Goh, wie zag dat aankomen. Het regeerakkoord 2022 is uiteraard ook autogerelateerd.
Het heeft eventjes geduurd, maar eindelijk: er is weer een regeerakkoord! Dit betekent dat er nu ook weer baantjes gegeven gaan worden en wij weer allerlei nieuwe namen uit ons hoofd moeten gaan leren.
Nou ja, ‘nieuw’. De kans is groot dat er een hoop bekende namen terug zullen keren. Het vorige kabinet bestond uit VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Na het stemmen leek de enige logische keuze: VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Dat ging het niet worden. Daarom keken de informateurs naar allerlei mogelijkheden. Ze zijn verrassenderwijs uiteindelijk uitgekomen op VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Je verzint het niet.
Regeerakkoord 2022
Tegenwoordig is de VVD ook een groene partij, dus zijn er flink wat groene maatregelen genomen. Bij de milieumaatregelen komt het autogebruik al een paar keer voor. Eentje daarvan is rekeningrijden, maar dat heet nu anders. Het kabinet wil ‘voorbereidingen treffen voor het invoeren van een systeem van betalen naar gebruik’. Dat doet ondergetekende denken aan mijn studententijd, toen was ik bezig met ‘het treffen van voorbereidingen voor het invoeren van een systeem van het drinken van alcoholvrij bier’. Daar kwam het overigens nooit van.
Ook betreft uitstootvrije auto’s is het kabinet niet heel erg strikt in het regeerakkoord 2022, want ‘het streven is dat uiterlijk 2030 van de nieuwe auto’s emissieloos zijn’. Heel erg gaaf, maar waarom zet je nu al in een akkoord dat dat het streven is? In principe willen ze het wel, maar er is al een verklaring voor wanneer het niet lukt “Ja, dat was een streven, geen belofte.”
Betalen naar gebruik
Gelukkig staat er verderop in het akkoord wél een belofte. Dat is dat Betalen naar Gebruik een dingetje gaat worden. De wetgeving daarvoor wordt in deze kabinetsperiode bepaald. Dit wordt de nieuwe vorm van motorrijtuigenbelasting. Hoe meer kilometers je maakt, hoe meer je betaalt. Het is níet plaatsgebonden. Auto’s met verbrandingsmotor én elektrische auto’s gaan hier aan meebetalen. Met name voor de laatste categorie eigenaren zal het wennen zijn dat er weer flink kosten gemaakt moeten worden.
Daarnaast wordt er flink geïnvesteerd in nieuwe (en bestaande) infrastructuur. Er wordt 1,25 miljard structureel uitgetrokken voor bruggen, viaducten en wegen. Dat geld moet wel gedeeld worden met vaarwegen en het spoor. Dus het lijkt meer dan dat het in werkelijkheid is. Verder kijkt men naar een verlaging van de snelheid in grote steden naar 30 km/u en moet er een betere infrastructuur komen tussen stad en regio.
Toto zover de Den Haag Vandaag-aflevering hier op Autoblog Mocht je het niet eens zijn met de genomen maatregelen, in 2025 zijn er nieuwe Tweede Kamerverkiezingen. Tenzij het kabinet eerder valt, meldt het VVD alvast op hun site.
Foto: Mercedes Maybach op het Binnenhof van @chickenapollo.
Arnoud zegt
Als ze er nu eens alléén accijns op brandstof van maken… Dat zou pas eerlijk zijn. Straks betaalt een gebruiker van een zuinige auto per kilometer net zoveel als een gebruiker van een gas guzzler.
B00G1E zegt
Een zuinige auto maakt meer kilometers op dezelfde tank. Er zal dan minder uitstoot zijn maar de slijtage aan het wegdek is hoger.
Hier in de VS hebben ze in mijn staat dat gedeelte afgevangen door hybride auto’s extra belasting te laten betalen voor hun “registration” omdat men relatief minder accijns betaald per km dan een gas guzzler
randy zegt
@Arnoud: heel goed plan. Ga ik lekker 102 tanken in Duitsland 😁
flutterby zegt
@Arnoud: dat niet alleen, maar zuinig rijden ongeacht het formaat auto dat noodzakelijk is wordt niet beloond.
maotje zegt
@Arnoud: hoeveel accijns moet je dan extra gaan heffen op de brandstof om de wegenbelasting daarin te verrekenen? Heb je daar al eens overnagedacht? De benzine en diesel zouden hier in nl nog groter prijsverschil krijgen met onze buurlanden dat het rendabel word om vanuit lelystad (midden van het land) in het buitenland te tanken. Gevolg: er komt juist minder geld voor de overheid binnen.
Conclusie: in de brandstofprijs verrekenen kan dus niet.
Ga dr maar van uit dat de km prijs van een auto die meer vervuild hpger zal zijn dan van een die minder vervuild. De km prijs van een ev zal waarwchijnlijk het laagst zijn. En van een dikke diesel het hoogst. Aangezien die nu ook de meeste aan mrb betalen.
petroldrinker zegt
Zal vast benzine autos betalen worden en ev’s niet….
marcomanta zegt
Ach ja, als dan de wegenbelasting en BPM verdwijnt, dan komt er mooi een dikke V8 voor terug, eindelijk een Mustang Bullit.
Pascal zegt
Er gaat nooit belasting weg. Er komt steeds meer overheid en de belasting gaat linksom of rechtsom maar 1 kant op: omhoog.
marcomanta zegt
@Pascal: harken, dat kunnen ze inderdaad goed.
PunicaOase zegt
@marcomanta: heerlijke auto en ik droom daar ook van, maar weet zeker dat in ieder geval de BPM/CO2-taks niet zal verdwijnen.
Pascal zegt
Tsja er stemmen nogal wat mensen links en/of op de VVD, en inmiddels weet je dan dat je als automobilist alleen maar harder gepakt gaat worden. (en nee, ik heb werkelijk geen idee wat je dan wel zou moeten stemmen)
Richmond zegt
@Pascal: er zitten weinig linkse partijen in deze coalitie dus dit argument gaat niet op
karhengst zegt
De VVD zet gewoon in op een vroege aftocht en zal over een jaar of 10 claimen dat links schuldig is, terwijl ze nu zelf de opzet hebben gedaan.
Marketing kunnen ze wel.
Pascal zegt
@benja01 Beetje semantische discussie. D66 is weliswaar niet ‘links’ en noemt zich ‘progressief’. Maar onder aan de streep hoef je als autoliefhebber in elk geval niet blij te worden van deze coalitie. Ook niet als je VVD stemmert bent, die hebben hun ware gezicht inmiddels ook wel voldoende laten zien. (again, het is niet dat ik een beter alternatief weet)
AudiRS zegt
@benja01: en toch zien we de laatste 10 jaar heel veel verlinksing. Rara hoe kan dat.
mashell zegt
Zelfs de rechtse partijen zijn heus niet dom. Die zien ook wel dat hun beleid of het ontbreken van het beleid tot problemen geleid heeft. Als ze die pleisters daarvoor niet plakken dan kiest het volk bij de volgende verkiezingen andere partijen, zoals in Duitsland dit jaar gebeurde (terwijl daar alles een stuk gematigder gaat dan bij ons). En nu Wilders en Baudet helemaal doorgeslagen zijn in waanzin hoeft de VDD ook niet meer zo rechts te zijn.
vingers zegt
Ach dat is al jaren zo, veel problemen worden in de schoenen van “links” geschoven maar het is Kok II (1998-2002) die misschien als links bestempeld zou kunnen worden. Daarna alleen maar balkenende en Rutte gehad. Rechts dus.
Flutterbi zegt
Ik ga jullie één ding beloven we gaan allemaal meer betalen. Of je nu veel of weinig rijdt. Dat kan je aan D66 wel overlaten. Zoveel mogelijk burgers moeten de auto uit gepest worden.
maotje zegt
@Flutterbi: dan durf ik met jou wel een weddenschap aan dat ik zeker ben dat ik minder ga betalen.
Ik rij max 8.000 km per jaar. Daarnaast nog een hobby auto die max 2.000 km per jaar rijd.
Het ligt met dr net aan hoeveel je rijd. Als je weinig rijd kan dat positief uitvallen.
Zullen we dr 100 eur op leggen?
vingers zegt
Eigenlijk wel terecht. Helaas ga ik met 40.000 alleen maar nog meer betalen.
maotje zegt
Ja vind ik wel, op die manier is het ook in lijn met de vervuiler betaald. Rijd je veel dan vervuil je meer en betaal je meer.
Als je veel rijd is het natuurlijk vervelend, maar voor de mensen die nu weinig rijden is het ook vervelend dat ze MRB betalen voor eigenlijk maar mondjesmaat gebruik
jaso013 zegt
Als ze dit IT technisch goed voor elkaar krijgen dan is het een eerlijk systeem voor iedereen denk ik. Heb het altijd al vreemd gevonden dat iemand die 100k pj rijdt hetzelfde aan wegenbelasting betaald als iemand die 1000km per jaar rijdt. Nu nog maar zien wat we natuurlijk moeten gaan betalen per gereden km…. Het zal vast weer duurder worden.
flutterby zegt
@jaso013: in principe zijn die extreme ondervangen door verschillende tarieven per brandstof.
seba zegt
Jaar of twee geleden las in een artikel in ad of nu.nl, daar werd er gesproken over 6 a 8 cent per km. In mijn geval betaal ik straks bijna €1k meer per jaar dan nu. Vergeet het dat dit goedkoper word, ook dat de kosten hetzelfde blijven. Het word alleen maar duurder.
Wegenbelasting weg. €53 p.maand. €636 p.jaar.
€636 : 30.000km = €0.0212. Nooit maar dan nooit gaan we minder dan 5 cent per km betalen.
XM'etje zegt
@jaso013: aanpassing, wijziging betekend altijd het wordt duurder 😭
nootdorp015 zegt
Mijn huidige woon werkverkeer is 230km per dag. Volgend jaar ‘maar’ 10km per dag, net op tijd!
eunosroadster zegt
Rekening rijden… los van het feit dat dit waarschijnlijk de zoveelste ICT-blunder van de overheid gaat worden en de privacy in Nederland toch al enkele jaren niks meer waard is weet ik niet of ik er vóór of tegen moet zijn. Ik rij voor m’n werk erg veel kilometers… dus ga dan waarschijnlijk flink meer betalen. Echter heb ik hier nu ook nog een aantal hobby auto’s op de oprit staan waar ik (buiten de schorsing) elke maand voor betaal, maar nog geen 1.000km per jaar mee rijdt. Echter kan ik die buiten het seizoen natuurlijk weer schorsen… Ik denk toch dat het kwartje dan waarschijnlijk naar “duurder” i.p.v. “goedkoper” gaat vallen… dus, uhhh, nee ik stem toch tegen.
camber24 zegt
Wat een rare wieldoppen heeft die Mercedes op de headerfoto zeg.
MrHyde zegt
@jaso13 dat was mijn eerste reactie ook: wie meer gebruikt, moet ook maar meer betalen. Maar die mening heb ik bijgesteld:
Als je in een stad woont, waar klauwen publiek geld gaat naar OV, en waar ook de afstanden te overzien zijn, daar is de auto een luxeproduct met goed gesubsidieerde alternatieven.
Voor het platteland geld juist dat afstanden al groter zijn, maar ook geen betaalbare of functionele alternatieven.
Betalen met een ‘flat rate’ per km, zorgt voor nog meer dikke auto’s die maar weinig rijden in de stad, en het platteland wat de auto niet kan laten staan gaat zo onevenredig bijdragen, waarmee dan weer dat OV in die stad gesubsidieerd kan worden.
Zonder locatie afhankelijkheid erin, is het geld graaien over de ruggen van de provincie.
fromtheg zegt
Er mist een belangrijk detail. Vervuilende auto’s worden zwaarder belast. Uitstoot/verbruik wordt dus een criterium voor de prijs per km.
elemento zegt
Hoe kan men opeens gelijk wel formatie krijgen. Werd te heet onder de voeten. Rekening rijden met een kastje in ne auto… naast qr code kunnen ze precies zien waar je heen gaat.
karhengst zegt
Scheelt weer belastinggeld wanneer ze die info niet bij Google of Facebook hoeven te kopen.
Zo blijft de kilometerprijs lekker laag.
Schnor zegt
@elemento: en hoe hard je gaat….
cthijs zegt
Je kan straks gewoon wegenbelasting betalen met daarop de kilometerheffing want de staatskas moet weer gespekt worden sinds ze tijdens de corona flink aan het uitdelen zijn
Ot92 zegt
Ik durf er wel op te wedden dat we hierdoor uiteindelijk meer belasting mogen aftikken :)
sirdrinksalotofpetrol zegt
Het is allemaal de schuld van de elektrische auto. Omdat je op die dingen geen bpm, welke is gebaseerd op co2 uitstoot, kan heffen, moeten ze nu er steeds meer elektrische auto’s gaan komen een andere manier om geld binnen te harken. En als het systeem er is krijg je heel veel staffels: elektrisch tot x kwh een bepaald bedrag, benzine/lpg een bepaald bedrag, diesel…….2,3,4,5,6,8,10,12,16 cilinder motoren een extra toeslag. Een deel van de wegenbelasting blijf omdat de provincies anders teveel gecompenseerd moeten worden, enz enz enz. Het wordt een dikke teringzooi waarbij we veel meer gaan betalen dan nu. O ja en de brandstofprijzen gaan omhoog om het verlies aan bpm te compenseren, de vervuiler moet betalen!!!
Alfarobert zegt
Wegenbelasting betaal je naar gewicht van de auto.Wat zijn de zwaarste auto’s? Juist die electrobakken maar die betalen juist geen cent wegenbelasting.Een vertegenwoordiger die 100.000km per jaar rijdt betaald met een even zware auto als een huisvrouw die thuis voor de kinderen zorgt en 3000km per jaar rijdt dus evenveel wegenbelasting als hij dus met dezelfde brandstof rijdt.Dat is nooit fair geweest.Een auto blijft een melkoe daar zijn er veel van en is het makkelijk veel te verdienen.De industrie die veel meer uitstoot kun je natuurlijk niet zoveel laten betalen.Dan zouden ze geen winst meer halen.
bottestudent zegt
Wanneer wordt de IOS app gefixt?
Berichten lezen en typen is niet te doen…