• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus: “we gaan terug naar VS en weer winst maken”

Auteur: Dizono, gepost 1 mei 2015 om 10:09 – 15 Reacties

Jean-Marc Gales


Zoek in het woordenboek naar ‘verliesgevend’ en je vindt Lotus. Onder leiding van CEO Jean-Marc Gales wil het bedrijf in 2017 weer zwarte cijfers schrijven. Nieuwe modellen zijn er tegen die tijd nog niet, wel maakt het bedrijf zijn herintrede op de Amerikaanse markt.

Lotus’ geschiedenis wordt -net als die van vrijwel elk Brits automerk- gekenmerkt door financiële problemen. Door de jaren heen heeft het bedrijf al meermaals aan de rand van de afgrond gestaan. De laatste keer nog vrij recent, toen ex-Ferrari-topman Dany Bahar in Parijs in 2010 liefst vijf nieuwe modellen voorstelde. Door mismanagment bereikt geen enkele van die conceptcars uiteindelijk productie, de grootse plannen van Bahar ten spijt. De Turkse Zwitser werd aan de kant geschoven en voormalig PSA- en Daimler-topman Jean-Marc Gales werd aangetrokken als nieuwe CEO. Hij reorganiseerde de fabriek, waarbij uiteindelijk 260 werknemers het veld moesten ruimen.

Belangrijkste reden daarvoor is de enorme afname in vraag naar de expertise van Lotus. Dochterbedrijf Lotus Enigneer, dat andere fabrikanten helpt bij de ontwikkeling van hun auto’s, was ooit goed voor de helft van de omzet, nu is dat aandeel gedaald tot 10 procent, aldus Autmotive News Europe. Veel van de 260 ontslagen werknemers, werkte dan ook voor deze afdeling.

Daar houden de problemen voor Lotus niet op, want door strengere wetgeving op het gebied van botsveiligheid was de Lotus Evora vorig jaar niet meer legaal in de Verenigde Staten en werd de verkoop daar gestaakt. Dat laatste fixte Lotus met de facelift van de Evora, de 400, die het merk dit voorjaar in Genève liet zien en vanaf de zomer te koop is. De terugkeer van de Evora op de Amerikaanse markt, betekent ook direct de terugkeer van Lotus in de VS: de Evora was namelijk het enige model dat het merk er voerde.

In 2017 moet er, dankzij de reorganisatie van Gales, weer winst gemaakt worden. Ondertussen werkt het merk hard door aan haar sportieve SUV, die zeer waarschijnlijk in China gebouwd gaat worden. Deze moet in 2018 af zijn en voor die tijd hoeven we geen andere compleet nieuwe modellen te verwachten, aldus Gales.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Dany-Bahar, evora, jean-marc-gales, Lotus, SUV, verenigde-staten

Vorig bericht: « Aston Martin verkoopt zichzelf, haalt 275.000.000 euro op
Volgend bericht: Met deze auto’s gaat Jaguar meedoen met de Mille Miglia »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    1 mei 2015 om 10:24

    Probleem is dus dat de modellenlijn nog steeeeds hetzelfde is. Spartaans is erg leuk (heb de Exige S bv. gereden en wat was ie gaaf) maar dat interieur kan anno 2015 gewoon echt niet meer. Het design begint ook langzamerhand te vervelen en de Evora… (ook gereden) Leuk, maar totaal niet concurrerend qua prijs (vind ik dan).

    De concept cars in 2010 waren werkelijk prachtig, maar voortborduren op auto’s die matig verkopen schiet natuurlijk ook niet op.

    Login om te reageren
  2. goodolddays zegt

    1 mei 2015 om 10:24

    Succes daarmee

    Login om te reageren
  3. pagani86 zegt

    1 mei 2015 om 10:25

    Het zou zonde zijn als Lotus niet meer zou bestaan als auto merk, door onder andere slechte management. Ik hoop dat ze het redden op de Amerikaanse markt en mede daardoor toch nog meer modellen gaan produceren. Waar onder anderen de concept cars die er wel heel goed uitzagen.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    1 mei 2015 om 10:27

    Hopelijk komt het merk er bovenop. Ik heb het altijd super wagens gevonden!

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    1 mei 2015 om 10:30

    ” Belangrijkste reden daarvoor is de enorme afname in vraag naar de expertise van Lotus.”
    Ooit goed voor de helft van de omzet.

    Trek de stekker er maar uit.
    ’t spijt me, ’t spijt me echt, wagens voor fijnproevers, niet voor de grote massa, datis het Lotus probleem.
    En de groot hierarchisch leider, de grote ziener Colin Chapman die er niet meer is.
    Chapman was voor Lotus wat Mao voor China was.
    Een vernieuwer, een vaandeldrager maar ook een gokker, een casino ganger die alles op rood of op zwart durfde te zetten om het voortbestaan van Lotus op het spel te zetten.

    Deze manager mijnheer, deze mijnheer zal best wel goed zijn, maar is een giga grote organisatie gewend en een manager is geen ondernemer, noch een techneut en dat is Lotus’ probleem, vindt maar eens een kleurrijk genie als Colin Chapman.
    Een man die vijf ballen in de lucht kan houden, want dat is het leiden van zo’n organisatie.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 mei 2015 om 11:54

      @desjonnies:
      Yep, als gekend fanboy moet ik het met je eens zijn.
      Bij het lezen vaj de kreet “weer winst” had ik iets van Wut, bij mijn weten heeft Lotus cars nog nooit winst gedraaid.

      Toch zou ik het zeer betreuren als het terziele zou gaan, zij zijn een van de weinige die nog pure goed sturende auto’s maken waar alle vroegere concurrentie uitsluitend nog handtasjes en tractoren bouwen.

      Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    1 mei 2015 om 10:31

    Zou zonde zijn als er alweer een mooi merk met een verleden op de fles zou gaan.China,verkopen ze daar al(Chineesjes zijn klein net als de auto’s,zou moeten werken,toch?)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 mei 2015 om 10:37

      @Alfarobert: De nieuwe SUV gaat natuurlijk niet voor niets in China gebouwd worden ;)

      Login om te reageren
  7. mgmgb zegt

    1 mei 2015 om 11:29

    Ik denk dat de enige manier waarop Lotus kan voortbestaan is wanneer ze onderdeel zijn van een groter concern. De enige echt realistische opties lijken me BMW en JLR, beiden bedrijven met ruim voldoende ervaring en technieken op het gebied van goed sturende auto’s, maar beiden ook niet heel actief op het gebied van hardcore lichte sportwagens. Zorg dan dat je onder de Lotus naam een concurrent voor de Mazda MX-5 gaat produceren op basis van bestaande techniek in een lichtgewicht body en je kan er een aardig zakcentje aan verdienen.

    Login om te reageren
    • XiPHiAS zegt

      1 mei 2015 om 11:41

      @mgmgb: Lotus een concern zoeken die goed sturende auto’s kan maken? Lotus moet een concurrent maken voor de Mazda MX5? Volgens mij weet jij helemaal niets over Lotus. :)
      – Vele constructeurs gaan bij Lotus Engineering om hun auto’s goed sturend te maken
      – Mazda MX5 is een concurrent (cloon) van de Lotus Elan.

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        1 mei 2015 om 11:54

        @XiPHiAS:
        Ik weet heel goed dat Lotus expert is op goed sturende auto’s, daarom moeten ze onderdeel worden van een concern dat dat ook kan.
        En bij mijn weten is de oorspronkelijke MX-5 gemodelleerd op de MG B, Triumph Spitfire en Alfa Romeo Spider. De Lotus Elan is echt veel te ver voor de tijd van de MX5, en ook simpelweg te duur om ooit als concurrent te zien.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          1 mei 2015 om 11:58

          @mgmgb:
          Zet de Lotus Elan sprint eens naast een MX5 NA, als je dan nog niet ziet dat onze vrinden bij Mazda een kloontje hebben gemaakt dan kan je beter gelijk door naar het oogziekenhuis….

          Login om te reageren
          • mgmgb zegt

            1 mei 2015 om 12:10

            @jrk68:
            Qua looks ben ik het absoluut met je eens hoor. Maar de MX5 is meer dan alleen de Lotus Elan qua invloeden. Daarom is de MX5 ook zo leuk, het is de auto die Britse en Italiaanse roadsters qua betrouwbaarheid en afwerking hadden moeten zijn.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              1 mei 2015 om 14:27

              @mgmgb:
              Dat ben ik dan weer wel met je eens, zeker de NA wordt gegarendeerd een klassieker.
              Qua pret per euro kan er eigenlijk niets tegen zo’n MX5 op.

              Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    1 mei 2015 om 12:01

    Dan gaan ze hoop ik ook weer meer goede auto’s bouwen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North