Officieel: Porsche 718 is er voortaan ook als T-model

Auteur: , 31 Reacties

De Cayman en Boxster worden zowaar een stuk smakelijker dan ze al waren. Of toch niet?

Porsche kan niet heen om het overduidelijke succes van de 911 T. De Duitse sportwagenfabrikant onthult vannacht namelijk de gloednieuwe 718 T, waardoor de vierde generatie Cayman en Boxster weer een nieuwe variant tot hun gezin mogen verwelkomen. Het Touring-model is echter niet zo sportief als we hadden verwacht, dus helemaal tevreden zijn we nog niet.

Natuurlijk is het goed mogelijk dat onze huidige mening over de auto na een uitgebreide rijtest als sneeuw voor de zon vergaat. Immers, de 911 Carrera T bleek na onze rijtest ook zéér te bevallen. Het recept was ook niet onbehoorlijk. In tegenstelling tot de originele 911 T uit 1967 was de Porsche flink opgevoerd t.o.v. het exemplaar waarop hij was gebaseerd. In dit opzicht heeft Porsche beter gekeken naar de oorsprong van de ‘Touring’, want de nieuwe 718 T is op papier buitengewoon tam.

Net als zijn spirituele voorvader heeft de 718 T een viercilinder boxermotor. De krachtbron produceert, net zoals het basismodel, 300 pk en 380 Nm. Dit in tegenstelling tot de GTS matchende 365 pk waarover eerst werd gesproken. Zelfs het vermogen van de Cayman S, 350 pk, heeft de 718 T niet gekregen. Nee, het is een duffe boel.

Zijn de 718 Cayman en Boxster T dan veel lichter? Nee, ook dat valt eigenlijk wel mee. Hoewel er hier en daar wat kilogrammen van de auto zijn afgeschraapt, door bijvoorbeeld de deurhendels te vervangen door zwarte lussen of materiaalsoorten te veranderen, weegt de 718 Touring uiteindelijk niet veel minder dan we hadden gehoopt. Zijn leeggewicht bedraagt 1.350 kg, met PDK-transmissie is het 1.380 kg. Daarmee is de Touring welgeteld 5 kg lichter dan de Cayman S i.t.t. de vermoede 20 kg. In vergelijking met het basismodel scheelt het 15 kg.

Over het basismodel gesproken: qua prestaties herkennen we helemaal geen verbetering. Kijken we naar de acceleratietijd van de 718 T, dan zien we de dat deze exact overeenkomen met die van het instapmodel. Bij introductie van de nieuwe generatie (982) wist Porsche te melden dat de auto op zijn best – dus mét het Sport Chrono-pakket – in 4,7 seconden naar de 100 km/u snelt. Sindsdien is niets veranderd, want ook nu gelden deze cijfers nog. Laat je het Sport Chrono-pakket schieten, dan snel je in 5,1 seconden naar de 100 km/u; het duurt 4,9 seconden als je een PDK hebt laten monteren. De topsnelheid blijft eveneens gelijk: 275 km/u. Wel ligt de 718 T 20 mm lager bij de grond, zijn de verzetten van de versnellingsbak ingekort, heeft hij torque vectoring en een mechanisch achterassperdifferentieel. Tevens is de 718 T voorzien van Porsche’s PADM-systeem. Dit betekent dat de versnellingsbak dynamisch is opgehangen, wat de wegligging dient te verbeteren.

Ondanks de schijnbaar marginale verbeteringen krijgen de 718 Cayman en Boxster T behoorlijke prijskaartjes. Voor de gesloten 718 T, de Cayman, betaal je 91.300 euro (92.164 euro met PDK) en de Boxster kost liefst 93.800 euro (94.663 euro met PDK). Vanaf eind februari worden de eerste exemplaren geleverd.

Meer lezen? Bekijk HIER onze rijtest met de 718 Cayman, of HIER onze rijtest met de 718 Boxster.



31 reacties

Iemand enig idee wanneer de nieuwe GT4 gelanceerd wordt? Ben benieuwd naar wat ze er deze keer van gebakken hebben.
@cayman981gt4: tja, zolang deze er niet is kunnen we nog dromen van een atmosferische 6 pitter uit de GT3.
Mooie wagens, maar veel te duur.
Of toch niet? Dat dus. Prut blijft prut.
Bijna 100k voor een viercilinder…
@trigger565: Ja, het is veel geld. Te veel geld. Maar hoe vaak gaan we dat nog horen?
@trigger565: wen er maar aan, dikke XC90 ben je dat ook kwijt.
@trigger565: zo bijzonder is dat niet meer. Land Rover, Mercedes, BMW, Porsche… Hebben allemaal modellen met 4-cilinders die dik over de ton gaan.
@henk_he: BMW heeft zelfs een 3 cylinder die over de ton gaat…
@stenvhelvoort: ja boehoe en Mercedes ontwikkelt een 4-cilinder die over de miljoen gaat.. Welkom in 2018!
@brummer: Welk model dan?
@wpgt: https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-een-mercedes-amg-project-one-voor-e4-miljoen-103896
4 miljoen zelfs, 1 miljoen per cilinder; ginne geld voor zoveel meuis! @viezefreddyw heeft gelijk, we moeten met de huidige ontwikkelingen eens gaan accepteren dat je een flinke smak geld betaalt voor weinig cilindertjes
@brummer: dat is toch echt een 6-cilinder ;-)
@banaan7: Ah fak foutje van de zaak. Mijn oprechte excuses
Een heel stuk over wat deze auto allemaal niet heeft, om maar heel kort te beschrijven wat hij wel heeft. Lekker negatief.

Maar Porsche is gewoon consequent met de ‘T’. Want ze doen gewoon precies hetzelfde als bij de 911. En daar is iedereen te spreken over de ‘T’. Inclusief jullie zelf…
Bij een Mercedes T model is een BMW touring kan er een kinderwagen en een luiertas mee. Bij een Porsche T kunnen er 5 schone luiers in een vak in de middenconsole. Helemaal met de redactie eens dat ze op meer hoopten.
@mashell: niet iedereen hoeft een kinderwagen mee te slepen. En luiertas, wtf is dat?
@ikleesookoverautos: je mag 1x raden wat een luiertas is. Ja inderdaad, dat is een speciale tas om luiers in mee te nemen. Wil je rijk worden ga dan in de baby zut. Zwangere vrouwen en jonge ouders willen alleen het aller, aller, allerbeste voor hun kindje en geven daar graag absurde bedragen aan uit.
Mijn opmerking was overigens een grap, bij Mercedes heten de stations T model en bij BMW touring.
Blijft een lekker model, de huidige Boxster! Voor mij uiteraard ook liever net als de voorganger met 6 cilinders, maar ach… vooruitgang, we zullen er maar aan wennen.

Veel belangrijker: lekkere foto locatie heeft Porsche hiervoor gekozen. North Coast 500 toevallig? Ik meen stukjes te herkennen van onze trip daar..
Als je een lichtgewicht Porsche wil, moet je een Lotus kopen.
@2wheeler: Hoe kom je dan vervolgens aan die lichtgewicht Porsche? Want wat jij beschrijft is een plastic toaster uit Norfolk (aldus Jeremy C)
@Jochempie: hahaha, tsja…hij heeft er ongetwijfeld meer verstand van dat ik, maar ik zou toch voor de Lotus gaan… zo’n heerlijke Exige S2 bijvoorbeeld!
@2wheeler: ooit voor dezelfde overweging gestaan, Boxster of Elise en het is de Elise geworden. Na bijna 8 jaar nog steeds geen spijt van!
Dus om 15 kilo te besparen op een auto van 1350 kilo (ongeveer 1%) koop je een auto van bijna een ton met armoedige lapjes stof in plaats van een behoorlijke deurhendel? Dan moet je toch wel behoorlijk sufgeluld zijn door zo’n verkoper voordat je je dat laat aansmeren…
Typisch zo’n auto die qua cijfers een marketing-trucje lijkt, maar in de werkelijkheid een fabelachtige auto is.
Wel kortere bakverhoudingen maar geen snellere sprint. Is hij op de tussensprints dan sneller geworden oid?
@gulli: Misschien omdat je voor de 100 al naar 3 moet schakelen, vanwege de kortere bakverhoudingen…?
Wat ik toejuich is het feit dat ze het infotainmentsysteem hebben weggelaten. Dat zouden meer fabrikanten moeten bieden. Over 10jaar is het hopeloos verouderd en doet het afbreuk aan de auto.
@zukunft1: Daar heb je echt een punt! Hoe moderner zo’n infotainment systeem nu oogt des te gedateerder zal het er over 10 jaar uit zien.
Leuk jazeker maar toegevoegde waarde tov een gewone heb je nauwelijks. Is dit voor mensen die kosten wat t kost niet de instapper willen maar de S to much vinden? Beetje onzinnig model. Een touring zou voor mij wel wat heftiger mogen. Strakker onderstel, veel minder geluifsisolatie, alleen handbak en goedkoper dan de instapper. Ala 968 clubsport zegmaar.
“Wel ligt de 718 T 20 mm lager bij de grond, zijn de verzetten van de versnellingsbak ingekort, heeft hij torque vectoring en een mechanisch achterassperdifferentieel. Tevens is de 718 T voorzien van Porsche’s PADM-systeem.”
Dit is nu precies waar het om gaat en waardoor de auto je nog meer betrekt bij het rijden. Je krjigt gewoon veel meer beleving en bovendien veel meer lol! Als je dit niet snapt….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).