Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille Miglia

Auteur: , 16 Reacties

Jaguar (als naam) bestaat 80 jaar en viert dat in stijl door met negen auto's, waaronder C- en D-types, mee te doen met de Mille Miglia. Aan het stuur diverse prominenten, waaronder designer Ian Callum.

Je had het waarschijnlijk al geteld, hierboven staan maar acht auto’s. Van de drie XK120/140-modellen die zijn afgebeeld, nemen slechts één XK120 en één XK140 deel aan de fameuze race van Brescia naar Rome en weer terug. Het goede nieuws is dat er niet twee Jaguar C- en D-types meedoen, maar dat Jaguar van elke wagen drie exemplaren inzet. Auto nummer negen is een Mark VII, een lomp grote Saloon waar nog verrassend veel mee geracet wordt.

Jaguar viert met de grootse deelname aan de Italiaanse duizend-mijlsrace dat het merk tachtig jaar geleden voor het eerst de naam Jaguar ging gebruiken. Toen lanceerde het merk, dat toen nog Swallow Sidecar Company heette de SS Jaguar. Na de oorlog had de afkorting SS een nogal negatieve bijklank, dus werd besloten het merk om te dopen in Jaguar. Achter het stuur van een D-Type ‘Long Nose’ kruipt Jaguar-ontwerper Ian Callum en ook de andere coureurs en navigatoren zijn vooraanstaande personen binnen Jaguar of bekenden uit vooral de Engelse tv- en muziekindustrie.

Saillant detail: Jaguar wist de originele Mille Miglia, die werd vereden tussen 1927 en 1957 geen enkele keer te winnen. Mercedes-Benz deed dat in 1955 met een recordtijd in een 300SLR met Sir Stirling Moss achter het stuur, maar grootste overwinnaars zijn Ferrari (acht keer) en Alfa Romeo (tien keer). Vorig jaar stond er wel een neppe maar Nederlandse Jaguar C-Type stiekem aan de start, inclusief valse wagennummers, maar daar valt weinig eer aan te behalen natuurlijk. Dit jaar wordt de Mille Miglia verreden van 14 tot en met 17 mei.



16 reacties

Gaaf! Zou graag ooit zelf ook eens meedoen in een oude Alfa.
‘bekenden uit vooral de Engelse tv- en muziekindustrie’

Misschien een heel bekend televisie-trio? Please?
@WFR22:
Of dat zo verstandig is met auto’s die tonnen waard zijn weet ik niet. Ze hebben niet het beste track record als het gaat om het heel houden van auto’s in challenges.
Altijd super dit soort acties!
Super!
Je kan van Jaguar vinden wat je wil, maar hun huidige modellen-, marketing- en verkoopstrategie weet ze wel weer terug in de markt te zetten. Dit soort acties zorgen voor mooie publiciteit, juist bij een emotie gedreven merk als Jaguar is trots zijn op je heritage van groot belang om in 2015 auto’s aan de man te brengen. En als je de steeds weer betere verkoopcijfers sinds de overname door Tata mag geloven gaat dit (naar mijn mening helemaal terecht) steeds beter. Ik hoop echt de de XE er eindelijk voor gaat zorgen dat ze de plaats in het zakelijk segment krijgen die ze verdienen. Ik vind een XF een veel fijnere en mooiere auto dan een 5-serie, hij kost bij gelijke specificaties minder, is minstens zo goed afgewerkt en betrouwbaar en toch slaan veel mensen hem over wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe auto.
Acties als deze kunnen alleen maar helpen om ze die welverdiende marktpositie te bezorgen.
Goed bezig!
Goed dat deze history zoals de race en de auto’s nog worden gebruikt
Ik heb voor de geïnteresseerden even een lijstje van deelnemers uitgewerkt.

C-Type: Derek Bell (vijfvoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, drievoudig winnaar van de 24 uur van Daytona)
C-Type: Mike Cross (Jaguar Vehicle Integrity Chief Engineer)
C-Type: Ben Cussons (Royal Automobile Club Motoring Committee Chairman)
D-Type: Ian Callum (Jaguar designer) en Clive Beecham (zakenman/klassiekerliefhebber)
D-Type: James Martin (TV-kok) en Nick English (medeoprichter van Bremont, een horlogemerk)
D-Type: Simon Kidston (Een gerespecteerde expert in de klassiekerwereld)
Mark VII: Charley Boorman (schrijver/acteur) en Giles English (medeoprichter van Bremont, een horlogemerk)
XK120: Jodie Kidd (model en tv-presentatrice van o.a. Channel 5’s Classic Car Show) en David Grandy (model, columnist voor GQ en autoliefhebber)
XK140: Elliot Gleave (muziekant, beter bekend onder zijn artiestennaam Example) en Michael Gleave (vader van de voorgenoemde Elliot)
@Edge: de helft van dat namenlijstje reed vorig jaar ook mee in een Jaguar, met in totaal 34 hele en 2 halve Jaguars op een deelnemerslijst van 435 auto’s, dus eigenlijk verandert er niets.
@stephanotis: wie het kleine niet eert…
Gaaf, behoren zeker tot de mooiste wagens ooit gebouwd! Droom om een keer in zo’n voiture te mogen rijden.
Jammer, dat de Mark VII hier weggezet wordt als “een lomp grote sedan”. Natuurlijk zijn sport- en racewagens aantrekkelijker voor het jongere publiek, maar deze qualificatie doet deze sedan echt tekort.
Deze Mark VII werd geïntroduceerd op de London Motor Show van 1950 en van 1951 tot en met 1956 geproduceerd. De eerste versie, van 1951 tot en met 1954 geproduceerd, had een 160 pk 6-cylinder-in-lijn. De tweede versie, Mark VII M(!) genaamd, had 190 pk. Voor die tijd een hele baas!
Als je deze “Large Luxury Car” vergelijkt met andere ontwerpen uit die tijd, dan zie je dat het toch wel een erg elegante auto was. Puur Engels natuurlijk, met veel leer en hout. In die tijd was het in ieder geval nog een auto die exclusief was. Alleen voor de happy few. Overigens won de M-versie in 1956 de Rally van Monte Carlo, wat ook toen een hele prestatie was.
Lomp of niet, voor mij blijft hij in herinnering als een beauty!
@dizono

Kom op zeg, samen met de Cadillac Coupe de Ville uit de vijftiger jaren was de Jag Mk VII met Stirling Moss o.a. gewoon een hele snelle jongen, dit waren toen DE sports-saloons.

De M5’s uit de vijftiger jaren !
Overslaanbaar toen !

http://www.briggscunningham.com/wp-content/uploads/2012/08/Olympus-1-400-2.jpg

http://www.jagweb.com/jaguarmodelclub/2006/OLMAG/Page%2098/page98%20moss%20mkvii%204%20silv54.JPG

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).