Premium wars 2013: BMW wederom de grootste

Auteur: , 37 Reacties

Met een immer uitdijend modellenaanbod en onverminderde populariteit bij het premiumkopend publiek was BMW dé favoriet om in 2013 de meeste auto's te verkopen. Een favorietenrol die het waar maakte. Audi behield de tweede positie, Mercedes werd wederom derde.

Norbert Reithofer (BMW) is blij

Als gezegd, de top 3 is identiek aan die van vorig jaar. BMW’s concurrenten haalden echter wel grotere groeipercentages (BMW pluste 7,5% ; Audi 8,3% ; Mercedes noteerde als enige dubbele groeicijfers met + 10,7%), en liepen dus iets in op hun concurrent uit München. De wet van de remmende voorsprong?

We zetten de cijfers op een rij:

Premium-verkopen

We zien dat de mondiale top 3 ook voor Nederland opgaat, maar dat Mercedes in ons land wel een beetje een ‘underperformer’ is. Wellicht dat het nieuwe kleine spul en de C-klasse hier verandering in kunnen brengen?

De BMW Group bleef als geheel (BMW, MINI, Rolls-Royce) overigens met 1.963.798 verkopen net onder de 2 miljoen steken. Een grens die het in 2014 ongetwijfeld zal overschrijden. De 3 Serie was het populairst, hier werden 500.314 exemplaren van gesleten.

Voor alle drie de fabrikanten betekenden de cijfers overigens een verkooprecord. Geen vuiltje aan de lucht voorlopig.



37 reacties

Ik had ook niet anders verwacht, goedbezig BMW
@MAB: inderdaad, er zijn jammer genoeg nog steeds mensen zonder smaak die een X1 of 3GT kopen.
@Carreza: Liever dat dan een A, GLA, CLA, Q3, ….
@Carreza: Je hebt een punt, maar vergeet niet dat Mercedes een R-klasse heeft, en Audi een A1, daar kun je ook iets van vinden….
@eddythedriver: Sorry, Mercedes HAD een R-klasse, zijn ze toch nog goed bezig….
@eddythedriver: Nee, Mercedes HEEFT een R-klasse.
@SimonMc: En eigenlijk is die R Klasse een fantastische reisauto die praktischer en nuttiger is dan een ML / X5 / Q7. Alleen hij heeft geen 14% bijtelling dus doen we allemaal nog maar weer eens een megane 1.5dci…
@SimonMc: Op http://www.mercedes-benz.nl staat ie er niet meer tussen, toch nog iets positiefs dan…
@eddythedriver: Vreemd, staat er inderdaad niet meer tussen…Heb eigenlijk nooit een bericht gezien dat ie niet meer wordt gemaakt?
De groei die deze 3 merken de laatste jaren doormaken heeft volgens mij meer te maken met het feit dat deze 3 merken minder premium worden. A1, 1serie, A klasse om maar een paar voorbeelden te noemen.

Als RR een kleine betaalbare auto zou maken zijn ze binnen no time het best verkopend ‘premium’ merk.
Met de komst van de Ghost namen de verkopen dan ook met 150% toe :)
@sketcher: Sterk punt! Het is ook een beetje het gelijk van de premium-flamewars hier op de blogs. Wat is nou nog helemaal premium? Rond 1980 was premium o.a. vrijwel onverwoestbare techniek, zoals E-klasse, 5-serie en Volvo 240. Auto’s die nu met standen rond het miljoen nog verkocht worden. En dat terwijl de meeste volumemerken nog in een fase waren, dat ze na een jaar of drie echt onbetrouwbaar werden / er gaten in de carrosserie begonnen te vallen.
Nu maakt het op de technische levensduur echt niet uit of er Skoda of Audi op staat.
Voor het grootste deel omdat de volume-merken veel beter zijn gaan bouwen (geen probleem om een Fiat 15 jaar op de weg te houden), maar ook wel omdat de premium bouwers allemaal bij tijden dure kwaliteits-issues hebben. (Boxster I: motor. W210: roest, electronica. enz…)
@mout:
Zo problematisch (in aandelen) zijn de problemen met de 2.5 liter 6-cilinder boxer van de 986 Boxster helemaal niet. De oudste modellen zijn inmiddels al 18 jaar oud en een flink aantal daarvan zijn nog in erg goede staat. Elke wagen heeft zo zijn specifieke problemen. De Avensis D4-D van mijn vader leek ook bulletproof, maar bleek bij inruil (na bijna 300.000km zorgenvrije kilometers) toch ook, zoals wel meer D4-D’s, problemen met het vliegwiel te hebben…
@StijnB: Repareer jij een Boxster-blok dat uit zijn lagers gelopen is. Dan doe ik het vliegwiel! En verder: Toyota bouwt erg goede auto’s. De voorlopers van de Avensis (Carina) zijn misschien nog wel beter dan huidige modellen, maar ook die zijn erg goed.
Hun dieselmotoren hebben alleen niet dezelfde kwaliteit als de benzines. En helaas: de D4-D is daar het bekendste voorbeeld van.
@mout:
Deal!
Met zijn huidige Avensis D4-D zit mijn vader weer aan 250.000 probleemloze kilometers. We merken alvast geen verschil in betrouwbaarheid met de Carina’s die hij vroeger had. En de kwaliteit van de materialen ligt zelfs hoger, vroeger was bijvoorbeeld de schokdemper van een Carina na 180.000km op, en bij de Avensissen zijn deze nog nooit moeten vervangen worden.
@sketcher: goed, premium betekent eigenlijk gewoon “duurder”. Maar in de praktijk is het gewoon de prijstechnische top van het segment. Met mooiere materialen en de keuze uit dikkere motoren om de prijs te verantwoorden. Een duurdere Golf (1 serie, A-klasse en A3) en een duurdere Polo (MINI, A1) zijn dan ook gewoon premium. In die zin worden de merken juist steeds premiummer omdat ze meer aanbieden.
@sketcher:
het heeft meer te maken met de euro die door de crisis in het zuiden relatief zwak is en dat door duitsland handig wordt uitgebuit. Als duitsland nog dmark had was die nu omgerekend ca. 2.5 euro waard, kun je uittellen hoeveel je meer voor een duitse bak zou betalen dus…

wazig artikel trouwens zonder bronvermelding en precisiering van om welke cijfers het gaat.
Je kan de cijfers ook interpreteren als “Mercedes blijft het meest exclusief” ;)
@pier: haha, je bent grappig;;
@mark88: Hij heeft gelijk Mark-ie-mark. Mercedes wil exclusiever worden. Kijk maar naar de prijzen van de huidige A klasse. Dat gaat nergens meer over.
Best knappe prestatie van alle drie. Maar BMW blijft ze toch ieder jaar weer een stap voor. Ondanks grote investeringen zoals de i3 en i8. De 3, 5, 6, X1 en X3 blijken de steunpilaren van BMW te zijn. Wereldwijd gaan de 3 en 5serie zelfs aan de leiding in hun segment. Mercedes zal Audi zeker inhalen daar ben ik van overtuigd. De eerste tik heeft Mercedes al uitgegeven. In de US verkocht Mercedes meer dan BMW. De komende jaren komt de aloude strijd tussen BMW en Mercedes van de jaren 80 en 90 weer terug!
@azuli: Denk je? De nieuwe C klasse en de nieuwe A4 kunnen het hart van BMW (de 3 serie) wel eens in problemen gaan brengen. BMW loopt voor met sommige techniek (electro, grote motoren, infotainment) maar achter als het op interieurbouw aan komt. Dat laatste is waar Audi z’n succes aan dankt en waar Mercedes de grote stappen maakt.
@mashell:

Hoe zo? De 3 serie is wereldwijd 18,5% meer verkocht dan in 2012. De 3 en 5 serie zijn fijne auto’s om dagelijks in te rijden. Kijk de A-klasse en CLA worden gezien als nieuw jong en hip. De C-klasse heeft toch een iets ander imago opgebouwd. Dat is zeker niet jong en hip!
@mashell: Audi heeft ivm BMW een belachelijk laag vermogen en hoge uitstoot daar waar het telt, bij de 4 cylinder diesels. BMW doet gewoon al jaren 200+ pk uit een 2L diesel, MB doet mee met de iets grotere 4 cylinder die ook 200+ doet, maar Audi heeft alleen leuke knopjes…
@mashell:

Sinds de komst van de F01 en de F10 heeft ook Bmw met het interieuren bouwen enorme sprongen gemaakt, vooral in de hogere klasses.

Moet zeggen dat mijn keuze voor een 7-er over een vergelijkbare S-klasse vooral lag aan het feit dat ik het Bmw interieur gewoonweg strakker vond, zeker icm het entertainment systeem achterin.
-edit: nutteloze bijdrage-
Toch knap hoor
Denk dat met de nieuwe A,CLA,GLA en C 2014 wel eens een topjaar kan worden voor merc. Als je ziet hoe de laatste maanden de verkoop was in amerika van mercedes, not bad !
Audi : voorsprong door techniek, maar niet op de markt!

Top BMW
@rotaxmax: Hun aandrijving zit op de voorwielen. Dat is een soort van letterlijk sprongetje naar voren. Meer voorbeelden van technische voorsprong willen mij niet te binnen schieten.
1.BMW 1-serie 2.Audi A3 3.Mercedes
1.BMW 3-serie 2.Mercedes C-Klasse 3.Audi A4
1.BMW 4-serie 2.Audi A5 3.Mercedes E-Coupe
1.BMW 5-serie 2.Mercedes E-Klasse 3.Audi A6
1.BMW 7-serie /Audi A8 2.Mercedes S-Klasse
1.BMW 6 GranCoupe 2.Audi A7 3.Mercedes CLS
1.BMW X5 2.Audi Q7 3.Mercedes ML

Voor mezelf gekeken en ja ik ben ermee eens. BMW komt in elke klasse als eerste keuze naar voren. In het hogere segment twijfel ik een beetje tussen de 7-serie en de A8, maar de voor de rest allemaal BMW. Op een vlak is Mercedes heer en meester namelijk met de G-Klasse, die heeft dan ook geen concurrenten.
Verder behoort ook Rolls Royce (meest waardevolle merk) ook tot de BMW Group, die het hartstikke goed doet met de Ghost.
@agera: maar de voor de, de eerste “de” weg en in de laatste zin ook 2x “ook” een keer weg :) Ik zie het nu pas.
Ik onthoud vooral dat Mercedes de grootste stap voorwaarts zet. En dat zal met het succes van de A, CLA en waarschijnlijk ook GLA volgend jaar niet veranderen denk ik zo.
Nederland staat dus echt niets voor BMW.. Een lokaal dealertje doet meer dan heel Nederland auw!
@schellekens006: BMW verkoopt 65 auto’s per dag in Nederland (in een 6-daagse werkweek) en dat is netjes als je het mij vraagt. Met ongeveer 50 BMW dealers in Nederland is dat gemiddeld 400 BMW’s per dealer per jaar. Daarnaast verkoopt BMW ook ex-AG modellen, dit zijn auto’s die een half jaar gebruikt zijn door het personeel van BMW en worden hersteld tot “nieuwe” auto’s maar worden verkocht met korting, erg populair in Nederland en zijn meestal de BMW’s met bijvoorbeeld kleuren die in Nederland niet te verkrijgen zijn. En als derde voordeel van meeste verkoop is het occasion verkoop aantal ook niet laag ligt. Veel van die occasions worden direct aan handelaren verkocht wanneer de ingeruilde auto een niet-BMW model is of verouderd. Totale gemiddelde verkoop per dealer is dan ook eerder 1300 auto’s per jaar dan 400. Een lokale dealer heeft een goede dag wanneer zij 3 auto’s op een dag verkoopt, laat staan een gemiddelde. Kortom: Win voor BMW, geen auw. (Ook mooie verkoopcijfers voor Audi trouwens)
Het is interessanter om ook de verkoopcijfers per model te bekijken. Ik heb destijds de cijfers over 2011 eens nader bestudeert en het blijkt dan dat Audi vooral veel Golfjes en Polos…euhm…A3s en A1s wegzet plus nog een zwik A4s en dat BMW en Mercedes in de hogere segmenten heer en meester zijn (zowel BMW als Mercedes verkocht in dat jaar in alle segmenten boven het D segment, van 5 tot SLS en alles daartussen dus, meer dan Audi).

Heeft ook te maken met het feit dat BMW en Mercedes in bijvoorbeeld de VS nog steeds een stuk groter is dan Audi, dat daar wel wat terrein goedmaakt maar qua absolute aantallen nog steeds flink achterloopt. En daar verkopen ze meer dikke modellen. Zelfde geldt voor China wat BMW betreft, maar daar heeft Mercedes nog wat te winnen.

Kortom…dit cijfer vertelt maar een klein deel van het verhaal, ik zou op dit moment liever de positie van Mercedes hebben dan van Audi, want die laatste daar lijkt (relatief) de rek wel een beetje uit, zeker in de hogere segmenten, TENZIJ ze echt zwaar het roer om gooien en op de korte termijn met RWD komen ofwel technologische ontwikkelingen op de langere termijn ervoor zorgen dat de huidige status quo verandert (zelfsturende auto’s en dergelijke, dan maakt RWD of FWD ook geen hout meer uit).
Zo een nieuwe A klasse rijd echt ruk vergeleken een 1 serie E87. Ik heb er laatst eentje te leen gehad van möller autoschade. Wel een beetje een teleurstelling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).