• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Skoda Enyaq RS iV is 299 pk topmodel

Auteur: RubenPriest, gepost 25 oktober 2022 om 09:33 – 19 Reacties

Skoda Enyaq RS iV is 299 pk topmodel

De Skoda Enyaq is er nu als RS iV. Een nieuw topmodel met 299 pk.

Een echte verrassing mag je het niet noemen. Volkswagen heeft bijvoorbeeld al de ID.4 en ID.5 GTX-modellen. In principe is dit dezelfde auto, maar dan in een jasje van Skoda. Al in al geeft het de Enyaq in elk geval een lekker smoelwerk. De nieuwe Skoda Enyaq RS iV springt er echt uit. Zeker in dit kleurtje.

Skoda Enyaq RS iV

Al sinds de lancering van het model is de Skoda Enyaq een lieveling onder leaserijdend Nederland. Niet zo gek, want de leaserijder kijkt naar bang voor buck. Oftewel, een goede prijs, praktische ruimte om het gezin mee te nemen en het moet er ook wel een beetje leuk uit zien. De Skoda scoort op al die fronten aardig, waardoor je de Enyaq relatief veel ziet rijden in Nederland.

Skoda Enyaq RS iV

Wil je niet dezelfde Enyaq als de buurman dan is deze RS wellicht interessant voor je. De Skoda Enyaq RS iV beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 299 pk en 460 Nm koppel. Het opgegeven rijbereik is 500 kilometer volgens de WLTP-norm. Het accupakket is 82 kWh groot. Skoda zegt die actieradius mede te danken te hebben aan het gelikte design van de crossover. De cw waarde van de elektrische auto komt uit op 0.265.

De Skoda Enyaq RS iV staat standaard op een sportievere ophanging met 20 of 21-inch wielen. Daarnaast kun je andere Enyaq-rijders inhalen op de autobahn. De topsnelheid is verhoogd naar 180 km/u, terwijl de overige Enyaq-modellen een begrensde topsnelheid van 160 km/u hebben. Een Tesla ga je niet verslaan bij het stoplicht, maar met een sprint van 6,5 seconden naar 100 km/u is de Skoda Enyaq RS iV een vlotte kar. De 82 kWh grote accu is met een maximum snelheid van 135 kW op te laden. Daarmee is de batterij in 36 minuten van 10 tot 80 procent te laden.

Het interieur is behoorlijk tof afgewerkt met mooie materialen. Een zacht dashboard en groene details vrolijken de bol op. Het is echt wel wat anders, wat je ding moet zijn. Aan de andere kant maakt dit het geheel een stuk minder saai.

Skoda Enyaq RS iV
Skoda Enyaq RS iV
Skoda Enyaq RS iV

Een Nederlandse prijs is er nog niet. Maar voor een indicatie kunnen we over de schutting kijken. Een Volkswagen ID.4 GTX begint bij € 57.290 en een ID.5 GTX bij € 59.390. De Skoda zal in vergelijkbaar vaarwater terecht komen.

Ook interessant!

  • Skoda Enyaq Coupé iV
    Skoda Enyaq Coupé iV direct als RS, kijk maar
  • Skoda Enyaq krijgt een daktent!
    Skoda Enyaq krijgt een daktent!
  • Skoda Enyaq Coupé RS iV rijtest en video
  • Enyaq Coupé iV nu beter verkrijgbaar

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

enyaq, enyaq-iv, Skoda

Vorig bericht: « Manhart kietelt nu al de nieuwe G87 BMW M2
Volgend bericht: Mercedes-Benz EQB 250+ gaat door de 500 km »

Lees Interacties

Reacties

  1. bluebluered zegt

    25 oktober 2022 om 10:09

    Niet slecht maar een EV introduceren eind 2022 die maar 135kW kan snelladen is toch niet meer aanvaardbaar… Als we allemaal zo traag laden richting vakantiebestemming staan we allemaal in laadfile.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 oktober 2022 om 10:43

      Helemaal mee eens, >200kW laden zou de norm moeten zijn.

      Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      25 oktober 2022 om 10:47

      Het gaat niet om de piek laadsnelheid maar de laadcurve=20%->80%. Die is even snel bij MEB als bij bij Tesla ondanks dat die een hogere piek heeft…

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        25 oktober 2022 om 11:25

        Nee die hele laadcurve is lager. Ik heb met een IONIQ 5 meerdere lange ritten gemaakt (Denemarken, Oostenrijk, Italië) en over de hele linie heb je gewoon dubbele laadsnelheid, is echt indrukwekkend

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 oktober 2022 om 12:14

        Fastned heeft van veel EV’s de laadcurves op hun website staan: https://support.fastned.nl/hc/nl/sections/4428932764573-Voertuigen
        Die van MEB auto’s is helaas niet zo indrukwekkend.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 oktober 2022 om 12:20

      Maar dit is natuurlijk niet een EV introduceren, dit is gewoon de bekende Enyaq in een trainingspak. VW heeft al aangegeven te werken aan laadsnelheden van 200kWhmeer dan . https://electrek.co/2022/04/13/vw-preparing-improvements-meb-electric-vehicles-range-435-miles-700-km/
      Mag ook wel want 135 kWh vind ik te gering voor de prijs die je betaald.

      Login om te reageren
      • bluebluered zegt

        25 oktober 2022 om 14:59

        Ze werken aan 200kW? Ik hoop meer, Tesla werkt aan 350kW.
        Futureproofing hebben ze daar nog niet begrepen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 oktober 2022 om 16:04

          Vergeet niet dat Volkswagen groep al wagens (Taycan, E-tron GT) op de markt hebben die sneller dan 200 kWh laden en vergeet ook niet dat Tesla ook nog een enorm aantal superchargers moet upgraden en dat hun R&D snelheid de laatste jaren niet zo hoog meer is. In het markt segment van de Enyaq is 200+ kWh gewoon heel goed.

          Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    25 oktober 2022 om 10:19

    Heb een keer in een Enyaq gereden, vond hem niet geweldig. Ook de navi vond ik vreselijk.
    De 2018 BMW 225xe rijdt beter en de navi werk veel fijner. Ook een 3008 vind ik beter rijden. Qua uiterlijk is een leuk model om te zien, veel mooier dan de ID4.

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    25 oktober 2022 om 10:34

    Voel je de koning van je Vinex wijk in je Maaskantje groene elektrowaggie.
    Hopelijk raken Sterre en Mees achterin niet overprikkeld door de kleur.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      25 oktober 2022 om 11:53

      Exact mijn gedachten bij de Enyaq. Als je er een hebt, heeft je buurman er ook een. Leuke onderscheiding dit kleurtje. Kost wat (lol, ~60k) maar dan ben je wel het mannetje m/v van de straat.

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      25 oktober 2022 om 14:05

      @harrie @detroitv8 stelletje calvinisten. Laat anderen lekker zelf weten wat ze rijden. (Nee ik heb geen Skoda en woon niet in een vinexwijk en mijn auto is niet groen)

      Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    25 oktober 2022 om 10:48

    Toch wel mager die 300pk voor een RS versie, en relatief traag. De IONIQ 5 met AWD heeft een vergelijkbaar vermogen en doet 0-100 in 5,2s. En dan komt er ook nog een IONIQ 5 N met ongeveer 600pk en 0-100 in 3,5s.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      25 oktober 2022 om 11:54

      0-100 is toch irrelevant. Hyundai had zijn ontwikkelingstijd beter kunnen investeren in een tijdloos design.

      Login om te reageren
      • rogier_hentenaar zegt

        25 oktober 2022 om 12:20

        Ben blij dat Hyundai investeert in eigenwijs design. Zoveel leuker dan de saaie stroomdozen van VAG. En snel optrekken is niet belangrijk maar wel ontzettend lekker.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 oktober 2022 om 12:21

        Van de Ioniq 5 wordt gezegd dat die lijkt op een Lancia Delta uit de jaren 80. Hoe tijdloos wil je het hebben?

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          25 oktober 2022 om 14:08

          Ik zou degene die dat zei eens langs Hans Anders sturen ;-)

          Login om te reageren
    • ra-smit zegt

      25 oktober 2022 om 14:26

      299pk op 2.4 ton! Dat is toch niet RS waardig!

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    25 oktober 2022 om 20:47

    Konden ze geen groter scherm vinden voor op het dashboard, valt toch een beetje tegen zo’n klein scherm.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North