• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze Ferrari F40 kun je rijden zónder te crashen

Auteur: machielvdd, gepost 28 januari 2025 om 08:12 – 19 Reacties

Deze gemoderniseerde F40 komt op het juiste moment.

De Ferrari F40 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, zo werd deze maand nog eens onderstreept. In een tijdspanne van enkele dagen crashten er twee exemplaren, waaronder de F40 van Lando Norris. Misschien is het daarom geen gek idee om de techniek ietwat te moderniseren.

Stomtoevallig was het Zwiters-Italiaanse Officine Fioravanti daar net mee bezig. De crashes komen voor hen dus heel goed uit. Ze zijn niet bang om iconische Ferrari’s onder handen te nemen, want eerder kwam ze al met een gemoderniseerde Testarossa. Het is overigens niet duidelijk of de gelijknamige Ferrari-ontwerper bij dit bedrijf betrokken is.

Officine Fioravanti heeft er wijselijk voor gekozen om het uiterlijk grotendeels intact te laten, anders staan de Ferrari-fans met hooivorken en fakkels op de stoep. Ze hebben zich beperkt tot technische upgrades. Het resultaat is de F40 Alte Prestazioni, oftewel ‘high performance’.

De F40 heeft om te beginnen een nieuw onderstel gekregen, met viervoudig verstelbare Öhlins-schokdempers. De remmen zijn ook opgewaardeerd: dat zijn carbon-keramische remschijven met nieuwe Brembo-remklauwen. Bovendien heeft de F40 nu ABS en stuurbekrachtiging.

Volgens Officine Fioravanti is de F40 nu veiliger, meer toegankelijk en presteert de auto – indien nodig – nog beter. Gezien de upgrades zijn dit waarschijnlijk allemaal correcte claims. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die roepen dat een F40 juist ontoegankelijk moet zijn, maar de gemiddelde eigenaar kan de upgrades waarschijnlijk goed gebruiken.

Overigens heeft Fioravanti het uiterlijk niet helemáál intact gelaten. De velgen hebben hetzelfde design, maar zijn nu groter. In plaats van 17 inch zijn ze nu 18 inch voor en 19 inch achter. Heeft Officine Fioravanti toch nog heiligschennis gepleegd…

Ook interessant!

  • Video: Ook Ferrari F40 van Lando Norris crasht
  • Lando Norris paradeert in klassieker van de concurrent
  • Gespot - Moet een Ferrari F40 origineel blijven?
  • "Volgende iconische Ferrari wordt F40-hommage"

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

f40, Ferrari

Vorig bericht: « Max Verstappen krijgt steun uit onverwachte hoek
Volgend bericht: MINI JCW nu nog dikker met ‘Performance Parts’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. royaledeluxe zegt

    28 januari 2025 om 08:33

    Nope die velgen zijn te groot!

    Login om te reageren
  2. baf07 zegt

    28 januari 2025 om 08:34

    Eens! En een F40 moet gewoon ontoegankelijk zijn

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    28 januari 2025 om 08:41

    Als de turbo met het turbogat zo groot als de Noordzee er nog in zit dat kan je toch nog steeds verrast worden door teveel motorvermogen? Daar gaat geen Ohlins tegen helpen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 januari 2025 om 09:59

      Dat dus. Moderne turbo’s zijn beter, maar ja, karakter he😎

      Login om te reageren
  4. bietje zegt

    28 januari 2025 om 09:50

    Een F40 is natuurlijk wayyy next-level, dat begrijp ik, maar dit doet me denken aan de turbo van een Porsche 930 gaan aanpassen, omdat hij ‘er te hard in komt’. Natuurlijk is dat niet ‘veilig’ maar het is wel juist één van de uitgesproken eigenschappen die de auto zijn karakter geeft.

    Remmen lijken mij geen gekke upgrade, ophanging mwa.. maar ik vind het echt no-go dat ze de auto stuurbekrachtiging hebben gegeven. Dat is gewoon iets wat niet bij zo’n auto hoort 🤷🏻‍♂️ Het lijkt me dat je juist dat directe kart-gevoel wilt behouden bij een auto als deze.

    En deze wielen staan idd voor geen meter op de F40, totaal uit verhouding, zet er dan maar meteen spinners op ofzo, het lijkt wel een karikatuur.

    Login om te reageren
  5. Motomoto zegt

    28 januari 2025 om 10:15

    De meeste stervelingen kunnen alleen genieten van een F40 door er naar te kijken. Ergo: er moeten er zo veel mogelijk heel blijven zodat we (ja ik behoor ook tot die groep) er nog lang van kunnen genieten als we er 1 tegenkomen.
    Voor ons zijn deze updates dus gedaan. En dat kan ik alleen maar toejuichen.

    Login om te reageren
  6. rogerzz zegt

    28 januari 2025 om 10:20

    In alle eerlijkheid; ABS is wel fijn om te hebben voor de normale man (helemaal met regen). Maar als je dan toch ABS hebt die de snelheid per wiel meet, dan kun je er toch heel simpel ESP aan toevoegen? Want met teveel gas de bocht uit, dan heb je weinig aan ABS en had ESP het kunnen voorkomen..

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      28 januari 2025 om 15:43

      Met teveel gas de bocht uit kun je ook zelf voorkomen, heb je geen electronische hulpjes voor nodig.

      Login om te reageren
      • pjotr zegt

        29 januari 2025 om 10:29

        Als je het inkomen van de turbo bij zo’n oude auto net verkeerd timet, heb je heel wat talent nodig om hem tussen de lijntjes te houden. De filmpjes van de twee F40 incidenten van de afgelopen weken laten zien dat mensen daar zelfs problemen mee hebben op een rechte weg.

        Login om te reageren
  7. joos straetmans zegt

    28 januari 2025 om 10:33

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  8. ghini zegt

    28 januari 2025 om 10:55

    OF is toch Italiaans? Ze zitten buiten Turijn?
    Ze doen leuke dingen daar, met name hun 8C met handbak en aanpasbare vering schijnt top te zijn.
    Deze F40 aanpassingen lijken me praktisch, alleen die grotere velgen staan niet. Die kleinere velgen geven een F40 juiste een iconische oldskool stance.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      28 januari 2025 om 11:36

      Ik zie dat het kantoor in Zwitserland zit en de productiefaciliteit in Italië, dus ik heb ik er Zwitsers-Italiaans van gemaakt

      Login om te reageren
  9. Jozo zegt

    28 januari 2025 om 10:55

    Alles wat maar enigzins helpt om een F40 uit de vangrail te houden juich ik toe.
    Die velgen…not so sure

    Login om te reageren
  10. ponnie zegt

    28 januari 2025 om 13:09

    Verschillende diameters velgen is toch wel zo spuug en spuug lelijk.
    Ook nog eens niet bepaald goed voor de prestazionies.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      28 januari 2025 om 15:46

      Leg eens uit? Waarom zou je dat niet moeten doen? Achter was al een klap breder dan voor, dus ze zullen achter een stuk meer wegen. Hoe groter de velg, hoe stugger de band lijkt mij. Voor meer stuurgevoel, zou je dat graag willen, of klopt dat niet?

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        28 januari 2025 om 23:19

        De enige reden voor een grotere velgdiameter als je het over performance hebt is om er grotere remmen/wielophangingsdelen in kwijt te kunnen, dat is hier dus niet aan de orde.
        Hoe groter de velg hoe meer centrifugaalkracht, dit is ook niet ideaal als je de beste performance voor ogen hebt.

        Login om te reageren
  11. mustang750supersnake zegt

    28 januari 2025 om 15:13

    denk dat n cursus voertuigbeheersing meer oplost…..

    Login om te reageren
  12. zarco zegt

    28 januari 2025 om 22:09

    De achtervleugel lijkt me ook wat ronder te zijn dan bij een origineel exemplaar…

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    29 januari 2025 om 14:46

    Mooie upgrades, ook de velgen.
    Maar, zouden ze er niet beter een soort van tractie controle kunnen tussen zetten dat je, als je echt wil, kan uitschakelen als je zeker bent van je stuk? Dan kan elke noob ermee rijden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North