunnen strookje bumper er tussen.

Voor de rest, hebbúh, hebbúh.. hebbúh!!
@2800cc: Mwa, zelfs daar hoor je me niet over klagen. Enige waar ik aan moet wennen is het stuur, maar ik hou wel van verandering!
Wat een ontzettende mooie, chique bak mét een monsterblok, best of both worlds!
Ik snap dit soort auto’s nooit zo goed, het stijlvolle is er meteen vanaf. Je draagt toch ook geen sneakers onder je maatpak? Doe mij maar een V12 S600 of een C63 AMG…
@dizono:

idd .. dan heb je tenminste sneakers onder een trainingspakkie ..
@dizono: Gelukkig zijn er veel mensen die de S63 AMG wel snappen, en zien we ze binnenkort lekker rondrijden. Heerlijke bak!
@dizono: ik moest je berichtje 3x lezen maar je zegt echt C63, totaal niet vergelijkbaar natuurlijk.
@Donstil: ja, dat lees je goed. Die is tenminste echt fout, klinkt beter, rijdt waarschijnlijk beter (al moet ik dan eerst de S63 testen:p) en ziet er beter uit. Dan een leuke s350 erbij als daily driver.

Maar goed, smaak blijkt niet te koop
Ik ben eigenlijk vooral geinteresseerd in de hifi installatie.
@rotarypowah: Die Burmester installatie is werkelijk fenomenaal. Ik heb 2 weken gelden al in een een nieuwe S-klasse mogen zitten en het was werkelijk fantastisch! Heb nog nooit zulk perfect geluid gehoord.
Mag ook wel voor een optie van bijna €8000 (!)
@jarno_dewilde:

klinkt als .. ouwe wijn in nieuwe zakken vanuit holle vaten ..
@jarno_dewilde: 8000 EUR? Goeiemorgen !
Is er iets bekend over het gewicht? Hij ziet er kleiner en lichter uit maar de sprinttijden zijn niet echt enorm gedaald. Wellicht de tussenacceleraties wel natuurlijk. 900Nm is in ieder geval niet mis.
@E34M5Touring: gewichten toegevoegd aan artikel.
@CasperH: Thanks, valt me enorm mee eerlijk gezegd.
@E34M5Touring: volgens het artikel 2045/2070 kg (SWB/LWB).
@ar156sw: Ik zag het, thanks!
Best ingetogen. Het dashboard blijf ik toch een smaakloze gruwel vinden, met de opsmuk van AMG wordt het er niet beter op.
Erg mooie bak! Ik vind de velgen ook geslaagd..
Ziet er prachtig uit! Nu maar hopen dat dat verbod niet komt..
En maar 2 echte fotos van de achterkant … zijn ze kennelijk niet zo blij mee!
Doe mij toch maar een Quattroporte. Misschien niet zo snel, maar wel smaakvoller en exclusiever. En Italiaans in plaats van Duits, ook niet onbelangrijk ;).
@j00rs: Inderdaad Italiaans, precies de reden waarom ik nooit een Quattroporte zou willen.
Welke kickbokser zal in 2017 dood gevonden worden in dit type auto?
Ik vind zelf voor deze auto de S600 altijd de lekkerste uitvoering. Onder de 5 seconden naar de 100 (vorig model) en een heerlijke doch beschaafdere V12!
-edit: check, danku-
Maar weet je wat ik nu lullig vind? Een E63 S AMG maakt gehakt van de S63 AMG. Dat is toch de omgekeerde wereld?
@mercs: Op den duur zal er ook wel een S variant van de normale s63 amg komen, trouwens de facelift van de E is gewoon erg goed gelukt, die auto is er zeker op vooruit gegaan.
@agera: hmm die zal dan rond de 620 pk hebben dus dan moet de nieuwe s65 zeker meer zijn dan vorig model, mss rond de 660 pk en als daarvan ook nog eens een s variant van komt zit je op 700 pk zou best mooi zijn
@mercs: Bij Audi en BMW zijn de RS6 en M5 toch ook sneller dan de S8 en de 760i?
@berlinetta: Wel grappig dat de laatste 760Li sterker was (ten tijde van introductie) dan de toenmalige E61 M5. 544pk vs 507pk. Om over het koppel maar niet te spreken.
@E34M5Touring: Ja ik weet even niet wat het koppel van dat blok is. Ik ben benieuwd hoelang BMW nog die V12 in de 7-serie blijft gebruiken trouwens.
@berlinetta: Die blijft nog wel even. Zat new markten die perse een V12 willen. Audi en Merc blijven ook komen met de W12 en V12. Gewoon status.
@E34M5Touring: Laten we het hopen ;)
@mercs: Dat is toch altijd al zo geweest?
@mercs: de wagens hebben totaal verschillende positioneringen. De s maakt gehakt van de e als je kijkt naar afmetingen, ruimte, rijderscomfort, elektronische noviteiten etc.
Als het aan mij zou liggen zou ik twijfelen tussen een S63 AMG, BMW 760i of een Jag XJ Supersport. De Merc is nu wel iets goedkoper dan de 7-serie. Ik kijk uit naar de rijtest.
Spannende cijfers! dus Sacha gaat het gaspedaal van dit dingetje binnenkort vloeren voor AB? Of werkt hij al voor amg?
Jammer dat ze voor de AMG niet een driespaaks stuur monteren. Misschien als optie, hopelijk ook op de normale S, want dit ziet er toch echt niet uit.
Buitenkant kan ik nog niet aan wennen. Je moet hem in het echt zien denk ik. Interieur is werkelijk waanzinnig gaaf!
Ik zou in dit segment nog altijd voor de XJ gaan. Niet de XJR, maar de Supersport. Snel genoeg en ik vind hem het mooist. De QP kan me niet zo bekoren, hoewel ik hem wel eens in real life wil zien. De 7-serie raakt een beetje verouderd en de S8 is een S8.
Staan precies al aftermarket velgen onder…?!
Wow
Hoe snel gaat ie dan met 4Matic naar de 100? Anyway ben benieuwd naar de twaalfcilinders.. Beast mode!
Echt een mooi ding alleen hoeveel sneller word ie met 4 matic? ( als ik de advertentie begrijp )
Ben ik nou de enige die een smiley face ziet in het stuur en bovenliggende tellers? Zo is het hele interieur niet meer serieus te nemen, Cannot unsee!
Wat moet je in vredesnaam met een “ECO start / stop” systeem?

Zou een stop/start systeem niet veel handiger zijn?
Ik weet niet waarom maar hij ziet er zo bekend uit…
Ach ja, het is en blijft een gaaf ding met nog gavere interieurdetails! Kijk nou es naar dat klokje :D
De S klasse is gewoon pure perfectie. Een limosine met een 5.5 V8. Wat wil je nog meer? Nu nog lekker afwachten op de S65 :). Wat zal die auto sexy zijn in t mat zwart en zwarte velgen.
Alleen jammer van de opa-grille. Ik had er liever een sportievere grille op gezien, zonder ster op de motorkap.
@berlinetta: Helemaal mee eens. Ik vind zo’n ster in de gril zoals een SLS ook veel mooier.
Brute bak, maar ondanks zoveel meer vermogen en een automaat met dubbele koppeling, niet sneller dan een S8?
65 pk extra en dan toch trager dan een Audi s8
@madridsta: achterwielaandrijving tegen de vierwielaandrijving van de Audi. Ik weet vrijwel zeker dat de Audi met zijn handjes mag zwaaien bij tussensprints.
@ej20g: Ik weet sowieso zeker dat de Audi boven de 100 met zijn handjes mag gaan zwaaien. De RS6 kan de M5 en de E63 dan ook niet meer bijhouden. Zal met de S8 niet veel anders zijn.
Kan iemand mij vertellen wat de functie van de anders weerspiegelende (plastic?) afdichting achter de 6 vakjes in de grille onder het logo is? Ik vind het namelijk erg opvallen bij de S63.
@stefanup: Daar zitten de sensors achter. Wat zit er allemaal op zo’n S? Adaptive cruise-control, night-vision, collision-warning, weet ik het allemaal.. dat soort spul dus.
@CasperH: “maar de long wheelbase is alleen leverbaar als rechtsgestuurde auto,”

Weet je zeker dat het niet links is?
@bigcar: ja, alleen de 4MATIC LWB is leverbaar links gestuurd volgens de officiële info van Mercedes.
@CasperH: Hmm.. raar, but thanx for the info anyway..
Ik had gehoopt op een grill met 2/3 lamellen..
“…een sprinttijd die geldt voor zowel de short- als de long wheelbase variant, maar de long wheelbase is alleen leverbaar als rechtsgestuurde auto, tenzij u voor het toppertje van de range gaat. Het kan namelijk nog sneller als u ervoor kiest de optie 4MATIC aan te kruisen: dit is alleen leverbaar op de long wheelbase variant en als u voor de 4MATIC kiest is deze wél als linksgestuurde auto beschikbaar. Een slim stukje marketing natuurlijk, want iedereen die dus de snelste S63 AMG wil móet dan een (duurdere) long wheelbase bestellen en iedereen die een long wheelbase wil rijden in linksgestuurde landen móet dan de (duurdere) 4MATIC optie kiezen…

Ik moest dit 4 keer lezen voor ik het snapte.. :P
Supermooie auto natuurlijk. Maar ik denk dat ik gewoon voor de S500 zou gaan, die ziet er net ietsje stijlvoller uit. Ik vind de aanpassingen gewoon niet echt bij de auto passen eigenlijk. Zo’n 500 is trouwens snel genoeg…
Zit er ook airco in?
Ik vind het echt geen stijlvolle wagen. Zowel exterieur als interieur missen heel wat klasse. Ben benieuwd wat ze met die pullman gaan uithalen.
@berlinetta zoek is even op youtube het filmpje op tussen een RS6 en een E63-AMG-S vanaf 100km tot 200km. Zal je zien dat een station met MEER gewicht en MINDER vermogen het sprintje net zo snel zo niet sneller aflegt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).