• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minder autoschade op winterbanden

Auteur: Dennis, gepost 30 december 2010 om 10:17 – 129 Reacties

SUV verliest grip

Er wilde nog weleens een discussie ontstaan over het nut van winterbanden. Maar met de omstandigheden van vorige winter en de sneeuwtroep die we de afgelopen weken over ons heen gekregen hebben, denk ik dat iedere automobilist het liefst op winterbanden zou rijden.

In maart van dit jaar schreven we over een vreemd en nog altijd niet eenduidig verklaard verschijnsel waarbij auto’s op winterbanden veel vaker ruitschade hebben. Maar uit dat onderzoek van ING Carlease bleek toen ook dat leaserijders op winterbanden gemiddeld bijna twee procent minder vaak carrosserieschade rijden, dan berijders zonder winterbanden.

Vergelijkingssite Independer heeft onlangs ook een onderzoekje gedaan en daaruit blijkt dat auto’s op winterbanden aanmerkelijk minder schades melden.

Schade op winterbanden vs zomerbanden

De verschillen zijn best groot en toch schijnt twee derde van de Nederlanders nooit op winterbanden te rijden. Ben jij ook zo iemand die geen winterbanden heeft omdat je ze te duur vindt of omdat je het omwisselen teveel rompslomp vindt? Ben jij dan ook zo iemand die tegelijkertijd van binnen toch een beetje jaloers is op automobilisten die wel op winterbanden rijden?

Ook interessant!

  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, winterbanden

Vorig bericht: « Ford ‘MyKey’ helpt bij de opvoeding van pubers
Volgend bericht: Creatieve oplossing: boomstam als reservewiel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Martijn vT zegt

    30 december 2010 om 10:21

    Het blijkt maar weer, winterbanden voegen veel toe aan de actieve en passieve veiligheid. Heel simpel, net als bij onze oosterburen, winterbanden verplicht stellen!

    Login om te reageren
    • davidve zegt

      30 december 2010 om 11:50

      @Martijn vT: Hoe voegen winterbanden iets toe aan de passieve veiligheid..?

      Login om te reageren
  2. tom307 zegt

    30 december 2010 om 10:22

    ik heb ze :-)
    ach jaloers, ik doe 1000km een week, als je 5km van je werk woont is het zinloos. glijen blijf je toch doen, het zijn geen wonderbanden

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      30 december 2010 om 11:28

      @tom307: Haha

      Login om te reageren
  3. djauweh zegt

    30 december 2010 om 10:25

    Ik heb ze er deze winter voor het eerst onder laten leggen maar het verschil mag er wezen. Veel minder nerveus in de sneeuw. Glijden doe je nog steeds maar der mate minder dat je genoeg controle hebt wanneer het gebeurd.

    Login om te reageren
  4. knalle zegt

    30 december 2010 om 10:25

    Waarom zou je het niet doen. Ze verslijten minder bij koud weer, en ze geven meer grip. Zolang het weer niet speciaal doet (opeens warm tijdens winter e.d.) heeft het bijna enkel voordelen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 13:33

      @knalle: is remmen op droog wegdek iets speciaals? Er wordt altijd maar vergeten dat op nat en droog wegdek de remweg vanuit 100 km/h met zo’n 5 meter toeneemt. Dat is akelig veel (gemiddelde auto doet dat normaal gesproken tussen 35-40m). Winterbanden zijn geweldig op sneeuw, maar op elk ander wegdek hebben ze alleen maar nadelen

      Login om te reageren
  5. marcel zegt

    30 december 2010 om 10:28

    Heel eenvoudig: winterbanden worden als duur gezien, dus zijn het vooral de zakelijke veelrijders die ze hebben.
    Dus denkt de inbrekert weer slim te zijn, en tikt een ruitje in van die auto’s, in de verwachting dat er iets te halen zal zijn als laptop’s enz.

    Overigens; met deze sneeuw heeft den Winterband mij niet veel geholpen, tenminste niet anders dan normaal.
    Wat deed ik dan normaal? (overigens rijd ik nu ongeveer 20 jaar ongeveer 50.000 a 60.000 km p/jaar) Ik kocht net voor de winter gewoon nieuwe verse zomerbanden!

    Tuurlijk, de andere rubbersamenstelling zal best wat helpen, maar da’v vooral op IJS en SNEEUW is toch wat anders!

    ik denk dat men de cijfers dus wat ruimer moet vertalen, en een goed nadenken.

    Natuurlijk;
    meer schadegevallen zonder de winterbanden, maar dan even terug naar het begin:
    iemand met veel rijervaring rijd nu met die kou en sneeuw minder hard, anticipeert op de omstandigheden, en rijd dus voorzichtiger!

    Hebben jullie die Corsaatjes en ander bijstandsblik dan niet deze feestdagen op de linkerbaan voorbij zien racen? Die moesten vooral op bij bij het kersteten zijn!
    Kennelijk de enige maaltijd per jaar ofzo…

    Rijd eens wat normalen, pas je aan de omstandigheden aan en stop met racen!

    Da’s voor Zantvoort…

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      30 december 2010 om 10:31

      @marcel:
      Heel eenvoudig: winterbanden worden als duur gezien, dus zijn het vooral de zakelijke veelrijders die ze hebben.
      Dus denkt de inbrekert weer slim te zijn, en tikt een ruitje in van die auto’s, in de verwachting dat er iets te halen zal zijn als laptop’s enz.

      Say whuuuuuut?!

      Login om te reageren
    • Timpiedimpie zegt

      30 december 2010 om 10:37

      @marcel: misschien je lange tekst ook nog is een keer doorlezen voordat je hem post? Gezien het aantal spellingsfouten in je post kan je zelf ook wel zo’n corsa rijder zijn.

      Login om te reageren
    • Iemand zegt

      30 december 2010 om 10:47

      @marcel:
      Denk jij dat inbrekers slim genoeg zijn om winter banden te herkennen…
      En op sneeuw is een winter band juist op zijn best, met ijs maakt het geen donder uit welke band je hebt, glijden die je dan toch!

      Login om te reageren
      • MJ zegt

        30 december 2010 om 11:00

        @Iemand: ook op ijs is er een groot verschil:
        http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

        Nou weet ik niet waar Marcel vandaan komt maar hier in Nederland ligt toch een hoop ijs en sneeuw de laatst weken :P
        De rest mag die zelf invullen.

        Login om te reageren
        • iemand zegt

          30 december 2010 om 13:03

          @MJ:
          Scheelt inderdaad nog erg veel ja! Alhoewel ik het bijna een verdacht promofilmpje vindt lijken :)

          Login om te reageren
        • bram zegt

          30 december 2010 om 18:33

          @MJ: Er ligt misschien veel sneeuw en ijs NAAST de weg, maar sneeuw en ijs OP de weg is er maar 2 of 3 dagen geweest.
          Die statistieken zeggen overigens nog niets. Als er normaal 100 gevallen blikschade zijn per dag en nu 122 tegenover anders 112, vind ik dat persoonlijk niet echt schokkend veel onveiliger. Ook als dat er 1000 om 1220 of 1120 zijn. (+22% tegenover +12%)
          Er wordt vaak beweert dat winterbanden niet duurder zijn, omdat je dan minder slijtage hebt aan je zomerbanden, maar wat er nooit bij wordt verteld is dat winterbanden met minder dan 4 mm profiel geen enkel verschil maken met zomerbanden en dat je met je zomerbanden nog tot 2mm kan doorrijden.
          Winterbanden zijn vooral beter door de kleine groeven in het profiel. Die zijn niet diep en er dus zo weer uit. Daarna is het nauwelijks beter dan een zomerband. Iemand merkte bovendien al terecht op dat het geen wonderbanden zijn, dus voorzichtig rijden moet je toch en extra files zullen er daardoor toch zijn.
          Mij hoor je niet zeggen dat er geen verschil is, dat is er wel degelijk, dus iedereen die graag veilig rijdt, moet vooral winterbanden kopen, maar het verschil is minder groot dan wordt voorgesteld en de kosten zijn wel degelijk fors hoger.

          Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2010 om 10:52

      @marcel: wát heb jij een hondenbaan kerel ! Haha, 50-60k kilometers per jaar….duh…zeg je ook ‘woef’ tegen je baas ? :lol:

      Login om te reageren
    • realcar zegt

      30 december 2010 om 12:53

      @marcel: Tuurlijk, ik ben veel slimmer dan de rest bij elkaar. Volgens mij heet dat eigenwijs.

      Login om te reageren
  6. laurensje zegt

    30 december 2010 om 10:29

    Kennis is al weer aan de derde voorruit. Hem uitgelegd dat het zin heeft afstand te houden. Waarschijnlijk is het zijn vriendin, die haat zijn auto.

    OT: leaserijders zijn bumperklevers? Dan hebben winterbanden zin.

    Login om te reageren
  7. Bob zegt

    30 december 2010 om 10:30

    Opmerkelijk verschil tussen onderzoek Independer en ING Carlease.

    Login om te reageren
    • catch zegt

      30 december 2010 om 14:59

      @Bob: Dat is het ook het eerste dat mij opviel. Als de resultaten van deze onderzoeken zover uit elkaar liggen, waarom dan zoveel waarde er aan hechten? Winterbanden zullen wel een zeker nut hebben, maar je rijstijl aanpassen is naar mijn mening vele malen belangrijker.

      Login om te reageren
  8. LFW zegt

    30 december 2010 om 10:30

    Dit is weer zo’n onderzoek waarbij enkel simpele redeneringen worden gebruikt om iets aan te tonen. Misschien speelt hier ook mee dat mensen die winterbanden aanschaffen van nature al voorzichtiger zijn en daardoor minder schade veroorzaken. Misschien zijn mensen die winterbanden niet kunnen/willen betalen juist mensen met goedkope auto’s zonder electronische hulpmiddelen waardoor sneller schade wordt gereden. Of misschien zijn dit juist wel meer beginnende bestuurders die sowieso al meer schade veroorzaken. enz…

    Login om te reageren
  9. Bert zegt

    30 december 2010 om 10:32

    Grappige foto erboven…
    dat is dus volgens mij een weg waar winterbanden geen enkel voordeel bieden.

    Ik zie echter ook mensen rijden met erg gladde banden, of van die race-achtige banden…dat is natuurlijk weer die paar procent waar het staatje over gaat.
    Onder mijn Disco zitten normale banden, zomer en winter gaan er prima mee.
    Denk dat je goed naar je banden moet kijken die je aanschaft, 1 setje moet voldoende zijn met het juiste profiel.

    ING carlease, lijkt me ook geen graadmeter verder eigenlijk.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2010 om 10:51

      @Bert: nou, inderdaad ! Een leasemaatschappij die dramatiek verkondigd…net zoals iedereen elkaar een financiële crisis aanpraat ! :lol:

      Login om te reageren
    • MJ zegt

      30 december 2010 om 11:02

      @Bert: Op die weg bieden ze juist voordeel. Hoe naïef kun je zijn zeg? Ga gewoon een keer met winterbanden rijden in de sneeuw of op ijs, dan kun je het verschil merken.

      Login om te reageren
    • marc zegt

      30 december 2010 om 12:32

      @Bert: Heb jij als standaard geen M&S onder je off-roader dan?

      Login om te reageren
      • Bert zegt

        31 december 2010 om 12:35

        @marc: Ik heb gewoon Michelins allweather eronder…en op deze foto hierboven durf ik te wedden dat winterbanden geen verschil zouden uitmaken in remweg of stuurgedrag.
        Een Disco weegt 2400 kilo schoon, daar gaat 2 mm profiel echt geen ijs mee weg schrapen.

        Op een koude natte asfaltweg overduidelijk wel, maar niet op een compleet bevroren weg.

        Login om te reageren
  10. Eric zegt

    30 december 2010 om 10:37

    Ik blijf erbij, we gaan nu een paar jaar weer echt ouderwetse winters krijgen. Met die sneeuw heb je er wat aan, de voorgaande jaren was het vooral ‘warm’, nat met 1 dag sneeuw en dan is het in NL nogal nutteloos.
    Geldverspilling kan ik het niet noemen aangezien je zomerbanden niet slijten als je winterbanden slijten.

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      30 december 2010 om 10:54

      @Eric: Laat je ze elke keer op velgen omzetten dan?

      Login om te reageren
  11. Iemand zegt

    30 december 2010 om 10:37

    Ik denk dat het verschil ook te verklaren is aan het feit dat als je voor winter banden kiest je ook meer met auto’s bezig bent. En als je meer met auto’s bezig bent kan je vaak ook beter rijden! Desalniettemin heb je met sneeuw natuurlijk wel een stuk meer grip.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2010 om 10:50

      @Iemand: haha, nou vriend, mijn referentiekader ligt geheel buiten jouw stelling ! Hoewel je best – voor jouw kennissenkring – gelijk kunt hebben…

      Login om te reageren
      • iemand zegt

        30 december 2010 om 12:53

        @Megakix:
        lol… Ken inderdaad niet zoveel leasesletjes… :) En die was ik even vergeten :) Maar de mensen die ik ken met winterbanden hebben er zelf voor moeten betalen en het bewust gekozen, zodat ze meer tractie hebben..

        Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    30 december 2010 om 10:41

    Liever 4wd..

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      30 december 2010 om 10:47

      @Jochempie: Ohja, want die 4WD helpt zo erg als je plotseling moet remmen….

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        30 december 2010 om 10:59

        @Bart: ?? who cares? Ik kan anticiperen… Het is meer de tractie waar ik oren naar heb.

        Login om te reageren
        • MJ zegt

          30 december 2010 om 11:06

          @Jochempie: wel genieten van die quatro rijders die niet wegkomen van de parkeerplaats op hun zomerbandjes.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            30 december 2010 om 11:21

            @MJ: Die heb ik nog niet gespot eigenlijk. Maar een gemiddeld Imprezaatje is niet te stuiten met dit weer.

            Login om te reageren
            • marc zegt

              30 december 2010 om 12:34

              @Jochempie: Tot de eerste heuvel / viaduct die de suub uit stilstand nemen moet met de brede zomersloffen…

              Login om te reageren
  13. mout zegt

    30 december 2010 om 10:47

    Ik ben inderdaad iemand zonder winterbanden. En ik reed in de gladheid casco-schade, dit jaar. Alleen niet door glijden, maar door een parkeerfout (laag muurtje in dode hoek).
    Ik rijd niet op winterbanden omdat ik de testresultaten op nat, op herfstblad, op koude ondergrond nog altijd onder de maat vind.
    In deze sneeuw had ik ze best graag gehad (al heb ik ze nog niet erg gemist), maar 2010 is wel erg sneeuwrijk jaar.
    Gemiddeld is het aantal 4,5 dagen, dit jaar nu al 53.
    Gemiddeld zijn er 11 dagen onder 0 graden.
    Ik stel mijn auto liever af op nat en kil, rond de 0 graden, bladval, dat soort zaken. Als voor die omstandigheden meetresultaten in het voordeel van de winterband zijn, ben ik om.
    Kom nu niet aan met ‘bij 7 graden komt er al voordeel’, want de bron daarvan is de bandenhandel, en testresultaten hebben ze niet. Veel testresultaten met het tegendeel heb ik ook niet, want winterbanden testen ze altijd in de sneeuw. Het recentste dat ik kan vinden is http://www.autobild.de/artikel/winterreifen-in-195_65-r-15-im-test-57793.html, hier besproken op http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/12/de-grote-winterbandenfabel.

    Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    30 december 2010 om 10:49

    Geen winterbanden inderdaad ! Gewoon voorzichtiger rijden, hoewel me dat al wel 2 x een stoeprandklap heeft opgeleverd…nja…
    Kijk je naar de winters tussen 1999 en 2008, dan was er letterlijk geen enkele reden tot winterbanden. De temperatuur zakte nauwelijks onder het nulpunt (en nu niet beginnen over min. van 7 graden !). Dit jaar èn 2009 waren wat sneeuweriger, dat wel.

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      30 december 2010 om 11:31

      @Megakix: Nog nooit gehoord van vakanties? Wintersport? etc.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 december 2010 om 12:53

        @JPM: achterlijke vraag….maar geen vraag is te dom te beantwoorden; “wel van gehoord, doe ik alleen niet aan”

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          30 december 2010 om 13:53

          @Megakix: i’m with you brother.

          Login om te reageren
        • JPM zegt

          30 december 2010 om 15:26

          @Megakix: Fijn voor je, dan hoef je ook niet voor anderen te zeggen dat er geen reden is voor winterbanden want anderen hebben wel geld om een paar keer per jaar de sneeuw op te zoeken.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            31 december 2010 om 13:55

            @JPM: Als iemand niet wintersport gaat heeft dat meestal niets met geld van doen. Een hekel aan koud weer is een veel betere reden om niet te gaan. Global Warming? Yes, please!

            Login om te reageren
  15. Raptor zegt

    30 december 2010 om 10:56

    Ik heb dit jaar toch al een paar voorwielaangedreven auto’s zonder winterbanden uit de diepe sneeuw getrokken met mijn BMW met winterbanden.
    @Marcel: winterbanden zijn niet duur want je zomerbanden verslijten ondertussen niet.

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      30 december 2010 om 11:06

      @Raptor: Heb je geen extra velgen dan? Omzetten/balanceren is al snel duurder.

      Login om te reageren
      • davidve zegt

        30 december 2010 om 13:25

        @Bob: Doe het dan zelf, is egt easy :P maar ja eerst garage vinden waar je dat mag, dat geluk heb ik toevallig ;)

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 december 2010 om 13:56

        @Bob: is dat zo? Mijn leasemaatschappij kiest expliciet voor het omzetten. En volgens mij zijn leasemaatschappijen vooral goed in het uitrekenen wat goedkoper is.

        Login om te reageren
    • mout zegt

      30 december 2010 om 15:54

      @Raptor: Winterbanden zijn wel duurder, want om er wat aan te hebben moet je ze vervangen asl er nog 4,5 mm op zit.

      Login om te reageren
  16. timothyVdp zegt

    30 december 2010 om 11:00

    onrealistische foto
    een discovery die van de baan gaat????

    Login om te reageren
    • MJ zegt

      30 december 2010 om 11:07

      @timothyVdp: Dat is toch juist realistisch? Een touraeg of andere nep suv was niet eens zover gekomen ;-)

      Login om te reageren
  17. Joerek zegt

    30 december 2010 om 11:22

    Natuurlijk is het rijden van winterbanden wel duurder.
    – Opslag van banden 60 euro / jaar
    – Kost meestal extra velgen
    – Winterbanden zijn van zichzelf al duurder dan zomerbanden
    – Winterbanden slijten sneller dan zomerbanden, omdat het zachter rubber is
    – Omzetten / balanceren kost geld en tijd

    Al met al is het kiezen om te rijden met winterbanden sowieso duurder dan die keuze niet maken en doorblijven rijden met zomerbanden. Ik pleit zeker niet voor doorblijven rijden op zomerbanden, want heb inmiddels winterbanden + quattro en het verschil is echt ZO groot…

    Login om te reageren
    • Emc zegt

      30 december 2010 om 12:39

      @Joerek: OK, je gaat naar de sloop, daar koop je 4 stalen velgen a 25e. Dus 100 euro. Mijn bandenmaat is 205 55 16 en gemiddeld kost een band dan 130-140 euro. Zomerbanden zijn ongeveer even duur, of vaak nog wat duurder. dus voor 4*130 + 100 heb je een set winterbanden met velgen. Bij elkaar iets meer dan 600 euro. In de zomer flikker je ze in de schuur en als het kouder wordt zet je ze weer onder je wagen. Opslagkosten 0, Wisselen 0 euro. Hoe zo is het dan veel duurder dan zomerbanden? Eenmalige aanschafkosten, maar daarna juist minder omdat je beide setjes langer meegaan dan 1 set zomerbanden.

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        30 december 2010 om 16:38

        @Emc: Heb je al door hoe je aan het klooien bent? Stalen velgen van de sloop… kom op zeg. Maar alsnog 100 euro :)
        En hoe wil je thuis je banden wisselen en balanceren? De garage vraagt daar altijd iets voor. Is niet iets eenmaligs maar telkens als je dus nieuwe banden nodig hebt.

        Altijd een hele stapel banden in je schuur? Dat kost veel ruimte… Dus dat zijn ook verkapte ‘kosten’. Erg onhandig. Niet iedereen heeft een ruime garage dat zo’n stapel banden niet uitmaakt.

        En zoals ik zei, winterbanden slijten sneller EN je moet ze eerder vervangen. Je rijdt dus minder kilometers met winterbanden dan met zomerbanden.

        Rij zelf met 18″ TT RS velgen voor in de winter en neem de extra kosten voorlief. Je hoort mij niet klagen over de extra kosten, maar wil men er wel bewust van maken. Het kost wel degelijk meer geld, tijd of ruimte dan rijden met alleen zomerbanden.

        Login om te reageren
        • Emc zegt

          30 december 2010 om 20:37

          @Joerek: Ik gaf een voorbeeld dat het niet duur hoeft te zijn. Ik heb zelf 2 setjes lichtmetaal, een keer goedkoop op de kop getikt. En dus wissel ik zelf, je hoeft niet te klooien met afspraak maken en dergelijke. Gewoon zelf eronder hangen. Is een klusje van een kwartier.. En balanceren hoeft als het goed is maar 1 keer. En al doe je het vaker, balanceren kost ook niet de hoofdprijs.

          Login om te reageren
  18. ggj zegt

    30 december 2010 om 11:24

    Dat is geen SUV, maar een terreinwagen! Dit is een SUV:
    http://www.waymotor.com/img/741-BMW-X5-xDrive35d-and-335d-for-US.jpg
    http://www.autowereld.com/imagesDB/400/621413204553_q7.jpg
    http://www.autogaleria.pl/tapety/img/kia/kia_sorento_2003_01_m.jpg

    Login om te reageren
  19. Thijs zegt

    30 december 2010 om 11:24

    Lekker op zomerbanden aan het kachelen. Ongeveer 200 km per dag en ik ben nog geen problemen tegengekomen. Ik ben ook niet jaloers op winterbanden mensen. Ik geloof wel dat het verschil zal maken, maar het grootste verschil zit nog altijd achter het stuur. Als je zelden rijdt en je je auto niet goed kent dan heb je meer aan winterbanden dan wanneer je je auto van boven tot onder kent.
    Ik denk bijvoorbeeld dat een hoop mensen bij gebaat zijn om een slipcursus te volgen, in plaats van half augustus de winterbanden onder de auto te zetten.

    Login om te reageren
    • Emc zegt

      30 december 2010 om 11:41

      @Thijs: 200 km per dag en geen winterbanden? ik rijd 30K per jaar en ik heb ze eronder liggen, rijdt prima. En over geen problemen tegen gekomen, als je een noodstop moet maken had je misschien gewenst dat je winterbanden onder je auto had zitten. Dit is net zoiets als met kale banden in de zomer rijden en dan zeggen: Ik heb nog geen problemen gehad, dus ik ga er mee door. Man, haal die oogkleppen eens af an probeer eens winterbanden. Als je elke dag 200 km rijdt wil je toch gewoon goede spullen onder je kont..

      Login om te reageren
      • Thijs zegt

        30 december 2010 om 17:38

        @Emc: Afstand houden doet het met elk weertype goed. Zeker in de winter. Maar verdomd veel mensen denken dat ze met winterbanden ineens geen afstand meer hoeven te houden. Het enige ongeluk wat ik krijgen ga op zomerbanden is van achteren aangereden worden door die zelfingenomen mensen met winterbanden.

        Als je gewoon veilig en defensief rijdt ben je een stuk veiliger dan wanneer je alleen winterbanden monteert. Overigens rijdt ik Amsterdam-Zoetermeer, dus heel veel sneeuw heb ik niet op de weg.

        Login om te reageren
  20. Mr. Dj M. zegt

    30 december 2010 om 11:34

    Winterbanden zijn pas echt nuttig met sneeuw en ja dat hebben we deze en vorige winter inderdaad wel gehad!

    Login om te reageren
  21. Mars2 zegt

    30 december 2010 om 11:42

    Hier een filmpje van BMW X3 met zomer- en winterbanden.
    http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI

    Login om te reageren
  22. Alfista zegt

    30 december 2010 om 11:43

    Winterbanden hebben wel degelijk nut in de sneeuw en op ijs, Kijk echter ook even naar ons winterse klimaat, afgelopen en dit jaar buiten beschouwing gelaten, hebben wij misschien 7 dagen sneeuw in Nederland en zie daarom het nut niet echt. Veel belangrijker is mijns inziens aanpassen! Afstand houden, afstand houden en nog eens afstand houden dan snelheid minderen en een dosis voertuigbeheersing wil ook nog wel eens helpen. Allemaal veel belangrijker dan het relatief kleine effect dat winterbanden hebben op de kans dat je schade rijdt.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      30 december 2010 om 12:19

      @Alfista: want met winterbanden kan je geen afstand houden?

      Login om te reageren
      • Alfista zegt

        30 december 2010 om 12:50

        @heidekonijn: Tuurlijk wel, mijn punt is het begint met afstand houden niet met het monteren van winterbanden wat hier vaak gepretendeerd wordt.

        Heb overigens vaak genoeg met winterbanden gereden, en ben het helemaal eens dat ze aanzienlijk meer grip bieden in sneeuw en ijs. Nogmaals kijk naar ons klimaat exclusief 2009/2010 dan zie ik meer in het verplichten van een slipcursus of meer aandacht voor voertuigbeheersing in de rijopleiding dan het verplichten van winterbanden. In onze rijopleidingen leren we hoe je een auto moet bedienen maar niet hoe je moet rijden en al zeker niet in grenssituaties! Winterbanden maken een slechte bestuurder niet beter, hoeveel voorbeelden heb je zelf de afgelopen weken gezien van mensen die nog meer gas gaan geven als hun auto slipt, remmend en sturend een bocht ingaan etc. etc. ??

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          30 december 2010 om 12:56

          @Alfista: Klopt natuurlijk, en je hebt altijd bavianen die rondrijden alsof ze eindeloze grip hebben. Maar de hele discussie als zouden winterbanden (en dus ook ABS, ESP, Airbags kreukelzones en Autogordels) de oorzaak hiervan zijn, doet me met de ogen rollen.

          Met winterbanden maak je een kans ALS je weet waar je mee bezig bent. Met zomerbanden in de winter maak je veel minder kans ook en vooral als je niet goed weet waar je mee bezig bent.

          Login om te reageren
  23. §tekel zegt

    30 december 2010 om 11:45

    Heb geen winterbanden en voel mijn auto toch vaak genoeg wegglijden, maar met voorzichtig rijden, genoeg afstand houden en op je snelheid letten bij wegrijden en bochten kom je een heel eind hoor
    op de volgende leasebak neem ik ze er maar wel bij,het kan nooit verkeerd zijn.

    Login om te reageren
  24. st3ph4n zegt

    30 december 2010 om 11:45

    @ thijs kijkt jij snapt het!

    Login om te reageren
  25. Vreddy_B zegt

    30 december 2010 om 11:53

    Winterbanden hebben vast wat effect. Ik heb ze er zelf ook onder, maar komt omdat het een lease is en ze er bij zitten. Het valt me juist op dat mensen met winterbanden denken dat ze op de wegen veel harder kunnen rijden ‘het ik heb winterbanden dus onschendbaar gevoel’. In mijn straat is het ook duidelijk te zien wie er wel en geen winterbanden hebben. Iedereen met een lease auto heeft ze wel, iedereen met een eigen auto rijd zomerbanden. Kosten plaatje is er belangrijk. We hebben nu 2 jaar in eens een straffe winter maar dat is ook jaren anders geweest. Vooral voor jonge mensen die net beginnen en een goedkoop blikje rijden zijn het nog al enorme inversteringen. Dus snap nog steeds goed dat veel mensen er niet voor kiezen.

    Login om te reageren
  26. xilver zegt

    30 december 2010 om 11:57

    Winterbanden, het blijft een goede aankoop… Daar waar anderen blijven glijden heb je grip. Het is geen wondermiddel natuurlijk maar het helpt wel. Een 4×4 met winterbanden en sneeuwmodus op de boordcomputer in dit weer is precies rijden op een normaal wegdek. Gevaar is wel dat je al snel overmoedig word…

    Login om te reageren
  27. Style zegt

    30 december 2010 om 12:02

    nou, ik heb jarenlang gewoon doorgereden op (soms gladde) zomerbanden, en ik heb geen enkele schade gereden.

    Maar nu toch besloten een set velgen met winterbanden aan te schaffen, nu liggen ze eronder en het verschil is toch aanzienlijk qua grip, ik had dat zelf nooit gedacht. Ik vond het eerst altijd maar onzin maar het maakt weldegelijk veel verschil uit.

    Eigenlijk zou Nederland het ook moeten verplichten net als in Duitsland. Geen gezeik meer.

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      30 december 2010 om 12:14

      @Style: Verplichting? Schept in ieder geval flink wat werkgelegenheid, bouwen van bandenhotels enz. Autofabrikanten wel verplichten velgmaten, steek e.d. te standaardiseren, dat gedonder bij elke andere merk weer een nieuw set nodig.

      Login om te reageren
  28. timberleek zegt

    30 december 2010 om 12:12

    winterbanden zijn voor veel mensen ook gewoon een prijstechnisch probleem
    je zomerbanden slijten dan wel niet in de tijd dat je je winterbanden gebruikt (al slijten winterbanden harder).

    de grootste kostenpost is de extra set banden.
    het is voor veel mensen niet zomaar te doen om een paar honderd euro neer te tellen voor een stel banden.
    als ik bij die mensen zou horen zou ik nu zeker geen winterbanden kopen, maar wachten tot het einde van de winter. dan verdwijnen de woekerprijzen weer

    Login om te reageren
  29. Tommy2 zegt

    30 december 2010 om 12:14

    “Minder autoschade op winterbanden” Lijkt me een logisch gevolg idd ja.. Maar 4WD met winterbanden en waarnodig sneeuwkettingen is natuurlijk helemaal tha bomb!

    Login om te reageren
  30. cmaes zegt

    30 december 2010 om 12:16

    Nog maar een keer vermelden:
    In Duitsland zijn de juiste banden verplicht. Dus ook de all season banden voldoen, mits het sneeuw symbool erop zit. Ik heb hankook all seasonbanden. Voldoen prima.

    Login om te reageren
  31. heidekonijn zegt

    30 december 2010 om 12:17

    Geen winterbanden kopen jongens. Darwin moet zijn werk doen, gewoon lekker goedkoop een boom uitkiezen en plaats op de weg maken voor mensen met hersenen groter dan een pinda.

    Login om te reageren
  32. Chris zegt

    30 december 2010 om 12:23

    Wel grappig dat bijna iedereen die zegt dat winterbanden onzin zijn ze zelf ook niet hebben. Hoe weet je dan het verschil?

    Ik heb ze er zelf dit jaar voor het eerst onder zitten en ik moet zeggen dat het verschil enorm is. Al m’n buren lopen te kloten met hun auto uit het parkeer vak te krijgen en ik rijd zo weg ’s ochtends. Ook bochten merk je het, de auto begint pas bij veel hogere snelheid te glijden en als dat gebeurt heb je nog veel meer invloed.

    Login om te reageren
    • geertje zegt

      30 december 2010 om 12:40

      @Chris: de meeste mensen die geen winterbanden hebben vinden het onzin. Ze zijn gewoon jaloers of kunnen het gewoon niet betalen. nou ik heb nooit geen winterbanden gehad en ik rij al jaren BMW, maar deze winter was ik het helemaal spugzat met de zomerbanden. In de sneeuw zijn winterbanden echt geweldig en kan je tenminste normaal rijden zonder ineens te gaan glijden. ik wil niet anders meer

      Login om te reageren
    • mout zegt

      30 december 2010 om 16:05

      @Chris: Ik zou denken dat het nog veel grappiger zou zijn, als mensen die het onzin vinden ze wél kochten.
      Ik vind astrologie onzin, en koop dus geen horoscoop. Zou toch grappig zijn als ik dat wel deed, of niet?
      Wat mij betreft: op sneeuw zijn ze geen onzin. Maar ondanks 2010 komt dat gewoon niet vaak genoeg voor om daarin te investeren. Vooral omdat ik nog nooit bewijs heb gezien voor de stelling dat ze boven 0 en zonder sneeuw beter zijn. Andersom wel.
      Ik denk dat ze zelfs in 2010 nog op 310 dagen van het jaar minder grip geven dan zomerbanden.

      Login om te reageren
  33. Bohica zegt

    30 december 2010 om 12:39

    Het werkt en geld moet geen rol spelen voor je eigen veiligheid.

    Login om te reageren
    • geertje zegt

      30 december 2010 om 12:40

      @Bohica: helemaal mee eens

      Login om te reageren
  34. Bohica zegt

    30 december 2010 om 12:43

    @cmeas
    Ik zie al dat jij er verstand van heb Not !!!
    Ten eerste Hankook is echt geen goed merk.
    All season banden werken iets beter in de winter dan gewone banden.
    Alleen all season banden werken elk jaar getijde niet goed genoeg.
    In de winter te weinig grip en in de zomer te weinig grip.
    Wees gewoon verstanding en koop 2 setjes wielen

    Login om te reageren
    • cmaes zegt

      31 december 2010 om 12:41

      @Bohica:

      In Duitsland is een test geweest van all season banden. Daar komt de hankook als testwinnaar uit. Niet op alle punten zo goed als een winterband, maar zeker goed genoeg voor de winter. Mijn ervaring is dat ze prima voldoen. In de zomer prima grip en in de winter ook!

      Login om te reageren
  35. Tw zegt

    30 december 2010 om 12:57

    @Bert… Iemand hierboven zij het ook al tegen je; volgens mij heeft een disco standaar M+S banden..(waarschijnlijk weet jij alleen niet dat het Mud&Snow betekent). Het andere compromis voor winterbanden zijn all-season banden.. Ik denk dat dat de beste keuze is voor NL. Een winterband is eigenlijk net te hier(op die paar dagen na dat er nog niet voldoende gepekeld is, en een zomerband is net te weinig voor als er iets meer dan een paar CM valt.. ) voor de 95% van de mensen die dus niet op wintersport gaat is die band dus de uitkomst… maar ja.. Ze zijn wel weer duurder dan een standaar zomerband, maar je hoeft ze dus niet te wisselen…

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      30 december 2010 om 12:59

      @Tw: Ik rijd nu al denk ik 2 weken (14 dagen) op sneeuw hoor. dus ik weet niet hoe jij aan die 7 dagen per winter komt?

      Login om te reageren
  36. Benjamin1 zegt

    30 december 2010 om 12:58

    Blijft prachtig dat mensen blijven roepen dat ze zo goed autorijden dat ze geen grip nodig hebben.

    Geef Michael Schumacher een auto met zomerbanden en je oma rijdt hem eruit met winterbanden.

    Goede rijder is geen vervanging voor grip, grip is essentieel om te kunnen rijden.

    Het is een beetje alsof je zegt dat je gaat varen, maar geen boot nodig hebt omdat je geweldig kan roeien…

    Login om te reageren
  37. Benjamin1 zegt

    30 december 2010 om 13:02

    Ook een mooie: Mijn auto heeft ABS en ESP, die heeft geen winterbanden nodig.

    Zonder grip heb je niks aan je ESP of aan je ABS. Je pedaal gaat flink tekeer maar remmen ho maar op zomerbanden. Idem dito voor ESP. Die systemen kunnen onmogelijk niet bestaande grip maken, ze kunnen alleen het meeste maken van de grip die er is. Als die 0 is, zijn beide systemen net zo hopeloos als de bestuurder…

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      30 december 2010 om 18:09

      @Benjamin1: Goed… ik wil dan wel is een race met jou houden in je clio op zomerbanden… neem ik mijn Range Rover met winterbanden, sneeuwstand, ESP en ABS… zien wie het verste vooruit komt op een volledig ijzige weg…

      Login om te reageren
  38. Larrs zegt

    30 december 2010 om 13:12

    Ik weet wel dat ik volgend jaar winterbanden aanschaf. Heb nu vorige winter en deze winter met brede zomerbanden(Toyo Proxes T1R) gereden, liever niet weer.
    .
    Kan opzich wel rijden met zomerbanden in de sneeuw, maar op wegen waar kapot gereden sneeuw ligt heb ik moeite om normaal te stoppen of weg te rijden. Mijn banden vreten zich helemaal vol met sneeuw en dat gebeurt met winterbanden niet.
    .
    Kan me voorstellen dat dit de problemen zijn waarbij je een ongeluk kan krijgen.

    Login om te reageren
  39. moep zegt

    30 december 2010 om 13:44

    tja iedereen zn eigen ervaringen, ik vind het in ieder geval wel wonderbanden. het verschil was op de focus echt ontzettend goed te merken.

    Login om te reageren
  40. M52B28 zegt

    30 december 2010 om 13:45

    Winterbanden zijn voor mietjes. (of voor vrouwen)
    De driftking legt het hier uit ;)
    http://www.dumpert.nl/mediabase/753771/639ae92e/rutger_leert_sneeuwrijden_met_paul_vlasblom.html

    Login om te reageren
    • Alfista zegt

      30 december 2010 om 16:38

      @M52B28: Haha inderdaad “sideways is the right way!” Jij snapt hem;)

      Login om te reageren
  41. Tom zegt

    30 december 2010 om 13:47

    Moet je, als je sneeuwbanden hebt, nog sneeuwkettingen leggen? Ik bedoel voor in de bergen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 13:49

      @Tom: als je niet meer voorruit komt dan wel natuurlijk. Maar in landen als Oostenrijk is het vaak ook OK als je winterbanden ipv sneeuwkettingen hebt.

      Login om te reageren
  42. moep zegt

    30 december 2010 om 13:52

    btw het heten niet voor niks winterbanden en niet sneeuwbanden. bij koude temperaturen (ook zonder ijs en sneeuw) maken ze een ook behoorlijk verschil.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 14:00

      @moep: onzin. De beroemde +7 is in werkelijkheid -2. Kijk ook eens naar de namen die de fabrikanten geven aan die banden. Snowtrac, Alpin etc. Het is de marketing van de bandenverkoopindustrie die ons wil doen geloven dat ze van oktober tot april er onder moeten omdat dat “veiliger” is, maar dat is bepaald niet zo.

      Login om te reageren
  43. mystery_m25 zegt

    30 december 2010 om 14:00

    ik heb winterbanden van de baas gehad op een ford focus. ben er zo te spreken over dat ik ze ook voor me vriendin gekocht heb. kost een paar centen maar vind het belangrijker dat ik een goed gevoel als mijn vriendin met haar auto (ford ka) de weg op gaat. de straat uitrijden, parkeer vak uit rijden het gaat veel beter en makkelijker. eenmaal op de grote doorgaande wegen merk je er niet zoveel van maar naar de wegen toe rijden is alleen al een must. de mensen die het onzin vinden moeten het gewoon ervaren en dan komen ze er op terug. ben ik 100% van overtuigt

    Login om te reageren
  44. Pieter zegt

    30 december 2010 om 14:02

    Ik ben vorige week tweemaal naar Duitsland gereden. Hoogst illegaal op zomerbanden. Ik ben inmiddels overtuigd van het nut van winterbanden, ik kwam af en toe nauwelijks van mijn plek in die gladheid, waar anderen simpel wegreden. Ook op de snelweg wat netelige situaties gehad waarbij ik mij wat veiliger had gevoeld met winterbanden.

    Login om te reageren
  45. audirs3 zegt

    30 december 2010 om 14:56

    @Mars2: dit filmpje zegt alles. ik heb 2 auto’s met 4WD, een S3 en een BX 4wd, alleeb de Audi heeft winterbanden. En dat is een wereld van verschil. Bij ons in de straat was het echt een ijsbaan, maar de Audi had er nauwelijks problemen mee, terwijl de BX graag zn kontje naar buiten liet glijden.
    Mensen die zeuren over het nu van winterbanden zijn mensen die er nog nooit mee gereden hebben. Als je het eenmaal hebt ervaren wil je nooooit meer zonder de winter door.

    Login om te reageren
  46. Tw zegt

    30 december 2010 om 14:58

    @benjamin… Jij rijdt zeker alleen in woonwijken en binnen de stad? Op de snelweg (A12/A4) die ik dagelijks rijd van Zoetermeer naar Hoofddorp heb ik maar 3 dagen tot nu toe met veel sneeuw gehad.. de andere dagen waren ze schoongeschoven/gepekeld… Aangezien dat 95% van mijn kiloemters zijn; ja ik zou nog echt geen winterbanden nodig gehad hebben… De dagen met sneeuw rustiger rijden, meer afstand enz.. NB ik heb winterbanden liggen, maar vond het nog niet nodig ze te monteren…

    Login om te reageren
    • M52B28 zegt

      30 december 2010 om 15:18

      @Tw:
      Ben met je eens dat je prima kunt rijden op de hoofdwegen. (op een paar dagen na idd) Ik heb zelf geen winterbanden en rij met achterwielaandrijving. Toch ben ik aan het overwegen om winterbanden te kopen. Maar jij hebt wel winterbanden maar gebruikt ze niet! Wanneer gooi jij ze er dan wel onder?

      Login om te reageren
  47. Laurensje zegt

    30 december 2010 om 15:49

    Vreselijk veel lol gehad 1e kerstdag, en de avond ervoor. Winter- of zomerbanden had in die condities mi geen reet uitgemaakt, zeker niet qua lol :-) Tenzij je een helling op moet, maar die hebben we in NL nauwelijks, en dan kun je er ook nog voor kiezen thuis te blijven.

    Login om te reageren
  48. Tabasco zegt

    30 december 2010 om 17:18

    Lekker belangrijk winterbanden, vallen wat mij betreft in dezelfde hypes als “groen”, “duurzaam” “co2 reductie” en “klimaatverandering”. Gewoon een stel handige jongens die inspelen op de angst voor ondergang en veiligheid die in elke mens gebakken zit. Ondertussen wordt er veel geld verdiend aan “ons”.

    Gewoon je rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden en anders gewoon een dagje lekker thuis blijven.

    En in de achterbak van mijn BMW ligt gewoon een schop voor als de nood dan toch aan de man komt, als in niet wegkomen van de parkeerplaats op je werk omdat ze weer niet geveegd hebben grrrrr

    Login om te reageren
    • Emc zegt

      30 december 2010 om 20:42

      @Tabasco: Dus eigenlijk weet je wel dat je banden niet voldoen. Waarom heb je anders een schop bij je? Voor sneeuwduinen van 5 cm ;) Zeker met achterwiel aandrijving zijn winterbanden een must..

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        30 december 2010 om 22:30

        @Emc: Wel heel erg understatement hoor.. 5 cm.. zou zeggen kom hier eens in Eindhoven kijken.. hier ligt zeker 35 cm. Ik heb ook al twee keer vastgezeten.. als je inderdaad een niet geveegd parkeerterrein op moet hier.. mijn auto loopt gewoon ramvast in 35 cm.. dan schaaft ie met zijn buik er op vast en tolt gewoon met de pootjes net als een hondje wat je net boven het water houdt..

        Login om te reageren
  49. zdev zegt

    30 december 2010 om 17:39

    Winterbanden!

    Vorig jaar kon ik mijn achterwiel aangedreven luxe V8 auto met zomerbanden drie maanden niet van zijn plek krijgen. Teveel sneeuw, te glad, te lange oprit.

    Daarom rijd ik in de wintermaanden in een echte 4×4, maar die gaat op zomerbandjes gewoon rechtdoor in de bochten. 2,5 Ton staal die doorglijdt is dan echt niet leuk.

    Winterbanden zijn echt een must. Je ploegt overal doorheen en glijdt niet door. Alleen blijven oppassen want je remweg blijft erg lang.

    Iedereen die winterbanden niet nodig vindt heeft ze domweg nooit geprobeerd. Je brengt anderen in gevaar! De enige narigheid die je er van hebt is dat je 2x per jaar moet wisselen. Meer kosten heb je niet want je spaart je zomerbanden.

    Login om te reageren
    • Bert zegt

      31 december 2010 om 12:37

      @zdev:

      BULL fuckin SHIT,
      ik heb ze beide geprobeerd op een 4X4 en voor mij persoonlijk zijn ze compleet onnodig.
      Gewoon opletten ongeacht wat voor banden.

      Login om te reageren
  50. Style zegt

    30 december 2010 om 18:23

    je hoeft nauwelijks te remmen op sneeuw (op de snelweg althans zeker niet). Gewoon op tijd gas los laten en er is niks aan de hand..

    Login om te reageren
  51. bram zegt

    30 december 2010 om 18:46

    Ik zou wel eens een onderzoek willen zien met een vergelijking tussen nieuwe zomerbanden op sneeuw en winterbanden van 1 of 2 jaar oud. Het zou mij niets verbazen als daar bijzonder weinig verschil tussenzit.

    Alsjeblieft, laten we niet winterbanden gaan verplichten vanwege 2 sneeuwbuien per jaar. Wat een onzin is dat. Tuurlijk heb je meer grip op sneeuw, maar doe dan een dagje rustig aan, of blijf een keer thuis. (met de trein zou ik ook niet doen). Meestal is er na een halve dag alweer gestrooid en geveegd.

    @zdev: Je brengt mensen alleen in gevaar als je onvoorzichtig rijdt tijdens hevige sneeuwval, niet tijdens een normale winterse dag van +4 graden met veel zon. Dat geef ik je op een briefje. Tuurlijk, als je met een ranzige auto met versleten banden tijdens of net na een sneeuwbui de weg op gaat… maar als je zo dom bent, helpen winterbanden ook niet meer. Misschien dat zo’n 2.5 ton zware mobiel de bocht niet om wil, maar een normale auto gaat echt de bocht wel om hoor, ook op zomerbanden.

    En kosten heb je wel, want winterbanden slijten sneller (zachter rubber), gaan minder lang mee (tot 4mm ipv tot 2 mm) en zijn duurder, bovendien moet je wisselen en opslaan.

    Overigens moet je vooral op winterbanden rijden als je dat wilt, ik ontken niet dat het helpt, maar je moet ook niet overdrijven, het is niet alsof je spontaan van de weg af glijdt als het een beetje koud is.

    Login om te reageren
  52. norge zegt

    30 december 2010 om 19:22

    Winterbanden zijn nodig voor die grootte zware bakken met breedde banden die we allen hebben ,en ja 185 c.m. is breed als je op sneeuw rijdt en 1300/1400 kilo is zwaar als je het vergelijkt met vroeger (900/1100) .
    Daarom is het beter om op winterbanden te rijden .
    Kost misschien iets meer maar wat kost een ongeluk je?
    Ontkennen van het feit dat winterbanden veiliger zijn is niet alleen maar dom maar ook gevaarlijk voor het overige verkeer.Het is niet voor niets dat winterbanden in veel landen verplicht zijn

    Login om te reageren
    • mout zegt

      30 december 2010 om 19:31

      @norge:
      Dit is de eerste zinnige verklaring die ik lees voor het feit dat het opeens de laatste jaren zo nodig is.
      De enige andere die ik heb gevonden is ‘zomerbanden en winterbanden zijn nu gespecialiseerder dan vroeger’.
      Als dat alles zou zijn, dan zou je dus massaal aan de 4-seizoenen moeten. En dat roept niemand.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        30 december 2010 om 22:36

        @mout: Dat is nou ook iets wat mij intrigeert. Wat is een zomerband? En wat is een 4 seizoenenband? Als je naar de bandenhandelaar gaat en er bijvoorbeeld een set doodnormale Conti’s koopt. Gewoon goede normale banden. Wat is dat dan? Een zomerband? Of een 4 seizoenenband? Gewone banden zijn toch altijd voor gewoon altijd? Toch niet alleen voor de zomer? Hoe zit dat?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 13:44

      @norge: stellen dat winterbanden veiliger is anders ook een pertinente leugen. Bij elke winterbanden test van Autobild (die testen ter referentie altijd een zomerband mee) maakt de zomerband op nat en droog wegdek gehakt van de winterbanden. Op sneeuw blinken winterbanden uit maar onder andere omstandigheden presteren ze behoorlijk slecht.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        31 december 2010 om 14:48

        @mashell:Niet geheel waar wat je zegt.
        Winterbanden op droog wegdek presteren bij temperaturen onder 9 graden net zo goed als zomerbanden .

        Login om te reageren
  53. Cantago zegt

    30 december 2010 om 19:35

    Winterbandjes er op leggen? Als je echt lam bent en geen geld voor een extra setje (simpele zwarte stalen?) velgen hebt dan ga je naar de garage. En anders is het ff auto omhoog, bouten los, wiel er af, wiel er op, bouten vast, auto omlaag. Binnen een half uur ben je klaar! Is dat echt te veel moeite? Ik denk dat geld de grootste rol speelt. Maar dan kun je je beter even afvragen of je niet een te dure auto hebt? Winterbanden horen er gewoon bij! Klaar.

    Login om te reageren
  54. norge zegt

    30 december 2010 om 19:54

    Voor mij persoonlijk vind ik het ook leuk om in de winter weer eens een ander setje lichtmetaal op mijn auto te zien.

    Login om te reageren
  55. Jan Rap zegt

    30 december 2010 om 23:16

    Ik kan het toch niet laten ook te reageren, na vrijwel alle reacties gelezen te hebben blijf ik me verbazen over het aantal mensen dat stellig overtuigd lijkt te zijn van de onzin van winterbanden!

    Een van de eigenaardigste reacties blijf ik nog wel vinden: Het is maar 3 dagen per jaar de moeite waard om op winterbanden te rijden, dus doe ik het niet.
    Ik snap eenvoudigweg niet dat mensen bereid zijn een dergelijk groot risico te nemen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je brengt je eigen veiligheid en die van je passagiers makkelijk in gevaar. Om maar niet te spreken van de veiligheid van medeweggebruikers.
    “Ja ik weet dat ik die voetganger aangereden heb, maar ja zeg nou zelf, winterbanden zijn nutteloos voor 3 dagen per jaar?”
    Ongelofelijk dat die mensen met zichzelf kunnen leven.

    Het doet me enigszins denken aan de vrouw op de fiets die ik een tijdje geleden op een haar na aanreed. In het pikkedonker reed ze op een onoverzichtelijke weg zonder licht. Ik reed ongeveer 40 en zag haar op het laatste moment. Door vol in de remmen te gaan kon ik een aanrijding vermijden. Zij was er niet zo van onder de indruk. Toen ik uit het raam gilde dat ze licht moest voeren was haar reactie dat ze het teveel moeite vond om het kapotte licht te repareren. Liever een ongeluk riskeren met letsel voor haar en een trauma voor mij dan een lampje vervangen?

    Geen winterbanden gebruiken komt mij als hetzelfde voor.
    Natuurlijk, het is je eigen keus om het niet te doen. Het is (in Nederland) niet wettelijk verplicht. Maar koekjesdom ben je wel. Zeker als je in je achterhoofd houdt welke reactie je van mij zult krijgen als mij of erger nog; mijn moeder op haar fietsje aangereden hebt.
    Omdat je winterbanden niet zo nodig vond.

    Tuurlijk, een winterband kan geen ongeluk voorkomen. Zoals al eerder gezegd, het is geen wondermiddel. Maar het scheelt gigantisch. Met collega’s hebben we het op de gladde straten van Amsterdam OZ uitgeprobeerd. Vergelijkbare auto, met en zonder winterbanden. Wegrijden: De auto met winterbanden slipt, maar komt rustig aan op gang en rijdt zonder moeite weg. De auto op zomerbanden komt gedurende enige tijd nauwelijks van haar plaats af. Remproef bij 30 km/u, obstakel: verkeersdrempel. Auto met winterbanden komt rustig tot stilstand, de ander glijdt door en stuitert over de drempel heen en komt royaal erna tot stilstand.
    Beide auto’s waren minder dan een half jaar oud met dus nog behoorlijk nieuwe banden en beide voorzien van abs en esp.(Je hoeft dit trouwens niet zo uitgebreid te proberen. Je kunt het ook zo zien op de weg aan de moeilijk wegkomende of glijdende auto’s)

    Dit zijn extreme omstandigheden en de criticaster zal dan ook zeggen dat dit vrijwel nergens en zelden voorkomt voorkomt.
    Maar wat nou als je rekening houdt met de mogelijkheid dat de overheid een tekort heeft aan strooizout, dat het strooizout helemaal opraakt? Dat alle wegen spekglad worden. Dat het dagen achtereen blijft sneeuwen?

    Hoelang kun je blijven volhouden dat je de veiligheid van jou, je passagiers en je medeweggebruikers ondergeschikt acht aan argumenten als (irreële) zinloosheid en tijd- en of geldbesparing?

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      30 december 2010 om 23:54

      @Jan Rap: “..Het doet me enigszins denken aan de vrouw op de fiets die ik een tijdje geleden op een haar na aanreed. In het pikkedonker reed ze op een onoverzichtelijke weg zonder licht. Ik reed ongeveer 40 en zag haar op het laatste moment. Door vol in de remmen te gaan kon ik een aanrijding vermijden. Zij was er niet zo van onder de indruk. Toen ik uit het raam gilde dat ze licht moest voeren was haar reactie dat ze het teveel moeite vond om het kapotte licht te repareren. Liever een ongeluk riskeren met letsel voor haar en een trauma voor mij dan een lampje vervangen?..”

      Hoe herkenbaar! Alleen ik had haar wel.. op de rotonde.. in het donker.. het regende pijpenstelen.. alles spiegelde.. geen maan.. je kent het wel zo’n nacht dat je niets ziet.. zwarte fiets, geen licht, zwarte broek en jas.. boem.. ligt er ineens een fietser op mijn motorkap.. ze had gelukkig niets.. ja.. broek kapot.. fiets accordeon.. mijn auto was er erger aan toe.. koplamp kapot, spatbord kapot, deuk in de motorkap.. heb het kind naar huis gebracht na de fiets met haar slot aan een lantaarnpaal te hebben vastgelegd.. nadat haar ouders blij waren dat ze niks had en mij bedankten met een kop koffie voor het thuisbrengen kreeg ze van haar vader flink er van langs waar ik bij zat.. hij had haar al vaak gewaarschuwd dat ze haar fiets naar de fietsenmaker moest brengen.. heb ik toch iets “goeds” gedaan.. 1 fietser in NL die nooit meer zonder licht rijd..

      Dit staat los van het verhaal van de winterbanden.. maar het is een onderbelicht aspect van iedere winter.

      Login om te reageren
  56. Flamingo zegt

    31 december 2010 om 00:40

    als we elke winter een winter als deze of als die van vorig jaar hebben zou ik ze zeker verplichten (want het helpt dan echt) maar dat hebben we niet.. dus..

    Login om te reageren
  57. Tabasco zegt

    31 december 2010 om 09:59

    @Emc
    Vindt het gewoon zonde om veel geld weg te dragen voor een paar dagen sneeuw. Scheur nu overaal zonder problemen naar toe. De winter is al weer bijna vorobij ;-)

    Airbags, ook zoiets wat zorgt voor een gevoel van valse veiligheid. Gewoon attent, aangepast, uitgerust en pro-actief auto rijden, blijf een heer in het verkeer ookal ben je een dame, daar gaat het om!

    Login om te reageren
  58. Tabasco zegt

    31 december 2010 om 10:02

    @ Jan Rap en zijn maat, freewarefreak
    Remmen is prima, sturen is beter.
    En voortaan wel een beetje opletten ja. Ik fiets namelijk zelf ook !

    Login om te reageren
  59. Joris zegt

    31 december 2010 om 10:58

    Zelf rijd ik nu al de vierde winter met winterbanden na bijna 20 jaar op zomerbanden gereden te hebben… Ik kan je zeggen: het is een WERELD van verschil!!!! De voorbije weken heb ik maar al te vaak taxichauffeur moeten spelen met mijn BMW (ACHTERWIELaandrijving!! + winterbanden) voor vrienden die op hun zomerbanden (+VOORWIELaandrijving) niet eens aan hun huis konden geraken! Wanneer je vindt dat winterbanden duur zijn, bedenk dan eens hoeveel het je kost om je auto te herstellen na een glijpartij tegen een boom(pje)?…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 13:40

      @Joris: ik heb van 2005-2008 elke winter op winterbanden gereden. Een ramp, geen sneeuw en je auto rijdt als een dweil op die zachte dingen met verkeerd profiel. In de winter van 2008/2009 en 2009/2010 heb ik gewoon op zomerbanden doorgereden, ondanks dat ik in Duitsland werk, rijdt veel prettiger en veiliger. Nu is in Duitsland de wet aangepast en helaas ook het strooibeleid van veel gemeenten en nu moet ik weer op winterbanden rijden. En weer is mijn prettig rijdende auto plots veranderd in een onnauwkeurige zwabber bak.

      Login om te reageren
  60. topless zegt

    31 december 2010 om 12:58

    -Mensen met een set zomerbanden en een set winterbanden rijden de helft van het jaar op verkeerde banden. Met 4-seizoenenbanden heb je altijd het juiste rubber.
    -Het wettelijke minimum van 1,6 mm profiel is voor winterbanden ongeschikt, dat moet 4 mm worden.
    -Menigeen rijdt al tientallenjaren schadevrij zonder ooit winterbanden te hebben gehad.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2010 om 13:36

      @topless: ik dacht juist dat je met 4 seizoenenbanden altijd een sub optimaal compromis hebt. Wat je eigenlijk moet doen is elke dag voor vertrek de staat van de weg en de weersverwachting bekijken en daarop de banden aanpassen. Dus sneeuw of sneeuw verwacht dan winterbanden (dat zijn eigenlijk sneeuwbanden) zo niet dan de gewone banden (door de bandenmarketing zomerbanden genoemd).

      Login om te reageren
  61. mashell zegt

    31 december 2010 om 13:48

    Natuurlijk zijn onderzoeken van independer net zo betrouwbaar als een voorspelling van Maurice de Hondt of een weersverwachting van Piet Paulusma.

    Als het echt uitmaakt, dan gaat verzekeraars kortingen invoeren voor degene die op winterbanden rijden. Ik wil dat wel eens zien gebeuren.

    Login om te reageren
  62. robin.l zegt

    1 januari 2011 om 12:32

    winter banden ja of nee.ik denk dat t uiteindelijk zo enorm veel verschil maakt met wat voor auto je rijdt k bedoel met mn s2000 kon k een paar weken geleden echt niet meer veilig mee rijden dus pak k mn ouwe punto en die had eigenlijk helemaal geen last.

    Login om te reageren
  63. marcel zegt

    1 januari 2011 om 13:12

    Beetje zielig overings om iemands objectieve mening van sullig commentaar te moeten voorzien… Thiepvouthun…. Sorry schoolmeestertjes, dat ik jullie niveau zo naar beneden haal…. ahum…
    Sukkelaars.

    Maar ok, je zal maar Timpiedimpie moeten heten… Hoop dat het nieuwe jaar jullie iets anders geeft als azijn om mee te pissen!

    Houd je gewoon bij het topic, en niet bij het goedkoop anderen aan te vallen, laf spul…

    Login om te reageren
  64. MichaelvdBroek zegt

    1 januari 2011 om 18:18

    het kost mischien wel iets meer, maar als je daardoor net een ongeluk wel of niet hebt..
    en tjah verplichte zou een optie wezen na mijn mening.

    Login om te reageren
  65. wimbers zegt

    3 januari 2011 om 17:48

    ik heb een 4wd auto en bij de eerste sneeuwbui dit jaar lagen ze er nog niet onder.. wegkomen doe je wel maar sturen of remmen is er niet echt bij. de zomerbanden onder die auto zijn gloednieuw maar echt zomerbanden..

    voor mij altijd winterbanden, het liefst met 4wd.

    Login om te reageren
  66. grandmasterb zegt

    31 januari 2011 om 19:33

    Ik heb allweatherbanden onder mijn SUV, maar die helpen niet als er ijs op de weg ligt, winterbanden helpen volgens mij in dat geval ook niet. Ik denk dat winterbanden alleen zin hebben als er sneeuw ligt, wat in Nederland zelden het geval is, in vrijwel alle andere gevallen zijn winterbanden onveiliger omdat ze bij iets hogere temperaturen een veel langere remafstand hebben en dus in het huidige verkeer meer risico veroorzaken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North