• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai zet een opvallend record neer met de Kona Electric

Auteur: Loek, gepost 26 januari 2020 om 11:57 – 22 Reacties

Een wanhopige poging tot relevantie?

Soms vraag je je af: waarom? Vandaag hebben wij een situatie gevonden waarin je die vraag kunt stellen. Een officieel Guinness-record met een auto.

Hyundai Kona Electric

Het lijdend voorwerp is de Hyundai Kona Electric (rijtest), de eerste volledig elektrische SUV van het Koreaanse merk. Een prima auto voor deze tijd: goedkoop elektrisch rijden, door zijn opgehoogde-hatchback-layout heeft hij een SUV-achtige zit en nog steeds is hij voor zijn geld één van de toppers op het gebied van rijbereik. Behalve het feit dat het voor particulieren een dure auto is, hoef je weinig compromissen te sluiten. Helemaal nu je dit jaar een kleinere accu kunt krijgen voor iets minder geld.

Er komen steeds meer concurrenten en zelfs elektrische auto’s in een klasse lager. De Kona mag absoluut zegevieren wat betreft als de kippen erbij zijn, maar het is nu ‘gewoon, een elektrische auto’. Het verliest de relevantie een beetje. Een eventuele nieuwe Kona laat nog even op zich wachten, dus gaat Hyundai grappige records in de wacht slepen.

Het record

Records zijn het leukst als ze hoog zijn. Hoogste actieradius, hoogste topsnelheid, hoogste aantal verkocht. Dat soort zaken. Niemand denkt echter aan het hoogste in de letterlijke zin van het woord. Dat record pakt Hyundai. De Kona is de elektrische auto die het hoogst heeft gereden. In absolute meters op onze aardbol.

De locatie is de Sawula-pas in Tibet. Hier ligt een weg die bij de top hoort van hoogste wegen ter wereld. Op deze weg kon de Kona 5.731 meter hoog komen. De hoogte gaat gepaard met slechte weersomstandigheden, zeer dunne lucht en aan asfalt hoef je niet eens te denken. Laden ging overigens door ‘draagbare laders’: wij verwachten dat de Kona werd gevolgd door een stel vrachtwagens met dieselaggregaten.

Waarom? Tsja, waarom niet. Hyundai komt nu wel weer voor in het Guinness Book of World Records en opvallende records, nou ja, vallen op. En het zet de Kona weer even in een mooi daglicht. Opdat we hem niet vergeten.

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Dit is de Hyundai Kona N!
  • Vernieuwde Hyundai Kona Electric is strakker én goedkoper
  • Hyundai Kona N met 280 pk eindelijk officieel

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

electric, Hyundai, kona, record

Vorig bericht: « Ford Mustang níet de populairste Shelby
Volgend bericht: Autoblog-duurtester verhelpt stress met luxe optie »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    26 januari 2020 om 12:37

    Slaat nergens op, maar jullie schrijven er toch maar weer over. Dus missie geslaagd wat Hyundai betreft.

    Login om te reageren
  2. w0ut zegt

    26 januari 2020 om 12:44

    Wedstrijdje!! Welke Nederlander gaat voor ‘het laagst gereden’ EV record?

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      26 januari 2020 om 12:52

      @w0ut: Waar ligt ” de put ” van Holland dan ?

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        26 januari 2020 om 13:23

        @dwfc: Lelystad…..

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          26 januari 2020 om 18:57

          @frank2b: put niet verwarren met ‘afvoerput’ ?.

          Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        26 januari 2020 om 13:31

        @dwfc: ergens tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht langs de snelweg A20, in een weiland in de Zuidplaspolder (6,76 m onder NAP).

        Login om te reageren
        • volvo480gtt zegt

          26 januari 2020 om 14:35

          @vroaaaaaaaaaar: kom je er vandaan?

          Login om te reageren
      • volvo480gtt zegt

        26 januari 2020 om 13:35

        @dwfc: Nieuwerkerk aan den IJssel is dacht ik het laagste punt van NL.

        Login om te reageren
      • volvo480gtt zegt

        26 januari 2020 om 13:35

        @dwfc: precies bij Van Vliet voor de deur.

        Login om te reageren
        • sonnybonds zegt

          26 januari 2020 om 14:08

          @volvo480gtt: precies daar. Vandaar ook de lamborghini s bij van vliet want die zijn ook laag

          Login om te reageren
    • fanboy zegt

      26 januari 2020 om 14:18

      @w0ut: Of wie heeft het hoogst gereden? Wij hebben met een diesel de 5600 meter hoogte gereden :)
      Elektrisch zou wel heerlijk zijn, want dan ben je niet de helft van je vermogen kwijt.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        26 januari 2020 om 14:23

        @fanboy: Succes met het vinden van een laadpaal daar … wordt een kort ritje vermoed ik …

        Login om te reageren
        • utregcity zegt

          26 januari 2020 om 16:16

          @dawwg: Omlaag is no problemo hoor!

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          26 januari 2020 om 19:20

          @dawwg: Nou, we kwamen daar in een dal waar geen diesel beschikbaar was, dus dat is ook geen garantie.

          Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      27 januari 2020 om 09:21

      Vergeet de auto dan niet te verlagen, scheelt hem weer enkele centimeters… @w0ut:

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    26 januari 2020 om 13:20

    Tibet over trekken…

    Dekbedovertrekken…

    Die EV fabrikanten weten van gekkigheid niet meer hoe ze aan fans moeten komen.

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    26 januari 2020 om 13:28

    Wat nog verbazingwekkender is, is dat de hele Sawula-pass niet in google maps voorkomt.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      26 januari 2020 om 13:45

      @frank2b: hoogst verbazingwekkend ;)

      Login om te reageren
  5. SvenskaAeroplanAB zegt

    26 januari 2020 om 18:10

    En dat op gele platen…

    Login om te reageren
  6. sprankel zegt

    26 januari 2020 om 20:10

    “Laden ging overigens door ‘draagbare laders’: wij verwachten dat de Kona werd gevolgd door een stel vrachtwagens met dieselaggregaten.”
    Heel dit verhaal was een stunt om de bevolking van India warm te maken voor een EV wat via een uitgebreide docu (nog uit te komen) zal gebeuren. Voor India zal men een portable charger standaard bijleveren bij iedere geleverde Kona, die zelfde charger is hier gebruikt en enkel s’nachts. Vervang dus maar vrachtwagen met de kofferbak van een Kona.

    Daarnaast is een EV een ideale keuze voor deze opdracht, als je het issue van opladen wegneemt dan staat er behalve een groot elektrisch verbruik voor verwarming je niets in de weg om te starten bij temperaturen van -35 en dat dan nog op een hoogte waar een conventionele motor dreigt af te slaan, bijna al zijn vermogen verliest en een niet zo lief verbruik krijgt. De afdalingen zetten de recuperatie dusdanig in de verf dat het ding waarschijnlijk niet opgeladen meer moest worden op de weg naar beneden. Dat ze naar eigen zeggen geen enkel technisch issue gehad hebben en dat heel het ding standaard was zonder aanpassingen moet de betrouwbaarheid en offroad dik in de verf zetten, allemaal zaken die sterk spelen bij de consument van India.

    Login om te reageren
  7. notsobig zegt

    27 januari 2020 om 01:21

    Hallo, ienand van de Maanrover gehoord? Demaan is toch ietsepietsie hoger als de Himalayas… https://nl.wikipedia.org/wiki/Maanwagen

    Login om te reageren
  8. kempenaer zegt

    27 januari 2020 om 09:03

    Zo schat Hyundai de electromeute dus in. Dat dit soort nonsens als marketing voor ze werkt. En waarschijnlijk heeft Hyundai nog gelijk ook.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North