• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille Miglia

Auteur: Dizono, gepost 1 mei 2015 om 10:55 – 16 Reacties

Afbeelding Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille MigliaAfbeelding Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille MigliaAfbeelding Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille MigliaAfbeelding Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille Miglia

Jaguar Porno
Jaguar (als naam) bestaat 80 jaar en viert dat in stijl door met negen auto’s, waaronder C- en D-types, mee te doen met de Mille Miglia. Aan het stuur diverse prominenten, waaronder designer Ian Callum.

Je had het waarschijnlijk al geteld, hierboven staan maar acht auto’s. Van de drie XK120/140-modellen die zijn afgebeeld, nemen slechts één XK120 en één XK140 deel aan de fameuze race van Brescia naar Rome en weer terug. Het goede nieuws is dat er niet twee Jaguar C- en D-types meedoen, maar dat Jaguar van elke wagen drie exemplaren inzet. Auto nummer negen is een Mark VII, een lomp grote Saloon waar nog verrassend veel mee geracet wordt.

Jaguar viert met de grootse deelname aan de Italiaanse duizend-mijlsrace dat het merk tachtig jaar geleden voor het eerst de naam Jaguar ging gebruiken. Toen lanceerde het merk, dat toen nog Swallow Sidecar Company heette de SS Jaguar. Na de oorlog had de afkorting SS een nogal negatieve bijklank, dus werd besloten het merk om te dopen in Jaguar. Achter het stuur van een D-Type ‘Long Nose’ kruipt Jaguar-ontwerper Ian Callum en ook de andere coureurs en navigatoren zijn vooraanstaande personen binnen Jaguar of bekenden uit vooral de Engelse tv- en muziekindustrie.

Saillant detail: Jaguar wist de originele Mille Miglia, die werd vereden tussen 1927 en 1957 geen enkele keer te winnen. Mercedes-Benz deed dat in 1955 met een recordtijd in een 300SLR met Sir Stirling Moss achter het stuur, maar grootste overwinnaars zijn Ferrari (acht keer) en Alfa Romeo (tien keer). Vorig jaar stond er wel een neppe maar Nederlandse Jaguar C-Type stiekem aan de start, inclusief valse wagennummers, maar daar valt weinig eer aan te behalen natuurlijk. Dit jaar wordt de Mille Miglia verreden van 14 tot en met 17 mei.

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark
    Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

c-type, d-type, ian-callum, Jaguar, Klassiekers, Mille-Miglia, Racing, xk120

Vorig bericht: « Lotus: “we gaan terug naar VS en weer winst maken”
Volgend bericht: Jongen (16) rijdt BMW van mama total loss »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    1 mei 2015 om 11:06

    Gaaf! Zou graag ooit zelf ook eens meedoen in een oude Alfa.

    Login om te reageren
  2. WFR22 zegt

    1 mei 2015 om 11:09

    ‘bekenden uit vooral de Engelse tv- en muziekindustrie’

    Misschien een heel bekend televisie-trio? Please?

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      1 mei 2015 om 11:14

      @WFR22:
      Of dat zo verstandig is met auto’s die tonnen waard zijn weet ik niet. Ze hebben niet het beste track record als het gaat om het heel houden van auto’s in challenges.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 mei 2015 om 11:50

      @WFR22: Monty Pyton?

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        1 mei 2015 om 12:24

        @Svenska_Aeroplan_AB: Dat was een trio…?

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    1 mei 2015 om 11:09

    Altijd super dit soort acties!

    Login om te reageren
  4. MaartenD zegt

    1 mei 2015 om 11:10

    Super!

    Login om te reageren
  5. mgmgb zegt

    1 mei 2015 om 11:20

    Je kan van Jaguar vinden wat je wil, maar hun huidige modellen-, marketing- en verkoopstrategie weet ze wel weer terug in de markt te zetten. Dit soort acties zorgen voor mooie publiciteit, juist bij een emotie gedreven merk als Jaguar is trots zijn op je heritage van groot belang om in 2015 auto’s aan de man te brengen. En als je de steeds weer betere verkoopcijfers sinds de overname door Tata mag geloven gaat dit (naar mijn mening helemaal terecht) steeds beter. Ik hoop echt de de XE er eindelijk voor gaat zorgen dat ze de plaats in het zakelijk segment krijgen die ze verdienen. Ik vind een XF een veel fijnere en mooiere auto dan een 5-serie, hij kost bij gelijke specificaties minder, is minstens zo goed afgewerkt en betrouwbaar en toch slaan veel mensen hem over wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe auto.
    Acties als deze kunnen alleen maar helpen om ze die welverdiende marktpositie te bezorgen.

    Login om te reageren
  6. philipf zegt

    1 mei 2015 om 11:23

    Goed bezig!

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    1 mei 2015 om 12:07

    Goed dat deze history zoals de race en de auto’s nog worden gebruikt

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    1 mei 2015 om 12:25

    Ik heb voor de geïnteresseerden even een lijstje van deelnemers uitgewerkt.

    C-Type: Derek Bell (vijfvoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, drievoudig winnaar van de 24 uur van Daytona)
    C-Type: Mike Cross (Jaguar Vehicle Integrity Chief Engineer)
    C-Type: Ben Cussons (Royal Automobile Club Motoring Committee Chairman)
    D-Type: Ian Callum (Jaguar designer) en Clive Beecham (zakenman/klassiekerliefhebber)
    D-Type: James Martin (TV-kok) en Nick English (medeoprichter van Bremont, een horlogemerk)
    D-Type: Simon Kidston (Een gerespecteerde expert in de klassiekerwereld)
    Mark VII: Charley Boorman (schrijver/acteur) en Giles English (medeoprichter van Bremont, een horlogemerk)
    XK120: Jodie Kidd (model en tv-presentatrice van o.a. Channel 5’s Classic Car Show) en David Grandy (model, columnist voor GQ en autoliefhebber)
    XK140: Elliot Gleave (muziekant, beter bekend onder zijn artiestennaam Example) en Michael Gleave (vader van de voorgenoemde Elliot)

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      1 mei 2015 om 12:44

      @Edge: de helft van dat namenlijstje reed vorig jaar ook mee in een Jaguar, met in totaal 34 hele en 2 halve Jaguars op een deelnemerslijst van 435 auto’s, dus eigenlijk verandert er niets.

      Login om te reageren
      • jozef879 zegt

        1 mei 2015 om 14:42

        @stephanotis: wie het kleine niet eert…

        Login om te reageren
  9. Tonnie zegt

    1 mei 2015 om 12:27

    Gaaf, behoren zeker tot de mooiste wagens ooit gebouwd! Droom om een keer in zo’n voiture te mogen rijden.

    Login om te reageren
  10. 9000cse zegt

    1 mei 2015 om 12:29

    Jammer, dat de Mark VII hier weggezet wordt als “een lomp grote sedan”. Natuurlijk zijn sport- en racewagens aantrekkelijker voor het jongere publiek, maar deze qualificatie doet deze sedan echt tekort.
    Deze Mark VII werd geïntroduceerd op de London Motor Show van 1950 en van 1951 tot en met 1956 geproduceerd. De eerste versie, van 1951 tot en met 1954 geproduceerd, had een 160 pk 6-cylinder-in-lijn. De tweede versie, Mark VII M(!) genaamd, had 190 pk. Voor die tijd een hele baas!
    Als je deze “Large Luxury Car” vergelijkt met andere ontwerpen uit die tijd, dan zie je dat het toch wel een erg elegante auto was. Puur Engels natuurlijk, met veel leer en hout. In die tijd was het in ieder geval nog een auto die exclusief was. Alleen voor de happy few. Overigens won de M-versie in 1956 de Rally van Monte Carlo, wat ook toen een hele prestatie was.
    Lomp of niet, voor mij blijft hij in herinnering als een beauty!

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    1 mei 2015 om 13:25

    @dizono

    Kom op zeg, samen met de Cadillac Coupe de Ville uit de vijftiger jaren was de Jag Mk VII met Stirling Moss o.a. gewoon een hele snelle jongen, dit waren toen DE sports-saloons.

    De M5’s uit de vijftiger jaren !
    Overslaanbaar toen !

    http://www.briggscunningham.com/wp-content/uploads/2012/08/Olympus-1-400-2.jpg

    http://www.jagweb.com/jaguarmodelclub/2006/OLMAG/Page%2098/page98%20moss%20mkvii%204%20silv54.JPG

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North