• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van Maaskantje

Auteur: Dizono, gepost 29 juli 2015 om 22:55 – 45 Reacties

Afbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van MaaskantjeAfbeelding Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van Maaskantje

Opel Manta
Met een widebody, dikke 3.0 24V-zes-in-lijn, targa-dak en een kek-kleurtje is deze Nederlandse occasion allesbehalve standaard. Bestaat er zoiets als goed fout?

Kun je je die nagenoeg nieuwe Opel Manta B nog herinneren? Minder dan 100 kilometer op de klok en precies zoals hij zo’n dertig jaar geleden van de band rolde. Hoe anders is dat bij dit exemplaar. Allereerst het uiterlijk: in de bodykit herkent de kenner waarschijnlijk wel de lijnen van de Manta i300/i400, de rallyuitvoering van Opels coupe. Wie zijn Manta’s kent, weet ook dat een targa nooit officieel geleverd is, dus ook dat is achteraf gedaan. Hoe het met de stijfheid is durven we niet te zeggen, we hopen dat er wat extra balken aan het chassis gezet zijn.

Net als in een échte i300, ligt in het vooronder van deze Manta een zes-in-lijn. De C30SEJ 3.0 24-klepper uit de Omega/Senator om precies te zijn. Niet alleen is de ombouw keurig gedaan, de motorruimte ziet er met het verchroomde blok piekfijn uit. Dat geldt eigenlijk voor de hele auto, hier is duidelijk met zorg en liefde aan gewerkt. Zelfs de bodem is vrij van vuil en roest.

Alleen dat interieur… de kleurencombo is positief gezegd nogal gewaagd. Het schijnt dat deze Manta ooit groen is geweest, dus wellicht is dit nog een erfenis uit die periode. De geairbrushte plaat tussen de achterlichten is eveneens tegen/over het randje van goede smaak, maar is uiteraard zo vervangen.

Al met al is dit een Opel zoals Opel ze niet meer maakt (RWD!) en Opel-fans ze bijna niet meer aanpassen. Een waar monument voor de autocultuur uit de jaren ’80 en ’90 en dus eigenlijk cultureel erfgoed. Prijzig erfgoed ook, de verkopende partij wil er precies 15 mille voor hebben.

Ook interessant!

  • Opel Manta GSe brengt icoon naar het heden
  • Opel Manta GSe ElektroMOD is officieel een hebbedingetje
  • Koop de tofste Opel Manta van Marktplaats
  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, manta, occasion, Opel, targa, tuning

Vorig bericht: « Chrysler-Lamborghini Portofino: vergeten concept (1987)
Volgend bericht: Vandaag ook boeren-wegblokkades in België »

Lees Interacties

Reacties

  1. rammillius zegt

    29 juli 2015 om 23:01

    Low budget occassions op raam en dan deze auto ervoor. Prachtig!

    Login om te reageren
  2. redneckdarian zegt

    29 juli 2015 om 23:10

    Ik vond hem mooi….. Tot ik het interieur zag.

    Login om te reageren
    • poarneemn zegt

      29 juli 2015 om 23:12

      @redneckdarian: je bent niet de enigste

      Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      29 juli 2015 om 23:17

      @redneckdarian: Juist het interieur is wat zo heerlijk fout is aan deze auto.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        29 juli 2015 om 23:33

        @dikdraak: fout in de zin van niet goed/mooi ja!

        Login om te reageren
  3. Robert zegt

    29 juli 2015 om 23:15

    Nette ombouw, zeker voor de liefhebber, maar de spoorverbreders achter en fikse verlaging aan de voorzijde zal een toch al niet geweldige wegligging (want: Opel techniek des jaren ’70) nog verder naar de filistijnen hebben geholpen. En met de 150-200 pk (schatting) op de achterwielen maakt dit volgens mij een auto die je niet relaxt met de elleboog uit het raam op de weg houdt..

    Alleen voor de show dus. Achter de McDrive.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      29 juli 2015 om 23:45

      @RRRobert:

      Ik heb veel ervaring met 70’s Opel techniek en zo belabberd rijden die dingen helemaal niet.
      Zeker niet als ze verlaagd zijn. Ik heb al vaak genoeg E36’s en dergelijke in de achterspiegel zien verdwijnen bij een sportieve bocht.
      Of daar bij deze Manta nog veel van overgebleven is valt inderdaad nog wel aan te twijfelen.

      Oh en by the way, de C30SEJ levert 204pk.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        30 juli 2015 om 08:59

        @carmasterr: Mag ik dan vragen, die DUAL RAM intake, is dat stock Senator of komt dat bij Pontiac uit de schappen? Ik herken de vorm maar kan het niet plaatsen. Ziet er erg cool uit namelijk.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          30 juli 2015 om 13:57

          @E34M5Touring:

          De Dual-Ram is een stock Opel onderdeel.
          Al zullen ze vast wel een beetje leentjebuur hebben gespeeld bij moeder GM.

          Login om te reageren
  4. rocky zegt

    29 juli 2015 om 23:15

    Weet je… als ik deze Manta in mijn tienerjaren zou zien, dan zou ik met mijn bek wagenwijd open staan te kwijlen… Maar ja, nu ben ik toch weer een paar jaartjes (zeg maar rustig 20…) ouder en nu vind ik een opgedirkte Manta nog steeds lekker!! :-)

    Het voordeel van ouder zijn: nu heb ik het geld ervoor om het kopen :-) en zou ik niet getrouwd zijn zou ik het doen ook… lekker belangeloos een rondje rijden in mijn 80s look kleding!

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      30 juli 2015 om 06:58

      @rocky: ik zeg nu kopen, of een andere droomauto. Als je ooit gaat scheiden (hoop t niet voor je) wordt t veel lastiger;-)

      Login om te reageren
  5. werf76 zegt

    29 juli 2015 om 23:15

    Mooie auto (op het interieur na) en dan plak je er m3 spiegels op :(

    Login om te reageren
  6. alfablog zegt

    29 juli 2015 om 23:20

    Zodan, 15K, das niet echt lowbudget

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 juli 2015 om 23:39

    Gaaf! Hebben deze wagen.

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    29 juli 2015 om 23:40

    Wat is er mis mee? Brock velgen. Netjes uitgebouwd. Dikke V6. Achterwielaandrijving. Handbak. Munt interieur. Nice!

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      29 juli 2015 om 23:57

      @gtwillem: lezen is indd moeilijk voor sommigen.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      30 juli 2015 om 01:20

      @gtwillem: kom op Willem, ik ben beter van je gewend dan deze zes-in-lijn een V6 te noemen.

      Maar zonder gein, ik ben het volledig met je eens. Blubberdik van buiten, van binnen zó fout dat het gewoon weer gaaf is. En inderdaad zo puur als het maar kan worden met een dikke zescilinder voorin, handgeschakelde versnellingsbak erachter, de aandrijving op de achterwielen en geen elektronische bemoeienissen. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe gaaf dit ding moet zijn om te rijden.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        30 juli 2015 om 13:29

        @ej20g: zes-in-lijn, zes-in-lijn, zes-in-lijn…. Ik weet biet waar ik zat met mijn hoofd. Was al half aan het pitten waarschijnlijk ;-).

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 juli 2015 om 11:03

      @gtwillem: de zes-in-lijn, is een van de beste blokken die Opel ooit gebouwd heeft.

      Login om te reageren
  9. carmasterr zegt

    29 juli 2015 om 23:42

    @dizono
    De i300 is een model van Irmscher, en die heeft met de echte rally Manta’s weinig van doen.

    Also, spellcheck: Senator.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 juli 2015 om 11:02

      @carmasterr: klopt, i300 (én de i240) waren Irmscher producten, géén officiële Opel s.

      Login om te reageren
  10. retsok zegt

    30 juli 2015 om 00:09

    Rocky, wat dat betreft zijn vrouwen wel een belemmering voor onze autodromen!

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    30 juli 2015 om 00:21

    Dan toch liever zo’n Manta.. Desnoods met spoiler. http://cloudlakes.com/data_images/models/opel-manta/opel-manta-09.jpg

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    30 juli 2015 om 00:26

    Grrrr link werkt niet? http://cloudlakes.com/data_images/models/opel-manta/opel-manta-09.jpg

    Login om te reageren
  13. EdGaR zegt

    30 juli 2015 om 00:29

    1000pk jonguh!

    Login om te reageren
  14. marinepower zegt

    30 juli 2015 om 02:16

    Goed fout, maar wel OK.

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    30 juli 2015 om 06:46

    Zo te zien aan de afwerking onder de auto zou ik me niet te veel zorgen maken over chassis versterking,
    maar meer over de dichtheid van het targa dak

    Login om te reageren
  16. Jochen zegt

    30 juli 2015 om 06:59

    Ik blijf me verbazen over het aantal mensen dat schuursponsjes gebruikt om schoon te maken (zie blok)

    Login om te reageren
  17. bennyyy zegt

    30 juli 2015 om 07:01

    De verkoper vind de wagen “nice”, heeft het zelfs op z’n pand laten zetten.

    Login om te reageren
  18. pjotr zegt

    30 juli 2015 om 08:51

    Ik mis de antenne met staartje….

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      30 juli 2015 om 09:36

      @pjotr: en het bontje om het stuur.

      Login om te reageren
  19. philipf zegt

    30 juli 2015 om 10:12

    Zo lekker fout!

    Login om te reageren
  20. jaapiyo zegt

    30 juli 2015 om 10:43

    3 liter 6-in-lijn…RWD…

    nuff said.

    Login om te reageren
    • paulaner zegt

      30 juli 2015 om 12:20

      @jaapiyo: En hij staat bijna om de hoek..

      Login om te reageren
  21. tvr1974 zegt

    30 juli 2015 om 10:48

    de V6-24v kwam uit een Senator.. (geen Senatar).. Ken je classics…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 juli 2015 om 13:53

      @tvr1974:

      Die V6-24V van jou is nooit in een Senator geleverd.
      Dat is namelijk altijd een zes in lijn geweest.
      Ken je klassiekers inderdaad.

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        30 juli 2015 om 16:50

        @carmasterr: je hebt helemaal gelijk.. het was een lijn motor en geen V…

        -edit: check! Is aangepast-

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          30 juli 2015 om 18:40

          @tvr1974:

          Dat klopt. Een spelfoutje van @dizono.

          Login om te reageren
  22. silenro zegt

    30 juli 2015 om 11:25

    Dit is van ver voor mijn tijd.. Maar wat een gave auto :) En dat interieur maakt het voor mij helemaal af als ik eerlijk mag zijn :)

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    30 juli 2015 om 11:58

    Toffies hoor.

    Login om te reageren
  24. sjeemsbond zegt

    30 juli 2015 om 14:32

    Ergens best wel geinig. Beter dan een f40 kitcar / pontiac fiero
    Off topic… Trieste ad van Seat. Als je interresant wilt doen dan noem je barcelona gewoon barna…barca verwijst enkel en alleen naar de voetbal club niet de stad. Domme marketing goof.

    Login om te reageren
  25. Alfarobert zegt

    30 juli 2015 om 15:10

    Ik vindt hem wel gaaf.Ziet er heel netjes uit.Je moet juist getrouwd zijn als je deze auto koopt.Als je vrouw het zilver poetst kan ze meteen het blok doen,haha.

    Login om te reageren
  26. p0wn3d zegt

    30 juli 2015 om 19:07

    Dat blok wil ik later in mijn C Kadettje leggen!

    Login om te reageren
  27. mrrallycross zegt

    31 juli 2015 om 08:22

    Jammer van de kleur van het interieur en het targa dak. Verder echt leuk autootje

    Login om te reageren
  28. jurgen25 zegt

    31 juli 2015 om 14:41

    Daar woon ik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North