MINI John Cooper Works is terug van weggeweest!

Auteur: , 48 Reacties

Het was even wachten op de potente MINI, maar daar is 'ie dan eindelijk.

Even graven in het geheugen. Het is op een paar weken na, bijna een jaar geleden dat MINI de hatchback en cabrio van een facelift heeft voorzien. Vandaag de dag zie je ze geregeld rijden in het Nederlandse straatbeeld. Je herkent de MINI misschien wel het makkelijkste aan de geinige Union Jack-achterlichten.

Met de facelift bleef het rondom één variant wel heel erg stil. Het gaat hier om de John Cooper Works. Vanwege de overgang naar de WLTP-cyclus kon MINI de hete varianten van de hatchback en cabrio niet direct aanbieden. Het zal uiteindelijk meer dan een jaar duren, want begin volgend jaar is de John Cooper Works weer een feit, zo laat MINI vandaag weten. De tweeliter turbobenzinemotor is voorzien van een partikelfilter en voldoet nu aan de Euro 6d-TEMP eisen.

Het goede nieuws is dat de benzinepartikelfilter geen roet in het eten heeft gegooid qua performance. De 2.0 blijft 231 pk leveren. Standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, sprint de John Cooper Works in 6,3 seconden naar 100 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 km/u doet de MINI in 5,6 seconden. Optioneel kun je de John Cooper Works krijgen met de 8-traps Steptronic automaat.

De vernieuwde MINI John Cooper Works staat maart 2019 bij de dealer. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Een promovideo check je op Autojunk.



48 reacties

Beetje standaard geworden… Het wow effect is er vanaf
@chriscross: vergis je je niet met de GP?
Die dingen beginnen ook steeds minder mooi te worden he. Toen de reïncarnatie zo’n 18 jaar terug uitkwam was het echt een cool ding. De John Cooper Works dingen daarvan ook. Maar de laatste 5 á 6 jaar zijn slechte jaren wat betreft design. Jammer. Doet de 500 wat mij betreft beter.
@viezefreddyw: Eens! Plus dat Mini ook laat zien dat dagrij-/LED-verlichting er niet uit ziet. Die vormpjes en figuurtjes zijn binnen no time achterhaald en het lijkt wel
alsof iedere auto rechtstreeks uit TRON komt gereden.
@posthumus: dat terwijl die Union Jack OLED achterlichten misschien wel het gaafste lichtontwerp is uit de recente geschiedenis.
@720s: Absoluut waar, maar over twee jaar “heb je weer zo’n Mini met de UJ”. Gimmicks (en zo zie ik het hele lampjesfestijn toch wel) zijn gewoon snel achterhaald. Kijk naar de eerste A6’en met dagrijverlichting. Het gemiddelde setje van AliExpress ziet er nu al beter uit.
@posthumus: maar dat was sinds de facelift in 2009 en baseerde zich meer op de wetgeving dan op het esthetische. Bij de eerste Audi waar het echt een designdingetje was, namelijk de R8, heb ik het altijd al best mooi gevonden (al zijn de meesten niet zo te spreken over de welbekende ‘kerstboomverlichting’).

De tand des tijds kan ik op het moment geen uitspraken over doen m.b.t. de Mini. Maar wel vind ik het een mooi ontwerp.
@viezefreddyw: Ach, ik zie de Mini vooral als een hippe A1 concurrent van BMW, en niet zo zeer als Engelse nostalgie. Als je er op die manier tegenaan kijkt is het best te doen. Raar eigenlijk dat Niche-vuller Mercedes geen kleine premium rakker heeft. De Smart zie ik namelijk niet echt als Mini/A1/500 concurrent.
via Android app
@viezefreddyw: de voorbumper is vooral verschrikkelijk. Soort dikke lip.
@viezefreddyw: Goed punt, maar kijk ook eens naar de technische kant van het verhaal. De Mini heeft in die 18 jaar meerdere nieuwe generaties gekregen, met alle bijbehorende vernieuwingen en gadgets van dien. De Fiat 500 is er niet heel veel op vooruit gegaan qua techniek en uitrusting. Enerzijds natuurlijk jammer, want het is het standaardverhaal van Fiat van de afgelopen jaren, anderzijds is het reteknap dat ze desondanks nog redelijk wat 500’jes weten te verkopen.
@edge: Kijk ook wat voor concern Mini achter zich heeft. Daar kan Fiat alleen maar jaloers op zijn. Met gadgets en dingetjes zit het bij Mini altijd wel goed. Andere kant van de medaille is dat de goedkoopste 500 vanaf 14.000 Euro gaat. Bij de Mini is het vanaf 25.000.
@viezefreddyw: plus eigenlijk zijn ze niet echt vergelijkbaar. Wat je al zegt, een Mini is 10 ruggen duurder, maar het is een C-Segment-auto terwijl de Fiat 500 een A-segmenter is. Dan heb je minder gadgets en gimmicks en is het een kleinere auto. FCA heeft in principe ook de technische mogelijkheden om een C-Segment auto vol(ler) te gooien.
@720s: ik zou de mini in het b segment plaatsen, behoorlijk klein in vergelijking met een focus of A3.
@weetikveel: ik twijfel een beetje, de basis zal veel overeenkomen met de 1 Serie. Vooral de verlengde 5-deurs is groter dan je denkt. Maar qua binnenruimte valt het allemaal vies tegen idd.
@720s: de 1 serie is qua lay-out natuurlijk ook niet direct de ruimste in het C segment. Als je bijvoorbeeld naar gewicht kijkt, is ook de vijfdeurs mini een stuk lichter dan de 1serie. Zou echter wel voot de driedeurs gaan, die vind ik erg leuk in tegenstellig tot de (imho erg lelijke) vijfdeurs. Als ik ruimte wil zou ik toch al niet voor de mini gaan.
@720s: de basis komt overeen met de 1 serie? Huh? De huidige 1 serie is een achterwielaangedreven auto, die technisch grotendeels overeenkomt met de (vorige) 3 serie. De MINI staat op een FWD platform dat in verlengde en verbrede varianten ook voor de BMW X1 en 2 active tourer wordt ingezet.
@viezefreddyw: Welke man wilt zich in een 500 vertoeven?
@bmw2coupeeigenaar: Ik heb liever een 500 Abarth dan een Mini JCW.
@bmw2coupeeigenaar: ik ken er wel eentje, die heeft er ook een matching handtasje bij……
dat ding heeft toch al sinds jaar en dag 230 pk, ze gaan daar niet echt mee met de tijd
@gove: het is maar een getal. De mini wordt vooral geroemd om zijn wegligging en handling. Dan heb je niet veel pk nodig om veel lol te beleven.
@henk_he: je hebt ook geen drank nodig om plezier te hebben maar het helpt wel
6,3s is nu ook niet zo indrukwekkend voor de high end mini…. Het rijgedrag is natuurlijk wel lekker strak.
Ja, die mocht wat dikker en vooral lager
Doe mij maar een JCW GP van de eerste generatie
@gulli: ook voor mij graag. Heerlijk met die supercharger.
@germancarsftw: Ja, ik geniet er bijna elke dag van; helaas de garage in de buurt ook bijna net zo frequent. Elke keer dat je denkt alles al vervangen hebben, gaat er toch weer iets anders stuk … Maar rijden als een raket :)
Is die auto echt zo gegroeid de laatste jaren? Zijn volgens mij 18″ wielen die eronder staan, maar die lijken wel 2 maten kleiner.
Die achterlichten blijven een gave gimmick! Net als de ‘dynamische’ knipperlichten van de VAG groep. Het slaat nergens op, je hebt er geen hout aan, maar het zijn toch erg leuke details.
@dutchdriftking: Vind je die dynamische knipperlichten echt zo mooi? Toen ik het voor de eerste keer zag, vond ik het ook wel geinig. Maar nu ben ik toch van mening veranderd. Ik vind het nogal kinderachtig uitzien.
@berlinetta: Ja, indien juist uitgevoerd vind ik het best wijs. Net als het hele grote 3e remlicht op de A7 (de hele bovenrand van de achterruit) erg mooi. Uiteraard alleen op de nieuwste modellen. Er zal vast wel een een namaak setje leverbaar zijn voor een oude Golf, dat moet je uiteraard niet doen. Dat is net zo fout als achteraf gemonteerde dagrijverlichting met plakstrips, en xenon op een golf 2.
@dutchdriftking: Heb je wel eens gezien hoe ze die dynamische knipperlichten in de VS doen? Daar is de regelgeving zo dat een knipperlicht op het moment van aangaan een minimale lichtsterkte moet hebben. Het eerste dynamische ledje dat oplicht voldoet daar niet aan, dus laat Audi vaak een gewone lamp meeknipperen om daaraan te voldoen. Dat ziet er echt héél matig uit.
@Edge: ik heb sowieso die rode knipperlichten in de VS nooit begrepen. Remt ie nou of staan z’n alarmlichten aan?
@henk_he: Klopt, die vind ik persoonlijk erg onveilig! Net als het ontbreken van het 3e remlicht op veel Pick-up’s!
@henk_he: ja dan begrijp je het niet.
@edge: Dat klinkt inderdaad wel heel kansloos!
@edge: Ik heb er even een filmpje van gekeken, het lijkt mij nogal verwarrend!
Totaal geen fan van de F55/56 generatie, ben toch blij dat ik een R53 (met de supercharger) rij. Voor mij is dit meer een verbouwde 1 serie, beleving, weggedrag en looks zijn het voor mij niet, in combinatie met een erg stevige prijs. Ben ik toch wel blij met mijn ‘oude’ autootje in vergelijking 😅
Ik vind het wel een cool ding, maar de bumpers zijn niet mooi vormgegeven. Dat had veel strakker gekund.
Haha die foto’s. We doen of de wagen op en top Brits is maar er wordt gewoon aan de rechterkant van de weg gereden. Ook is er knap een BMW logo bij in gesmokkeld.
Een Brexit zou de achterlichten goed doen.
De engelsen rijden niet alleen aan de verkeerde kant van de weg, ze doen ook de ‘ring in de verkeerde richting!
@pimmetj: inderdaad. Aremberg is sowieso verkeerd geshopt.
Smaken verschillen duidelijk, ik vind de mini juist wel een superleuke auto. Zelfs de cooper met 3 cilinder is gewoon een hele fijne auto, snel genoeg voor mijn vrouw en ook nog eens behoorlijk zuinig, 1:20 is goed te doen voor haar. Verder is de afwerking gewoon erg goed, alles voelt degelijk en solide aan. Enige nadeel zit m in het ontwerp, als je voor stoplicht staat zie je heel lastig de lampen die boven de weg hangen ivm ontwerp rechtopstaande voorruit. Voor de rest is elke km een leuke km voor mij in ieder geval!
@audiquattro71: precies dit.
@audiquattro71: hij heeft ook wel wat last van rammeltjes en kraakjes na een paar jaar (we doen er heel normaal mee, echt)… en wij komen niet verder dan 1:15 (redelijk wat stadskm’s en 17”), maar verder topding!
Snap niet zo goed wat hier nieuw aan is, ze zouden de JCW een vermogens upgrade moeten geven en niet alleen een nieuw achterlichtje of koplampje.
230 pk is vandaag de dag niet meer zo bijzonder.
Ik heb nu mijn 3e mini en vind het super leuke wagentjes maar de nieuwste zou het voor mij niet meer worden.

In mekaar gezet door een bedrijf waar 50% onder invloed is van Drugs en Drank.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).