De MG3 Hybrid+ heeft een prijs, die is – zoals verwacht – scherp. We gingen er ook kort mee op pad.
In Genève trok MG het kleedje van een gloednieuw model dat ook in Nederland op de markt komt. Geen volledig elektrische auto ditmaal, maar een hybride. En dan niet zo’n halfbakken mild hybrid, maar een volwaardige hybride: de MG3 Hybrid+.
Specs MG3 Hybrid+
In het B-segment is dat sowieso al zeldzaam, maar op de concurrenten komen we zo nog terug. De MG3 beschikt over een 1,5 liter viercilinder die 102 pk levert, gecombineerd met een 136 pk sterke elektromotor. Dit resulteert in een systeemvermogen van een kleine 200 pk (194 pk om precies te zijn). Dit alles is gekoppeld aan een 3-traps automaat.
Hiermee zou de MG3 Hybrid+ in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u moeten gaan en een bescheiden topsnelheid van 170 km/u halen. Hij rijdt vol elektrisch tot maximaal 80 km/u. Het is overigens geen plug-in, dus stekkeren is er niet bij.
Maar hoe rijdt de MG3?
We gingen vandaag direct ook kort op pad met de MG3 Hybrid+. En laten we maar direct de conclusie prijs geven. Zeker een vlotte auto, voor een scherpe prijs waar je deze zomer prima ook verder mee kunt rijden dan Hazeldonk.
Nu begonnen we vandaag bij het hoofdkantoor van van Mossel en zijn we de grens niet over geweest. Maar je begrijpt waarschijnlijk waar we naartoe willen. Op foto’s altijd lastig in te schatten, maar de MG3 is een B-segment auto van het formaat Fiesta (uit productie) en Kia Rio (uit productie). Kortom: MG ziet kansen. Ze wedijveren niet met de goedkoopste auto in dit segment, de Dacia Sandero. Want die heeft een vanafprijs die onder de 20.000 euro start.
Deze MG3 Hybrid+ zal op jacht gaan naar 2 groepen kopers. Mensen die persé een automaat willen en mensen die perse een hybride willen. Die Automaatliefhebbers zullen de prijs van de MG3 interessant vinden want hij is goedkoper dan de goedkoopste Dacia Sandero automaat (ruim 23.500 euro). En als we het op hybride gooien. Een Yaris hybride begint pas vanaf 26.000 en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een Renault Clio Hybride, die qua formaat dan weer goed overeen komt met de MG.
Wij mochten op pad met de Luxury uitvoering van de MG3 Hybrid+. Deze is voorzien van keyless entry, verwarmde voorstoelen met PVC/stoffen bekleding, stuurwielverwarming, een 360 graden camera, LED-koplampen, een regensensor, privacy glass achter en een speciale premiumafwerking van de portieren. Dat laatste, tja. Om eerlijk te zijn vonden we juist het materiaal aan de bovenzijde van het dashboard en op de deuren wat basic-plastic-achtige look hebben.
Sowieso heb je bij MG los van de uitrustingsniveaus niet heel veel te kiezen. De kleur! Daar mag je uit kiezen en voor de rest moet het standaard uitrustingniveau genoeg zijn. En met een automaat/airco/CarPlay/cruise control en parkeersensoren standaard zijn eigenlijk de basics wel afgetikt.
192pk heeft de MG3 Hybrid+ als gecombineerd vermogen en de MG is inderdaad vrij vlot. Er zit wel enige vertraging in de daadwerkelijke versnelling. Dus verwacht zeker vanuit stilstand geen echt EV-achtige acceleratie. Je kunt overigens ook niet zelf kiezen voor Full-electric. De auto maakt zelf zijn keuzes. Maar hij kan dus wel volledig elektrisch rijden, tot 80 km/u. Zou je harder gaan dan is het natuurlijk elektrisch ook snel voorbij met die 1,8 kWh grote batterij. Die batterij is overigens groter dan bij concurrenten Yaris en Clio.
Bij tussenacceleratie is de MG gewoon vlot te noemen. Je maakt er voor deze klasse wel stappen mee. Je moet dan wel omzichtig omgaan met het gaspedaal. Want de automatische transmissie met 3 verzetten laat zich goed horen wanneer hij terugschakelt. Dit is zo’n auto waar je jij je een beetje aan de versnellingsbak gaat aanpassen. Het zou natuurlijk andersom mogen zijn. Idealiter zou deze auto gewoon meer verzetten moeten hebben. Maar goed, je moet toch ergens die prijs in terugzien natuurlijk!
De Hybrid+ stuurt vrij licht, maar je hebt toch wel een idee van wat er zich onder je afspeelt. Wat je in ieder geval weet is dat op lage snelheid afslaan en vlot accelereren met ingedraaide wielen bijna altijd resulteert in een doorslaand binnenste voorwiel. Ook op deze droge dag had de auto dus vooraan moeite om tractie te houden bij vlot accelereren.
Maar gaat de doelgroep van deze auto dat doen? Dat vragen we ons af. De klant die een Clio overweegt wellicht wel. Onze inschatting is dat de Yaris en Sandero klant het wel geloven. Hoe dan ook, voor alle groepen is het comfort (in ieder geval met lichte belading) prima in orde. Al hoorden we op klinkerwegen in ons exemplaar overigens wel wat rammeltjes uit het dashboard komen. Al met al overtuigt de MG3 bij de eerste rijindruk.
Wat kost de MG3 Hybrid+?
Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk is er maar één cijfer echt belangrijk bij de MG4: de prijs. Die kunnen we nu ook melden. Van Mossel zet de MG3 Hybrid+ in Nederland op de markt vanaf €22.769. Daarmee is het niet de goedkoopste auto van Nederland, maar wél de goedkoopste hybride van Nederland (mild hybrids tellen we natuurlijk niet mee).
Zoals we gewend zijn van MG zijn er niet veel opties aan te vinken. In de MG3 Standard heb je onder andere climate control en adaptive cruise control. Daarnaast kun je nog kiezen voor de Comfort (€24.269), met 16 inch lichtmetaal, regensensor en verwarmde buitenspiegels. Wil je ook LED-koplampen, stoelverwarming en een 360° camera? Dan moet je de Luxury (€25.769) hebben.
Belangrijkste concurrenten
Zoals we al verklapten is de MG3 de goedkoopste hybride van Nederland. In dit segment zijn er drie directe rivalen: de Yaris Hybrid, de Mazda 2 Hybrid (dezelfde auto, maar dan met een Mazda-logo) en de Clio Hybrid. Qua value-for-money B-segmenters is de Dacia Sandero natuurlijk de gedoodverfde concurrent. Voor de juiste vergelijking pakken we wel even de Sandero met automaat.
Dan komen we uit op het volgende rijtje:
- MG3 Hybrid+ (194 pk): €22.769
- Dacia Sandero TCe 90 CVT: €23.835
- Toyota Yaris Hybrid 115: €26.050
- Renault Clio E-Tech full hybrid 145: €26.290
- Mazda 2 Hybrid VVT-i 116: €26.790
De MG3 is gewoon goedkoper dan een vergelijkbare Dacia, dus dat weet je dat de prijs scherp is. In vergelijking met de andere hybrides in het B-segment is de MG sowieso voordeliger, want die zitten allemaal boven de 26 mille. Daarbij heeft de MG ook nog eens meer vermogen.
MG heeft dus wederom een auto die veel waar voor zijn geld biedt. Zou jij ‘m verkiezen boven de Dacia of een B-segmenter van de gevestigde orde? Laat het vooral even weten in de comments!
Edge zegt
Oké, goedkoop is ‘ie zeker, maar lelijk ook. Alsof een Mazda 2 op vakantie in Turkije slechte botox heeft laten spuiten.
Johanneke zegt
Wil eerst wel eens zien of ie een beetje fijn rijdt. Heb 1 keer in zo’n crossover van MG gezeten. Kreeg qua materialen een beetje het gevoel dat ik in mijn 1993 mitsubishi galant zat met een schermpje erbij. Was echt heel goedkoop allemaal.
Loek zegt
@Johanneke: ‘het is niks dus het kost niks’ is een beetje het mantra van MG.
Je moet het eigenlijk gewoon zien als de Ryanair van automerken. Hoe veel concessies kan je de koper laten doen in ruil voor hoe weinig geld?
Het antwoord, gezien het aantal ZS EVs in Nederland: heel veel.
wimof zegt
Kost wel 30.000€ meer dan in China
michaelras zegt
het rijdt eigenlijk best ok, we hebben ook even de rijindruk van vandaag toegevoegd ;-)
William zegt
Dankzij de financiele steun van de Chinese communistische partij kunnen ze zulke auto’s voor dumpprijzen aanbieden op de Europese markt.
mashell zegt
Wie dus een hekel heeft aan China bestelt er gelijk twee, trek die kas van de Chinese communistische partij helemaal leeg!
rogerzz zegt
Hoe dramatisch slecht is die automaat met maar liefst 3 versnellingen, dat 200pk een max heeft van 170km/u en er 8 seconden over doet om op de 100 km/u te komen? En waarom zit er op een 4 cilinder 1.5 motor geen turbo? En waar zijn de resterende 3/4/5 versnellingen gebleven? Dat het een Chinese auto is met MG logo er opgeplakt wordt zo wel erg makkelijk om te raden.
michaelras zegt
die automaat is niet dramatisch slecht, maar is wel de achilleshiel van deze aandrijving zoals we vandaag ondervonden.
Allison Burgers zegt
Mazda is goed bezig!
O wacht.
B. zegt
Op het eerste gezicht: Goed. MG claimt een verfijnd weggedrag, voor mij een reden om dat te testen. Mocht deze auto de beloftes waarmaken, dan staat het hele B segment op zijn kop. Ik vind het uiterlijk meer dan aanvaardbaar.
vindik zegt
En de lelijkste….
potver7 zegt
Ben benieuwd wat er gebeurt als Euro-NCAP het ding tegen een betonblok laat stuiteren. Die prijs moet toch ergens vandaan komen…
reactief zegt
De aankoopprijs is leuk, maar wat doet onderhoud, verzekering, wegenbelasting en de restwaarde?
Maar goed, dat is lastig rekenen, dus kijken wij Nederlanders vaak alleen naar de MRB en de aankoopprijs.
Als je 23k stukslaat op een nieuwe auto, kan je er toch vanuit gaan dat je ook wel 26k kunt neerleggen.
Dan zou ik het wel weten en 100% zeker voor de Toyota gaan. Of als er echt niet veel meer in zit, toch die Dacia Sandero.
shicomm zegt
De yaris start trouwens bij 24,500 , nog steeds niet het koopje van de week maar dat maakt het gaatje met de mg wel kleiner…
Ook de mazda kun je voor dat geld krijgen.
Da’s nog zonder kortingen ( die je vrij vaak kunt vinden ; de mazda kun je nu al scoren voor bijna 2k minder momenteel )
Wetende dat de mazda met een handbak (!) komt en de yaris met een veelvoud aan garantie dan is die mg ineens lang niet zo interessant meer imho…
michaelras zegt
Nee, je slaat de plank helaas volledig mis hier. Voor 24.500 heb je dus GEEN automaat en GEEN hybride en de Yaris is behoorlijk veel kleiner en heeft minder uitrusting.
En in deze klasse is een handbak GEEN pluspunt. Deze kopers willen een automaat en als ze het niet willen dan is het omdat ze bang zijn voor een automaat.
Dutchdriftking zegt
Niet verkeerd, maar ik mis nog wel wat zaken om hem écht interessant te maken. Als het namelijk een plug-in was met een elektrische range van zo’n 50km dan zou het de ideale concurrent van de Spring zijn. Ietsje duurder, maar je kan er in de praktijk écht wat mee. Terwijl de Spring eigenlijk alleen als tweede auto interessant is.
Robert zegt
Een drietraps automaat. Dat was gangbaar tot ca. 1983. Dus waarom zou je hier in vredesnaam nu nog voor kiezen?