Met een widebody, dikke 3.0 24V-zes-in-lijn, targa-dak en een kek-kleurtje is deze Nederlandse occasion allesbehalve standaard. Bestaat er zoiets als goed fout?
Kun je je die nagenoeg nieuwe Opel Manta B nog herinneren? Minder dan 100 kilometer op de klok en precies zoals hij zo’n dertig jaar geleden van de band rolde. Hoe anders is dat bij dit exemplaar. Allereerst het uiterlijk: in de bodykit herkent de kenner waarschijnlijk wel de lijnen van de Manta i300/i400, de rallyuitvoering van Opels coupe. Wie zijn Manta’s kent, weet ook dat een targa nooit officieel geleverd is, dus ook dat is achteraf gedaan. Hoe het met de stijfheid is durven we niet te zeggen, we hopen dat er wat extra balken aan het chassis gezet zijn.
Net als in een échte i300, ligt in het vooronder van deze Manta een zes-in-lijn. De C30SEJ 3.0 24-klepper uit de Omega/Senator om precies te zijn. Niet alleen is de ombouw keurig gedaan, de motorruimte ziet er met het verchroomde blok piekfijn uit. Dat geldt eigenlijk voor de hele auto, hier is duidelijk met zorg en liefde aan gewerkt. Zelfs de bodem is vrij van vuil en roest.
Alleen dat interieur… de kleurencombo is positief gezegd nogal gewaagd. Het schijnt dat deze Manta ooit groen is geweest, dus wellicht is dit nog een erfenis uit die periode. De geairbrushte plaat tussen de achterlichten is eveneens tegen/over het randje van goede smaak, maar is uiteraard zo vervangen.
Al met al is dit een Opel zoals Opel ze niet meer maakt (RWD!) en Opel-fans ze bijna niet meer aanpassen. Een waar monument voor de autocultuur uit de jaren ’80 en ’90 en dus eigenlijk cultureel erfgoed. Prijzig erfgoed ook, de verkopende partij wil er precies 15 mille voor hebben.
45 reacties
Alleen voor de show dus. Achter de McDrive.
Ik heb veel ervaring met 70’s Opel techniek en zo belabberd rijden die dingen helemaal niet.
Zeker niet als ze verlaagd zijn. Ik heb al vaak genoeg E36’s en dergelijke in de achterspiegel zien verdwijnen bij een sportieve bocht.
Of daar bij deze Manta nog veel van overgebleven is valt inderdaad nog wel aan te twijfelen.
Oh en by the way, de C30SEJ levert 204pk.
De Dual-Ram is een stock Opel onderdeel.
Al zullen ze vast wel een beetje leentjebuur hebben gespeeld bij moeder GM.
Het voordeel van ouder zijn: nu heb ik het geld ervoor om het kopen :-) en zou ik niet getrouwd zijn zou ik het doen ook… lekker belangeloos een rondje rijden in mijn 80s look kleding!
Maar zonder gein, ik ben het volledig met je eens. Blubberdik van buiten, van binnen zó fout dat het gewoon weer gaaf is. En inderdaad zo puur als het maar kan worden met een dikke zescilinder voorin, handgeschakelde versnellingsbak erachter, de aandrijving op de achterwielen en geen elektronische bemoeienissen. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe gaaf dit ding moet zijn om te rijden.
De i300 is een model van Irmscher, en die heeft met de echte rally Manta’s weinig van doen.
Also, spellcheck: Senator.
maar meer over de dichtheid van het targa dak
nuff said.
Die V6-24V van jou is nooit in een Senator geleverd.
Dat is namelijk altijd een zes in lijn geweest.
Ken je klassiekers inderdaad.
-edit: check! Is aangepast-
Dat klopt. Een spelfoutje van @dizono.
Off topic… Trieste ad van Seat. Als je interresant wilt doen dan noem je barcelona gewoon barna…barca verwijst enkel en alleen naar de voetbal club niet de stad. Domme marketing goof.