• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes zoekt de hoogste hoogte op

Auteur: Loek, gepost 2 februari 2020 om 14:34 – 17 Reacties

En weer een record aan diggelen.

Wat maakt een auto onverwoestbaar? Bouwkwaliteit uiteraard, maar je mannetje kunnen staan in zware omstandigheden helpt ook mee. Hoogte, bijvoorbeeld. Door verschillen in luchtkwaliteit, luchtdichtheid en het feit dat er op bepaalde hoogtes geen wegen meer gebouwd worden, zorgt ervoor dat maar een select aantal auto’s de hoogtes der hoogten kunnen betreden.

Het elektrische record ging recent kapot. Een Hyundai Kona reed op 5.731 meter hoogte. Netjes, maar het kan beter. En een standaard Hyundai-hatchback red je het niet mee. Ook de hooglanden van Tibet is niet het decor waar andere hoogtefanaten brood zien in een dergelijk record.

Zo is Duitser Matthias Jeschke wel bekend met autorijden op hoogtes. Zijn bedrijf Extrem Events doet het wel vaker. Maar hij wilde het record hebben. Er zijn twee records die verbroken konden worden: het hoogste wat een truck ooit heeft gereden (gezet door hemzelf in een Mercedes Zetros, 6.675 meter) en het record wat elke auto ooit heeft gezet. Gek genoeg werd die gezet in 2007 door een aangepaste Suzuki Samurai. Door James May? Anyway, die haalde 6.688 meter. Net ietsje meer.

Het record is weer in handen van Jeschke. Met een leger Unimogs – aangeleverd door Mercedes zelf – ging de Duitse waaghals naar Ojos de Salado in de Zuid-Amerikaanse Atacamawoestijn. Deze actieve vulkaan is zo ongeveer de hoogste plek waar je met een auto kunt komen. Of truck, in dit geval. De Unimogs ploeterden de vulkaan op en hield het vol tot 6.694 meter. Zoals je ziet gaat het om enkele meters hoger dan het oude record. Maar hoger is hoger.

Een goede reclame voor Mercedes, wiens Unimog bij deze dus echt onverwoestbaar lijkt te zijn.

Ook interessant!

  • De meest bizarre Mercedes Unimog in actie [video]
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, record, unimog

Vorig bericht: « Ook deze miljoenenauto gaat niet gebruikt worden
Volgend bericht: Deze epische F1 records gaan er dit jaar mogelijk aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    2 februari 2020 om 14:55

    Leve de turbo.
    Ik vraag me af waar de beperkende factor eigenlijk zit.

    Login om te reageren
  2. barendbotje zegt

    2 februari 2020 om 14:59

    @tjorque: ik verwacht toch in de luchtdruk, de turbo moet harder werken hierdoor. Door een lagere druk ontsteekt de brandstof later in een diesel waardoor deze vermogen verliest omdat het niet optimaal meer de energie uit de brandstof gebruikt.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      2 februari 2020 om 19:06

      @barendbotje: door de dunnere lucht compenseer je dat hardere werken van de turbo weer.

      Login om te reageren
      • jpsienen zegt

        2 februari 2020 om 20:03

        @lekbak: nee man het gaat om ijle lucht. Minder zuurstof….

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          2 februari 2020 om 20:17

          @jpsienen: no shit Sherlock.

          Door die ijlere lucht is het voor de turbo ook makkelijker om liters lucht in de motor te pompen. Dat compenseert een hoop.

          Login om te reageren
          • jpsienen zegt

            2 februari 2020 om 21:39

            @lekbak: weegt niet op tegen het gebrek aan zuurstof Watson. Ga maar eens een rondje rennen op 6.9 km hoogte, dan kom je er heel snel achter dat de geringere luchtweerstand je kleinste zorg is.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              3 februari 2020 om 09:04

              @jpsienen: zeg clown, kan je niet iets normaler reageren?

              Jij snapt overduidelijk niet waar ik het over hebt. Als je al denigrerend gaat doen, heb dan op z’n minst meer kennis dan diegene waar je het tegen hebt.

              Login om te reageren
              • momo zegt

                3 februari 2020 om 10:02

                @lekbak: @jpsienen: Jerry! Jerry! Jerry!

              • jpsienen zegt

                3 februari 2020 om 21:47

                @lekbak: Met excuses oh grote Lekbak. Laten we het er dan maar op houden dat ik het niet begrijp 8-)

  3. Dutchdriftking zegt

    2 februari 2020 om 15:05

    Tja ik denk dat vooral hellingshoek en het terrein zelf de uitdaging zijn. Zo lang het begaanbaar is kan een elektromotor overal komen.

    Login om te reageren
  4. karaya zegt

    2 februari 2020 om 15:38

    Daimler Benz heeft genoeg expertise in huis om een zuigermotor op hoogte te laten werken. In de Tweede Wereldoorlog vlogen propellor vliegtuigen boven de 12.000 meter. Drukvulling is wel een vereiste.

    Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    2 februari 2020 om 16:13

    Wedstrijdje ver-pissen weer. Mercedes met hoger dan hoog, Volkswagen met die ID-R die snelheidsrecords wil verpulveren. Blijkbaar gaat het toch wel goed met die Duitse jongens, als ze zich hiermee bezig houden.

    Login om te reageren
  6. evdw zegt

    2 februari 2020 om 16:18

    Als dat zo was dan zou een EV het record heel snel verpletteren.

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    2 februari 2020 om 16:28

    @camber24: en bmw jaagt de/het grootste diepte(punt) na met “enormste grille”

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    2 februari 2020 om 16:52

    Leuk filmpje, alleen helaas slechts deel 1/3

    Hier 2/3;
    https://youtu.be/wpRWPQ2T89I

    En 3/3;
    https://youtu.be/ThjoZezLDCM

    Login om te reageren
  9. sudbina zegt

    2 februari 2020 om 17:25

    Tijdens het fotomomentje daar bovenop de berg kwam een local in een Panda 4×4 langs.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      3 februari 2020 om 08:58

      haha. Ik stel het me zo al voor.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North