• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI Electric GP combineert hardcore met elektrisch

Auteur: willeme, gepost 2 december 2020 om 12:00 – 9 Reacties

MINI Electric GP

De nieuwe Mini Electric GP wordt erg hardcore en milieuvriendelijk. Handig!

We kunnen heel erg veel zeggen over Elon Musk. Dat doen we ook geregeld, overigens. Maar er is een ding wat de beste man briljant heeft gedaan: elektrisch rijden werd cool, spannend en gaaf. Met name de Model S was de auto die het beeld voor eeuwig heeft bijgesteld.

Fun

Veel fabrikanten volgen nu ook met elektrische auto’s. Het enige nadeel is dat ze erg duur en exotisch zijn. Een Model S Performance is relatief gezien een koopje, maar alsnog vrij prijzig. Ook leggen veel fabrikanten van dergelijke EV-auto’s de aandacht op vermogen, prestaties en reikwijdte. Maar komen er ook leuke elektrische auto’s die een klein beetje fun en betaalbaar zijn?

MINI Electric GP

Elektrische Hot Hatch

Het lijkt erop dat Mini het spits gaat afbijten met een elektrische Hot Hatch! Ze hebben hun plannen omtrent het GPE-project van de John Cooper Works-divisie bekend gemaakt. De Mini GPE is in principe identiek aan de versie met verbrandingsmotor. Die heeft een 2.0 liter viercilinder met 306 pk. Hoeveel vermogen de nieuwe Mini GPE gaat leveren is nog niet bekend. Ook niet wat de actieradius is, overigens.

  • MINI Electric GP
  • MINI Electric GP
  • MINI Electric GP
  • MINI Electric GP
  • MINI Electric GP

Mini Electric GP

Nee, daar gaat het niet om. Het is goed om te zien dat Mini bevestigt dat de GPE-versie (een soort Mini Electric GP) dezelfde hardcore rijbeleving moet bieden als de benzineversie. Mini geeft tevens aan dat de verbrandingsmotor nog wel eventjes zal blijven, zeker in de topmodellen. Dat is op zich logisch, want het gaat een flink karwei worden om een elektrische hot hatch te ontwikkelen.

Elektrische variant GP

Kijk, een grote elektrische SUV is niet zo moeilijk, die waren al zwaar en groot. Bij een Hot Hatch is een laag gewicht zeer belangrijk voor de wegligging en het stuurgedrag.

De elektromotor is het probleem niet, de accu’s die die motor nodig heeft wél. Het is daarom goed om te zien dat Mini de elektrische variant van de GP nu al aan het testen is.

Meer Mini EV’s

Er komen sowieso meer elektrische Mini’s aan. De naam ‘Paceman’ keert terug voor een elektrische crossover. Daartnaast krijgt de Mini Electric een opvolger die op een separaat platform staat, anders dus dan die van de benzine-versie.

Daarnaast zal de komende Mini Countryman een stukje gaan groeien. Wanneer de nieuwe hardcore Mini GP wordt verwacht, is nog niet bekend. Maar voor petrolheads is het dus goed om te weten dat ook met de gehele EV-transitie ook de leukere versies worden meegenomen.

Een elektrische Mini op de Nordschleife is overigens niets nieuws. Al 12 jaar geleden pakte de Mini-e het elektrische ronderecord op de Nordschleife. Dat was vrij makkelijk, daar het oude record ook met een redelijke elektrische fiets gehaald kon worden.

Ook interessant!

  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • MINI Electric GP3
    Nederlandse MINI Electric krijgt GP3-elementen
  • MINI John Cooper Works Cabrio 2022 JCW rijtest
    MINI John Cooper Works Cabrio 2022 - rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

cooper, cooper-se, electric, Elektrisch, gp, MINI, Video

Vorig bericht: « Vernieuwde Jaguar F-Pace SVR is nu nog sneller
Volgend bericht: Hoe is het nu met: Romain Grosjean? »

Lees Interacties

Reacties

  1. hiostu zegt

    2 december 2020 om 12:51

    “Kijk, een grote elektrische SUV is niet zo moeilijk, die waren al zwaar en groot. Bij een Hot Hatch is een laag gewicht zeer belangrijk voor de wegligging en het stuurgedrag.”

    Een Golf GTI wordt volgens mij toch wel als een hothatch gezien. Een Golf GTI weegt met volle tank 1515kg, een Tesla Model 3 SR+ weegt 1584kg. Waarbij bij de laatste het gewicht voornamelijk onderin ligt en bijna geen gewicht voor of achter de assen. Ik denk dus dat het helemaal niet zo moeilijk is om een electrische hot hatch te maken die kan concurreren met de huidige populaire hot hatches (GTI, RS3, 1 serie). Zeker niet als je kijkt naar de prijzen van de ICE hot hatches en de prestaties. Deze kun je makkelijk behalen voor dezelfde prijs.

    Login om te reageren
    • knoopa zegt

      2 december 2020 om 12:56

      Bij een hot hatch denk ik persoonlijk eerder aan een Fiesta ST of Clio RS. Een Golf GTI gaat tegenwoordig meer om vermogen en minder om de wegligging.

      Login om te reageren
      • jaggie zegt

        2 december 2020 om 14:41

        @knoopa: de GTI is de moeder der hot hatches, archetype hot-hatch, dé hot-hatch. Als je het mij vraagt. Kortom, idd tegenwoordig zijn hot-hatches steeds zwaarder en wordt elektrisch ook lichter mogelijk. De MINI electric was al relatief licht dus moet kunnen.

        Login om te reageren
        • knoopa zegt

          2 december 2020 om 15:16

          @jaggie die status hebben ze inderdaad bereikt door de eerste modellen. Echter zitten ze tegenwoordig toch in een andere klasse imo. De echte hot hatches zijn voor mij lichte auto’s waarbij weggedrag en fun centraal staat zonder enorm veel vermogen nodig te hebben. Tegenwoordig draait het bij de GTI vooral om snelheid en acceleratie en is er van het speelse gedrag wat de eerste generaties hadden weinig over. Ik verwacht dat Mini juist dat speelse gedrag in deze auto wil zien te krijgen zoals ze bij de normale GP ook doen.

          Het zou dan ook logischer zijn om het gewicht te vergelijken met de benzine versie van de GP in plaats van een Golf GTI wat toch best flink scheelt.

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      2 december 2020 om 17:02

      @hoistu je gewichtvergelijk strookt niet. GTI is incl 75kg bestuurder en opties, waar je model 3 gewicht vandaan komt weet ik niet maar verdacht licht. Het verschil ligt eerder op 200kg voor de kleine batterij en ~350kg voor de grote. En dan is de model 3 inderdaad erg licht voor een BEV, de meeste zoals de Polestar 2 zijn nog een stuk meer…

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      6 december 2020 om 21:30

      @hiostu: dat is een interessant punt dat je maakt!

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    2 december 2020 om 15:26

    Leuk, alleen mis je dan wel die dikke ploffen en knallen uit de uitlaat.. hoewel dat al flink minder is geworden sinds de facelifts..

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    2 december 2020 om 15:50

    Gaaaaaaaap een hothatch zonder geluid ofzo, nee dankje (sws elke auto zonder motorgeluid pas ik voor)

    Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    2 december 2020 om 20:40

    Hopelijk beter dan de benzineversie dan…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North