• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Miljarden overheidssteun voor Ford, Nissan en Tesla

Auteur: Dennis, gepost 23 juni 2009 om 22:33 – 26 Reacties

Ford CEO Alan Mulally

Obama heeft nog een spelletje prijzenslag gespeeld met de autobouwers. Ditmaal zijn het Ford, Nissan en Tesla die in de prijzen zijn gevallen. Ford ontvangt een lening van 5,9 miljard dollar, Nissan 1,6 miljard dollar en Tesla 465 miljoen dollar. Ford heeft steeds volgehouden geen staatssteun nodig te hebben, maar ontvangt nu dus alsnog een steuntje in de rug.

Anders dan bij GM en Chrysler is de steun aan Ford niet noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden, maar vooral bedoeld om de introductie van zuinige auto’s te versnellen. Ook voor Nissan en Tesla geldt dat de kapitaalinjectie de ontwikkeling van groene technologie een boost moet geven. Nissan zal het geld gebruiken bij de ontwikkeling van elektrische auto’s en accu-technologie. Tesla zal de miljoenen benutten bij de doorontwikkeling van hun elektrische aandrijflijn en de bouw van een productiefaciliteit.

Obama heeft er volste vertrouwen in dat de investering zich zal vertalen naar nieuwe banen, de beperking van afhankelijkheid van olie en de reductie van broeikasgassen. Allemaal zaken waarvoor Obama in verkiezingstijd beloofd had zich hard te maken. Nu moet het alleen ook nog even uitpakken zoals hij heeft voorzien, want de Amerikaanse staatsschuld stijgt ondertussen tot onvoorstelbare hoogte. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • Ford deelt
    Ford deelt een paar flinke tikken uit aan Tesla
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Ford, Nissan, Tesla

Vorig bericht: « Geruchtjes over de nieuwe BMW M5
Volgend bericht: Niet meer inhalen op 80-kilometerwegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. F1Ferrari zegt

    23 juni 2009 om 22:34

    zat er aan te komen!

    Login om te reageren
  2. Klaas zegt

    23 juni 2009 om 22:37

    Maar Ford komt wel weer met de Model-T:
    http://www.theonion.com/content/news/ford_reintroduces_model_t_line
    De weg naar 100% marktaandeel ligt open!

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    23 juni 2009 om 22:38

    tesla aan de steun? niet verwacht maar dat moet wel goed komen met die lui.

    Login om te reageren
  4. VivelaFRANCE zegt

    23 juni 2009 om 22:55

    Nissan? Maar dat is toch geen Amerikaans bedrijf? :|

    Login om te reageren
  5. robbie zegt

    23 juni 2009 om 23:11

    Echt ‘staatssteun’ zoals bij GM/Chrysler is dit natuurlijk niet. Het is meer goedkoop geld om de ontwikkeling van groene technologie te stimuleren.

    Ze krijgen ook niks cadeau en moeten de lening gewoon terug betalen. Ook staan deze bedrijven bij lange na niet op omvallen zoals bij GM en Chrysler het geval was.

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    23 juni 2009 om 23:20

    @robbie: Weliswaar in een andere vorm, maar toch wel degelijk staatssteun. Er is namelijk geen bank te vinden die de autobouwers dat geld willen lenen. Als er al een bank te vinden is, dan vrijwel zeker niet tegen de condities die nu met Obama overeen gekomen zijn. Verder geef ik in de tekst ook aan dat het geld niet bedoeld is om deze autobouwers overeind te houden.

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    23 juni 2009 om 23:32

    Ik ontken ook niet dat het een soort van steun is die door de staat wordt verleend. Ik probeer de rest van onze lieve reaguurders alleen maar eventjes uit te leggen dat deze leningen niet te vergelijken zijn met de miljarden die door de Amerikaanse overheid in GM en Chrysler gepompt zijn (en die ze niet terug hoeven te betalen voor het grootste deel).

    Login om te reageren
  8. HTJ zegt

    23 juni 2009 om 23:35

    In Amerika was Ford een van de eersten die met de productie van hybrides begon (Ford Escape), ik snap ook niet waarom ze de nieuwe Ford Fusion hier niet heen gebracht hebben http://www.fordvehicles.com/cars/fusion/?referrer=http%3A%2F%2Fwww.ford.com&glbcmp=ford|vehicles. Maar wie weet wat nog komen gaat. Ook is Ford bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s http://www.ford.com/microsites/sustainability-report-2008-09/issues-climate-case-electrification

    Login om te reageren
  9. BmwMPower zegt

    23 juni 2009 om 23:42

    @ VivelaFRANCE

    Er zijn modellen van Nissan enkel in Amerika leverbaar, zoals grote sedans en enkele pickups.

    Login om te reageren
  10. Polygoon zegt

    23 juni 2009 om 23:52

    Hopelijk gaan ze het inderdaad een beetje gebruiken voor het milieu.

    Login om te reageren
  11. C6_R zegt

    24 juni 2009 om 00:11

    “Nu moet het alleen ook nog even uitpakken zoals hij heeft voorzien, want de Amerikaanse staatsschuld stijgt ondertussen tot onvoorstelbare hoogte.”

    Valt wel mee hoor, geen paniek! (Tenzij je in Nederland woont…)

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

    (laat ‘m de boel voor de grap eens sorteren op schuld per capita of schuld als percentage van het bruto binnenlands product!)

    Ontopic: slechte manager die Obama, beetje de concurrenten van zn eigen bedrijf helpen! :lol:

    Login om te reageren
  12. Serge zegt

    24 juni 2009 om 00:40

    TESSSSSLAAAAAA :D:D:D:D

    @ Laue

    Ze zitten niet zozeer in financiele crisis, maar ze zochten kapitaalinjectie om massa-productie van de Model S te kunnen realiseren (een nieuwe productiefaciliteit is nodig) i.p.v. kleinschalige productie en dus hun outsourcing van elektrische aandrijflijnen te kunnen opschalen.

    Login om te reageren
  13. Serge zegt

    24 juni 2009 om 00:42

    @ robbie Very true! Het zijn leningen, niet stimulerings-injecties oftewel ‘flink pompen voor het verzuipen’

    Login om te reageren
  14. victortje zegt

    24 juni 2009 om 08:25

    nu hopen dat ze ook echt groene auto’s gaan maken!
    is het trouwens geen idee dat ford gaat samenwerken met tesla, want dan heeft tesla productie ruimte en ford elektrische motoren!

    Login om te reageren
  15. Chris zegt

    24 juni 2009 om 08:27

    Ze kunnen beter investeren in autos die op water rijden. Daar hebben we genoeg van.
    http://www.brasschecktv.com/page/645.html

    Login om te reageren
  16. Tieme zegt

    24 juni 2009 om 09:35

    staatsteun voor Tesla? Zat gister nog ergens te lezen dat ze verwachten in juli al in de zwarte cijfers te komen!

    Login om te reageren
  17. Dennis zegt

    24 juni 2009 om 10:15

    @Tieme: Het bericht gelezen?

    Anders dan bij GM en Chrysler is de steun aan Ford niet noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden, maar vooral bedoeld om de introductie van zuinige auto’s te versnellen. Ook voor Nissan en Tesla geldt dat de kapitaalinjectie de ontwikkeling van groene technologie een boost moet geven.

    Login om te reageren
  18. poppe-joppie zegt

    24 juni 2009 om 10:21

    Ik snap het eigenlijk niet zo goed! Dit is toch niet eerlijk voor de fabrikanten die het zelfstandig moeten rooien (BMW, Mercedes)? Iedere autofabrikant wil wel tegen lage rente geld lenen toch! Kan iemand mij dat uitleggen

    Login om te reageren
  19. poppe-joppie zegt

    24 juni 2009 om 10:26

    Ik bedoel eigenlijk dat fabrikanten als BMW altijd zuinig zijn op hun centen en wel vooruit denken en ook dingen schrappen om te voorkomen dat ze in geld problemen komen. Ik vind dit niet eerlijk tegen over deze bedrijven.

    Login om te reageren
  20. CBR600rr zegt

    24 juni 2009 om 10:37

    @ poppe-joppie:

    De calimero modus mag weer uit hoor;-) (Het is niet eeerlijk!) Protectionisme is van alle tijden!

    Login om te reageren
  21. Prisma zegt

    24 juni 2009 om 11:06

    Waarom word deze steun dan niet gegeven aan Toyota en Honda? Kvind het toch allemaal maar verkeerd om zomaar geld te geven aan noodleidende bedrijven die niets opzij staan hebben voor mogt er een crissies toestand ontstaan. Deze merken zouden moeten verdwijnen.

    Login om te reageren
  22. Serge zegt

    24 juni 2009 om 12:12

    Ik neem aan dat iedereen kans heeft gemaakt. Maar aangezien Nissan, Ford en Tesla duidelijke plannen hebben om vooruitstrevende groene, korte-termijn auto’s op de markt te brengen EN nieuwe Amerikaanse werkplekken gaan verschaffen, lijkt me een dergelijke lening beter uitgegeven dan een bedrijf dat met Chinese import van batterijen gaat werken of het geld zouden stoppen in brandstofcelontwikkeling.

    Login om te reageren
  23. Dil zegt

    24 juni 2009 om 13:39

    Waar blijft vw nu met zijn dom gezaag van het is niet eerlijk blablabla marktverpesting blablabla wij zijn stom blablabla

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    24 juni 2009 om 23:20

    @ C6_R; Interessant! Nederland doet het bar slecht… Maar alsnog, $13,703,567,000,000 is niet weinig. ;) En dat is dan nog voor de grote klappers qua crisissteun.

    Login om te reageren
  25. C6_R zegt

    25 juni 2009 om 13:29

    @ Citrofiel: Er zijn inderdaad dagen dat ik het niet op m’n rekening heb staan ja…

    Voor dat bedrag in Zimbabwaanse dollars heb je daar overigens net een brood…

    Login om te reageren
  26. databekker zegt

    25 juni 2009 om 23:40

    Obama is een wizard.

    Klinkt allemaal mooi, maar laat GM voor wat het is Obama.
    Als je die Koreaanse Chevrolets ziet, dan springen mij de tranen in de ogen van afschuw. Die kan ik missen als kiespijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North