Minister Melanie zet rekeningrijden pardoes in de ijskast

Auteur: , 36 Reacties

Melanie en de VVD branden hun vingers in verkiezingstijd liever niet aan het beladen begrip rekeningrijden.

melanie

Enige tijd geleden stelden een aantal instanties die al dan niet terecht met autoliefde in verband worden gebracht dat rekeningrijden de enige oplossing voor de ontiegelijk lange files in Nederland is. RAI Vereniging, BOVAG en de ANWB traden opeens naar buiten als sterke supporters van betalen per (kilo)meter.

Dat was tenminste het eerste bericht dat iedereen overnam en onthouden heeft. Achteraf bleek het bericht vooral afkomstig te zijn van RAI-voorzitter Steven van Eijck en trokken de ANWB en BOVAG schoorvoetend hun handen af van de berichtgeving dat ook zij voorstanders van rekeningrijden zijn. Ze zouden slechts bereid zijn om een eventueel voorstel vanuit de politiek om over te gaan op het systeem onbevooroordeeld te beoordelen op haar merites. Het was duidelijk: het publieke verzet tegen het concept had ook de hoofdkantoren van deze onkreukbare verenigingen bereikt.

Het blijft een lastig verhaal voor politici, dat rekeningrijden. Sinds 1999 zoemt het begrip al rond op het Binnenhof. Enkele keren leek invoering nabij, maar onder het volk is het geen populair topic. Iedereen is er bang voor dat het systeem zal resulteren in nóg hogere kosten voor autogebruik in Nederland of een inbreuk op de privacy, doordat Big Brother precies weet hoeveel kilometers je maakt (en eventueel waar je die maakt). Nou ja, iedereen behalve collega @dizono dan.

Vandaag werd minister Melanie de vraag gesteld of zij nog aan de slag gaat met rekeningrijden. Niet geheel verrassend was het antwoord ‘neen’. Ten eerste is de finish in zicht voor dit kabinet en heeft Melanie haar aankomende afscheid van de politiek al aangekondigd. Ten tweede betekent dat automatisch ook dat er weer nieuwe verkiezingen aankomen. De partij van de auto’s distantieert zich in dit soort tijden liever van alles wat de zweem van belastingverhoging op auto’s te maken heeft. In een interview met de NOS zegt Melanie dan ook:

“Nee, we doen eigenlijk het omgekeerde van rekeningrijden, dat heet spitsmijden, dus de mensen belonen om uit de file te blijven in plaats van ze te straffen. Wat heel belangrijk is is dat we nieuwe schakels aan het ontwerpen zijn, we zijn al klaar met de besluitvorming van de meeste nieuwe wegdelen die uiteindelijk als alternatief gaan gelden als je ergens vastloopt. Als je er [rekeningrijden] al over denkt moet je er volgens mij sowieso voor zorgen dat je het met heel Europa doet. En als je het al doet moet je er voor zorgen dat mensen de kosten die ze al maken via de belastingen afschaft. Dat duurt gewoon nog heel lang, dus iedereen die roept dat rekeningrijden nu de oplossing is voor het probleem: dat is niet zo. De oplossing is zorgen dat die ontbrekende schakels er komen zodat als er een ongeluk is er een alternatieve route beschikbaar is.”

Mooie woorden van de minister, maar de vraag is wat ze nog waard zijn na 8 november 17 maart 2017 als het politieke landschap er wellicht heel anders bij ligt. Mocht je willen weten waar de politieke partijen staan op dit vlak: volgens de linkse rakkers van de Volkskrant zijn CDA, VVD en de PVV tégen rekeningrijden. De PvdA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, PvdD en de SGP zijn voor betalen per kilometer in een of andere vorm, alleen omschrijven ze dat liever niet met de beladen begrip ‘rekeningrijden’. 50+, DENK en Jacques Monash zijn vooral benieuwd wat de implicaties zijn voor respectievelijk de oudjes, Erdogan en Jacques Monash.



36 reacties

Die laatste zin: Ge-nu-aal.
Dit is nu het verschil tussen een nieuwsfeitje op een blog, of een nieuwsfeit op nu.nl

Dankje heren Autoblog.

Om topic: Een politicus die nu eens een wijs besluit neemt; “doe het goed of doe het niet”. Dat hoor je niet vaak uit Den Haag.
@mrhyde: Aha. Want files zijn anno 2016 nog geen probleem? Een heel scala aan maatschappelijke organisaties van links naar rechts en van boven naar beneden hebben aangegeven dat rekening rijden wel de oplossing is voor het file probleem.

Ik ben het in zoverre met je eens. Het zal nooit 100% nut hebben. Files zullen er altijd zijn. Maar nu is er weer 4 jaar niets aan gedaan. Het duurt nu dus weer zeker 4 jaar voordat er een zood aan de dijk wordt gezet. Een kabinet dat géén beslissing durft te nemen is catastrofaal voor het milieu en de economie.
@pomoek: ik snap van alle partijen de redenering dat betalen naar gebruik “eerlijker” is. Waar ik al meer moeite mee heb, is het betalen naar moment (file duurder, snelweg anders als landweg), want dat is in de meeste gevallen geen vrijwillige keuze. (Jaja, ik snap de redenering dat 0% minder auto’s de files laat verdwijnen, maar dan kan een rijk persoon wel zn boodschappen in de spits doen, en een arm persoon niet).
Wat me uiteindelijk het meeste tegenhoud is dat, hoewel in potentie MOGELIJK een beter systeem, ik niet denk dat dit in de uitvoering ook het betere systeem zal zijn. Laat staan de eerlijkere. De huidige belastingregels rondom auto’s zijn daar een voorbeeld van. (BPM, bijtelling, wegenbelasting, brandstof-accijnzen)

@mezelf: leer Nederlands, wat een spelfouten.
@mrhyde: 0% moet zijn 10%
@mrhyde: Ik denk dat er een scala aan oplossingen moeten worden bedacht om het file probleem. Rekeningrijden is zeker niet de oplossing. Waar ik moedeloos van word is dat er al zolang ik me kan herinneren gesproken wordt over het file probleem. Met als enige antwoord tot nu toe: meer asfalt. Wat dan uiteindelijk weer geen effect heeft omdat er steeds meer auto’s rond rijden. En nu de verkiezingen er aankomen wordt dit dossier weer vrolijk doorgeschoven. Het is simpelweg schandalig.
Laatste zin is toppie, rest ter kennisgeving aangenomen en we gaan over tot de orde van de dag.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooi. Een overheid moet niet willen gaan sturen op waar & wanneer ik rijdt.
En tegen dat ze het meter voor meter zouden moeten mogen tracken ben ik al helemaal.
NL politiek is net South Park ..

Maar dan voor simpele zielen ..
@lincoln: een verzameling eencellige leegschedels, met het iQ van een pantoffeldiertje.
Rekening rijden gaat na de verkiezingen gewoon door hoor! De VVD heeft ons 4 jaar geleden ook €1000,- de man beloofd.
@robbie123: zou kunnen, maar feitelijk is de VVD altijd al tegen rekeningrijden geweest. Hebben zij zelfs stickers en posters van gemaakt.
Haha heerlijk geschreven weer. En zoals je zelf al aangeeft, met de verkiezingen voor de deur branden ze zich hier dus echt niet aan.
Persoonlijk ben ik voorstander van het idee: de gebruiker betaald. Maar dan dus graag ook voor iedereen (dus ook alle buitenlanders die gebruikmaken van onze wegen). Nog beter zou zijn het gelijk te trekken in heel Europa!! En volgens mij vrij simpel ook controleerbaar te maken door bij elke pomp verplicht invoer van je KM-stand voor dat je tankt. Zonder die invoer geen benzine/diesel! Ga je dan toch buiten “Europa” op vakantie, dan bij de grens even je vertrek KM stand invoeren en bij binnenkomst de nieuwe stand. Voorkomt dus ook tellerfraude enz enz. Andere optie is natuurlijk een GPS tracker maar daar zijn sommigen op tegen van wege de privacy..
Nb ik zie dat rekening rijden hier overigens voorlopig nog niet komen…
@tvr1974: Of gewoon een simkaartje in de auto en de gegevens onderbrengen bij een ombudsman. Die alleen de gegevens kan doorgeven aan instanties bij zware criminaliteit (moord / terrorisme) als daar door een rechter toestemming voor is gegeven. Zeg maar zoiets als een huiszoekingsbevel. Gegevens ieder jaar weer vernietigen.
@cloverleaf: dat is een beter idee, maar waar ligt dan de grens?
Stel: ik wil als politieman die asociale weggebruikers oppakken, mag ik dan deze data. Want: alles boven 130 is per definitie te hard.
Of stel: ik word aangehouden, routinecontrole. Mogen ze uitlezen wat er in de x uren eerder gereden is?
Stel: gezinsauto, zoonlief is 18, heeft nog geen eigen auto. Dan moet deze benzine + extra km’s betalen?
@peug206: Precies. Daarom echt alleen voor verdachten van zware criminaliteit. Privacy moet niet geschonden worden voor verkeersdelicten. Net zoiets als een huiszoekingsbevel, toestemming moet gevraagd worden door een rechter. Niet door een agent of de CJIB.
Historisch gezien hebben zo goed als alle doorgevoerde wijzigingen mbt autorijden alleen maar nadelig uitgepakt (lees: autorijden duurder gemaakt). Dus wat dat betreft ben ik blij dat het plan in de ijskast is gezet.
Ik ben op zich VOOR rekening rijden. Immers diegenen die het meeste gebruik maken van de weg dienen er ook het meest voor te betalen in mijn ogen. Kan ik met mijn weinige 10K tenminste een dikke wagen voor de deur parkeren. Probleem in NL is dat autorijden al ontzettend duur is gemaakt. Dus linksom of rechtsom zullen we altijd blijven betalen.
Het idee kan alleen maar werken als de kosten van autorijden gestuurd kunnen worden op het verkeersaanbod van de weg waar je overheen wil rijden. Hiervoor moet de overheid een grootschalig systeem op touw zetten om auto’s te tracken. De inbreuk op de privacy is enorm, evenals de kosten van de bouw en het onderhoud van zo’n systeem. Hier tegenover staat dat er wellicht minder investeringen in infrastructuur nodig zijn omdat mensen thuis blijven of op een ander moment gaan rijden.

Een simpelere variant waarbij de automobilist met regelmaat zijn kilometerstand moet doorgeven is fraudegevoelig en doet niets aan het verkeersaanbod in de spits.
En wat is er mis met rekeningrijden zonder boete voor in de spits rijden?

Ach, het maakt allemaal niets uit wat Melanie zegt. Het afgelopen jaar zal ze vooral bezig geweest zijn om voor volgend jaar een leuk baantje veilig te stellen…
Als dan die volledige euro van de benzine af gaat dan kan het misschien nog uit, maar dan is het nog een gigantische inbraak op privacy, of gigantisch makkelijk te frauderen.
Enige opties zijn km stand doorgeven, (en dus fraudegevoelig want terugzetbaar) en gewoon blackbox systeem (schending van privacy).
Dit is dus alleen met bedrijfsauto’s mogelijk, als daar een ritdata wordt bijgehouden. Oftewel: nutteloos.
Typisch VVD. Keutel er half uit laten komen en dan vervolgens snel weer intrekken. Not in my ambtsperiode filosofie. Melanie gaat de geschiedenis in als een van de meest contraproductieve minister van mobiliteit.
@pomoek: Ik ben geen VVD’er (meer), maar wat jij beweert is absoluut niet waar. De laatste jaren is er ontzettend hard gewerkt aan de infrastructuur. En zoals ik eerder al schreef, de VVD is altijd al tegen rekeningrijden geweest.
@pomoek: Ik ben geen VVD’er (meer), maar wat jij beweert is absoluut niet waar. In de afgelopen jaren is er keihard gewerkt aan de infrastructuur. En zoals ik hierboven al schreef, de VVD is altijd al tegen rekeningrijden geweest.
@henkp1: Dat kan best kloppen, en ik geloof zeker dat er veel aan de infrastructuur is gewerkt. Maar hoe nuttig is het allemaal geweest? Hoe effectief? De files staan er nog steeds. En worden, nu de economie aantrekt, steeds langer en hardnekkiger.

Bij het OV wordt bijvoorbeeld wel al gebruik gemaakt van een soort rekening rijden. De dalurenkaart. Zoiets kan natuurlijk ook mooi worden ingevoerd op de weg. Natuurlijk moet het een betrouwbaar systeem zijn. Maar het kan zeker budget neutraal. Veelgebruikers gaan dan inderdaad meer betalen.
Ze moeten het door voeren,
Kunnen ze ons nog meer controleren!
Pim Fortuyn (1948 – 2002) was er tenminste eerlijk over : ‘ ik kan het fileprobleem niet oplossen, dat kan niemand”
En zo is het gewoon, rekeningrijden zal het probkeem niet oplossen
Ik zie een multinational als Siemens Rijkswaterstaat een peperduur systeem aansmeren, waarvan wij de kosten mogen betalen.
En dat is de kern van het hele verhaal, het zal never nooit goedkoper worden behalve een paar randgroepen misschien.
Ik heb er in ieder geval geen enkel vertrouwen dat onze overheid het betaalbaar zal houden, waarom zouden ze. Immers projecten als de Fyra zijn ook jammerlijk mislukt, net als de zorg, het onderwijs noem maar op.
Leer maar met files te leven of ga dicht bij je werk wonen, meer smaken zijn er niet.
@desjonnies: Mee eens. Ik vrees dat Siemens nog stevig aan het lobbyen is. Kunnen die Duitsers goed….
Alleen de aanleg van het hele systeem kost tientallen miljarden! Onderhoud kost enkele honderden miljoenen per jaar!!
Van dat geld kunnen wij veel betere dingen doen volgens mij. Inclusief maatregelen tegen files.
Als ze zich weer bedenken, ze doen maar…

Werk hard en met veel plezier, maar zodra het niet meer loont om ’s ochtends in de auto te stappen om naar het werk te gaan zal ik me geen seconde bedenken. Dan draai ik me nog eens lekker om ’s ochtends en kom ik alleen nog maar mijn nest uit als het weer tijd wordt om de hand op te houden…
Leuk voor iemand die elke dag naar a’dam op en neer moet… hij wordt te duur en wordt ontslagen. Of hij moet naar de randstad verhuizen, want ja daar is nou ook heel veel plek voor nieuwbouw…. ik snap het plan, het is een goed plan maar er zitten zoveel nadelen aan..
Rekeningrijden levert een krankzinnig duur systeem op dat uiteraard door de automobilist betaald moet worden. En de files worden niet kleiner want als er ruimte ontstaat wordt die automatisch opgevuld. Zie Californië.
Net vandaag gelezen: Assen, even minder dan 70.000 inwoners, heeft wat jaren geleden groot ingezet op sensortechnologie. Alles voor goede doorstroming: overal kijkende ogen die rekening houden met verkeersaanbod en groene golven creëren. Forse subsidies van gemeente en provincie. Bedrijven zijn nu failliet: teveel hooi op de vork. En dan zou het in heel Nederland wel goed gaan? We betalen toch al accijns op verstookte brandstof?
Mensen zijn kuddedieren en daar verandert een duur km systeem niets aan. Later beginnen en later naar huis is in veel sectoren geen probleem maar we leven maar met het idee dat je uiterlijk 9 uur op je werk moet zijn. Daarnaast hebben we al een simpel model waarbij in redelijke mate naar gebruik wordt betaald. Rijd je veel, heb je waarschijnlijk een diesel of een lpg en dus betaal je meer wegenbelasting. De rest tik je weg aan accijns op brandstof.

De nieuwe bredere wegen zijn nog niet heel effectief omdat daar een keep your lane systeem beter past. Mensen zijn te beroerd om een paar baantjes op te schuiven dus volgens mij stroomt het verkeer beter door als je ook gewoon rechts een verdwaalde middenbaan chauffeur voorbij mag
Ik ben absoluut tegen rekeningrijden.
Het kost ontzettend veel te veel om aan te leggen en te onderhouden
De overheid moet niet gaan bepalen wanneer men zich mag/kan verplaatsen
Het maakt een ernstige inbreuk op de privacy
Het is niet sociaal: feitelijk profiteert iedereen van de wegen, zelfs mensen die geen autorijden. Dus ook logisch dat iedereen er aan mee betaalt.
Het is niet sociaal: bij rekeningrijden zal men kritischer zijn om de auto te pakken. Dat ritje naar dat eenzame, chagerijnige omaatje zal vervallen of minder worden terwijl zelfs dat ouwetje ook behoefte heeft aan aandacht
Het is antiek: wie internet er nog met een ‘tikkenmodem’?
Het uitgangspunt vind ik verkeerd, want het impliceert dat er nu mensen op bepaalde tijdstippen autorijden, terwijl dat niet zo mogen. Onzin natuurlijk, want mensen moeten zelf bepalen wat ze doen.
Als er blijkbaar heel veel mensen zijn die zich op een bepaald moment willen verplaatsen, is het de taak van de overheid er voor te zorgen dat daar voorzieningen voor zijn.
Ik heb wel wat oplossingen tegen files:
Knelpunten aanpakken
Verkeerslichten beter afstellen
Verkeersgedrag verbeteren; ik ben ervan overtuigd dat als iedereen beter oplet en goed doorrijdt, aansluit en in-/uitvoegt er al veel minder files zijn.
En doorrijden bij pech/ongevallen en niet remmen om ‘apies te kijken’
En niet gelijk de rechter strook afkruisen als er een autootje met pech staat op de vluchtstrook
Pechgevallen sneller wegslepen
Dat willen ze niet gaat miljarden kosten,ik bv betaal €6 per dag aan MRB of ik rijd of stilsta.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).