• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vandaag ook boeren-wegblokkades in België

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 juli 2015 om 07:45 – 65 Reacties

'Wij zijn boos


Wat ontzettend origineel van jullie, Waalse boeren.

Omdat de Franse agrariërs zich zorgen maakten dat het vakantieverkeer zich deze zomer te veel verveelt, besloten ze onlangs een spannend nieuw element toe te voegen in de vorm van wegblokkades met tractors en brandende pallets/banden. Om de spanning bij de truckers te verhogen wordt bovendien elke tiende vrachtwagen die door deze noeste burgerwachten wordt ‘gecontroleerd’ gratis ontdaan van zijn lading, soms met een wegkijkende Gendarme ernaast.

De Fransen voeren al even deze acties uit, en nu komen de Belgische boeren er achter dat zij eigenlijk ook best boos zijn op de vrije markt, waarbij boeren in andere landen zomaar met hun grootschalige en efficiënte productie de traditionele, niet-innoverende en vastgeroeste bedrijfjes durven te beconcurreren. Dit zijn vooral de *kuch* welvarende Walen, die besloten hebben hun onvrede gestalte te geven met…wegblokkades. Hoe creatief. Er was kennelijk even geen autoshow om te bestormen.

Vertraging op de E17

Vakantiegangers die de E17 tussen Antwerpen en Frankrijk nemen moeten even opletten, hier is de kans op acties groot. Hiernaast meldt de VID dat ook de E19, E40 en E403 mogelijk doelwit zijn. Verwacht vooral oponthoud rond Henegouwen en Luik, maar we nemen aan dat iedereen die niet suïcidaal is hier toch al niet naartoe wilde.

We sluiten af met een klifhanger: deze ochtend zullen de al decennia fileveroorzakende boeren hun oordeel vellen of, en zo ja: welke, snelwegen worden geblokkeerd. Stay tuned.

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, files, snelweg, tractor, Verkeer

Vorig bericht: « Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van Maaskantje
Volgend bericht: Niet te ontkennen: deze BMW 650i is vies dik »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    30 juli 2015 om 07:48

    Misschien is er geen vraag meer naar je product? Ga eens wat anders doen ofzo, domme boer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juli 2015 om 08:16

      @gop1: vraag naar landbouw producten is er altijd, mensen en dieren moeten eten. Maar waardering voor boeren is er niet meer. Ze worden uitgeknepen door hun afnemers. Ze krijgen yoghurtzure stukjes op autoblog. En worden onnadenkend zomaar “domme boer” genoemd. Laten we toch tenminste de optie openhouden dat ze misschien wel een beetje gelijk zouden kunnen hebben.

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        30 juli 2015 om 08:47

        @mashell: Als er vraag is voor 1 miljoen mensen snapt elke mongool dat je niet voor 2 miljoen mensen moet gaan produceren, nota bene met subsidie.

        Login om te reageren
        • marikoelolo zegt

          30 juli 2015 om 10:05

          @gop1: Precies!

          Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        30 juli 2015 om 09:34

        @mashell: oh ik twijfel er niet aan dat ze vast wel ergens een beetje gelijk hebben. Ik vind het alleen echt te debiel voor woorden dat je dan juist de mensen pakt die er gewoon totaal niets aan kunnen doen. Wat verwachten ze nou van dit? Ik persoonlijk heb geen goed woord over voor deze actie. Ik snap de boeren echt wel, maar dit is de foute manier.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      30 juli 2015 om 08:20

      @gop1: De boeren worden ‘gedwongen’ door de grote afnemers tegen bodemprijzen hun waren te verkopen. Hierdoor zitten vele boeren al jaren in de klem. Heeft niets te maken met wel of geen behoefte naar het product, die melk, eieren etc. willen wij nog steeds hoor!

      En daarnaast lijkt me het onwenselijk om te veel afhankelijk te zijn van andere landen voor onze eerste levensbehoeften, dus alle boeren in het westen opdoeken omdat ze te duur zijn, lijkt me ook geen goed idee.

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        30 juli 2015 om 08:34

        @reactief: Ik weet hoe het werkt, maar door automobilisten te pesten gaan die boeren geen hogere prijzen krijgen. Dit is nu eenmaal het rotte kapitalistische systeem. Uienboeren bijvoorbeeld mogen niet onderling afspreken dat ze allemaal 3 cent per kilo gaan vragen, want dat benadeelt de consument. Dat diezelfde kilo uien vervolgens bij Albert voor 2,99 in de schappen ligt is dan weer vrije markt.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 juli 2015 om 08:37

          @gop1: paar jaar geleden kon je uien kopen bij de boer. Elk muntje wat je gaf voor een kilo was meer dan dat ze kregen van hun afnemer. Ja, zelfs een cent…

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        30 juli 2015 om 08:35

        @reactief: nou heb ik geen idee hoe het zit met vleesboeren, waar het hier om lijkt te gaan. Maar wat melkprijzen betreft gaan de boeren zelf ook niet helemaal vrijuit. Omdat het quotum eraf is zijn ze massaal aan het uitbreiden. Het is logisch dat er eerst markt moet ontstaan. Dat gezegd hebbende worden de boeren al jaren uitgeknepen door de afnemer. Iets met nagenoeg monopolie positie en daardoor teveel macht.

        Ik snap heel goed dat boeren actie voeren. Maar doe dat dan bij mensen die er iets aan kunnen doen. Ze maken dezelfde fout als de politie. Onschuldige burgers lastig vallen.

        Bovendien mogen ze van mij van elke boer die het waagt om de lading van een vrachtwagen te lossen zijn hele hebben en houden afpakken. Stelletje criminelen, als je niet van andermans spullen af kan blijven ben je de lucht die je inademt niet waard!

        Login om te reageren
      • Femme zegt

        30 juli 2015 om 09:21

        @reactief: De situatie is ontstaan omdat de boeren in de afgelopen jaren in de aanloop naar afschaffing van het melkquotum enorm hebben geïnvesteerd in capaciteitsuitbreiding. Er zitten cowboys tussen die van 80 koeien naar een stalruimte voor 400 koeien zijn gegaan (vaak nog niet helemaal vol met koeien maar wel met hoge financieringskosten). In Nederland is de melkveestapel in een jaar met 3,6 procent en 110.000 stuks gegroeid. De boeren zijn nu vier maanden bevrijd van hun melkquotum en zitten in een situatie waarin er veel te veel melk op de markt wordt gebracht, waardoor de prijzen zijn gedaald. Normaal gesproken hoort zoiets zich op te lossen door krimp van het aanbod, dus van boeren die stoppen of besluiten om iets anders te gaan doen dan het melken van koeien. Dat is natuurlijk niet leuk voor de boeren die het hoofd niet meer boven water kunnen houden. Overigens werken boeren met oude stallen en machines vaak nog tegen de laagste kostprijs.

        De meeste melkveeboeren zetten hun melk af via zuivelcoöperaties zoals FrieslandCampina en Arla, die als doel hebben om de melk voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Dat lukt natuurlijk niet in een markt waarin het aanbod te groot is.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        30 juli 2015 om 09:27

        @reactief:
        Dank voor je goede reactie !

        Login om te reageren
    • gerjan zegt

      30 juli 2015 om 08:22

      @gop1: ga anders even meest domme antwoord geven. Meeste boeren zijn slimmer dan de meeste mensen hier. Vergeet niet dat dit allemaal mensen zijn die een eigen bedrijf runnen. Verder moet jij je misschien eerst is gaan verdiepen in het boeren leven. Q

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        30 juli 2015 om 08:38

        @gerjan: Toch heeft hij wel degelijk een punt, de landbouw wordt in stand gehouden met (Europese ) subsidies, er zijn Europees gezien teveel boeren die hetzelfde product leveren, kwestie van vraag en aanbod, veel aanbod, lage prijs, dus zou je als slimme boer kunnen overwegen om iets te gaan verbouwen waar nog wel brood in is te verdienen zonder hulp van de overheid natuurlijk.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          30 juli 2015 om 09:54

          @toniominestrone: Eigenlijk is het raakvlak met de NLse automarkt nog best ‘grappig’. Overheidsingrijpen dmv subsidie en lagere belastingen.
          Ik denk dat iedereen in dit land het er wel over eens is dat als boeren in het buitenland minder regels hoeven te volgen (uitstoot, dierenleed, dierenwelzijn, kwaliteit, genetisch manipuleren etc), dat je dan de binnenlandse boeren zou moeten beschermen. Maar dat kan ook te ver gaan. We zitten nu dus duidelijk ergens in die buurt.
          Grappig is het geval van NL, de CO2 lobby uit EU en die lease-ongein. Zie je de NLse grijze muis nu met hun leaseauto protesteren omdat hun belasting-verlaging (foute lage bijtelling) binnenkort weg is? Nope.
          En bij een vergelijking hoort ook een verschil: de automarkt is een extratje, net zoals een lease auto. Bij de boeren gaat het om hun inkomen. Eerst moet je meedoen met het spelletje omdat je anders word weggeconcurreerd door je buren. En nu het spelletje veranderd ben je de sjaak met je te hoge kosten omdat ‘het buitenland’ weer mee mag doen. Ja, dan zou ik ook boos worden.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 juli 2015 om 10:33

          @toniominestrone: de subsidies staan in geen verhouding met de regels waaraan boeren moeten voldoen. Zonder subsidie valt er niet te boeren want het is gewoon bizar wat Europa de boeren oplegt. Bovendien regelt Europa de productie. Als we in Nederland wel suikerbieten kunnen verbouwen maar geen goede graansoort zouden wij de bieten moeten produceren en ergens anders graan. Volgens Europa is het beter om te verdelen. Dus gedeeltelijk bieten hier, en gedeeltelijk waar het onrendabel is. Met graan* net zo. Slaat echt nergens op.

          *fictief voorbeeld.

          Login om te reageren
  2. gop1 zegt

    30 juli 2015 om 08:31

    De boeren zijn vroeg wakker vandaag.

    Login om te reageren
  3. gerjan zegt

    30 juli 2015 om 08:32

    Boeren mogen wel wat meer respect verdienen !! Degene die nog durft om over domme boeren te praten moet zich schamen!

    Login om te reageren
    • parker zegt

      30 juli 2015 om 22:00

      @gerjan: domme boeren!

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    30 juli 2015 om 08:35

    Gvd stel idioten. Ik snap iet dat de politie die wegen niet gewoon schoonveegt. Onacceptabel zulke acties.
    Nou moet ik morgen de E19, hopelijk gaat dat wel goed.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      30 juli 2015 om 11:56

      @trustmeiamanengineer:
      Ikke, ikke, ikke……….

      Login om te reageren
      • parker zegt

        30 juli 2015 om 14:05

        @9000cse: onzin, dat is bij uitstek wat die boeren doen: maling hebben aan de rest, ‘wíj willen méér’..Prutsers. Als het goed gaat hoor je ze niet en zodra het even tegenzit dan mag de staat dokken. Zo wil ik ook wel ondernemen, lekker makkelijk!

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          30 juli 2015 om 14:53

          @parker:
          Als jij onder de kostprijs moet leveren zul je niet lang ondernemer zijn. En ja! Die acties leveren voor het (vakantie)publiek en de truckchauffeurs problemen op. Maar ik begrijp die boeren wel. Wat moet je anders, als het water je tot de lippen staat? Met een bordje “ik protesteer” langs de kant van de weg gaan staan? Nou, dat zal een enorm effect hebben! En jij zou er volgens mij met een opgestoken middelvinger lachend aan voorbij rijden.

          Login om te reageren
          • parker zegt

            30 juli 2015 om 15:51

            @9000cse: klopt, dat zou ik inderdaad doen, maar jij knuffelt zieligerds liever uit altruïstische gronden, prima. Een slimme boer/ondernemer vermijdt dat het water hem of haar aan de lippen komt te staan: reserves opbouwen in goede tijden, risico’s spreiden: basic ondernemerschap.

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              30 juli 2015 om 16:55

              @parker:
              Jij mist de schakel met de realiteit. Boeren zitten vast aan wurgcontracten en daarom is flexibiliteit niet mogelijk. Maar verder wil ik er met jou niet over discussiëren. Het libertarische gedachtengoed strookt nou eenmaal niet met dat van mij. Het vrije marktdenken heeft al genoeg kapot gemaakt. Einde discussie!

              Login om te reageren
              • parker zegt

                30 juli 2015 om 17:09

                @9000cse: leg dat maar eens uit dan, dat van die zogenaamde wurgcontracten. Vakbondspropaganda, niet alles maar voor zoete koek aannemen omdat het in je salonsocialistische straatje past..

  5. Dutchdriftking zegt

    30 juli 2015 om 08:51

    Schoon vegen die handel. Stelletje boeven.

    Login om te reageren
  6. timberleek zegt

    30 juli 2015 om 09:04

    Ze moeten actievoeren wat ze willen (daar zijn het immers fransen voor), Maar buitenlandse trucks “controleren” en leeghalen moet keihard aangepakt worden.
    Niet dat hun mede fransen dat gaan doen natuurlijk…

    dus omdat de franse landbouw een puinhoop is, waarvoor ze bij hun eigen regering moeten zijn. Moeten buitenlandse bedrijven, die zicht gewoon aan de regels houden die door de franse regering gesteld zijn het ontgelden… Dit is gewoon wachten tot het uit de hand loopt en de buitenlandse chauffeurs het heft in eigen handen nemen. en ik geef ze volledig gelijk

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 juli 2015 om 12:40

      @timberleek: Walen zijn geen Fransen…

      Login om te reageren
  7. endofline zegt

    30 juli 2015 om 09:09

    Deze morgen veel politie en maar 1 boer aan de E17 in Sint-Niklaas.
    Op zich een domme actie van de boeren. Ze krijgen minder begrip van de consument die toch die prijs niet kan veranderen. Ze zijn allemaal zo stom geweest om wurgcontracten met grote bedrijven te tekenen en nu zeuren dat de prijs niet meer aangepast wordt. Als ze iets zouden kunnen doen is het met hun vakorganisatie ‘boerenbond’ zelf een grote afnemer oprichten en concurrentie op de markt brengen. Maar hun eigen boerenbond slaat maar op 1 nagel, extra subsidie. Mja als daar je business moet van bestaan.

    Login om te reageren
  8. freezzr zegt

    30 juli 2015 om 09:34

    Zolang ze maar van de A7 afblijven! :)

    Login om te reageren
  9. olivier420 zegt

    30 juli 2015 om 09:39

    Walen, dat zijn toch Fransen met een identiteitscrisis?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      30 juli 2015 om 11:52

      @olivier420:
      Onnozelaar! Bij zo’n reactie vraag ik me af in welke crisis jij zelf zit.

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        30 juli 2015 om 13:54

        @9000cse: @ilivier420: ik denk in een crisissituatie zonder vloei of tabak..

        Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    30 juli 2015 om 09:44

    Probleem is simpelweg dat er geen winst bij de boer, de producent blijft hangen maar dat de grote winkel concerns de prijs en dus de dienst uit maken.

    En zij bepalen, min of meer samen met Brussel hoeveel de boer mag verdienen.
    Ondertussen zijn de investeringen gigantisch groot geworden en heeft de boer van vandaag te maken met een enorme administratieve rompslomp.

    In Frankrijk en vooral Wallonië heeft men niet aan schaalvergroting gedaan, schaalvergroting dat ’toverwoord’ waardoor alles goedkoper wordt, weet je wel, grote ziekenhuizen, scholen noem maar op, volgens mij moeten we dat hele idee van schaalvergroting laten varen en mikken op minder grootschalige landbouwbedrijven en meer op kwaliteit en hoe ons voedsel wordt geproduceerd.
    Ik las een stuk dat de bijensterfte in Europa -waarschijnlijk- deels wordt veroorzaakt door een bestrijdingsmiddel voor gewassen, maar omdat de producent een grote machtige multi-national is, wordt er geen actie ondernomen.
    En dit is eigenlijk gokken met het bestaan van de mensheid, want zonder bijen sterft de mensheid uit
    En Brussel ploegde voort ……….

    Vergeet niet, zonder boeren hebben we niks te eten !

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      30 juli 2015 om 10:20

      @desjonnies: Dat mag allemaal waar zijn, maar hoe komt het dan dat in andere landen, waar hetzelfde Brussel de melkmarkt bepaalt, de boeren wél aan schaalvergroting hebben gedaan, en in Frankrijk niet?

      Je kan lullen wat je wil, in Nederland klagen de boeren ook sinds mensenheugenis over de melkprijs. Maar ondertussen investeerden ze wel gewoon door, voldoen aan de milieuwetgeving, kopen de buren op enzovoort. In Nederland zijn talloze boerenbedrijven gestopt, simpelweg omdat de ondernemers het niet meer konden bolwerken of geen opvolging hadden; anderen hebben daar gebruik van gemaakt met die schaalvergroting tot gevolg. In Frankrijk gebeurde dat niet omdat boeren geholpen werden door staatssubsidies om het inkomen aan te vullen (iets dat in Nederland jaren geleden al afgeschaft is of in ieder geval drastisch is verminderd).

      Natuurlijk is het voor die Franse boeren niet leuk om hun bedrijf over de kop te zien gaan, maar ze zullen toch ook moeten wennen aan de realiteit van de 21e eeuw waar de rest van de wereld al aan gewend is. De kwaliteit van de melk heeft m.i. niet veel te maken met de schaal van een boerenbedrijf, maar wel met de manier waarop het bedrijf gerund wordt. En een grote boer kan beter zorgen voor consistente kwaliteit van z’n melk dan een keuterboertje met 10 koeien. En dat staat volledig los van de bijensterfte trouwens.

      Niet alleen melkboeren hebben last van de kracht van supermarktketens en Brussel, hetzelfde geldt voor de producenten van eieren, groenten, bloemen, graan, aardappelen, en ga zo maar door. En die hoor je niet, die zijn namelijk gewoon aan het werk…

      Wat bestrijdingsmiddelen betreft, wees maar blij dat de middelen die in de jaren ’60 gebruikt werden in Europa al lang en breed verboden zijn (mede dankzij ‘Brussel’). En ook dat de manier waarop bestrijdingsmiddelen gebruikt worden drastisch is veranderd. Er kan ongetwijfeld nog veel worden verbeterd in de EU, maar de problemen elders in de wereld zijn veel groter (DDT, monocultuur, oerwoudkap t.b.v. soja etc. etc…)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        30 juli 2015 om 10:52

        @potver7:

        Je hebt zeker wel een aantal punten waarvan ik zeg dat je gelijk hebt, mijn vraag blijft echter of we nu wel gebaat zijn met schaalvergroting, op de meeste vlakken heeft schaalvergroting ons net zoveel problemen als voordelen gebracht.

        Tevens vraag ik me vaak af of schaalvergroting werkelijk leidt tot een lagere kostprijs, de mensen en bedrijven die verdwijnen moeten ook ergens van kunnen bestaan lijkt me, als die allemaal in de steun lopen is het dweilen met de kraan open en verlegt schaalvergroting het probleem.

        Dat is precies datgene wat ik tegen multi nationals heb, het zijn net sprinkhanen, ze vestigen zich door gunstige afspraken met de overheid, produceren een x-aantal jaren waar ze slechts voor werkgelegenheid zorgen nauwelijks belasting betalen en trekken dan en masse naar b.v. China toe omdat het daar goedkoper is.
        Vervolgens kunnen onze gemeenschappen de ontslagen mensen onderhouden en vraag ik me af wat we er per definitie mee opgeschoten zijn.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 juli 2015 om 11:24

          @desjonnies: beperkte schaalvergroting is/was wel nodig voor de boeren. Of je nou 50, 100 of 150 koeien melkt. Veel dure dingen hoef je maar 1 keer aan te schaffen (wellicht een modelletje zwaarder bij meer koeien). Het is nergens goed voor dat iedere boer een zelfstandige is allemaal met zijn eigen spullen.

          Stel je kunt 80 melkkoeien in je eentje houden. Dan moet je niet vergroten tot 110 koeien maar tot 150/160 koeien.

          Overigens redden de boeren die vele honderden koeien melken het niet. Er is momenteel dus een grens van hoe groot nog rendabel is.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            30 juli 2015 om 11:27

            @lekbak:

            Dus…..

            Login om te reageren
  11. potver7 zegt

    30 juli 2015 om 09:51

    Die boeren hebben zelf ook boter op hun hoofd natuurlijk. Beetje in een dikke Fendt gaan rijden (of stilstaan in dit geval). Alsof Renault geen goeie tractors meer bouwt…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      30 juli 2015 om 10:12

      @potver7: Fendt is premium ?

      Login om te reageren
      • Femme zegt

        30 juli 2015 om 10:26

        @sydney: Fendt is de BMW (of Mercedes als daar je hart ligt ;) onder de tractoren. Altijd de nieuwste technische snufjes, CVT’s op alle modellen, zuinige motoren, bergen met opties en de hoogste aanschafprijzen, maar ook hoge betrouwbaarheid en uitstekende restwaarde. John Deere is laten we zeggen Audi en New Holland, Case, Claas en Deutz en Massey Ferguson zijn Volkswagen.

        Login om te reageren
    • Femme zegt

      30 juli 2015 om 10:17

      @potver7: Renault is tien jaar geleden overgenomen door Claas ;) . Is idd wel wat goedkoper dan een Fendt.

      Login om te reageren
  12. poarneemn zegt

    30 juli 2015 om 10:04

    Ik zol mien John Deere d’r ook weh bie zett’n

    Login om te reageren
  13. mercedesbenz63 zegt

    30 juli 2015 om 10:12

    Straks komen ze in Nederland…

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    30 juli 2015 om 10:46

    Damn it, ik rij zaterdag naar de vakantiebestemming in Frankrijk. Weliswaar kan ik de belangrijkste tol- en snelwegen vermijden doordat ik richting de Normandische kust ga, maar als die kutwalen nu óók gaan dwarsliggen… Volgend jaar maar gewoon weer naar Duitsland of Denemarken dus.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 juli 2015 om 10:57

      @RRRobert:
      Als je de tijd hebt en geen caravan is het vanaf Calais over de kustweg schitterend rijden naar Boulogne sur Mer en verder naar beneden toe.
      Met helder weer zie je de veerboten varen en Engeland liggen, geeft het ultieme vakantie gevoel !
      Rijd je Gent – Brugge – Zeebrugge – Veurne – Dunkerque – Calais.
      De E 40
      De ellende is trouwens in Normandië – Bretagne begonnen, ik kwam verleden week uit St Mâlo en ben door de blokkades in o.a. Caen en de bruggen over de Seine bij Le Havre, we zijn naar het Oosten gaan rijden op Parijs aan.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        30 juli 2015 om 13:19

        @desjonnies: ja, daar heb je een goed punt, die route heb ik al eens grotendeels gereden (trip naar Bretagne), inderdaad erg mooi. Toevallig waren er gisteren acties op de Pont de Normandie, met een beetje mazzel laten ze die de komende dagen met rust ;)

        Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      30 juli 2015 om 12:52

      @RRRobert:
      Naar de Normandische kust via Wallonië? Huh?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        30 juli 2015 om 13:17

        @9000cse: de ellende begint al bij Antwerpen…

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          30 juli 2015 om 13:21

          @RRRobert:
          En Antwerpen ligt in Wallonië?

          Login om te reageren
  15. Rob zegt

    30 juli 2015 om 11:22

    Ik zit op twee gedachten.
    Enerzijds denk, ja zo gaat dat in een wereldeconomie, ook voor boeren.

    Aan de andere kant hebben we het over zoiets primairs, wat @reactief ook zegt. Het gaat om vlees, melk, eieren, groente, aardappels, noem maar op. Levensbehoeften. Moeten we zuinig mee omgaan, heus! De agrarische sector moeten we niet zomaar afstoten.

    Dan hoef moet je niet direct met subsidies te gaan strooien, maar laten we boeren eens een fatsoenlijke winstmarge gunnen. Zodat ze kunnen blijven bestaan, als ieder ander bedrijf.

    Zit één grote consequentie aan: “wij”, de consument, moet meer gaan betalen. Zeker in Nederland zie ik dat niet 1-2-3 gebeuren. De gemiddelde Nederlander wil überhaupt geen geld uitgeven aan eten, laat staat aan kwalitatief goed eten. Moet je eens kijken wat voor troep we elke dag om half zes naar binnen heen schuiven…..

    Er zijn weinig landen die nóg minder om de kwaliteit van eten geven dan Nederland. Zelfs een simpel kipfiletje hebben “wij” weten te verpesten…..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      30 juli 2015 om 11:29

      @Rob:
      Yep, als je gaat nadenken, koop je een kip voor pakweg € 6,50 , daar is dat beest voor geboren, heeft te eten gehad en is naar de slacht gegaan en ingevroren, eigenlijk kan dat helemaal niet voor zo’n prijs !
      Moet de boer aan verdienen, de handel en de supermarkt !

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        30 juli 2015 om 11:49

        @desjonnies:
        Ik heb een nog “mooier” voorbeeld.
        Een leverworst. Halve kilo vlees (nouja, vlees….) voor 60 cent! Bizar.

        http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/30-118551-30-01-2014/290-91481-het-goedkoopste-stukje-vlees

        “Daar gebeurt iets mee wat we niet kunnen zeggen”
        “Ik betaal nog minder voor een leverworst dan het eten voor mijn kat”
        Geweldig programma dat Keuringsdienst van Waarde. Slaat je met de realiteit om de oren, zonder genade.

        Login om te reageren
    • parker zegt

      30 juli 2015 om 14:01

      @Rob: ik hink op twee gedachten, niet ‘ik zit’

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        30 juli 2015 om 14:14

        @parker:
        Sorry.

        Login om te reageren
  16. kliko zegt

    30 juli 2015 om 11:27

    Misschien moet de politie gewoon even de weg vrijmaken met dit:
    http://host.trivialbeing.org/up/transformers-20090211-acco-custom-bulldozer.JPG

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      30 juli 2015 om 13:38

      @kliko: Ik zat meer in de richting van de gitaar-truck van Mad Max te denken…

      Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    30 juli 2015 om 11:38

    Ik bedenk net, we zijn onze levens eigenlijk compleet aan het verzieken maar dan ook echt aan het verzieken, als ik door die prachtige Eifel in Duitsland rijd en over de ’talbrücken’ rijd, die hoge bruggen die over het dal liggen, staan er van die smerige geluidsschermen zodat je hele uitzicht over het schitterende landschap je ontnomen wordt, in Nederland ook van die troosteloze geluidsschermen en straks, als het hele boerenbestand per EU regels een enorme schaalvergroting en efficiency slag heeft gemaakt rijd ik door een eenzaam en leeg troosteloos maanlandschap waarin er alleen nog maar enorme industrie terreinen langs de wegen liggen, afgewisseld door geluidsschermen.

    Ik wil koeien zien, afwisseling, kerktorens noem maar op, ik hoef niet op computers te kijken of fillempies te volgen, ik wil altijd dingen ZIEN onderweg.
    Ik wil geen hyper efficiente zielloze wereld waarin we allemaal in hetzelfde premium rijden hetzelfde wonen en hetzelfde vreten !

    Sjezus ons continent en sjuust Frankrijk heeft de moderne mens, het individu uitgevonden, ‘ik denk dus ik besta’ één van de grootste ontdekkingen voor de moderne mens wordt langzaam van ons afgepakt door efficiency !

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      30 juli 2015 om 12:11

      @desjonnies:
      Ik begrijp je gedachten best wel en ben het ook wel met je eens, maar…… die geluidsschermen zijn er echt niet om je pesten hoor. Het zijn veel eerder windschermen, vooral daar in de Eiffel en ze hebben minimaal 2 doelen: 1) bescherming tegen (soms enorme) windvlagen en 2) verkeersveiligheid. Vooral in het vakantieseizoen zijn er veel mensen die willen genieten van zo’n mooi uitzicht, gaan daarom langzamer rijden en houden daardoor niet de volledige aandacht op ’t verkeer. Mooi zijn die schermen natuurlijk niet, maar wel erg nuttig.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        30 juli 2015 om 12:13

        @9000cse:
        Eifel met 1 f, natuurlijk!

        Login om te reageren
    • Femme zegt

      30 juli 2015 om 12:56

      @desjonnies: Veel melkveehouders zijn zich wel bewust van de risico’s van ongebreidelde schaalvergroting voor het imago van de melkveehouderij. Het gevaar is dat het dezelfde kant opgaat als de industriële varkens- en kippenhouderij die niet een bepaald dier- en mileuvriendelijk imago hebben. Je hebt onder de boeren uiteraard rasondernemers die alles doen voor een lagere kostprijs, hogere opbrengst en groei van hun bedrijf maar er zijn net zo goed melkveehouders die het liefst koeien in de wei zien en hun manier van werken daarop aanpassen. Bij grote niet grondgebonden bedrijven is weidegang vaak niet eens meer mogelijk omdat het huiskavel te klein is om er koeien te laten grazen of omdat het logistiek onmogelijk is met het onderden koeien. Voor bedrijven met een schaalgrootte die past bij het grondbezit heeft weidegang ook voordelen: je koeien halen zelf een deel van het voer op en zijn in betere conditie.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        30 juli 2015 om 14:43

        @Femme:
        Mijn vrees is eigenlijk dat als je alles open gooit en die zgn vrije markt gaat prediken, er niemand is die straks nog ene rooie rotcent kan verdienen en de grote jongens je het nakijken geven en de prijs nog meer gaan bepalen.
        We zien dat al in het wegtransport, overleven daar is al schier onmogelijk geworden doordat alles kosten, kosten, kosten is geworden, vrachtwagens en masse zijn uitgevlagd naar andere landen en in the end er niemand ene cent mee opschiet en niemand nog ene cent verdient !
        En weidegang hoort toch gewoon bij koeien ?
        Dan maar wat meer voor mijn vlees betalen en misschien wat minder vlees eten, da’s ook een oplossing !

        Login om te reageren
  18. Think-Tank zegt

    30 juli 2015 om 14:17

    Heyhey! De Walen zijn altijd al boeren geweest! Nu moet je ze ook niet meer gaan betuttelen! ?

    Login om te reageren
  19. roberto zegt

    30 juli 2015 om 15:27

    Belgische boeren nu ook staken, Ze schijnen een doodlopende weg te gaan blokkeren..

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    31 juli 2015 om 08:24

    Rij toch nooit door België ga maar lekker je gang ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North