Opel Manta B, youngtimer in beeld

Auteur: , 33 Reacties

Na een tijdperk van Kadett Coupé's, Opel GT's en de eerste lichting Manta's volgt in de jaren '80 nog één echte fun-Opel. In de basis een Opel Ascona, maar lichter, platter en sportiever dan dat 'familie' model.

Eind jaren ’70, begin ’80, houdt Opel er naar huidige maatstaven haast een Audi-esque modellengamma op na. Net als bij de VAG-broeders lijkt alles op elkaar, delen auto’s heel veel onderdelen en zijn wijzigingen bij nieuwe modellen beperkt. Zo is ook het geval bij de Opel Manta. De auto leent heel veel onderdelen bij andere modellen. Uiteindelijk staat er een sportief, licht en eenvoudig tweedeurs model klaar.

Viercilinders zijn in alle modellen gelijk. Om te beginnen een 1.6 met carburateur en 60 (N) of 75 pk (S). Genoeg om lol te hebben met de 1000 kg achterwielaangedreven hatchback (en coupé) op wielmaat 165 SR13, 165 mm breed, heel hoog en met 13 inch velgen.

Achter de voorwielen gaan kleine remschijven schuil, bij de achterwielen zijn trommels gemonteerd. Via een vierversnellingsbak en starre as gaat de aandrijving naar de achterwielen. Opel geeft de Manta een standaard ‘vergevend’ weggedrag mee. Licht onderstuurd, gebalanceerd en comfortabel geveerd.

Zeven jaar na de introductie van de ‘Manta B’ vindt Opel het tijd voor een facelift. Het is 1982 en Opel frist haar Manta op om tot de Manta B2 te komen. Eén van de laatste ‘oude’ Opels. Na een 1.3, 1.6, 1.9 en 2.0 viercilinder introduceert Opel dat jaar een ‘1800’. Vermogen en koppel zijn sinds 1976 toegenomen tot maximaal 90 pk en 143Nm. De eerste lichting nieuwe Manta’s heeft in 1982 nog steeds vier versnellingen vooruit, niet veel later volgen er een vijfbak en nieuwe 110 pk 2.0 viercilinder.

Irmscher Opel Manta 400

Hoewel successen beperkt waren heeft Opel de Manta ook veelvuldig in de autosport (rally) ingezet. Samen met Irmscher en Cosworth maakte Opel Manta 400’s. Voorin lag een unieke 2,4 liter 16-klepper. Cosworth verrichtte veel werk aan de motor en met name cilinderkop. Irmscher voorzag in een sportief ontwerp van binnen en buiten. Vermogens voor de eerste lichting van deze auto’s kwam neer op ruim 140 pk. De tweede lichting sport-Manta’s zou een flinke extra duw vooruit krijgen. Spatborden werden verbreed, lichte materialen werden toegepast en het Bosch injectiesysteem werd weer vervangen door carburateurs om uiteindelijk tot 230 pk te komen. Sommigen wisten het vermogen van de Manta 400 zelfs boven de 300 pk op te krikken.

Waar Manta’s vol foute figuren vroeger ’s lands wegen overspoelden, zijn de auto’s inmiddels een zeldzaamheid. Het imago is gebleven, weliswaar met een vrolijke grijns in plaats van zure bijsmaak. Prijzen voor Manta’s lopen anno 2013 sterk uiteen. Ernstige restauratieobjecten verwisselen voor minder dan €1000,- van eigenaar. Goede exemplaren kosten al snel €4000-€6000. Bij bijzondere Irmscher zescilinders of een Manta 400 wil de vraagprijs nog wel eens het tienvoudige bedragen.



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Mooie wagens. Liever nog de Monza en Commodore. In een tijd dat vw een kevertje en golf in het assortiment had. Kijk nu eens…. Times change
Oh ja, wat een heerlijke auto. De witte I uitvoering is vroeger mijn droomauto geweest. Er reed indertijd een rode versie van rond in Hilversum toen ik stage liep bij Donkervoort (en elke dag door Hilversum fietste). Die eigenaar had de neiging bochten driftend te nemen. Geweldig om te zien. Toen kon dat nog.
Vind het nog altijd prachtig om te zien als er weer iemand met een omgebouwde 400 aan komt rijden. Meestal is 1 blik op de velgen voldoende om te constateren dat hij net zo nep is als de tieten van een gemiddelde Amerikaanse vrouw
@Soulmaster: die komen ook echt met bosjes tegelijk ‘weer’ de hoek omzeilen hier :-)
Ja, hij had een vrolijk fout imago, maar wat heb ik gelachen met zo’n Manta in de bossen bij Maarn/Doorn.
Juist door die malle bandjes en het uiteraard ontbreken van al die vervelende elektronische bemoeials kon je eindeloos vegen op die paden.
Zoals @midasracer ook al zij, toen kon dat nog.
Was mijn droomauto destijds. Als GT/E (meen ik) met zwarte motorkap, en natuurlijk RWD.
Herinner me ook nog de rally successen van Walter Roerl in de Manta 400.
In ieder geval mooier dan Golf GTI.
Irmscher 6 cylinder in de Manta??? Ken alleen de TE2800 (Manta A), dat was een 6 cylinder, gebouwd in België.
schitterende auto’s, heb er zelf ook een. Ben hem ook als 400 replica aan het bouwen, maar naar mijn eigen smaak. Daarbij houd ik gewoon de 4 gaats velgen. Nep of niet, dat maakt voor de liefhebbers en voor mij niet uit. Hij heeft een c20let motor welke zo rond de 280 pk zal gaan leveren, dit wordt op de weg gebracht door een onafhankelijke e30 achterophanging. Originele 400’s zijn onbetaalbaar. Goede replica’s worden ook moeiteloos getaxeerd op 20.000+ euro.

@ 406 v6

jup, zowel irmscher als mantzel hebben beide 6 cilinder blokken voor in de manta gebouwd. Deze waren op basis van de c30se motor (3.0 24v). In de manta a TE2800 lag een 2.8 12v 6 cilinder motor uit een commodore.
@benmegens: Heeeeeeel lang geleden mogen geniet van mijn Manta GTE, ontzettende fijne bak was dat, heerlijk fout in goudbronze lak, Recaro interieur er in, je weet wel dat geblokte motief en jawel goudkleurige BBS. Helaas is die destijds kort gereden door een gozer die met 80Km per uur achteropklapte terwijl ik stilstond
@benmegens: thx voor de info, dat wist ik niet.
Hier in rijssen staat een puntgave 400 bij de opel dealer.
Super mooie bak.
De meest voute en deprimerende productie wagen ooit.
En dat zeg ik, als sjonnies.
Kan die krengen niet luchten of zien.
En van witte Manta’s word ik depressief.
Mooie auto maar haalde het wat mij betreft, en om nog maar zo’n youngtimer te noemen in de verste verte niet bij een Toyota Celica ST.
Ga ik nu de eerste zijn met manta-grapjes?

Een manta rijder neemt een liftend nonnetje mee. Zegt het nonnetje ‘dankje om me mee te nemen, ondanks jullie reputatie ben jij toch wel een brave Christen’ waarop de manta-rijder zegt ‘geen probleem, Batman’s vrienden zijn ook mijn vrienden’.

Welk sprookje leest een manta-rijder voor z’n kroost? “Rood kapje en de boze Golf”
@Hupke: Heb je gehoord dat de Manta opnieuw uitgebracht gaat worden? Deze wordt 80 cm breed zodat aan beide kanten de arm uit het raam gestoken kan worden.
@fordnut:

Nah, da’s een hoax op een manta van 80cm passen geen KENWOOD stickers.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er wat foutjes in het artikel zitten. Zoals ik het lees komt bv. pas na de facelift van ’82 de 110pk tweeliter inspuiter. Heb zelf een GT/E van ’77 gehad, en die had als één van de eerste B manta’s die motor. Te zien aan het GT/E embleem op de kofferklep waaraan (in chroom) nog een 2.0 embleem was toegevoegd. Tot medio ’77 had de GT/E nl. een 1.9 inspuiter van 105pk. Die lag ook al in de Manta A GT/E. Zoek ‘m maar op bij de RDW, 12-TJ-46. Staat toch echt Manta 20 GTE.
Mijn laatste achterwielaandrijver. Snik :-( Differentieel was bagger. Heb er drie van versleten. Dure grap. Commentaar van de garage: “differentieel kan het hoge vermogen niet aan”. Ja ja.
Misschien ook handig om te vermelden is dat die 140pk voor de straatversie van de 400 was.
De echte rallyversies hadden eerst 240 en later 300pk.
Vandaar die verassend “flinke duw in de rug”.
Van het slechte imago van de manta heeft Opel nog steeds last van anno 2013. Opel het merk van de boertjes hier met hun Kadett, Ascona, Manta, Senator maar nog erger (voor de opperboer) de Monza en Calibra.
Met weemoed terugdenkt aan mijn witte Irmscher verlaagde uitgebouwde GT 1800 met de overbekende kadett/Rekord/Omega blok.
Het leukste vond ik als je optrok met deze auto’s dat de carrosserie eerst omhoog kwam voordat hij naar voren ging dat kwam door de ligging van de aandrijfas ten op zichtte van het differentieel.
Dit fenomeen hadden toen bijna alle Opels eerst omhoog dan wegrijden zeer apart.
@hanzel: ik weet het nog goed. Mijn lesauto een Ascona B 1.9D (met V-max van 130 km/h) uit 1981 vertoonde ook het “omhoogkomen”, maar wel RWD.
@spidermann:
Ik ga niet kissebissen over 100 cc meer, lol, ik heb 2 van die Ascona’s gehad waarvan de eerste de bijnaam veerpont had, vanwege het feit dat dat ding zoooo verschrikkelijk stonk.
En met de koudstart zooo verschrikkelijk rookte niet mooi meer heel de straat stond blauw en ik kon gloeien tot ik een ons woog maar dat deed niets af aan de rookontwikkeling, als hij warm was rookte hij iets minder.
Was trouwens 1 van de weinige auto’s die 2 accu’s had omdat de startmotor op 24 volt startte de accu’s stonden links en rechtsvoor onder de kap naast de radiateur, dure hobby om die te vervangen, de auto zelf was overigens 12 volt verder.
O en ik heb hem ook 1 keer op de 150 km/h gehad maar dat kwam omdat de olieschraapveren versleten waren en hij op zijn olie ging lopen, een hele rare gewaarwording nooit harder dan 130 en ineens ging de motor “kloppen” en jep daar ging tie 150 op de klok. pfieuw was dat schrikken, contact uit en in zijn versnelling vol op de remmen en blijven remmen tot aan stilstand.
Toen voorzichtig de auto weer gestart waren hele bange minuten voor mij, ik was toen net 20 en het was mijn 1e dure auto gekocht voor een dikke 3000 gulden, mijn God wat baalde ik toen.
Veel lol gehad met die auto trouwens , en niet vooruit te branden acceleratie meten met een kalender en een topsnelheid hè nou laat maar, inhalen was een poging tot zelfmoord,en een aanslag op je medeweggebruikers, maar ik had wel een met sky bekleed dan vanaf fabriek.
Blauw van buiten en blauw van binnen zeer saai en kaal uitgerust tja luxe was toen vreemd in de normale burger auto.
Ik wil er weer 1 hebben ……
@: Nee hoor ik heb een Corsa de luxe gehad!
Nou moet je je ook niet te veel voorstellen bij die “de luxe” Hij had namelijk een dagteller en een heuse klok! Haha
@hanzel; leuk verhaal hoor maar het contact uitzetten bij een diesel die op olie loopt heeft niet veel zin.
@gearhead:
Op een moment loopt hij weer op diesel en om eventuele verdere schade aan de motor te voorkomen zet je je contact uit en ga je na stilstand op zoek naar de oorzaak., en daarom deed ik mijn contact uit om verdere schade te voorkomen dus, ik zou het nu ook weer zo doen.
Zo laag mogelijke versnelling nemen koppeling oplaten komen en gelijk de rem activeren en zo hard mogelijk remmen ( op de vluchtstrook natuurlijk), en dit allemaal in een zo kort mogelijk tijdsbestek.
En je contact uit is het eerste waaraan je denk net als paniek remmen en sturen bij slippartij in de sneeuw of op ijzel, je weet dat het nooit meer goed kom maar toch doe je het, je denk niet je handelt instinctief, soort overlevingsdrang, schade beperkend handelen zeg maar.
New kids jonguhhh
Dan toch liever de Commodore B (‘sportieve’ versie van de Record): http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=3508
Hallo , skeletje’ ben eigenaar van de 2.0 liter manta met kenteken 12-tj-46 sinds jan 1986 en dat verhaal kan ik bevestigen .
Ben benieuwd of ,skeletje’hier op reageert ,want ik bezit deze manta al 28jaar en heb der inmiddels nog 2 mantas bijgekocht .Superautos alleen ze moesten niet zo roesten .
@50jensma. De reactie is erg laat maar is er nu dan toch. Wat leuk om te lezen dat jij de trotse eigenaar bent van “mijn” oude Manta. En dat al 28 jaar! Heb ‘m inderdaad jan. ’86 ingeleverd voor een andere Opel. Mocht je belangstelling hebben, ik zou een heleboel foto’s van die wagen met je willen delen. Foto’s van de wagen in diverse staten, ook met flinke schade :-( Heb daarnaast ook nog een flinke map met rekeningen van de Manta liggen. Wat zonde bedenk ik mij nou, bij het opruimen van de garage vorig jaar heb ik dat 2.0 embleempje waar ik het hierboven over had bij het vuilnis gezet. Ik had ‘m graag aan je gegeven. Heb die wagen zelf in, ik denk ’79, gekocht bij Opel dealer Fennema in Grou. Opel A Manta 1.6S Luxe op ingeruild. Laat maar weten of je belangstelling hebt voor foto’s en/of rekeningen. Kom ik ze brengen want ik zou de Manta graag nog eens willen zien!
Nou gerke ,dat heeft dan bijna 29 jaar geduurd dat ik de vorige eigenaar eens tegen kom zoek al tijden naar informatie en foto’s van mijn manta ,ben ,m de laatste 21jaar aant restaureren Kom maar langs met foto’s ben benieuwd mijn e mail adres is , info @sinnetempel.nl en mijn naam is Oane Jensma en woon in Beetgumermolen . Mail maar even

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).